Gå til innhold

kjempeglad i dag!!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei alle!

Idag fikk jeg en god nyhet; jeg leste i vg at saken om egenandelen for ufrivillig barnløse skal opp til debatt igjen, dette engasjerer meg sterkt, i og med at jeg kanskje er steril selv.

Jeg følte meg så lettet da jeg leste det, at dere vil ikke tro det, det var akkurat som om 1000 kg steiner ble løftet vekk fra min bryst kasse, og at endelig er det noen som tenker fornuftig.

Ja det er faktisk frp vi kan takke for dette, det er vedtatt i mange frp fylkespartier at de vil at debatten skal bli vurdert igjen.

Nå som jeg tenker etter, synes jeg den eller de personene som ville at vi ufrivillige barnløse skulle bli gjeldsoffer for å prøve å få barn, er korttenkte og urettferdige, mangler empati for oss, og er i det hele tatt personer som aldri skulle foreslått noe som helst som angår mennesker.

Ja jeg er rett og slett forbannet på dem!

Jeg synes de er frekke!

Uten barn stopper Norge, og dette gjelder kanskje ikke deg, men tenk deg , hvis du er mor selv, at din datter hadde blitt steril og hun ikke hadde hatt råd til å få barn, og du ikke hadde fått et elskelig barnebarn av dattera di, og hun hadde blitt veldig deprimert, da tenker jeg du hadde forstått hva dette innebar!

Jeg orker ikke å høre på folk som sier at det ikke er en menneskerett å få barn osv. dere som ikke er i den situasjonen kan aldri , aldri sette dere i den situasjonen å ikke få sitt eget barn.

Jeg vil egentlig bare si at jeg har så veldig lyst til å rose folk som tenker litt lengre enn nesa rekker(politikere) og si tusen tusen takk for at de vil ta opp dette til debatt igjen.

jeg vet at det ikke er sikkert at vi berørte får egenandelen tilbake, men jeg velger å tenke at noen her i landet har tatt til fornuft.

jeg høres sikkert sytete ut, men for meg og mange andre er dette en veldig viktig sak, faktisk, og vi vil ha en familie engang vi også, som er våre egne barn! OG ingen adoptiv barn, det vil heller aldri for de som ikke har forstått, ikke bli det samme.

Jeg ønsker egentlig ikke noen synspunkter fra dere, jeg bare lurer på: går det an å skrive en e-post til noen frp politikere?

Hilsen kjempeglad i dag!

anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,hei!

Skjønner godt hva du mener anonym, selvom jeg ikke er den situasjonen at jeg trenger hjelp til å bli gravid(tror jeg da.. icon_wink.gif ) !!

Krysser fingrene for at politikerene endelig har skjønt at de har gjort en stoor feil!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er helt enig med førstemann. Norge har så god råd at dette har vi faktisk ikke noe problemer med å være med på å betale!!!!!!!

Stå på for saken din - men la ikke barnløshet ødelegge gleden ved livet og god sex icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

takk for oppmuntrende svar! jeg måtte bare takke dere, at dere forstår littegrann.

Jeg har opplevd en del motgang i livet, og det var vel denne nyheten om at vi ufrivillige barnløse må betale alt selv, som gjorde at jeg følte at: nå har jeg fått nok motgang ilivet, har begynt å be de høyere makter om at nå må noe positivt må skje, og jeg får håpe at det virker.

Jeg skal slåss for denne saken, og om jeg må skrive e-post til politikere for å få de til å forstå, så gjør jeg det.

Ved nærmere ettertanke er hele den greia her pussig, jeg hadde forstått at vi ufriv. barnløse måtte ha betalt for å få egne barn, om vi hadde bodd i et annet land, da hadde jeg godtatt det, men ikke sånn som situasjonen er nå, Norge har faktisk råd til å hjelpe sine innbyggere!

Og når jeg setter meg ned for å gruble på denne saken, som jeg lett bruker å gjøre av og til, så kjenner jeg et sinne inne i meg som sier at : dette gir jeg meg ikke på, ikke noen politikere skal få bestemme om jeg må ha råd til å få mine egne unger eller ikke!

Uansett, hvis stortinget ikke fjerner egenandelen, eller store deler av den, kommer jeg nok til å utføre operasjonen i Danmark, der er det mye rimeligere.

(og når jeg er som mest sint så bruker jeg å tenke at jeg håper at de politikerne eller folka som foreslo dette, hadde mistet sine barn, og at kona hadde blitt steril, da hadde de sett hvor morsomt det er å være barnløs).

Men det er stygt å tenke, så da prøver jeg å si til meg selv: nå er du barnslig!

Men det er vel en naturlig reaksjon.

Nå skal jeg se fremover og ikke gruble så mye på dette lenger!

Anonym icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ærlig talt, fions da grenser for hva skattebetalerne skal betale for!

Barnløshet er ENS EGET problem, ikke samfunnet sitt...

Vi har lange helsekøer med SYKE mennesker som virkelig trenger hjelp. Det er disse som bør prioriteres.

Samtidig forfaller skolene og eldreomsorgen her i landet er helt elendig.

Nei, makan til egoisme som den mange "ufrivillige barnløse" kommer med skal en lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym: Kan du forklare meg hvordan barnløshet er vårt eget problem??

Mener du altså at de som ikke kan få barn på egen hånd, har gjort noe som har forårsaket det?? At det er deres egen skyld at de ikke kan få barn??

Det er noe av det dummeste jeg har hørt noen gang!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...syns det er ille at folk sier at det ikke er en menneskerett å få barn bla bla bla. Hallo? Hvorfor er vi her egentlig?

Jo, en av våre største drifter er jo nettopp å få barn - vi er jo her for å føre slekten videre!!!

Jeg må bare si at jeg syns det er blodig urettferdig når noen ikke klarer det som skulle vært en naturlig ting - å få barn.

Klart vi skal støtte dem! Om så noen av mine skattepenger går til det formålet så syns jeg det er flott!!!

Håper virkelig forslaget om endringen i egenandelen slår igjennom i de barnløses favør. Jeg får vondt når jeg tenker på alle de som ble rammet da de første endringene kom - på de mange forholdene som gikk i vasken pga pengemangel og frustrasjon over noe som skulle gjøre livet deres fullkomment.

All den skyldfølelsen som den ufruktbare har...

Blir det en underskriftskampanje her - ja så signerer jeg med glede!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener dere, uten betenkeligheter over hodet, at det er en menneskerett å få barn?

Hva med adopsjon? Hvordan ser dere på at det spyttes inn masse penger til "egne" barn, når det finnes så ufattelig mange barn fra før, som trenger et hjem?

Fordi vi ønsker "følelsen av å gi et nytt liv" - det gjør man jo på mange måter ved adopsjon også.

Og hva mener dere med dette synspunktet om homofiles rett til støtte/adopsjon?

Jeg antar dette blir sett på som provoserende, men jeg spør faktisk kun fordi jeg er interessert i å høre deres tanker rundt dette. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Amanda!

Du har rett når du sier at innlegget ditt kan oppfattes som provoserende. Jeg må si jeg ble litt provosert.

Når det gjelder en menneskerett å få barn, så er ikke jeg enig i det.

Det er mange her ute som ikke burde ha fått barn. Mange som ikke klarer å ta vare på barna sine. Og da kan man jo spørre seg selv:"Burde disse menneskene hatt barn?".

I noen tilfeller ville nok jeg ha svart NEI! Når det går utover barna fysisk og psykisk at foreldrene ikke klarer å ta vare på barnet, selv med hjelp, da burde de ikke ha fått barn.

Men nå er det desverre sånn at de som virkelig er egnet til å få barn, de får ikke til(nå mener jeg ikke at det er sånn i alle tilfeller altså). De må ha hjelp. Da syntes jeg at det er urimelig at de må betale skyhøye priser for assistert befruktning. Og jeg betaler gjerne av skattepengene mine for å hjelpe de som er i den fortvilte situasjonen!

Når det gjelder homofiles rett til å adoptere, så har jeg egentlig ikke tatt noe standpunkt til det. Så det føler jeg egentlig at jeg ikke har noe grunnlag for å diskutere!

Adoptering generelt, så er det jo sånn at de som ikke lykkes med assistert befruktning, de adopterer ofte. Og det syntes jeg forsåvidt er helt greit. Men å si at de heller burde adoptere, enn å få hjelp til å få egne barn, er jeg helt uenig i.

De som har fått barn vet hvilken glede det gir. Når du adopterer så blir barnet alikevell aldri ditt eget kjøtt og blod. Det vil vokse opp og etterhvert lure på hvem som er ens virkelige mamma og pappa.

Jeg er FOR hjelp til betaling av assistert befruktning.

Fikk du svar på noe av det du lurte på??12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg må si jeg er skuffet over uttalsene som anonym kom med, men vi kan jo ikke være enige alle sammen, og hvis det noen gang skulle bli sånn at jeg får hjelp til å få barn gratis, så ville jeg faktisk bli veldig fornøyd med bare å få ett barn, fordi jeg ikke ville hatt flere, med tanke på å spare samfunnet for utgifter, og vil du da kalle meg egoistisk? jeg vil ikke være til unødvendig bry for samfunnet for at de skal betale for meg, og da mener jeg at jeg ofrer meg mye for samfunnet sin del, ved ikke å få flere enn den ene ungen.

Som tidligere sagt, så er det ikke alle som greier å sette seg inn i min situasjon, så jeg prøver å forklare så godt jeg kan.

Og for å kommentere det med adopsjon, så vil jeg komme med følgende:Hvorfor skal noen be meg om å drikke light brus, når jeg liker ekte brus? light brus og ekte brus kan for meg aldri sammenlignes.

Håper du forstod den!

hilsen hun som startet denne tråden

anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tuva!

Joda, det er ingen stor sak for meg å bruke en del av skattepengene til denne saken egentlig, de går jo til så mye rart likevel, og dette er klart noe av det bedre. Det mener jeg.

Jeg ønsker likevel å høre virkelig gode grunner for å absolutt MÅTTE ha "sitt eget" barn - og helt ærlig, så har jeg nok ikke blitt noe klokere. Kommer litt mer inn på dette ang. "light brus" nedenfor...

Men Tuva, homofile som virkelig er egnet til å få barn - i motsetning til visse heterofile par - hva med dem?

Burde ikke også de få hjelp til å skaffe seg etterkommere på lik linje med oss andre? Du sier riktignok at du ikke synes det er en menneskerett, men de som måtte mene det, sier jo samtidig at homofile har rett til barn.

anonym.

Hmm. "Light brus"...

Det er litt betenkelig å kalle et barn for "light", fordi det ikke er ditt.

Om jeg legger litt godvilje til, så skjønner jeg forsåvidt litt av hva du mener, men likevel. Hvis du virkelig tenker over det?

Dette med å absolutt skulle ha egne barn er jo kun grunnet vårt ufattelig store ego.

Men, mennesket er jo egoistisk, jeg er intet unntak.

Tror det kan være sunt å tenke nøye gjennom dette med verdier først likevel.

Jeg kjenner flere foreldre med adoptivbarn, og disse har akkurat like bånd som alle andre. Det er ingen forskjell. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda, jeg tror ikke jeg kan gi deg et helt velformulert og riktig svar på HVORFOR!

Det er en følelse som sitter dypt i meg, dette med å få et eget barn. Et som er mitt kjøtt og blod. Et barn som har kommet ut fra kjærligheten mellom min kjære og meg.

Jeg tror kanskje det er noe grunnleggende i de fleste mennesker.....

Når du sier at du kjenner flere som har adoptiv barn og at det ikke er noen forskjell på båndet mellom disse, så har jeg egentlig vanskelig for å tro på deg.

Barna etter som de vokser opp vil helt automatisk lure på hvem som er dets riktige mor og far!

Så lenge barna er små vil det ikke være noen forskjell, men når de blir større vil man merke forskjellen!

Og når det gjelder homfiles rett eller ikke rett til å få egne barn/adoptere, så svarte jeg deg vel egentlig i innlegget mitt over.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til deg som startet innlegget!

Jeg deler din glede, men vil bare gjøre deg oppmerksom på at det var den nåværende regjeringen (Høyre, Kr.f og Venstre) VED HJELP AV FRP som ved sitt flertall på Stortinget bestemte at det skulle betales egenandeler på dette. Arbeiderpartiet har hele tiden vært mot disse egenandelene.

Nå har Frp begynt å få kalde føtter og ser ut til å snu, og da vil det bli flertall (Frp + AP) på Stortinget for å ta vekk egenandelene igjen.

Vi kan derfor faktisk heller si at det var Frps skyld at det ble innført, istedetfor å si at det er pga dem egenandelene blir tatt vekk!

Synes det blir litt skjevt at Frp skal få så voldsom ære for å rette opp noe de selv var skyld i. Det skulle vel egentlig bare mangle!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva, har du vanskelig for å tro meg?

Tror du ikke adoptivbarn og deres foreldre har et like godt forhold som andre?

Foreldrene må selvsagt være mentalt oppegående for å takle spørsmål og lignende, men ingen av de jeg kjenner har noen som helst problemer med at de "egentlig" har andre foreldre. Det er deres norske foreldre de har følelsesmessige bånd til, og jeg trodde faktisk ikke at dette ble tvilt på av noen?

Jeg antar det er følelsen av ikke å bli elsket 100% av dine barn som kommer inn, men jeg tror faktisk de som tviler på adoptivbarns tilknytning til deres "nye" familie, tar ganske feil.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda, jeg har faktisk vanskeligheter for å tro deg på det punktet ja.

Men siden du nå begynner å analysere min person gidder jeg ikke å diskutere med deg lengre.

Det er greit å diskutere sak og å være uenige der, men når det begynner å gå på meg som person er jeg ikke lengre innteresert.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Tuva!

Du er ufattelig egoistisk som mener at det er en selvfølge at det skal brukes hundretusen kroner på sånne som deg!

Vil du ha barn, men kan ikke få det på naturlig vis, er det DITT problem og ingen andres.

Må si meg HELT enig med Amanda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva, jeg har aldri diskutert din person.

Å poengtere ulike for/imot-argumenter må likevel være lov, selv om du kanskje tar det til deg.

I slike saker må vi nødvendigvis gå inn på personlige erfaringer og tanker, uten at det betyr å snakke om person. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det ut som at egenandelen blir fjernet da - heldigvis.

Ang adopsjon eller ikke - herrejemin, det må jo være et personlig valg! Det blir for teit å si at du SKAL adoptere ellers ingen unge! Iallefall når man har kapasitet og vitenskap nok til at barnløse kan få hjelp!

Så får folk ta sine egne valg - noen syns adopsjon er OK, noen blir ikke fortrolige med tanken. Det må man akseptere!

Er dette virkelig noe å krangle om?La nå folk få leve sitt eget liv!

~Zafir~1212[ Dette Innlegg er endret av: Zafir den 2002-04-28 19:15 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan sannsynligvis ikke få barn.

Hvis det er mulig, vil vi adoptere.

Vi betaler det selv, enten vi velger det ene eller det andre (assistert eller adopsjon)

Og mener at det ikke er en menneskerett å få barn. I dyp sorg over at det rammer oss, ja, men da får vi bidra med andre ting.

Urettferdig? Ja, kanskje, men vi kan likevel ikke se på dette som en menneskerett, når det er så mange andre som virkelig trenger de ressursene kunstig befruktning tar.

Så ikke alle i deres situasjon, anonym og Tuva, tenker som dere om dette.

Men jeg deler likevel deres sorg.

Det var bare det jeg ville si i kveld.

Klem fra Tusenfryd hoppe.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Tusenfryd den 2002-04-28 19:31 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...