Lilywhite Skrevet 8. februar 2010 #82 Skrevet 8. februar 2010 Hos oss bidro mine og hans foreldre med en ca. like stor sum som dekket mellom 1/4 og 1/3 hver av de totale kostnadene. I tillegg betalte mine besteforeldre brudekjolen og bestefaren til kjære betalte lokalet, så vi stod vel igjen med en ca. 30 000 vi betalte selv. Vi var veldig glade for å få så mye hjelp, men det er aldri noe vi hadde forventet å få, hadde vi ikke fått hjelp hadde vi kuttet ned på "unødvendige" kostnader som veteranbil, bryllupsnatten i suite, ikke bestilt like stor pakke fra fotograf ++. Vi giftet oss ganske unge da (23 og 25), jeg var fortsatt student og han hadde bare jobbet ett år, så ser for meg vi ikke hadde fått like mye hjelp/noe hjelp om vi hadde vært 10 år eldre og hatt god råd selv.
Postkasse Skrevet 5. april 2010 #83 Skrevet 5. april 2010 Vi var forberedt på å betale alt selv, men har vært så heldige at vi til sammen fra våre foreldre har fått 20000 kroner, det blir nok til å dekke litt over halvparten av bryllupet. Resten og enda litt til (ca 25000) har vi spart selv siden vi forlovet oss i juni i fjor, det til tross for at vi er unge, jeg er student uten jobb ved siden av, han var arbeidsledig uten dagpenger i fjor sommer og har nå barnehageassistentlønn uten ansiennitet. Det er vi stolte av! Hjelpa fra familien har allikevel vært avgjørende for hvor raskt vi kunne gifte oss, vi er jo veldig glade for at vi slipper å vente et år til kun for å kunne spare penger (og ikke minst glade for at vi slipper et år til med såpass intens sparing, for det har vært litt hardt selv om det har gått greit).
Gjest gurimalla Skrevet 5. april 2010 #84 Skrevet 5. april 2010 Før giftet folk seg når de var mye yngre enn de er i dag, så det er kanskje derfor det var mer vanlig at foreldrene betalte. Jeg syns det er rart hvis to voksne "barn" i fulle jobber, med hus og alt skal bli sponset av foreldrene (som kanskje tjener mindre enn barna sine), mens jeg syns det er annerledes hvis det er snakk om unge studenter. Ellers mener jeg også at hvis foreldrene betaler festen, da er det de som inviterer og som må få bestemme mye av rammene. Skal man bestemme alt selv bør man også betale selv. Jeg er helt enig. Vi er voksne, har to barn, tjener godt og har (forholdsvis) liten gjeld. Vi skal gifte oss på den måten vi selv ønsker og med de gjestene vi ønsker. Jeg har ingen forventning om at noen andre enn vi skal betale 5 øre av bryllupsfest og feiring!
Gjest AnonymBruker Skrevet 5. april 2010 #85 Skrevet 5. april 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig? I forbindelse med vårt bryllup så betaler vi alt selv. Vi har spart i over ett år og liker å kunne spandere på oss denne festen. Aldri i verden om vi hadde bedt eller forventet at noen av våre foreldre hadde betalt for noe i forbindelse med bryllupet. Det er jo vårt valg å gifte oss og ha et stort bryllup og da tar vi også kostnaden. Jeg synes det høre egosentrisk ut å først kaste bort masse penger som du nevner over for så å forlange at noen andre skal betale for drømmebryllupet? Hvor gamle er dere? Det går jo an å spare et års tid og betale det meste selv? Eller?
Gjest jenteløve87 Skrevet 7. april 2010 #86 Skrevet 7. april 2010 Jeg er nyutdannet, og han er fortsatt student. Vi er 23 og 25 år. Vi får støtte fra begge foreldrepar. Det jeg skal ha på meg betaler jeg (kjole, smykker, slør, undertøy og brudebukett), det han skal ha på seg betaler han (eller hans foreldre). Festen og resten av feiringen får vi dekket. I vår familie er dette vanlig, og dette er noe våre foreldre ønsker å gjøre. Vi har mer enn nok med å prøve å spare til et sted å bo, og dermed setter vi stor pris på at vi får hjelp til bryllupet:)
Shamira Skrevet 10. april 2010 #87 Skrevet 10. april 2010 Hos oss har vi ingen foreldre som kan bidra, mine har jeg ingen kontakt med, og hans foreldre er døde, så vi må betale alt sammen selv.
Gjest Sommerjenta* Skrevet 10. april 2010 #88 Skrevet 10. april 2010 Da vi forlovet oss, satte vi oss ned sammen (sambo og jeg) og satte opp et realistisk budsjett på hva vi greier å spare frem til bryllupet. Det budsjettet, og det budsjettet alene, er det vi går ut i fra når vi planlegger. Mine foreldre har alltid sagt at de vil bidra til bryllupet. Moren min tok opp med svigers om hvordan de stilte seg til dette, og de vil ikke bidra. Det er helt greit. Grunnen til at hun spurte om det, var nok i utgangspunktet for at de skulle føle seg inkluderte, og velkommne i tips, ideer, innspill etc fra hennes kant. Det er viktig for oss at foreldrene våre føler at de er viktige medspillere i bryllupet, samtidig som at det på alle måter skal være vårt bryllup, våre valg, vår økonomi. Det vi ønsker fra foreldrene våre, er at de er der på selve dagen, og at de koser seg. Sambo og jeg har på den andre siden klart sagt ifra til våre respektive foreldre at vi ikke forventer økonomisk hjelp. Dette på grunn av at vi ønsker at det skal være vår dag, og at vi nettopp kan velge eller velge bort veteranbil/suite på bryllupsnatten, bryllupsreise, kjole til 5000 eller 10 000kr alt ettersom. Enden på visa blir at det som eventuelt kommer fra mine foreldre eller svigers vil gå til huspotten vår, som naturlig er blitt satt på hold i denne sparingsfasen, og at all hjelp av praktisk art er hjertelig velkommen. Jeg tror det nettopp hersker mange ulike oppfatninger om hva som er "rett" og "galt" og kutyme rundt dette med betaling av bryllup. Er det foreldre som ønsker og har mulighet til å bidra økonomisk, så er det greit, innenfor de rammene brudeparet selv setter, men man kan aldri forvente dette. Hjelp av praktisk art, virker det som er undervurdert. Dette er også svært nyttig og verdifullt, i tillegg til at de fleste nok ønsker at sine foreldre skal føle at det er en viktig dag, også for dem.
Gjest annemor30 Skrevet 10. april 2010 #89 Skrevet 10. april 2010 Når jeg og mannen giftet oss betalte vi alt selv:-) Hadde spart opp en god del penger til festen, men vi fant ut at vi skulle gifte oss i all hemlighet:-) Pengene gikk til campingvogn:-) Når ungene skal giftes bort håper jeg at vi kan bidra:-)
MammaMalin Skrevet 13. april 2010 #90 Skrevet 13. april 2010 Det er fortsatt en stund til vi gifter oss, men har allerede snakket om dette, for jeg forventet at vi skulle betale alt selv, det er jo partneren min og jeg som skal gifte oss. Men mine foreldre lo av det. de mener du vil bidra litt og gjerne det for vi får et sinnsykt stort bryllup. vi blir ver 90 gjester, og det er kun nærmeste familie. men vi kom frem til en ting at noen få tusen fra alle fire foreldre også skal de spleise bryllups reisen. (for de som skal det da, er dette egenlig en god deal. da vil jeg bare si at jeg anbefaler all inclusive, blir billigere i lengden) ;D
Gjest AnonymBruker Skrevet 13. april 2010 #91 Skrevet 13. april 2010 Når vi giftet oss var vi begge i full jobb, og vi forventet aldeles ikke at foreldrene våre skulle bidra. Vi satte opp et budsjett (sprengte det riktignok til gangs ) som vi var fornøyd med og satte i gang med forberedelsene. Det kom som en hyggelig overraskelse at både mine og hans foreldre ønsket å bidra, både praktisk og økonomisk
Aud Long Skrevet 13. april 2010 #92 Skrevet 13. april 2010 Vi planla å betale gildet selv. Men fikk noe økonomisk hjelp, og enormt mye praktisk hjelp av foreldre. Vi hadde ikke forventet å få pengestøtte, men det hjalp jo veldig på. Dermed kunne vi spare noe av pengene som vi hadde satt av. Jeg føler vi fikk et veldig økonomisk effektivt bryllup, og sparte der det gikk an, og tok ikke av. Et aber med å få penger til å dekke noe av bryllupet, kan jo være at det blir lagt føringer på hvordan akkurat de pengene skal brukes, eller at man føler at de pengene som man fikk skal brukes sånn og sånn. Det var foreldrene selv som tilbød seg å støtte, og de støttet etter evne.
Gjest LilleLovely Skrevet 14. april 2010 #93 Skrevet 14. april 2010 Hos oss betaler foreldrene våre alt, og deler 50/50. Mamma betaler kjole osv for meg(syr den selv). Men vi betaler selv for sambo's klær, og brudebuketten. Bryllupsreisen betaler vi også selv. Hadde vi vært eldre, mer etablert med flere nuller på kontoen hadde vi klart betalt selv men vi er nyutdannede begge to. Foreldrene våre tok det for gitt at de skulle betale alt, og ble oppgitte over at vi i det hele tatt ville snakke om hvordan utgiftene skulle dekkes. "Det betaler vi halvparten hver, er vel ikke noe å diskutere" ... Min bestevenninne som også gifter seg i sommer har det også sånn, foreldrene betaler alt. Jeg tror jeg også vil gjøre det når mine unger gifter seg, i hvert fall hvis de ikke er over 30 og har god økonomi. Tror foreldrene våre syns det er litt stas!
Endelig Skrevet 14. april 2010 #94 Skrevet 14. april 2010 Vi betaler bryllupet selv. Min mor sa for noen år siden at når vi skulle gifte oss, skulle hun bidra med 10000,-. Men nå nærmer det seg, hun har vist om bryllupet lenge så jeg regner med at det ikke var aktuelt allikavel.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå