^^Belle^^ Skrevet 12. februar 2012 #61 Skrevet 12. februar 2012 SKal begynne å introdusere litt mer middagsmat nå. Lurer på, kan jeg koke pasta/ris, mose det for så og fryse det ned? Har aldri prøvd å fryse pasta/ris før... Hva skal jeg spe med for å få en glattere konsistens? Jeg har frosset hele pastaskruer (kokte selvsagt :gjeiper: ) og most dem med gaffel etterpå, så jeg tør påstå at det går an å fryse most pasta også. Jeg ville prøvd meg med kokevannet jeg, evt. noe annet med litt smak i? Sviskesaft, pæresaft osv.
Ripsy Skrevet 12. februar 2012 #62 Skrevet 12. februar 2012 Så fin tråd her har vi så vidt prøvd med smaksprøver. Så langt har det blitt avocado/banan og søtpotet. Begge deler blandet med litt morsmelk for å få det litt tynnere. Begge "rettene" har falt i smak så langt. Gleder meg til neste ingrediens. Lurte på å prøve potet/broccoli. Håper jeg klarer å fortsette å lage hjemmelaget mat. Jeg har kjøpt boka av Annabel Karmel, anbefaler den
Tolly Skrevet 13. februar 2012 #65 Skrevet 13. februar 2012 Man trenger ikke fryse i bokser. Det går like bra å ta en stor brødpose å fylle i, så klemmer man av porsoner ved å knytte en tråd eller bruke poseklemmer på posen, før man fryser posen. Så når man trenger en dose, klipper du bare av under poseklemma og legger resten tilbake i fryseren. 1
MonThe Skrevet 13. februar 2012 #66 Skrevet 13. februar 2012 Prøvde med most pasta/tomat/paprika/gulrot i dag - fikk inn en skje før lillemann spydde utover hele kjøkkenbordet Er første gang han har fått noe med litt "konsistens" i, blir forhåpentligvis vant etterhvert. Moste grønsaker er en suksess da, middagen i dag (etter at spaghettien var rydda bort ) var grønnsaksmos med søtpotet, brokkoli og blomkål, det er en slager
August2011Brud Skrevet 25. februar 2012 #67 Skrevet 25. februar 2012 Her var det mange fine oppskrifter. *Mine innlegg*
Skogstrollet Skrevet 27. mars 2012 #70 Skrevet 27. mars 2012 For en flott tråd. Skal begynne å introdusere smakspørver om 1 mnd. hvor gamle har barna vært når dere har introdusert smaksprøver? Jeg fikk vite på helsestasjonen at 4 mnd var greit. Så fin tråd her har vi så vidt prøvd med smaksprøver. Så langt har det blitt avocado/banan og søtpotet. Begge deler blandet med litt morsmelk for å få det litt tynnere. Begge "rettene" har falt i smak så langt. Gleder meg til neste ingrediens. Lurte på å prøve potet/broccoli. Håper jeg klarer å fortsette å lage hjemmelaget mat. Jeg har kjøpt boka av Annabel Karmel, anbefaler den Avocado og banan hver for seg eller sammen siden du skriver det sånn? Tenkte også å prøve avocado. Håper lille snuppa liker det for jeg og mannen er så glad i å bruke avocado i matlagingen. Må jammen sjekke ut boka du anbefaler jeg håper også på å få laget en del hjemmelaget mat
Ninnin86 Skrevet 27. mars 2012 #71 Skrevet 27. mars 2012 (endret) For en super tråd! Jeg har dessverre ikke noe å bidra med (enda), men jeg legger denne i mine innlegg, og satser på å komme sterkere tilbake når min spire blir 6 mnd, og jeg skal begynne å lage babymat Kommer helt sikkert til å prøve mange av oppskriftene her inne!! Endret 27. mars 2012 av Ninnin86
Gjest finpåvin Skrevet 27. mars 2012 #73 Skrevet 27. mars 2012 Oi, så flott e tråd :D passa meg perfekt nå som poden begynner å nærme seg 6mnd og ikke kun skal ha pupp:D
onyx Skrevet 27. mars 2012 #74 Skrevet 27. mars 2012 Et lite tips før man lager i store mengder å sjekke at babyen faktisk vil spise mat som har vært frosset! Mine blånektet nemlig å spise maten om den hadde vært frossen, babyer har jo veldig følsomme smaksløker så det var vel noe som skjedde der.
Ripsy Skrevet 27. mars 2012 #75 Skrevet 27. mars 2012 For en flott tråd. Skal begynne å introdusere smakspørver om 1 mnd. hvor gamle har barna vært når dere har introdusert smaksprøver? Jeg fikk vite på helsestasjonen at 4 mnd var greit. Avocado og banan hver for seg eller sammen siden du skriver det sånn? Tenkte også å prøve avocado. Håper lille snuppa liker det for jeg og mannen er så glad i å bruke avocado i matlagingen. Må jammen sjekke ut boka du anbefaler jeg håper også på å få laget en del hjemmelaget mat Ja, avocado og banan sammen Snuppa elsker det! Sammen med banan blir det litt søtere, også kan du ha litt morsmelk oppi. 4 mnd anbefales nå ja. Det var da vi begynte, så har vi tatt det veldig gradvis. Nå er vi oppe i en full porsjon grøt på kvelden (ikke hjemmelaget...) med litt purree av enten aprikos eller eple/banan f.eks. Nå skal jeg begynne å gi henne litt til lunsj også, frem til nå har hun noen dager fått ulike smaksprøver til lunsj. I dag har jeg fylt opp et isterningsbrett med brokkolipurree . Ellers har jeg i fryseren nå terninger med søtpotet, eple/banan og aprikos. Tenkte jeg skulle kjøpe pastinakk i morgen. Det er noe jeg aldri bruker selv, men har lest at det kan være fint for de små Lenge siden jeg har vært innom her, så beklager hvis det er nevnt før...men denne bloggen anbefales iallfall : http://barebarnemat.blogspot.ca/
LineGourmet Skrevet 28. mars 2012 #76 Skrevet 28. mars 2012 Ja, avocado og banan sammen Snuppa elsker det! Sammen med banan blir det litt søtere, også kan du ha litt morsmelk oppi. Alternativt kan man blande avokado med pæremos Klumpen her likte ikke avokado alene, men med pære så var det jummi pæremos er også ganske rennende (når man lager den selv) så konsistensen blir nesten som krem når man stavmixer godt (jeg bruker ca 60/40 avokado/pære). Man kan også tilsette ekstra olje, f.eks raps
LineGourmet Skrevet 28. mars 2012 #77 Skrevet 28. mars 2012 (endret) Mange fine oppskrifter på førstesiden der Arkana! Her er ikke middag favoritten, ingen kjøpeglass går ned. Så jeg har så vidt begynt å eksperimentere med hjemmelagd for å få han til å spise. Denne var god: Kokosgryte fra 6 mnd ca 1 fedd hvitløk, 3-4 vårløk, 1 gulrot, 1 liten søtpotet, 1-2 cm revet ingefær, 1 eple - alt i terninger, surres i usaltet smør. Tilsett 1 bx kokosmelk og la koke til mørt. Tilsett kjøtt også, f.eks kylling. Moses sammen med ca 3-4 ss cous-cous. Gir ca 5 porsjoner. Og by the way - hvorfor skal man ikke steke maten til de små? Endret 28. mars 2012 av LineGourmet
AnonymBruker Skrevet 28. mars 2012 #78 Skrevet 28. mars 2012 Stekeskorper inneholder ofte kreftfremkallende stoffer, derfor anbefales det jo heller ikke at voksne spiserfor mye stekt mat, så det er gjerne derfor..
^^Belle^^ Skrevet 28. mars 2012 #79 Skrevet 28. mars 2012 Line: vet du (eller noen andre) hvordan kokosmelk er i forhold til vanlig kumelk? Er litt skeptisk til melk i maten hennes etter yoghurtfiaskoen. :gjeiper:
LineGourmet Skrevet 28. mars 2012 #80 Skrevet 28. mars 2012 (endret) Line: vet du (eller noen andre) hvordan kokosmelk er i forhold til vanlig kumelk? Er litt skeptisk til melk i maten hennes etter yoghurtfiaskoen. :gjeiper: Vel, kokosmelk kommer jo fra kokosnøtt - som er en frukt, jeg anser det derfor som hvilken som helst væske fra frukt og helt ufarlig Han har i hvert fall ikke reagert noe negativt på kokos Har ikke hørt om yoghurtfiaskoen - hva skjedde? edit: Her er mer om kokos: http://www.homemade-baby-food-recipes.com/can-babies-eat-coconut.html har funnet mye god info på disse sidene syns jeg Endret 28. mars 2012 av LineGourmet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå