Gå til innhold

Alle fedre vil ha sex med datteren?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tore_*
... er det virkelig slik? Har alle fedre seksuelle tanker om sine egne døttre?

Altså ikke nødvendigvis erotiske drømmer, men tenner alle fedre på sine døttre?

dette er en påstand fra min psykolog. Noen tanker om dette?

Pussig utsagn.. men det kan jo hende at det er "sant" på en eller annen måte.. men jeg klarer bare ikke helt å se for meg hvordan og når.. Det for meg personlig høres egentlig direkte kvalmt ut.. Men kanskje det kan skje helt ukontrollert en eller annen gang... (Enda mer for fedre å bekymre seg over med tanke på sine døtre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Mann_*
... er det virkelig slik? Har alle fedre seksuelle tanker om sine egne døttre?

Altså ikke nødvendigvis erotiske drømmer, men tenner alle fedre på sine døttre?

dette er en påstand fra min psykolog. Noen tanker om dette?

Dette stemmer overhodet ikke med mitt liv og min erfaring, har en datter på 21, og tenner ikke på henne.

Stakkars syke jævel av en psykolog, hva har han opplevd???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omvendt ødipuskompleks? Da synes jeg faktisk det originale ødipuskomplekset har mer for seg. (Ja, nå er egentlig ødipuskomplekset at sønn vil ha mor. Døtre har i hvertfall noe tilsvarende, i følge Freud)

Endret av *Numi*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omvendt ødipuskompleks? Da synes jeg faktisk det originale ødipuskomplekset har mer for seg. (Ja, nå er egentlig ødipuskomplekset at sønn vil ha mor. Døtre har i hvertfall noe tilsvarende, i følge Freud)

Electra-kompleks. Men Freud mente også at jenter led av penismisunnelse, at vi skulle bli såå skuffet når ikke vi hadde oppskriften på suksess og makt dinglende mellom bena.

Jeg tar nærmest ingenting av Freud alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeWaters
Electra-kompleks. Men Freud mente også at jenter led av penismisunnelse, at vi skulle bli såå skuffet når ikke vi hadde oppskriften på suksess og makt dinglende mellom bena.

Jeg tar nærmest ingenting av Freud alvorlig.

Du må ta i betraktning at mye har skjedd siden, og sette hans teorier inn i en filosofisk kontekst.

Psykoanalysen blir ofte sett på som en pseudovitenskap, den er f.eks vanskelig, om ikke umulig å underkaste empirisk forskning. Den er derimot en betydelig inspirasjonskilde innen andre disipliner som religionsvitenskap og litteraturvitenskap.

Så at den har hatt betydning er hevet over enhver tvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta i betraktning at mye har skjedd siden, og sette hans teorier inn i en filosofisk kontekst.

Psykoanalysen blir ofte sett på som en pseudovitenskap, den er f.eks vanskelig, om ikke umulig å underkaste empirisk forskning. Den er derimot en betydelig inspirasjonskilde innen andre disipliner som religionsvitenskap og litteraturvitenskap.

Så at den har hatt betydning er hevet over enhver tvil :)

Det er jeg fullstendig klar over, men jeg tar fremdeles nærmest ingenting av Freud seriøst, basert på min egen overbevisning og hans kvinnesyn.

Ingenting er jo etterprøvbart, hvis man var i tvil har man jo bare "glemt det".

Endret av Pepe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MikeWaters
Det er jeg fullstendig klar over, men jeg tar fremdeles nærmest ingenting av Freud seriøst, basert på min egen overbevisning og hans kvinnesyn.

Ingenting er jo etterprøvbart, hvis man var i tvil har man jo bare "glemt det".

Hans kvinnesyn må jo også settes inn i tiden han "jobbet" i, vi er jo alle produkter av vår tid - på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans kvinnesyn må jo også settes inn i tiden han "jobbet" i, vi er jo alle produkter av vår tid - på godt og vondt.

Sant nok, jeg har vel et noe ampert forhold til nedverdigende kvinnesyn nettopp fordi jeg er et produkt av min nåtid der vi også skal opp og frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...