Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

SKal begynne å introdusere litt mer middagsmat nå. Lurer på, kan jeg koke pasta/ris, mose det for så og fryse det ned? Har aldri prøvd å fryse pasta/ris før... Hva skal jeg spe med for å få en glattere konsistens? :klo:

Jeg har frosset hele pastaskruer (kokte selvsagt :gjeiper: ) og most dem med gaffel etterpå, så jeg tør påstå at det går an å fryse most pasta også. :jepp: Jeg ville prøvd meg med kokevannet jeg, evt. noe annet med litt smak i? Sviskesaft, pæresaft osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fin tråd :) her har vi så vidt prøvd med smaksprøver. Så langt har det blitt avocado/banan og søtpotet. Begge deler blandet med litt morsmelk for å få det litt tynnere. Begge "rettene" har falt i smak så langt. Gleder meg til neste ingrediens. Lurte på å prøve potet/broccoli.

Håper jeg klarer å fortsette å lage hjemmelaget mat. Jeg har kjøpt boka av Annabel Karmel, anbefaler den :)

Skrevet

Man trenger ikke fryse i bokser. Det går like bra å ta en stor brødpose å fylle i, så klemmer man av porsoner ved å knytte en tråd eller bruke poseklemmer på posen, før man fryser posen. Så når man trenger en dose, klipper du bare av under poseklemma og legger resten tilbake i fryseren.

• Liker 1
Skrevet

Prøvde med most pasta/tomat/paprika/gulrot i dag - fikk inn en skje før lillemann spydde utover hele kjøkkenbordet :sukk: Er første gang han har fått noe med litt "konsistens" i, blir forhåpentligvis vant etterhvert.

Moste grønsaker er en suksess da, middagen i dag (etter at spaghettien var rydda bort :ler: ) var grønnsaksmos med søtpotet, brokkoli og blomkål, det er en slager :jepp:

• 2 uker senere...
Skrevet

Her var det mange fine oppskrifter.

*Mine innlegg*

• 4 uker senere...
Skrevet

For en flott tråd. Skal begynne å introdusere smakspørver om 1 mnd. hvor gamle har barna vært når dere har introdusert smaksprøver? Jeg fikk vite på helsestasjonen at 4 mnd var greit.

Så fin tråd :) her har vi så vidt prøvd med smaksprøver. Så langt har det blitt avocado/banan og søtpotet. Begge deler blandet med litt morsmelk for å få det litt tynnere. Begge "rettene" har falt i smak så langt. Gleder meg til neste ingrediens. Lurte på å prøve potet/broccoli.

Håper jeg klarer å fortsette å lage hjemmelaget mat. Jeg har kjøpt boka av Annabel Karmel, anbefaler den :)

Avocado og banan hver for seg eller sammen siden du skriver det sånn? :) Tenkte også å prøve avocado. Håper lille snuppa liker det for jeg og mannen er så glad i å bruke avocado i matlagingen. Må jammen sjekke ut boka du anbefaler :) jeg håper også på å få laget en del hjemmelaget mat :)

Skrevet (endret)

For en super tråd! :) Jeg har dessverre ikke noe å bidra med (enda), men jeg legger denne i mine innlegg, og satser på å komme sterkere tilbake når min spire blir 6 mnd, og jeg skal begynne å lage babymat :) Kommer helt sikkert til å prøve mange av oppskriftene her inne!!

Endret av Ninnin86
Gjest finpåvin
Skrevet

Oi, så flott e tråd :D passa meg perfekt nå som poden begynner å nærme seg 6mnd og ikke kun skal ha pupp:D

Skrevet

Et lite tips før man lager i store mengder å sjekke at babyen faktisk vil spise mat som har vært frosset! Mine blånektet nemlig å spise maten om den hadde vært frossen, babyer har jo veldig følsomme smaksløker så det var vel noe som skjedde der.

Skrevet

For en flott tråd. Skal begynne å introdusere smakspørver om 1 mnd. hvor gamle har barna vært når dere har introdusert smaksprøver? Jeg fikk vite på helsestasjonen at 4 mnd var greit.

Avocado og banan hver for seg eller sammen siden du skriver det sånn? :) Tenkte også å prøve avocado. Håper lille snuppa liker det for jeg og mannen er så glad i å bruke avocado i matlagingen. Må jammen sjekke ut boka du anbefaler :) jeg håper også på å få laget en del hjemmelaget mat :)

Ja, avocado og banan sammen :) Snuppa elsker det! Sammen med banan blir det litt søtere, også kan du ha litt morsmelk oppi.

4 mnd anbefales nå ja. Det var da vi begynte, så har vi tatt det veldig gradvis. Nå er vi oppe i en full porsjon grøt på kvelden (ikke hjemmelaget...) med litt purree av enten aprikos eller eple/banan f.eks. Nå skal jeg begynne å gi henne litt til lunsj også, frem til nå har hun noen dager fått ulike smaksprøver til lunsj.

I dag har jeg fylt opp et isterningsbrett med brokkolipurree :nigo: . Ellers har jeg i fryseren nå terninger med søtpotet, eple/banan og aprikos. Tenkte jeg skulle kjøpe pastinakk i morgen. Det er noe jeg aldri bruker selv, men har lest at det kan være fint for de små :)

Lenge siden jeg har vært innom her, så beklager hvis det er nevnt før...men denne bloggen anbefales iallfall : http://barebarnemat.blogspot.ca/

Skrevet

Ja, avocado og banan sammen :) Snuppa elsker det! Sammen med banan blir det litt søtere, også kan du ha litt morsmelk oppi.

Alternativt kan man blande avokado med pæremos :jepp:

Klumpen her likte ikke avokado alene, men med pære så var det jummi :nigo: pæremos er også ganske rennende (når man lager den selv) så konsistensen blir nesten som krem når man stavmixer godt (jeg bruker ca 60/40 avokado/pære). :) Man kan også tilsette ekstra olje, f.eks raps

Skrevet (endret)

Mange fine oppskrifter på førstesiden der Arkana! :kokk:

Her er ikke middag favoritten, ingen kjøpeglass går ned. Så jeg har så vidt begynt å eksperimentere med hjemmelagd for å få han til å spise.

Denne var god: :sikle:

Kokosgryte fra 6 mnd ca

1 fedd hvitløk, 3-4 vårløk, 1 gulrot, 1 liten søtpotet, 1-2 cm revet ingefær, 1 eple - alt i terninger, surres i usaltet smør. Tilsett 1 bx kokosmelk og la koke til mørt. Tilsett kjøtt også, f.eks kylling. Moses sammen med ca 3-4 ss cous-cous. Gir ca 5 porsjoner.

Og by the way - hvorfor skal man ikke steke maten til de små? :klo:

Endret av LineGourmet
AnonymBruker
Skrevet

Stekeskorper inneholder ofte kreftfremkallende stoffer, derfor anbefales det jo heller ikke at voksne spiserfor mye stekt mat, så det er gjerne derfor..

Skrevet

Line: vet du (eller noen andre) hvordan kokosmelk er i forhold til vanlig kumelk? Er litt skeptisk til melk i maten hennes etter yoghurtfiaskoen. :gjeiper:

Skrevet (endret)

Line: vet du (eller noen andre) hvordan kokosmelk er i forhold til vanlig kumelk? Er litt skeptisk til melk i maten hennes etter yoghurtfiaskoen. :gjeiper:

Vel, kokosmelk kommer jo fra kokosnøtt - som er en frukt, jeg anser det derfor som hvilken som helst væske fra frukt og helt ufarlig :ler: Han har i hvert fall ikke reagert noe negativt på kokos :)

Har ikke hørt om yoghurtfiaskoen - hva skjedde? :filer:

edit: Her er mer om kokos: http://www.homemade-baby-food-recipes.com/can-babies-eat-coconut.html har funnet mye god info på disse sidene syns jeg :jepp:

Endret av LineGourmet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...