Nique Skrevet 29. januar 2010 #61 Skrevet 29. januar 2010 svigers hjelper oss med lokalet. Om ikke hele summen, så ihvertfall store deler av summen. Biologiske faren min, skal sy brudekjolen min all for free, også skal jeg høre med mamma om hun kan hjelpe oss med litt, for jeg syns det blir for dumt at "så mange" skal hjelpe til, og ikke henne. Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min jeg må si meg enig med de andre her, detter er hårreisende oppførsel mot din mor.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #62 Skrevet 29. januar 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig? har ikke dagens unge fått med seg at det var vanlig føri tiden? og det var det grunner til,men det er lenge siden Skal de gifte seg, så bør de ha råd til det. har man ikke penger så lar man vente. Å forvente av foreldrene mangler på dårlig oppdragelse og egoisme- dagens foreldre er slett ikke gamle, mange i ny etablering med hus selv. ja, det er vanlig med igjengifte og nye barn...så vet du hva. Gå til sorenskriveren, stek noen vafler
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #63 Skrevet 29. januar 2010 Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min Håper moren din har vett nok til å "takke nei" til å hjelpe deg. Spa?? Bryllupsringer?? Har du null begrep om hva ting koster du eller??
AngelFare Skrevet 29. januar 2010 #64 Skrevet 29. januar 2010 haha, føste gang jeg har sett så mye aktivitet i en debatt og fått så mye svar på en gang på så kort tid.. herregud. Om dere ikke skjønte "spøken" i den, so be it. jeg forventer ikke at moren min skal gjøre noe som helst for meg når det gjelder bryllupet, men kjenner jeg henne rett, så kommer hun til å bidra mer enn hva hun burde. Om jeg er bortskjemt når vi får lokalet kastet etter oss, eller kjole som i USA koster 24.000 dollar. jaja.. det fær være deres sak. kjolen blir skreddersydd til meg med endringer i detaljer og skjørtet, og koster skredderen min kanskje 5000,- å kjøpe stoffet. men dere må for all del ikke tro at jeg FOVENTER noe av en som sliter med en hadicapet mann som i tillegg har kreft og et hus som råtner pga snekkere som ikke gjør jobben sin godt nok. Så ond er jeg ikke..
Shade Skrevet 29. januar 2010 #65 Skrevet 29. januar 2010 Så lenge du ikke gir den minste antydning om at du spøker kan du heller ikke regne med at folk skjønner det. Når man skriver på nettet kan ikke de du henvender deg til se fakter og andre ting som til vanlig ville avslørt en spøk så da må du være tydelig hvis du vil at folk skal skjønne deg. Å si en ting for så å forvente at folk skal skjønne at du ikke mener det uten noe som helst signal på at det er en spøk er litt vel optimistisk
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2010 #66 Skrevet 29. januar 2010 haha, føste gang jeg har sett så mye aktivitet i en debatt og fått så mye svar på en gang på så kort tid.. herregud. Om dere ikke skjønte "spøken" i den, so be it. jeg forventer ikke at moren min skal gjøre noe som helst for meg når det gjelder bryllupet, men kjenner jeg henne rett, så kommer hun til å bidra mer enn hva hun burde. Om jeg er bortskjemt når vi får lokalet kastet etter oss, eller kjole som i USA koster 24.000 dollar. jaja.. det fær være deres sak. kjolen blir skreddersydd til meg med endringer i detaljer og skjørtet, og koster skredderen min kanskje 5000,- å kjøpe stoffet. men dere må for all del ikke tro at jeg FOVENTER noe av en som sliter med en hadicapet mann som i tillegg har kreft og et hus som råtner pga snekkere som ikke gjør jobben sin godt nok. Så ond er jeg ikke.. Ingen som mener du er bortskjemt for at svigerforeldrene dekker lokalet, eller at du får betalt kjolen av din far (småpenger!) - det var mer denne fantastisk lite morsomme spøken som fikk meg til å stusse veldig!
AngelFare Skrevet 29. januar 2010 #67 Skrevet 29. januar 2010 Så lenge du ikke gir den minste antydning om at du spøker kan du heller ikke regne med at folk skjønner det. Når man skriver på nettet kan ikke de du henvender deg til se fakter og andre ting som til vanlig ville avslørt en spøk så da må du være tydelig hvis du vil at folk skal skjønne deg. Å si en ting for så å forvente at folk skal skjønne at du ikke mener det uten noe som helst signal på at det er en spøk er litt vel optimistisk jeg er veldig optimist:P hehe.... Neida.. men skjønner at nett er nett, og ting blir vanskeligere å skjønne når man leser i sitt eget "tonefall" Kunne såklart skrevet maaaange " " eller noen annen form for merksnodige tegn, men jeg er kanskje litt for "kjedelig" og "gammeldags" at jeg bruker ikke slike tegn.. Det er i såfall minimalt. men men.. folk får tro hva de vil igrunn.. Jeg bryr meg egentlig fint lite. Det eneste som bryr noe for meg nå, er at stoffet til kjolen blir kjøpt inn snart, for jeg er så syyyykt gira på den, og at vi får tatt mål av min kjære gubbe, så dressen hans også kan bli sydd.. Heldigvis altfor god tid da, da det er 16 mnd igjen.. hehe
Gjest -TS- Skrevet 2. februar 2010 #68 Skrevet 2. februar 2010 Skal ikke gifte meg i nærmeste fremtid, men kom bare til å tenke på noe.. Før i tiden var det jo vanlig at brudens familie betalte (deler av) bryllupskostnadene - hvordan er det nå? Står brudeparet selv for alt eller hva?
Gjest Maxtor Skrevet 2. februar 2010 #69 Skrevet 2. februar 2010 Det er nok veldig varierende...de fleste betaler vel selv for tiden. Og om foreldrene vil kan du jo gi et lite bidrag.
Anglofil Skrevet 3. februar 2010 #70 Skrevet 3. februar 2010 Her står vi for alt selv. Ihvertfall det vi tar høyde for. Nå vet jeg at mine foreldre har sagt de ønsker å hjelpe til, men om det er økonomisk eller på en annen måte vet jeg ikke, og ikke noe jeg krever. Mvh Yvonne
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 3. februar 2010 #71 Skrevet 3. februar 2010 Vi betaler så å si alt selv! Men vi har også fått noen bidrag fra foreldre og svigers =)
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2010 #72 Skrevet 3. februar 2010 Det er vel ikke noe som er "vanlig" lenger - men jeg synes nå det at når man velger å gifte seg, må man gjøre det når man selv har råd til å betale gildet. Altfor mange som forventer at foreldrene skal pitche inn! Er man voksen nok til å gifte seg, må man også være voksen nok til å ta de kostnadene det medfører! Et tilskudd fra foreldre er selvfølgelig veldig hyggelig
Jade Skrevet 5. februar 2010 #73 Skrevet 5. februar 2010 Med mindre du er 17 år, smelt på tjukken og foreldrene dine tvinger deg til ekteskap, så synes jeg man kan betale selv, og heller bli positivt overrasket om noen ville bidra med noen slanter.
kaprifolen Skrevet 6. februar 2010 #74 Skrevet 6. februar 2010 Mine foreldre betalte halvparten, og min manns foreldre 25% hver, da de er skilt. Brudebuketten betalte min mann... Bilder fra fotografen betaler vi selv.
Jade Skrevet 6. februar 2010 #75 Skrevet 6. februar 2010 (endret) Mine foreldre betalte halvparten, og min manns foreldre 25% hver, da de er skilt. Brudebuketten betalte min mann... Bilder fra fotografen betaler vi selv. Din mann betalte brudebuketten? Men "vi" betalte fotografen? Hvem er "vi"? Er ikke det mannen din du skulle gifte deg med? Eller skal dere ha separat økonomi? Endret 6. februar 2010 av Jade
Kosemose Skrevet 6. februar 2010 #76 Skrevet 6. februar 2010 Før giftet folk seg når de var mye yngre enn de er i dag, så det er kanskje derfor det var mer vanlig at foreldrene betalte. Jeg syns det er rart hvis to voksne "barn" i fulle jobber, med hus og alt skal bli sponset av foreldrene (som kanskje tjener mindre enn barna sine), mens jeg syns det er annerledes hvis det er snakk om unge studenter. Ellers mener jeg også at hvis foreldrene betaler festen, da er det de som inviterer og som må få bestemme mye av rammene. Skal man bestemme alt selv bør man også betale selv.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2010 #77 Skrevet 6. februar 2010 Din mann betalte brudebuketten? Men "vi" betalte fotografen? Hvem er "vi"? Er ikke det mannen din du skulle gifte deg med? Eller skal dere ha separat økonomi? Regner med hun mener at buketten var en gave til bruden fra brudgommen (som tradisjonen er), mens de kjøper bildene i felleskap etter at alt er over, som normalt... Uten at foreldrene betaler noe der. Dårlig humør idag og på jakt etter noen å hakke på?
kaprifolen Skrevet 6. februar 2010 #78 Skrevet 6. februar 2010 Gjest over har rett... Brudebuketten var en gave fra mannen min til meg, han valgte alt, og betalte den.
Jade Skrevet 6. februar 2010 #79 Skrevet 6. februar 2010 Regner med hun mener at buketten var en gave til bruden fra brudgommen (som tradisjonen er), mens de kjøper bildene i felleskap etter at alt er over, som normalt... Uten at foreldrene betaler noe der. Dårlig humør idag og på jakt etter noen å hakke på? Nei, jeg er ikke i dårlig humør Synes bare det hørtes så rart ut. Men så fikk jeg jo oppklart misforståelsen.
putit Skrevet 6. februar 2010 #80 Skrevet 6. februar 2010 Tror vi deler det slik at mine foreldre betaler 1/3, hans 1/3 og vi 1/3.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå