Gå til innhold

Mister lappen fordi de drikker for mye, uten at de har kjørt bil


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes at politiet heller kan ta se som kjører i fylle. Og bruke tiden på det. Og ikke kaste bort resurser på de som ikke kjører i fylla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg synes det er helt greit at folk som ikke bryr seg om at det faktisk finnes regelverk blir straffet på en slik måte at de forstår at ulovlige handlinger gir konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet nå ikke om han 20åringen er så uskyld jeg da...

Hvis man leser artikkelen ser man hva de andre som har mistet lappen har foretatt seg:

Disse er, uten å ha kjørt i ruspåvirket tilstand, fratatt sertifikatet fordi politiet mener de «ikke er edruelig». Eller har en vandel som gjør dem uskikket til å kjøre:

• Mann i begynnelsen av 60-åra vedgår at han har et alkoholproblem. Han forteller bl.a. at han nylig kjørte til vinmonopolet, kjøpte en helflaske vodka og drakk halve på styrten. Uklart om han kjørte videre. Er omhandlet i politiets logg femten ganger. Er funnet liggende i en park, har møtt overstadig beruset på politistasjonen etc.

• Mann satt i fyllearresten to ganger. Bøtelagt for husbråk. Fra før dømt for trusler og vold. h Mann var omtalt i politiets operasjonslogg elleve ganger i løpet av 2009, etter «overstadig beruselse». Har drukket så mye at han flere ganger er blitt funnet liggende på gata.

• En mann som erkjenner salg av hasj og amfetamin, forklarer også at han ved flere anledninger har kjørt sin egen bil etter å ha røyket disse stoffene.

Når man leser om disse som har vært i kontakt med politiet MANGE ganger før de mistet lappen, lurer jeg litt på hva som førte til at han unggutten mistet lappen....

Men har de tatt fra han lappen KUN på bakgrunn av at han fester hver helg, synes jeg det er uhørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*

Jeg syns det er frustrerende med manglende rettssikkerhet.

Jo mindre kvantifiserbare og dokumenterbare lover er, jo mindre trygg kan man være på hva man kan bli hengt for.

Hvor mye skal man få lov til å feste, hvor mye skal man få lov til å drikke, før man mister lappen.

I tillegg er Norge et sladresamfunn fylt av konforme mennesker, med flertallsforherligelse.

Jeg må spy.

Forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*

Jeg vil selvfølgelig ikke oppfordre til det, slik at KG begynner å presse meg, eller innehaveren av IP-adressen jeg skriver dette innlegget fra, men jeg skulle ønske liberale og anarkistiske mennesker gjorde opprør mot den umoralen flertallet av "ansvarlige" mennesker står bak, og kjørte uten lappen, smuglet tonnevis av sprit, plantet hasj hjemme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er helt greit. 20-åringen har vært i klameri med politiet, og fester hardt. For å få en straff for dette, tar politiet lappen hans. Ser ikke noe galt i det. Holder man seg ikke til loven bør det få konsekvenser, og det gjør det i denne saken.

Kanskje det sender et skremmeskudd til andre i liknende situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_unn_*

Vedkommende har jo vært i klammeri med politiet i helt andre sammenhenger. Festing i helga, ut på byen, hissig.

Han kan sove seg edru søndag. Jobbe mandag til fredag og feste fredag kveld og lørdag kveld. Festinga betyr faktisk ikke at han kjører i fylla. I denne sammenhengen så synes jeg det er helt på trynet. Det er nok av 20-åringer som fester hver helg.

Noen av de andre tilfellene som er listet opp har jeg mye større fortåelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres helt hårreisende ut at man fratar folk lappen fordi det er fare for at de kan komme til å fyllekjøre. At man tar lappen fra folk som er alkoholikere og fulle hele tiden er noe annet. De klarer jo nesten ikke å stå på beina engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Adam_*

Man skal jo fylle kravene til å inneha førerkort? Det er det sikkert ikke noen uenighet om, og lovgiver har ment noe med at ett av kravene er at man skal være edruelig.

Derfor er politiet på helt trygg grunn når de gjør dette. Klager kan sendes til lovgiver - eller Stortinget som har vedtatt vegtrafikkloven og førerkortforskriftene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.

Jeg ser ikke problemet. Dette er noe man lærer når man tar sertifikatet. Alle som har mistet retten til å kjøre bil pga denne paragrafen har vært / er et problem for politiet. 20-åringen har i tillegg fått 2 bøter for manglende bruk av sikkerhetsbelte. Det tyder på at han har en manglende respekt for loven. Argumentet med at han bare skader seg selv holder heller ikke, fordi dersom han overlever en kollisjon vil det koste oss skattebetalere himla mye penger resten av livet hans.

Det virker som at dere i denne tråden er mer ute etter at politiet skal vente på et lovbrudd for å så fakke den kriminelle i stedet for å forebygge kriminelle handlinger.

Det er forskjell på å feste hver helg og å være i klammeri med politiet like ofte.

UP oppfordrer politiet i resten av landet til å ta etter Rogaland.

— Det er svært mange trafikkfarlige mennesker på veiene. Det er et stort potensiale i å fange opp de farligste trafikantene, ved å bruke denne paragrafen i veitrafikkloven, sier politiinspektør Runar Karlsen i UP til Dagbladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Dette er noe man lærer når man tar sertifikatet. Alle som har mistet retten til å kjøre bil pga denne paragrafen har vært / er et problem for politiet. 20-åringen har i tillegg fått 2 bøter for manglende bruk av sikkerhetsbelte. Det tyder på at han har en manglende respekt for loven. Argumentet med at han bare skader seg selv holder heller ikke, fordi dersom han overlever en kollisjon vil det koste oss skattebetalere himla mye penger resten av livet hans.

Det virker som at dere i denne tråden er mer ute etter at politiet skal vente på et lovbrudd for å så fakke den kriminelle i stedet for å forebygge kriminelle handlinger.

Det er forskjell på å feste hver helg og å være i klammeri med politiet like ofte.

Signerer denne.

Det er ingen menneskerett å ha førerkort. De personene det er snakk om utgjør ikke bare en fare for seg selv og sine eventuelle passasjerer, men også andre trafikkanter. De har vist gjennom gjentatte ulovligheter og uansvarlig oppførsel at de ikke er moden til å ferdes på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*

Straffereaksjonen synder mot likhet for loven prinsippet. De som har betalt for førerkort, for en ytterligere straffeskjerpings for å feste, eller de får ikke lov til å feste som vanlige folk for å ha lappen, og i tillegg er rettsikkerheten ytterligere senket, ved at det ikke er kvantitativt objektiverbare grenser for hvor mye man kan drikke, hvor utagerende man kan være, før politiet setter foten ned. Det er et knefall for politistatvirksomhet, intet mindre. Og det syns dere er ok? Dere kan umulig ha noen rettsfølelse i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Straffereaksjonen synder mot likhet for loven prinsippet. De som har betalt for førerkort, for en ytterligere straffeskjerpings for å feste, eller de får ikke lov til å feste som vanlige folk for å ha lappen, og i tillegg er rettsikkerheten ytterligere senket, ved at det ikke er kvantitativt objektiverbare grenser for hvor mye man kan drikke, hvor utagerende man kan være, før politiet setter foten ned. Det er et knefall for politistatvirksomhet, intet mindre. Og det syns dere er ok? Dere kan umulig ha noen rettsfølelse i kroppen.

Mao så mener du det er vanlig og må tolereres at vi bryter loven når vi fester?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Mao så mener du det er vanlig og må tolereres at vi bryter loven når vi fester?

Jeg vil at loven skal ha så lite som mulig med skjønn og gjøre, og så klare og entydige retningslinjer som mulig, som skal gjelde for alle i den kategorien loven beskriver. Jeg liker ikke at man ikke kan føle seg trygg på hva slags reaksjon man får av det offentlige, noe man ikke kan, så lenge avgjørelser er outsourca til politiet. Hva er det du ikke liker med den tankegangen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er helt greit at folk som ikke bryr seg om at det faktisk finnes regelverk blir straffet på en slik måte at de forstår at ulovlige handlinger gir konsekvenser.
Hva er ulovlig, kan lovgivere/flertallstyranni ta feil, er det riktig at folk skal blande seg borti hva andre folk gjør med sin egen kropp/eget liv ol. og som ikke skader noen andre som konsekvens av handlingene sine...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit. 20-åringen har vært i klameri med politiet, og fester hardt. For å få en straff for dette, tar politiet lappen hans. Ser ikke noe galt i det. Holder man seg ikke til loven bør det få konsekvenser, og det gjør det i denne saken.

Kanskje det sender et skremmeskudd til andre i liknende situasjoner.

Hva er ulovlig, kan lovgivere/flertallstyranni ta feil, er det riktig at folk skal blande seg borti hva andre folk gjør med sin egen kropp/eget liv ol. og som ikke skader noen andre som konsekvens av handlingene sine...?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal jo fylle kravene til å inneha førerkort? Det er det sikkert ikke noen uenighet om, og lovgiver har ment noe med at ett av kravene er at man skal være edruelig.

Derfor er politiet på helt trygg grunn når de gjør dette. Klager kan sendes til lovgiver - eller Stortinget som har vedtatt vegtrafikkloven og førerkortforskriftene.

Edruelig, hvor mange er avholds av landets sertifikats-innehavere, og synder lovgiverne selv, blir litt vel mye skjønn...eller?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke problemet. Dette er noe man lærer når man tar sertifikatet. Alle som har mistet retten til å kjøre bil pga denne paragrafen har vært / er et problem for politiet. 20-åringen har i tillegg fått 2 bøter for manglende bruk av sikkerhetsbelte. Det tyder på at han har en manglende respekt for loven. Argumentet med at han bare skader seg selv holder heller ikke, fordi dersom han overlever en kollisjon vil det koste oss skattebetalere himla mye penger resten av livet hans.

Det virker som at dere i denne tråden er mer ute etter at politiet skal vente på et lovbrudd for å så fakke den kriminelle i stedet for å forebygge kriminelle handlinger.

Det er forskjell på å feste hver helg og å være i klammeri med politiet like ofte.

Når man lever i et samfunn hvor det legitimt å true med å initiere og å initiere vold og tvang ol. for å få igjennom sine moralistiske lover(og skaffe seg diverse fordeler på andre sin bekostning) som går utover mennesker som ikke skader andre, så er det vel ens plikt å vise manglende respekt for lover, regler, lovgivere, systemet generelt?

Har han/jeg for den saks skyld, bedt om å få egen verdiskapning konfiskert for å at den skal gå til å finansiere det offentlige helsevesen, har vi bedt om at private tilbydere ikke skal få konkurere med det offentlige helsevesen, har vi bedt om at andre skal betale for oss osv?

Ja, absolutt, politiet bør vente til de kan bevise at noen skader andre før de griper inn, da vilkårlige, skjønnsbaserte, forebyggende lover/regler er svært farlige og vil garantert misbrukes/eskalere.

Betyr det å være i klammeri med politiet mht moralistiske lover, at en ikke er skikket til å kjøre bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...