Orchideae Skrevet 16. mars 2013 #141 Skrevet 16. mars 2013 *mine innlegg* Her er vi helt i prøvefasen ennå. Hun får et måltid med grøt (ikke hjemmelaget), og skal nå begynne med middag. Foreløpig har hun fått hjemmelaget potet/gulrot pure. Det var stas. Tenkte å kjøpe inn grønnsaker i morgen og koke pure, for så å fryse hver for seg og kunne blande. Hva er fine grønsaker til ei på 5 mnd? Tenker: Gulrøtter Søtpotet Brokkoli Blomkål Kålrot Vanlig potet Og svisker, står det med bakevarene? Vi bruker litt sviskemos i grøten for å unngå treg mage, og tenker det er billigere og bedre å lage selv? Har foresten fryst i isterningsposer og bare tatt ut antall terninger hun skal ha, for så å tine i middagsglass i kjøleskapet.
Gjest Clafoutis Skrevet 16. mars 2013 #142 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Jeg har gitt alt du nevner over, og i tillegg også gitt most pastinakk, sellerirot og tomat (ikke blandet, altså!). Sellerirot smaker jo ganske kraftig, så det blandet jeg med litt potet for at det skulle bli mildere smak. Men det gikk greit ned det også (tenker at de like godt kan bli vant til litt mer "spesielle" og særpregede smaker fra starten av). Svisker finner du ved bakevarene ja! Jeg pleier å legge dem i vann noen timer, så koke dem til de blir møre og så kjøre dem i food processoren. Helt sikkert billigere enn å kjøpe ferdig, tror jeg gir rundt 25 kr for to poser svisker, og da holder det til tre isterningsbrett (jeg har brett med "isstaver" kjøpt på Biltema- blir litt større biter enn vanlige isterninger). Edit: jeg gir forresten mye avocado også, det er veldig populært. Men det har jeg ikke forsøkt å fryse, spiser det mye selv også, så da bare tar jeg av litt til baby når jeg skal ha til meg selv. Endret 16. mars 2013 av Clafoutis
Orchideae Skrevet 16. mars 2013 #143 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Supert med gode råd! Aprikos kan man gjøre likt som svisjene? Tenkte å lage litt fruktmoser når jeg først er i gang. Endret 16. mars 2013 av Orchideae
Gjest Clafoutis Skrevet 16. mars 2013 #144 Skrevet 16. mars 2013 Har gjort akkurat likt med aprikosene, ja
FrkRose Skrevet 16. mars 2013 #145 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Og persillerot! Gir veldig god smak. Organiske aprikoser uten svovel er absolutt sunnest, men de koster mer og er ikke så friske som de vanlige knalloransje med svovel. Edit: Mango er også kjempegodt! Fersk, moden mango kokt med minst mulig vann. Mmmm. Og pære! Modne pærer blir kjempesøtt og godt. Jeg heller av ganske mye av saften og fryser for seg, ellers blir det suppe og ikke mos. Bruker den (saften) blant annet i hjemmekokt hirsegrøt. Hjemmelaget babymat er gøyyyyyy! Gleder meg til lillegull er ferdig med fussy perioden sin og vil ha litt mere mat igjen... Endret 16. mars 2013 av FrkRose
Gjest Clafoutis Skrevet 16. mars 2013 #146 Skrevet 16. mars 2013 Og persillerot! Gir veldig god smak. Organiske aprikoser uten svovel er absolutt sunnest, men de koster mer og er ikke så friske som de vanlige knalloransje med svovel. Organiske? Økologiske, mener du vel? Men hvor får man tak i det? Visste ikke at det var svovel i "vanlige" arikoser.
FrkRose Skrevet 16. mars 2013 #147 Skrevet 16. mars 2013 Jajaja, organiske økologiske biodynamiske dyrket av ekte bondekoner med skaut! Haha. Neida, det heter vel kanskje økologiske ja. Får dem på helsekost, kanskje noen større dagligvare, helt sikkert mye billigere i Sverige og sånt.
Gjest Clafoutis Skrevet 16. mars 2013 #148 Skrevet 16. mars 2013 Jajaja, organiske økologiske biodynamiske dyrket av ekte bondekoner med skaut! Haha. Neida, det heter vel kanskje økologiske ja. Får dem på helsekost, kanskje noen større dagligvare, helt sikkert mye billigere i Sverige og sånt. Hehe ja, alt vi spiser er jo organisk Men da skal jeg jammen se om jeg får tak i det, vil gjerne unngå svovel i maten til lillegutt hvis det er mulig (selv om det vel egentlig ikke er veldig skadelig heller, produktet blir jo solgt i norske butikker, liksom )
lykkeliggift Skrevet 16. mars 2013 #149 Skrevet 16. mars 2013 Her dampet jeg all frukten i steden for å koke de, da beholder man mer av vitaminene
Gjest Clafoutis Skrevet 16. mars 2013 #150 Skrevet 16. mars 2013 Her dampet jeg all frukten i steden for å koke de, da beholder man mer av vitaminene Jeg koker ikke noe annet enn svisker og aprikoser (av frukten jeg gir), resten gir jeg rått. Men alt av grønnsaker dampes ja, lurt å ikke koke ut alle næringsstoffene
FrkRose Skrevet 16. mars 2013 #151 Skrevet 16. mars 2013 Så lenge man bruker kokevannet i mosen, så blir det jo ingen forskjell. Men helt klart damping på mest mulig ja. Vi er jo sunne, er vi ikke? :D
Orchideae Skrevet 16. mars 2013 #152 Skrevet 16. mars 2013 Da har jeg laget pure av søtpotet, gulrot, blomkål, brokkoli, svisker, aprikos og mango. Puhh.. jeg kokte, men brukte kokevannet. 1
FrkRose Skrevet 16. mars 2013 #154 Skrevet 16. mars 2013 Da har jeg laget pure av søtpotet, gulrot, blomkål, brokkoli, svisker, aprikos og mango. Puhh.. jeg kokte, men brukte kokevannet. Wow, det får'n si, Orchideae! Litt av en økt. Da er det bare å håpe at det faller i smak.
Orchideae Skrevet 16. mars 2013 #155 Skrevet 16. mars 2013 (endret) Wow, det får'n si, Orchideae! Litt av en økt. Da er det bare å håpe at det faller i smak. Ja, godt mannen er like enig med meg at hjemmelaget er best. Sånn at det ikke ble noe tema at jeg har vært mange timer på kjøkkenet. Hadde kokt kålrot også, men så når jeg hadde avkjølt at den ikke var helt gjennomkokt og da var jeg så lei og sliten at jeg ikke gadd å koke det opp igjen. Hun fikk smake aprikospureen før jeg frøys ned og ble fornærmet da hun ikke fikk mer. Endret 16. mars 2013 av Orchideae
Fado Skrevet 22. november 2014 #158 Skrevet 22. november 2014 Mens det diskuteres hvorfor man ikke lager barnematen selv så dytter jeg litt på denne! Noen som har tips til hjemmelaget grøt og brød til småttisene? Mitt lille tips: Har de siste middagsbatchene tilsatt enten noe ananas, syrlige epler eller appelsin. Passer veldig bra til fisk, svin og kylling.
Vanillalilla Skrevet 23. november 2014 #159 Skrevet 23. november 2014 Står mye bra om mat til barn her: http://www.paleoliv.no/. Anbefales:) 2
Fado Skrevet 23. november 2014 #160 Skrevet 23. november 2014 Står mye bra om mat til barn her: http://www.paleoliv.no/. Anbefales:) Takk! Flott blogg, har ikke sett den før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå