Gå til innhold

Underveis

meta

Anbefalte innlegg

Fra Barn i Magen:

I dag er det fredag 13. august. Du går nå i 37. svangerskapsuke og har 30 dager (4 uker) til termin søndag 12. september 2004.

Mors uke 37 og babyens uke 35:Lær deg tegnene på at fødselen er igang

Babyen er nå rundt 45 centimeter lang og veier i snitt 2500 gram.

Du merker sikkert nå at du lett blir andpusten. Det er fordi barnet ditt gir et konstant press mot mellomgulvet slik at lungene ikke får brukt kapasiteten like godt som ellers. Derfor kompenserer lungene ved at du må trekke pusten oftere slik at du får nok surstoff.

Tegn på at fødselen er i gang:

1. Vannet går. Det kan ikke alltid være like lett å skjønne om det har gått, ta da på deg et bind og ha det på en times tid. Har det kommet klar eller farget væske i det slik at det er litt vått, kan du ringe til fødestedet ditt og spørre dem til råds. Hvis hodet er festet er det nemlig ikke alltid det kommer så mye vann fordi hodet sitter ned i bekkenet som en propp. Er ikke hodet festet og du mistenker at vannet har gått skal du ringe til fødestedet ditt med en gang.

2. Kynnerne du har hatt blir regelmessige og det er 10 minutter eller mindre i mellom og de varer 30 sekunder eller mer. Dersom du bor langt fra sykehuset kan det være lurt å kontakte sykehuset før det er 10 minutter eller mindre imellom for da kan du jo ha et stykke vei å kjøre. Er du flergangsfødende så går det også som regel fortere enn den første gangen.

3. Tegningsblødning. Dette er blod som kommer fordi mormunnen din begynner å bli påvirket av riene du har. Blør du mer enn mens nå bør du ringe sykehuset med en gang. Det samme gjelder dersom du ikke har mellomrom mellom riene, men at smerten er der hele tiden. Det kan være et tegn på at du føder raskt, men det kan også være et tegn på at noe er galt, så ta kontakt med fødestedet pr. telefon med en gang.

4. ER DET NOE DU LURER PÅ ELLER ER BEKYMRET FOR RINGER DU TIL DET STEDET DU SKAL FØDE PÅ MED EN GANG OG SNAKK MED EN JORDMOR ELLER EN LEGE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:ler: Neida hun føder vel ikke. Da hadde jeg vel visst om det!! :o Håper jeg da... Meta var jo på Stord i helgen for å se på Les Miserables, og har vel kanskje ikke kommet på nett enda... Håper det gikk bra med bekkenet å sitte så lenge...

:klem::kose:

Sant du føder ikke uten å si det til meg??

:cry: :( :o :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pst. syns du kan ha meldeplikt til meg også dersom det skjer noe altså...selv om jeg ikke har konstant tilgang på internet... :sjenert:

:kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal visst ikke så mye til :lol:

Nå er det vel senere tenker jeg.. Grusomt trøtt i dag.. Var på Les Miserables på lørdag. Det begynte i 2130-tiden, så vi var i seng til 0330 på lørdag. Sov litt utover på søndagen (11-tiden) og så sov vi middag. Når vi skulle ta ferjen hjem, var det 2,5 timer ferjekø, så vi reiste tilbake til svigers og overnattet der i natt. Da vi la oss i 24-tiden var jo selvsagt ikke vi trøtte,så det ble sent. Var ikke så veldig gøy når klokken ringte 0540 i morges :sove:

Les Miserables var utrolig flott!! Kjempeglad for at vi var der. Traff Ionaa og mannen også. Kjempekos :D

Ellers har helgen vært rolig og fin Truffet noen av mannen sine venner og ellers slappet av.

I morges var vi på kontroll. Skulle ha fødselsforberedende samtale med jordmor siden vi ikke fikk fødselsforberedende kurs på KK. Men i dag var jordmor syk og så hadde hun visst helt fullbooket frem til hun går ut i permisjon om 14 dager. Dermed blir det ikke noe fødselsforberedelse på oss. Det er jeg litt skuffet over :(

Ble sendt inn til legen i dag isteden. Kjekt når legen og jordmoren er på samme sted :Nikke: Forklarte hvorfor vi var der og da tok hun seg tid til litt prat. Var jo snilt det da :)

Nå er hodet til Milla Sofie festet og vi er klare :hoppe:

Ellers:

BT 110/80

Hb: 13,4

Urin: L+4

Leie: HF :sjarmor:

Hjertelyd: 144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan meta!

Eg har og vore på kontroll i dag! Syns du det gjorde vondt når legen kjente etter om hodet var festa? Eg syns det var veldig vondt. Og så holdt ho på i evigheiter for å vere heilt sikker på at det var festa :-x .

Bortsett frå urinen din hadde du flotte tall :P

Eg har forresten ein stygg mistanke om at du kjem til å snike i køa og føde før meg sjølv om du har termin etter meg :sur: . Sånne murringar som du har i ryggen har eg nemlig fint lite av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har og vore på kontroll i dag! Syns du det gjorde vondt når legen kjente etter om hodet var festa? Eg syns det var veldig vondt. Og så holdt ho på i evigheiter for å vere heilt sikker på at det var festa :-x .

JAAAAA.. Kjenner fortsatt litt "vondt" etter sjekken i dag jeg.. Syns hun var skikkelig hardhendt :roll:

Alle sier at jeg kommer til å føde før termin.. Og det er så skummelt, for snart begynner jeg å håpe selv også!! Da kan det bli innmari lang ventetid :roll: Du skal nok få lov til å føde før meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hey! :sinnatagg: Det må da gå an å ordne så du kan få kurs selv om jordmor er vekk, eller?

Det synes jeg... :Nikke:

Mas! :wink:

Er det spesiell grunn til at folk sier du kommer til å føde før termin? Er det tidlig at hodet fester seg nå? :-)

Tusen takk for go-ord i boka mi... Det varmet! :kyss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott hus :)

Hadde vært kjekt å truffet hverandre igjen snart :)

det hadde vært veldig koselig.

Jeg kan ringe deg i morgen, jeg :wink:

Håper alt står bra til.

klem ny dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hey! :sinnatagg: Det må da gå an å ordne så du kan få kurs selv om jordmor er vekk, eller?

Det synes jeg... :Nikke:

Mas! :wink:

På haukeland var fødselsforberedende kurs fulle allerede i april, så der var det ikke mulig å komme til. Derfor skulle min jordmor ha en lengre samtale med oss. Nå funker ikke det heller siden hun er syk. Vet liksom ikke hvem jeg skal mase på heller, så vi får bare ta det som det kommer underveis i fødselen.. Er jo ikke sikkert vi har SÅÅ stor nytte av fødselsforberedelse heller :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovet dårlig i natt :roll: Mensmurringene har kommet tilbake, jeg har vondt i bekkenet og pusen ville absolutt ligge oppå meg i natt. Jeg er ikke så flink til å jage han bort selv om jeg kanskje ligger litt ubehagelig :oops: Han er jo så skjønn :hjerter:

I dag skal jeg til fysio igjen. Har lyst til å spørre om han kan hjelpe litt med ryggverken. Det henger jo sammen med bekkenet, så kanskje han er grei.. Orket ikke kjøre mannen til jobb i dag, så jeg må ta bussen til byen. Så egentlig bør jeg vel snart dra.. Jaja..

I går var vi på tomten. Mannen hadde dratt med seg MASSE eføy fra foreldrene sine hage i helgen og de ble plantet i toppen av en "fjellskrent" for å skjule den litt. Syns det er litt moro. At mannen er så opptatt av å lage hage allerede. Håper ikke gnisten forsvinner :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deppe depp :roll:

Har jo litt sånn issues med ammingen.. Har kjøpt flasker og morsmelkerstatning (i går), så det er klart hvis som atte dersom atte.. Så i dag skulle jeg kjøpe ammebh. Det var IKKE gøy!! Tror butikkene har gått sammen om sånn nå har du blitt mamma, så nå må du se ut som en dass-politikk :evil: Blæææ :sur: Ikke gidder jeg å bruke så veldig masse penger på dette heller siden jeg ikke vet om jeg orker amme.. Kanskje derfor jeg ikke fant noe fornuftig. Men jeg var til og med i en skikkelig undertøysforretning uten å lykkes.. Fant en kjip en til slutt, men.. :eeeh:

Nå skal jeg kose meg med litt småsnop og kk. Syns jeg fortjener det etter påkjenningen med ammebhene ;):ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...