Purple Basil Skrevet 25. januar 2010 #41 Skrevet 25. januar 2010 Hvis jeg noengang gifter meg så kommer ikke til å forvente at foreldre betaler bryllupet, men hvis de tilbyr seg å bidra med noe så er det bare hyggelig det:)
Gjest Gjest_Karoline_* Skrevet 25. januar 2010 #42 Skrevet 25. januar 2010 Dette med bryllup er jo veldig delt. For.eks: Skal foreldre bidra eller ikke bidra kommer helt an på en rekke faktorer. - Har foreldrene meninger om mat, servering, sted, alkohol (fri bar for.eks), hvem av slektningene (og evt andre) som bør komme? Om foreldrene begynner å legge ned ønsker og føringer for store deler av festen, skal da foreldrene slippe å betale for de ekstrautgiftene som de ønsker å påføre brudeparet, eller skal de slippe å betale for en fest som ikke ble slik paret forventet pga føringer fra foreldrene? Med pengegave henger det alltid noe ved, og det må brudeparet akseptere om de mottar det. Om brudeparet velger å ikke ta i mot slike gaver fordi de ikke ønsker det som henger ved, så må foreldrene akseptere det.
lilleGrethe Skrevet 25. januar 2010 #43 Skrevet 25. januar 2010 Mine foreldre har alltid gitt klart uttrykk for at de kommer til å bidra til bryllup for oss tre døtrene hvis/når det kommer til det, så ja, jeg forventet at de kom til å hjelpe oss økonomisk. Da de giftet seg delte de alt på tre, så foreldre-parene tok 1/3 hver, og brudeparet den siste. For oss blir det litt annerledes, mine foreldre har bedre råd en svigerforeldrene, så mine foreldre bidrar med en ganske stor andel (mye mer enn vi forventet, er veldig takknemlige for det!). Svigerforeldrene har gitt uttrykk for at de vil gi tilsvarende som de ga til eldste datterens bryllup (med inflasjon osv. tatt med i beregningen), men tror det er mer som bryllupsgave. Uansett vil vi ha råd til det det koster, vi er flinke til å spare, og har en del oppspart nå. Vanligvis betaler vi ned ekstra på boliglånet, men det blir det vel ikke noe av i år. Ellers er det fortsatt vi som bestemmer hvordan dagen vår skal være. Mine foreldre kommer med innspill, men det er vi som har laget gjesteliste, vi som bestemmer menyen, osv. Det er vår dag! Heldigvis stemmer en del av våre ønsker overens med hva foreldrene synes, så har ikke hatt noen konflikter så langt.
gotcha Skrevet 25. januar 2010 #44 Skrevet 25. januar 2010 Vi planla å betale selv, men våre foreldre insisterer på å betale. Vi sparer allikevel opp det vi hadde tenkt, og vel så det, og det gjør at vi får en flott bryllupsreise, pluss at vi "sniker" inn våre penger der vi kan (klær, blomster, kake, musikk, toastmaster osv). Vi er veldig takknemlige for våre foreldres gavmildhet, for det var ikke noe vi forventet!
Jade Skrevet 25. januar 2010 #45 Skrevet 25. januar 2010 Om foreldrene begynner å legge ned ønsker og føringer for store deler av festen, skal da foreldrene slippe å betale for de ekstrautgiftene som de ønsker å påføre brudeparet, eller skal de slippe å betale for en fest som ikke ble slik paret forventet pga føringer fra foreldrene? Selvsagt skal de ikke betale for disse ekstrautgiftene. Brudeparet bestemmer SELV over sitt bryllup. Hvis foreldrene absolutt skal ha svinesteik til middagen, brudekjoler med puffermer og alle naboene til middag, så kan de få det - i gullbryllupet sitt!
Gjest Gjest_glad_* Skrevet 26. januar 2010 #46 Skrevet 26. januar 2010 Vi forventet ingenting, og ble gledelig overrasket da vi fikk 80.000 fra foreldre. I tillegg betalte vi omtrent det samme selv.
Nique Skrevet 26. januar 2010 #47 Skrevet 26. januar 2010 Må sies, hadde vi fått dekket hele/deler av bryllupet, så hadde jeg ikke sagt neitakk
Sølvdugg Skrevet 26. januar 2010 #48 Skrevet 26. januar 2010 Når den tid kommer, kommer vi til å betale alt selv, men dersom familie ønsker å hjelpe til, både praktisk og økonomisk er de hjertelig velkommen til det.
Chiyo Skrevet 26. januar 2010 #49 Skrevet 26. januar 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig? Det er da virkelig ikke mor og fars ansvar å betale for bryllupet. Jeg hadde aldri spurt foreldrene mine om støtte. Jeg har riktignok en bror som skal gifte seg og jeg tror mine foreldre skal støtte ham med noe. Alkohol eller noe. Og moren til bruden skal bake alle kakene osv. Men han har selv aldri spurt om det. Familien syns jeg kan tilby seg til å i alle fall hjelpe, men det er ikke noe de må.
Jade Skrevet 26. januar 2010 #50 Skrevet 26. januar 2010 (endret) Synes det er mange ting som spiller inn i en slik sak: * Hva er vanlig i familien? * Hva har de andre søskene fått? * Blir brudeparet "presset" av foreldrene til å gifte seg? * Har brudeparet god/dårlig råd? * Har foreldrene god/dårlig råd? * Har foreldrene ymtet frempå at de vil bidra med noe/alt? Men viktigst av alt: * Den som skal ha bryllupet, bør i utgangspunktet belage seg på å betale seg selv, med mindre noe annet er sagt spesifikt. Det er ALDRI en selvfølge! Og jeg synes også at selv om foreldre har betalt betydelige summer til andre søsken sine bryllup, så kan man ikke kreve at de skal betale sitt bryllup hvis de nå befinner seg i en dårlig økonomisk situasjon. Livet er ikke alltid rettferdig, og det er uansett ikke rettferdig at foreldrene må "selge hus og hytte og leve på brød og vann" for at svigerdatter skal få prinsessebryllupet hun ønsker seg. Endret 26. januar 2010 av Jade
Gjest Gjest_Kristin_* Skrevet 28. januar 2010 #51 Skrevet 28. januar 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig? Det er jo ikke en selvfølge at foreldre/svigerforeldre vil være med på å betale bryllupet. Det jo opp til hver og enkelt, men jeg tror det er mange som bidrar litt ihvertfall =) Når vi sa vi skulle gifte oss til foreldre så ville de bidra litt økonomisk =)
Heart7086 Skrevet 29. januar 2010 #52 Skrevet 29. januar 2010 Ja som tittelen sier: hvem betaler deres bryllup? Forventer dere at familie skal betale? Eller at de skal ta sin del av kostnadene? Er det vanlig at foreldre betaler hele bryllupet? Et eksempel: Brud og brudgom har ikke spart ei krone, har hatt endel store summer det siste året, men har ikke spart pengene, heller brukt dem opp på vissvas. Så fant di ut at det burde jo være foreldrene som skulle betale for deres bryllup. Men det vil ikke foreldrene, da de vet at barna har brukt mye penger, på ingenting. I tillegg så ønsker bruden et dyrt bryllup, veldig dyrt. Så nå er bruden og brugdommen sur for at ingen ønkser å "hjelpe". Rettferdig? Hadde det der vært f.eks min bror el lign. hadde jeg skjemtes! Fysj, blir sur for at foreldrene ikke vil betale for et kjempestort kalas!!? Nei, vi forventer ingenting annet enn hjelp til kakabaking fra flinke tanter. Onkler blir satt til å bære/løfte litt stoler og bord på selve dagen, og dagen etter. Av foreldre forventer vi ingenting, hans foreldre betalte hans forrige bryllup(ihvertfall deler av det). Min far legger av penger ca hver mnd. for forsikring på bil/hus som jeg betaler(blir trekt av min konto). Men dette er jo selvsagt ikke "gaver" som vi forventer!
AngelFare Skrevet 29. januar 2010 #53 Skrevet 29. januar 2010 svigers hjelper oss med lokalet. Om ikke hele summen, så ihvertfall store deler av summen. Biologiske faren min, skal sy brudekjolen min all for free, også skal jeg høre med mamma om hun kan hjelpe oss med litt, for jeg syns det blir for dumt at "så mange" skal hjelpe til, og ikke henne. Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min
Fluffe Skrevet 29. januar 2010 #54 Skrevet 29. januar 2010 (endret) svigers hjelper oss med lokalet. Om ikke hele summen, så ihvertfall store deler av summen. Biologiske faren min, skal sy brudekjolen min all for free, også skal jeg høre med mamma om hun kan hjelpe oss med litt, for jeg syns det blir for dumt at "så mange" skal hjelpe til, og ikke henne. Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min bryllupsringer og spa koster da ganske mye spessielt for en person som har dårlig råd. du syntes det er dumt at en person som har dårlig råd ikke hjelper til med noe du har valgt å gjøre?? det er da virkelig opp til hver og en om de vil hjelpe til. blir for dumt at en person føler seg pressa til å hjelpe til når man ikke har råd Endret 29. januar 2010 av estella87
siljeda Skrevet 29. januar 2010 #55 Skrevet 29. januar 2010 når jeg giftet meg i 2005 betalte min far for alkohol og brudgommens foreldre for maten.... resten betalte vi selv... jeg skal gifte meg igjen nå og vi har heller bestemt at vi skal ønske oss penger... jeg har som sagt vært gift før og vi har jo spart opp masse gjennom mange år og har stort sett alt vi trenger... derfor ønsker vi oss penger å bruker dette til å dekke deler av bryllupet :D
Harlekin Skrevet 29. januar 2010 #56 Skrevet 29. januar 2010 svigers hjelper oss med lokalet. Om ikke hele summen, så ihvertfall store deler av summen. Biologiske faren min, skal sy brudekjolen min all for free, også skal jeg høre med mamma om hun kan hjelpe oss med litt, for jeg syns det blir for dumt at "så mange" skal hjelpe til, og ikke henne. Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min Jeg synes det er dårlig gjort å "presse" moren din til å gi dere penger når hun ikke har råd. Dere er da voksne mennesker, du og brudgommen?
Jade Skrevet 29. januar 2010 #57 Skrevet 29. januar 2010 svigers hjelper oss med lokalet. Om ikke hele summen, så ihvertfall store deler av summen. Biologiske faren min, skal sy brudekjolen min all for free, også skal jeg høre med mamma om hun kan hjelpe oss med litt, for jeg syns det blir for dumt at "så mange" skal hjelpe til, og ikke henne. Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min Isåfall bør dere utsette bryllupet til din mor har råd til det.
Draum Skrevet 29. januar 2010 #58 Skrevet 29. januar 2010 Jeg synes det blir for dumt å tenke sånn, at moren din liksom må hjelpe til fordi alle andre gjør det. Hadde moren min vært i live, vet jeg at hun ikke hadde hatt penger til å bidra. Svigerforeldrene mine har såpass mye penger at den summen vi fikk til bryllupet ikke merkes for dem engang. Ville vært veldig flau om moren min skulle måtte kutte ned på noe til seg selv eller spare lenge fordi hun måtte bidra fordi svigerforeldrene mine gjorde det. Spa og ringer er i mine øyne dyre ting. Vet ikke hva du mener med dårlig råd, men om noen har penger nok til å betale for sånne ting uten å spare og kutte ned på andre ting, har de ikke dårlig råd etter min definisjon.
Shade Skrevet 29. januar 2010 #59 Skrevet 29. januar 2010 Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Dette må være tull! (jeg håper ihvertfall for den stakkers morens skyld at det er det)
Gjest Sjokkert Skrevet 29. januar 2010 #60 Skrevet 29. januar 2010 svigers hjelper oss med lokalet. Om ikke hele summen, så ihvertfall store deler av summen. Biologiske faren min, skal sy brudekjolen min all for free, også skal jeg høre med mamma om hun kan hjelpe oss med litt, for jeg syns det blir for dumt at "så mange" skal hjelpe til, og ikke henne. Jeg vet hun har dårlig råd, men da kunne hun isåfall gitt oss spa før bryllupet, kjøpt bryllupsringene, pynt eller what ever. noe som ikke må koste så altfor mye.... Uansett så får vi hjelp med lokale og kjolen min Fytti grisen for en frekk, utakknemlig og grisk jentunge du er!!! Du får vel søren heller være fornøyd med at de andre, som faktisk har muligheten til det, hjelper dere - selv om jeg synes det høres ut som om du aldeles ikke fortjener det! Æsj, jeg blir dårlig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå