Gå til innhold

Mørkekjøring, glattkjøring og landeveiskjøring


Gjest Gjest_vera_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_vera_*

Tok mørkekjøring, glattkjøring og landeveiskjøring for flere år siden.

Noen sier at de gjelder ut livet, og noen snakker om nye regler.

Mitt spørsmål: gjelder de ennå eller må jeg ta de på nytt?

Står det noe om det på nettet? Kan ikke finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de er gyldig jeg så lenge de er registrert.

Regelen for mørkekjøring er vel at den skal taes senest så og så lenge etter du tok lappen.

Det kan du jo bare spørre kjørelærer om, han får vel oversikt over hva du har gjort. :)

Og hva er flere? 5 år eller 20?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjørelærer

Dersom du tok noe av dette før 2005, er det ikke lenger gyldig. Da har du kjørt etter en gammel læreplan som ikke lenger eksisterer. Dermed må du ta disse tingene på nytt. Er opplæringen fra den siste læreplanen er den gyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Nei, men hvis du har tatt deler av kjøreopplæringen for lenge siden, men ikke tok lappen, så må du kanskje ta enkelte deler om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjørelærer
??

Så alle som tok lappen før 2005 må ta dette på nytt da mener du? Høres veldig usannsynlig ut.

Det høres sikkert usannsynlig ut, men er likevel fakta. Det er for tiden mange som tar glattkjøring selv om de egentlig har hatt dette tidligere (altså før 2005). Var noen overgangsregler slik at det var mulig å slippe, men disse reglene er borte fra januar i år. De som ikke har hatt oppkjøring må derfor ta den obligatoriske opplæringen på nytt. Så ja, slik er reglene enten man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

??

Så alle som tok lappen før 2005 må ta dette på nytt da mener du? Høres veldig usannsynlig ut.

Nei, les ordentlig. De som begynte å ta lappen før 2005, men som ikke fullførte og skal ta lappen nå - må ta alt om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tok noe av dette før 2005, er det ikke lenger gyldig. Da har du kjørt etter en gammel læreplan som ikke lenger eksisterer. Dermed må du ta disse tingene på nytt. Er opplæringen fra den siste læreplanen er den gyldig.

Dette stemmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_vera_*
Det høres sikkert usannsynlig ut, men er likevel fakta. Det er for tiden mange som tar glattkjøring selv om de egentlig har hatt dette tidligere (altså før 2005). Var noen overgangsregler slik at det var mulig å slippe, men disse reglene er borte fra januar i år. De som ikke har hatt oppkjøring må derfor ta den obligatoriske opplæringen på nytt. Så ja, slik er reglene enten man liker det eller ikke.

Trådstarter her

Da skjønner jeg ingen ting. For jeg ringte kjøreskolen og etter mye tid fant de frem til bevisene i arkivene sine og de måtte jeg betale 500,- for å få.

Hvorfor sendte de meg de da hvis de visste at de var ubrukelige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Alle som har kjørt opp er ferdige med utdannelsen sin i bilen, mens de som ikke har kjørt opp enda, men som evt har tatt glattkjøring og så videre før 2005 (hvis du f.eks. begynte på opplæringen, men strøk, ble syk osv og ikke har kjørt opp enda) må ta dette på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her

Da skjønner jeg ingen ting. For jeg ringte kjøreskolen og etter mye tid fant de frem til bevisene i arkivene sine og de måtte jeg betale 500,- for å få.

Hvorfor sendte de meg de da hvis de visste at de var ubrukelige?

Trådstarter:

og det var ifjor jeg ringte.

I fjor var de jo gyldige enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tok glattkjøring, landeveiskjøring, forbikjøring ++ allerede i 2000, fikk godkjent dette da jeg kjørte opp i 2008. Jeg måtte kun ta det jeg ikke hadde fra før, dvs trafikalt grunnkurs, variert miljø og mørkekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var de jo gyldige enda.

Så det er nye regler nå? I så fall kan man jo se bort fra forrige innlegg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok glattkjøring, landeveiskjøring, forbikjøring ++ allerede i 2000, fikk godkjent dette da jeg kjørte opp i 2008. Jeg måtte kun ta det jeg ikke hadde fra før, dvs trafikalt grunnkurs, variert miljø og mørkekjøring.

Hvor må jeg ringe eller gå for å finne ut av det,lokale trafikkal stasjon ,trafikk skole eller andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor må jeg ringe eller gå for å finne ut av det,lokale trafikkal stasjon ,trafikk skole eller andre steder?

Jeg ville bare spurt på trafikkskolen. Dog, om de sier at du må ta alt om igjen ville jeg forhørt meg flere steder, i tilfelle de bare prøver å få mest mulig penger fra deg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare spurt på trafikkskolen. Dog, om de sier at du må ta alt om igjen ville jeg forhørt meg flere steder, i tilfelle de bare prøver å få mest mulig penger fra deg. ;)

TUUUUUSEN TAKK for svar Gåsemor,så snill du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjørelærer
Jeg ville bare spurt på trafikkskolen. Dog, om de sier at du må ta alt om igjen ville jeg forhørt meg flere steder, i tilfelle de bare prøver å få mest mulig penger fra deg. ;)

Dette er jo helt feil. Er selvsagt ikke kjøreskolene som bestemmer reglene, vi forholder oss til gjeldende forskrifter. Da nytter det selvsagt ikke å gå på en annen kjøreskole, gammel obligatorisk opplæring er ikke lenger gyldig.

Igjen: all obligatorisk opplæring (glattkjøring, langtur + mørkekjøring dersom du har hatt denne med egenkjøring) som er gjennomført FØR 2005, er ikke lenger gyldig. Dette MÅ tas på nytt før oppkjøring. Opplysningene legges inn i registeret hos statens vegvesen, du blir avvist på førerprøven dersom du prøver å kjøre opp med gammel opplæring.

Disse reglene ble iverksatt 1 januar i år (2010). Dette betyr at kjøreskolen gjorde helt riktig (bortsett fra å kreve penger av deg, vi har plikt til å gi elevene våre dette gratis) da de ga deg oversikt over den obligatoriske opplæringen du har hatt for mange år siden. Dersom du hadde kjørt opp i løpet av 2009 ville dette fremdeles vært gyldig. Det har vært overgangsregler lenge (forskriftene kom egentlig i fjor) slik at "etternølere" skulle få anledning til å fullføre førerkortet uten ekstra utgifter. Har stått en del om dette i media også, i hvert fall i distriktet hvor jeg jobber. De som fremdeles ikke har bestått oppkjøringen må altså ha ny glattkjøring (som nå heter "sikkerhetskurs på bane" og sikkerhetskurs på veg (4t teori og 9t kjøring). Noen må også ha ny mørkekjøring, dette gjelder de som hadde mørkekjøring etter gammel læreplan (der de kjørte selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...