Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man kan vel evt. bare rive opp squashen også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte en haug billige plastbokser på Ikea til å fryse barnematen i. Litt ulike størrelser på boksene, men det er jo en bagatell. Veldig greit.

Vi kokte forresten de fleste fruktene til fruktmos, med unntak av banan, mango o.l. Kokt eple er faktisk ikke så verst, kokt pære er bedre da.

Gjest Gjest-Marianne
Skrevet

Hei!

Så mange gode tips, gleder meg til å sette i gang med mat til tulla vår om 3-4 måneder.

Vet at man ikke skal steke noe særlig (i det hele tatt?) til de små, men kan man bake ting i ovnen? Trenger jo ikke fett hvis man putter ting i folie eller legger på bakepapir. Bare en tanke for å få litt mer smak, her i huset koker vi iallfall i dag veldig lite.

Takknemlig for svar :)

Skrevet
Jeg kokte squashen, men den trenger mye kortere tid enn f.eks gulrot. Bare noen få minutter.

Takk :) Jeg slengte oppi squash bitene sist, de ble nok litt overkokt, men de smakte godt :)

Og maten ble kjempegodt mottatt av småen! Hun liker ikke ferdig middag noe særlig, men dette var kjempegodt! :jepp:

Og et tips: ikke prøv å mos bare kyllingfileten aleine med stavmikser... Det blir ikke bra :fnise: Mye bedre å mose den sammen med alle grønnsakene... (det går kanskje med litt vann sammen med kyllingen, men jeg bare slengte det oppi sammen med det andre og da gikk det veldig bra!)

Skrevet

Lånte meg en barnematbok på biblioteket i dag, der står det oppskrift på hjemmelaget ferdig grøtpulver. Noen som har prøvd noe sånt? Går i korthet ut på å bake brød av jernberiket sammalt hvete, hirse, havre, malt og hvetemel og så tørke og male brødet etterpå. Da skal det være klart til å blande med MM eller MME.

Synes det virker kjekt jeg da, med hjemmelaget grøt uten å måtte koke hver gang. Det står at den brukes som kjøpegrøt, men at den sveller mer så man trenger litt mindre pulver. Kan jo smakssettes med ulike fruktmoser for variasjon også.

Skrevet

Så flinke dere er! Respect! Føler meg inspirert til å prøve litt selv også...

Skrevet

Det har jeg ikke prøvd, Kvist. ante ikke at man kunne gjøre det slik. Dog minnes jeg forrige gang jeg skulle lage 1-2-3 rugbrød- Det ble 1-2-3 MURSTEIN i stedet. Enda jeg gjorde som jeg skulle. :flau:

Mannen ELSKER å ta frem den historien med jevne mellomrom.

• 4 uker senere...
Skrevet

Dytter litt på denne!

Og så kan jeg tipse om at litt persillerot i retten gir veldig god smak.

• 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...
Skrevet

For en flott tråd! Gleder meg til å teste ut mange av disse oppskriftene etterhvert!

• 3 måneder senere...
Skrevet

Dytter på denne jeg. Flere som har gode tips, skal snart gå i gang med grøt til minsten. Hvor tidlig kan man gi fruktmos?

Gjest pysepusen
Skrevet

Du kan gi fruktmos når barnet er klart for fast føde!

• 11 måneder senere...
Skrevet

Ramlet over denne tråden, kanskje fler vil ha nytte av denne, og/eller dele oppskrifter? :)

Her er vi godt igang med mat, dvs. kokte grønnsaker/frukt + grøt, men har ikke prøvd noe kjøtt/ris/pasta enda. Koker/moser maten selv, og fryser det ned i isterningbrett for deretter å putte det over i zip-lockposer ( Ikea - poser), eller i små bokser ala dette; Rice - bokser.

SKal begynne å introdusere litt mer middagsmat nå. Lurer på, kan jeg koke pasta/ris, mose det for så og fryse det ned? Har aldri prøvd å fryse pasta/ris før... Hva skal jeg spe med for å få en glattere konsistens? :klo:

Skrevet

Mine innlegg :rodmer: :rodmer:

Skrevet

Her er jeg velsignet med en baby som spiser absolutt alt :rodmer: Men hjemmelaget var han ikke glad i før han ble 7 mnd, hehe... Måtte vel "modnes" litt. Nå blander og moser jeg en god del, men passer på at han har noe han selv kan spise med fingrene, for å øve på pinsettgrepet og det å spise selv samtidig. Ser at han også har bedre tålmodighet om han har noe å drive med selv under måltidet :) F eks maiskorn, kokte grønne erter, puffet havre, dampet blomkål/brokkoli osv. Har alltid oppi en skje med kaldpresset rapsolje slik at han får i seg sunt fett. Han er i overkant når det gjelder vekt, men sunt fett må de jo uansett ha for å utvikle hjernen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...