Gå til innhold

Er det noen dietter som virker spesielt bra mot bukfett?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

jeg har de fleste ekstrakiloene mine på magen, er det noen dietter som er spesielt velegnet da?

Nei. Nøkkelordet er livsstilesendring, ikke diett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høy proteininntak og lavt karboinntak gjorde i alle fall sitt for at jeg mistet noen kilo rundt magen, hoftene, rompa og lårene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
jeg har de fleste ekstrakiloene mine på magen, er det noen dietter som er spesielt velegnet da?

Ja:

grønt

fiber

trening

vann

mindre:

karbohydrater

fett

animalske produkter

nei:

sukker

hvete

oppvarmet oljer (de eneste oljene du burde få i deg er, økologiske, rå, kaldpresset jomfru olivenolje og kokosnøtt olje, aldri varm opp olje!)

prøv mer av en naturlig og vegansk diet, du kommer til å føle deg helt fantastisk etter en stund.

salater, spinat, masse frukt, epler, appelsiner, mye grønnsaker.

hvis du lengter etter fett,eller noe søtt og karbohydrater, spis en bakt potet med skall og litt havsalt eller honning med dadler/rosiner og kanel, kanskje ta en håndfull med nøtter, mandler valnøtter eller cashew nøtter, eller kok opp litt quinoa.

drikk mye vann og hold deg unna drinker som kaffe, alkohol og te som inneholder koffein.

hvis du prøver og spise mer av disse ”ja matene” og mindre av de dårlige, kombinert med trening, kanskje 30 min hver dag, eller 1 time 3 ganger uka, så garanterer jeg at du føler deg flott innvendig og utvendig :)

to andre tips som kan øke forbrenningen og gi deg en smalere midje, er selvfølgelig trenning som fokuserer på magemusklene og du kan prøve å gå med korset om dagen, hold inn magen og ha en riktig holding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv mer av en naturlig og vegansk diet, du kommer til å føle deg helt fantastisk etter en stund.

veganere får lett mangelsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få godt med søvn for å holde kortisolnivået i kroppen nede. Kortisol er et stresshormon som endrer hvor kroppen lagrer fett, blant annet øker kortisol fettlagrene i buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det går an å punkttrene:)

Men det tilsier at man skal ha en bra kropp ellers også, en dvask person kan ikke bare ta 50 situps hver dag og så vips ha fin mage mens resten fortsatt disser. Det er fortsatt en livsstilsendring som må til, mer trening og mindre mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja:

grønt

fiber

trening

vann

mindre:

karbohydrater

fett

animalske produkter

nei:

sukker

hvete

oppvarmet oljer (de eneste oljene du burde få i deg er, økologiske, rå, kaldpresset jomfru olivenolje og kokosnøtt olje, aldri varm opp olje!)

prøv mer av en naturlig og vegansk diet, du kommer til å føle deg helt fantastisk etter en stund.

to andre tips som kan øke forbrenningen og gi deg en smalere midje, er selvfølgelig trenning som fokuserer på magemusklene og du kan prøve å gå med korset om dagen, hold inn magen og ha en riktig holding

Mine uthevinger: Dette er ikke riktig. Mennesket er ikke konstruert for å leve på vegansk diett, og jeg har ennå til gode å møte/teste en veganer som ikke lider av feilernæring, proteinunderskudd, vitaminmangel (spesielt B12 kobalamin) og farlig lave jern- og kalsiumverdier. Veganere har et høyere fiberinntak og gode sink-, magnesium-, folat- og kobberverdier, men dette er ikke nok for kroppen og veier ikke opp for manglene.

Ingen mageøvelse eller diett øker forbrenningen din. Aktivitet eller sykdom er det som kan forandre og forstyrre metabolismen.

Og nei, det går ikke an å punktslanke. Det er mulig å punkttrene, men da ved å vite hvilke muskelgrupper man trener, hvordan, når og hvorfor. Bukfett, eller abdominal adipøst vev, er en direkte indikalsjon på at kroppen også har store mengder fett som lagres rundt indre organer. Dette igjen har en direkte sammenheng med risikoen for hjerte-karsykdom og diabetes (og i noen tilfeller kreft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har de fleste ekstrakiloene mine på magen, er det noen dietter som er spesielt velegnet da?

Hei;

Det finnes en diett som kalles "south beach- dietten" Den er knallhard. Jeg prøvde den selv for noen år siden, men fant den vanskelig og demotiverende. Men jo,den funker. Men om du ikke endrer kostholdet for godt så kommer kiloene på igjen ganske fort.

Det som funker for meg er lavkarbo diett. Jeg følger ingen spesiell diett, men lager min egen etterhvert som jeg finner ting jeg kan spise. Om jeg skeier ut en dag, så tillater jeg meg det. Slik har jeg kommet meg ned 10 kilo siden Juli.

I tillegg trener jeg zumba. Magetreningen der er effektiv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veganere får lett mangelsykdommer.

Mine uthevinger: Dette er ikke riktig. Mennesket er ikke konstruert for å leve på vegansk diett, og jeg har ennå til gode å møte/teste en veganer som ikke lider av feilernæring, proteinunderskudd, vitaminmangel (spesielt B12 kobalamin) og farlig lave jern- og kalsiumverdier. Veganere har et høyere fiberinntak og gode sink-, magnesium-, folat- og kobberverdier, men dette er ikke nok for kroppen og veier ikke opp for manglene.

Her var det mange som ikke kan så mye om et vegansk kosthold tydeligvis. Proteinudnerskudd er veldig uvanlig, vitaminmangel er heller ikke vanligere enn hos andre mennesker (alle veganere som kan et lite minimum tar selvfølgelig B12-tilskudd). Jern og kalsium er heller ikke spesielt vanskelig å få nok av gjennom å spise mye forskjellige grønnsaker, korn og bønner (som de fleste veganere gjør.

Jeg, min samboer og min stemor må alle være medisinske mirakler vi ifølge deg, som er veganere som ikke har mangelsykdommer (ja, har testet hos lege).

Her er noen linker:

http://pcrm.org/health/veginfo/vegetarian_foods.html

http://pcrm.org/health/veginfo/faq.html

http://www.veganhealth.org/articles/experts/

Men, et vegansk kosthold er ikke nødvendigvis en slankekur. Veganere spiser også sukker, fett, godteri og andre kaloriholdige matvarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ikke kan så mye om et vegansk kosthold tydeligvis. Proteinudnerskudd er veldig uvanlig, vitaminmangel er heller ikke vanligere enn hos andre mennesker (alle veganere som kan et lite minimum tar selvfølgelig B12-tilskudd). Jern og kalsium er heller ikke spesielt vanskelig å få nok av gjennom å spise mye forskjellige grønnsaker, korn og bønner (som de fleste veganere gjør.

Jeg, min samboer og min stemor må alle være medisinske mirakler vi ifølge deg, som er veganere som ikke har mangelsykdommer (ja, har testet hos lege).

Her er noen linker:

http://pcrm.org/health/veginfo/vegetarian_foods.html

http://pcrm.org/health/veginfo/faq.html

http://www.veganhealth.org/articles/experts/

Men, et vegansk kosthold er ikke nødvendigvis en slankekur. Veganere spiser også sukker, fett, godteri og andre kaloriholdige matvarer.

Det er noen seriøse feil ved kildene dine. De er ikke objektive, og har kun ett mål; å promotere sin sak. Skal jeg og andre ta en veganer seriøst så må man sile info, lese en del og ikke ta enhver studie for god fisk fordi den gir deg de resultatetene som passer.....(nei, for god soyamelk ;))

Veganere har generelt bedre lipidprofiler enn omnivorer, dette grunnet et nærmest fraværende inntak av animalsk fett. De får også i seg mye fiber grunnet et høyt inntak f&g. De har også noe lavere gjenneomsnittlig kroppsvekt, og alt dette er noe vi alle bør strebe etter. Men hvorfor så ekstremt, spesielt når en vegansk diett ikke kan opprettholde en aktiv fysisk livsstil (hvilke seriøse idrettsutøvere er veganere?). Hvis veganerkost er så suverent, hvorfor må vordende mødre ta tilskudd og fortifiserte produkter, og hvorfor er de eneste kildene til enkelte livssviktige stoffer kun funnet i animalske kilder? Det er for meg et tankekors at veldig mange veganere må ta tilskudd. At det går an å leve "optimalt" som veganer går sikkert, med nøye planlegging, beregninger og et høyt inntak av mat kvantitetsmessig for å unngå underernæring både proteinmessig og energimessig. Er ikke litt av "poenget" borte da? Vegetarianere har et mye bedre utgangspunkt.

Den lavere vekten hos veganere stilles det spørsmål ved, da dette ikke tilsier at man er velernært eller i god fysisk form. Veganere har et snevert matvareutvalg og dette oppfattes ofte som sosialt utelukkende. Men det betyr ikke at en god del overvektige burde ha hatt seg en real dose vegetartid, for det er utrolig mye å lære av det økte fokuset på andre kilder til protein og mer kreativ bruk av f&g som hovedingrediens.

However, eliminating all animal products from the diet increases the risk of certain nutritional deficiencies. Micronutrients of special concern for the vegan include vitamins B-12 and D, calcium, and long-chain n–3 (omega-3) fatty acids. Unless vegans regularly consume foods that are fortified with these nutrients, appropriate supplements should be consumed. In some cases, iron and zinc status of vegans may also be of concern because of the limited bioavailability of these minerals.

Kilde: American Journal of Clinical Nutrition, doi:10.3945/ajcn.2009.26736N

Vol. 89, No. 5, 1627S-1633S, May 2009

The food synergy concept supports the idea of dietary variety and of selecting nutrient-rich foods. The more we understand about our own biology and that of plants and animals, the better we will be able to discern the combinations of foods, rather than supplements, which best promote health.

Kilde: Am J Clin Nutr 89: 1543S-1548S, 2009. First published March 11, 2009; doi:10.3945/ajcn.2009.26736B

The findings highlight that vegans are an ‘at risk’ group for I (iron) deficiency. The I status of vegans and the subclinical effects of low I intakes and infrequent high I intakes on thyroid function in this group should be further studied. Our work has also raised the question of adequate I intakes in groups where cow's milk is not consumed, and has exposed a need for more research in this area.

Kilde: British Journal of Nutrition (1998), 80:529-535 Cambridge University Press

OT: Og en ting jeg aldri har fattet: mange veganere og vegetarianere begrunner sin matfilosofi pga dyrs velferd og vilkår. Men hvorfor melde seg totalt ut av kampen ved å ikke ta stilling til den i det hele tatt (a la Sverige og Sveits ;))? Jeg er svært opptatt av å vite hvor maten min kommer fra (at det er lokal/nasjonal mat hvor dyra har hatt det så godt som mulig så fremt jeg har råd og det er mulig). Og jeg har selv vært med på slakt (kill it, cook it, eat it) for å forsikre meg om at jeg er villig til å ta det ansvaret når jeg først er omnivor. Å støtte bønder som driver på en hensiktsmessig måte er vi alle tjent med, det samme med å kjøpe frittgående høns (både kjøtt og egg), viltkjøtt og fisk som er fisket forsvarlig ift miljø og bestand (responsibly and sustainably caught fish). Det er for meg ta ansvar for et godt, sunt og norsk kosthold.

Og gidder du å si fra til de forskerne som jeg har referert til, for de har visst tatt helt feil siden alle veganere har null hull i kostholdet sitt ;)

Nyanser hadde vært kurant innen alle matfilosofier.....

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

....

Oi, du er arrogant!

Gikk du glipp av alle kildene det referes til i PCRM-artiklene? Det er artikler fra seriøse internasjonale medisinske og ernæringsfysiologiske journaler. Påstandene der er ikke noe de tar ut av løse luften. De er velbegrunnet og det gis referanser for alle påstander. Det er ingen grunn til å ikke ta det som står på PCRM sine sider alvorlig. Eller gjør du deg skyldig i din egen beskyldning om å bare ta til deg den informasjonen som passer inn i dine allerede eksisterende holdninger?

Hvilke idrettsutøver er veganere? Tja, Carl Lewis var det da han var på sitt beste og vant en haug med OL-medaljer for eksempel. Jeg vet ikke om du regner sånne som ham som seriøse nok? Her finner du noen andre. Det står også litt om dette her.

Blir ikke egentlig alle vordende mødre oppfordret til å ta tilskudd av blant annet folat? Folat er jo noe veganere som regel får mer av. Betyr det at et alteterkosthold er usunt? Og bortsett fra B12 er det ikke noe annet veganere MÅ ta (bortsett fra kanskje vitamin D i mørketiden). Og det er virkelig ikke noe å lage et stort problem av. Det er en fare for B12-mangel om man ikke tar tilskudd, det nekter jeg ikke for. Og det er det som som regel er funnet som et problem hos veganere. Men det at man må ta B12-tilskudd er ikke et argument for at et vegansk kosthold nødvendigvis må gi deg mangler og sykdommer og er helt umulig å få til.

Jeg synes ikke jeg har et snevert matutvalg, tvert imot. Jeg spiser utrolig mye forskjellige vegetabilske matvarer. Jeg spiser mye mer variert nå enn det jeg gjorde før jeg ble veganer. Jeg og min samboer driver overhodet ikke med noen form for nøye planlegging. Vi spiser mye forskjellig og får i oss det vi trenger uten å tenke nevneverdig mye på det.

Det at du finner et par forskere som advarer mot vegansk kosthold betyr ikke at det er det alle forskere er enig om. Det er en haug med forskere som har publisert artikler som derimot viser en mengde helsefordeler. Her er en (du finner flere artikler i referanselisten til PCRM om du er interessert):

No clinical signs of nutritional deficiency was found in the vegans. Serum protein levels as well as their serum lipoproteins were near the lower range of the refernce group. In addition, none of the vegans were overweight and their blood pressures were low for their age.

Nutrient intake and health status of vegans. American Journal of Clinical Nutrition 34, november, 1981 p 2464-2477

Hvis det skulle være sånn at alle veganere pådrar seg mangler så er det rart at alle jeg kjenner som er veganere (7-8 stykker), og som har vært veganere i årevis er sunne og friske alle sammen. Men det er mulig vi er medisinske mirakler hele gjengen.

Jeg er ikke en av de veganerne som mener at man må være veganer for å være sunn, men det at man må være alteter for å være sunn er heller ikke sant. Det er ikke vanskelig å leve sunt på et vegansk kosthold og det krever ikke mer planlegging enn et alteterkosthold.

Og jeg melder overhodet ikke ut av kampen. Jeg synes det er uetisk å bruke og drepe, samme hvordan vi behandler dem. Jeg ville ikke i mine villeste drømmer funnet på å støtte opp om noen s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(det siste falt ut så her kommer resten)

...som lever av å bruke og drepe for profitt. Du har ikke forstått hva jeg kjemper for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du er arrogant!

Kult :) respons, I like it!

Med unntak av det siste som var OT og mine personlige meninger, så er det du reagerer på det som er gjengs oppfatning og det som blir undervist om på universitetsnivå. Husk at man blir utrolig farget av hva som er normalt, hva som er optimalt og sosialt akseptabelt når flere med samme overbevisning og livsstil grupperer seg, på godt og vondt. Objektivitet blir dermed noe ullent, at best.

Nå er det uansett ikke veganisme som etisk overbevisning som er det tråden handler om, så jeg skal ikke diskutere det videre av respekt for TS sitt spørsmål (men gjerne lag ny tråd/send PM). Uansett min feil, jeg skulle ikke ha nevnt det i første rekke.

Og Carl Lewis var dopet på steroider, så han kunne ha levd på murstein og karvefrø. Steroider i de dosene som ble gitt på 80-tallet eliminerte det meste av treningsproblematikk kan man si ;)

Har lest litt om om PCRM, og de har sikkert de beste intensjoner, men de er ikke OBJEKTIVE og i en diskusjon blir det en stor svakhet, irrespektivt av ståsted. De har en agenda og en målsetning som ikke er uavhengig, og dermed blir den informasjonen farget. Dette betyr ikke at alt de presenterer er feil, men det blir faglig svakt, og det kan ikke kastes inn mot tidsskrift og journaler som ikke har annet enn å presentere det ypperste som finnes innen forskning idag. Dette har ingenting med om jeg personlig skulle mene at grønt er finere enn svart, men hvem som har gjort det grundigste arbeidet på fargefronten. At jeg blir for engasjert og alltid vil lære mer, ja det er et par av mine mange svakheter. Om det tilsammen gjør meg arrogant i dnene sammenheng så skal jeg klare å leve med det, såvidt ;)

Igjen, dette blir vel OT, og har lite med om en diett/treningsform har en bedre effekt enn andre på abdominalt fettvev. Mengden abdominalt fett avhenger av mange faktorer (kjønn, alder, genetikk, anatomi), men ingenting virker magisk på reduksjonen av dette. En kombinasjon av hard kondisjonstrening, kostholdsendring og mye stabilitetstrening/styrketrening vil ihvertfall øke sjansene dine, og ikke minst gi deg en sterk og sunn kropp. Og det er til syvende og sist det som teller, og som alltid bør være hovedfokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med unntak av det siste som var OT og mine personlige meninger, så er det du reagerer på det som er gjengs oppfatning og det som blir undervist om på universitetsnivå. Husk at man blir utrolig farget av hva som er normalt, hva som er optimalt og sosialt akseptabelt når flere med samme overbevisning og livsstil grupperer seg, på godt og vondt. Objektivitet blir dermed noe ullent, at best.

Det samme kan jeg si til deg :) Eller er du så heldig å være en av de som har tilgang på den absolutte objektive sannhet?

Det eneste du har vist til er at veganere er i større fare enn andre for å pådra seg mangel på B12, vitamin D og Omega-3. Det stemmer jo. Jeg har lest mye av forskningen (tro det eller ei). Men det er en lang vei fra å innrømme det til at veganere som regel er feilernærte og at den eneste muligheten for å leve optimalt på et vegansk kosthold er å spise uante mengder med frukt og grønt og drive med millimeterstyring av kostholdet. Har man grunnleggende kunnskap om ernæring som veganer så vet man at man bør ta B12, ta vitamin D når man er lite i sola (noe forøvrig ikke bare veganere har problemer med) og passe på å få i seg nok Omega 3 (som det finnes vegetabilske kilder på, ja de er kortkjedede, men kroppen kan selv bygge langkjedet omega 3. Eller man kan evt ta slike). Det er ikke vanskelig! Det er faktisk veldig lett. Gjør jeg dette slipper jeg fare for mangler, og jeg får alle de andre påviste helsefordelene ved et vegansk kosthold. Det er lett og det er sunt.

Det er jo også flere risikoer som er forbundet med et alteterkosthold som ikke er noe problem med et vegansk kosthold. Det er forskjellige typer risiko ved forskjellige typer kosthold. Er man oppmerksom på disse, er det som regel ikke vanskelig å unngå. En liten mengde minimumskunnskap er nøkkelen ;)

Beklager avsporing, jeg avslutter gjerne nå. Jeg er faktisk enig med bergans når det kommer til ts' spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme kan jeg si til deg :) Eller er du så heldig å være en av de som har tilgang på den absolutte objektive sannhet?

Svar: Nei, og har aldri hevdet det heller ;) Men jeg har ingen spesifikk gruppering som sådan. Hvilket kosthold eller treningsfilosofi min professor eller studiekompis sverger til er likegyldig, for vi er bare enkeltpersoner som det ikke kan generaliseres ut fra.

Det er jo også flere risikoer som er forbundet med et alteterkosthold som ikke er noe problem med et vegansk kosthold. Det er forskjellige typer risiko ved forskjellige typer kosthold. Er man oppmerksom på disse, er det som regel ikke vanskelig å unngå. En liten mengde minimumskunnskap er nøkkelen ;)

Svar: Positive og negative effekter ved de ulike kostholdene har jeg allerede nevnt. Ramset ikke opp hele leksika på disse områdene pga plass og OT. Menneskekroppen har aldri likt ekstremer noe særlig (either way), spesielt ikke når det stilles fysiske krav over et visst minimum. Et optimalt kosthold, etter min mening, bør nok slik sett gi rom for variasjon innen alle makronutrienter og bruken av deres kilder. Gyldne middelveier er kanskje ikke så dumme.....

CC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Veganer
Mine uthevinger: Dette er ikke riktig. Mennesket er ikke konstruert for å leve på vegansk diett, og jeg har ennå til gode å møte/teste en veganer som ikke lider av feilernæring, proteinunderskudd, vitaminmangel (spesielt B12 kobalamin) og farlig lave jern- og kalsiumverdier. Veganere har et høyere fiberinntak og gode sink-, magnesium-, folat- og kobberverdier, men dette er ikke nok for kroppen og veier ikke opp for manglene.

Bare tull. Jeg har vært veganer i fem år, var nettopp hos legen og mangler absolutt ingenting. Jernlagrene og -verdiene mine har aldri vært bedre. Ingen B12-mangel eller andre mangler. Legen bemerket hvor sunn og frisk jeg ser ut - og ikke minst det at jeg ikke har vært syk EN ENESTE DAG de siste fem årene!

Ikke spre fordommer ved å mase om ting du helt klart ikke har peiling på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_barbie_*

HVA? skal man ikke varme olje?? :vekt:

Og jeg som nettopp har oppdaget wok..er 26 år og spiste min første wokporsjon i forgårs.Og det var jo knallgodt!Jeg pleier å bruke olje å steke i,slik det sto på pakken.. :sjenert:

(bruker rapsolje)

Trodde olje var "bedre" å bruke enn vanlig stekesmør?

Og hvorfor bør den ikke varmes? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...