Ripsy Skrevet 28. mars 2012 #81 Skrevet 28. mars 2012 Alternativt kan man blande avokado med pæremos Klumpen her likte ikke avokado alene, men med pære så var det jummi pæremos er også ganske rennende (når man lager den selv) så konsistensen blir nesten som krem når man stavmixer godt (jeg bruker ca 60/40 avokado/pære). Man kan også tilsette ekstra olje, f.eks raps God idé - det skal prøves. Avokado er jo så fint med det sunne fettet! I morgen skal jeg blande sammen en terning brokkoli og en terning søtpotet - det må vel være en god kombinasjon? Noen som har prøvd? Gleder meg til å begynne med litt kjøtt og ordentlige middager etter hvert. Tenkte jeg skulle vente et par uker til før vi introduserer kjøtt.
Gjest pysepusen Skrevet 28. mars 2012 #82 Skrevet 28. mars 2012 Søtpotet med brokkoli var en hit her!
^^Belle^^ Skrevet 28. mars 2012 #83 Skrevet 28. mars 2012 Vel, kokosmelk kommer jo fra kokosnøtt - som er en frukt, jeg anser det derfor som hvilken som helst væske fra frukt og helt ufarlig Han har i hvert fall ikke reagert noe negativt på kokos Har ikke hørt om yoghurtfiaskoen - hva skjedde? edit: Her er mer om kokos: http://www.homemade-baby-food-recipes.com/can-babies-eat-coconut.html har funnet mye god info på disse sidene syns jeg Fin logikk. Da prøver vi med det neste gang. Hun tåler rett og slett ikke yoghurt. Både vanlig og yogolino. Sistnevnte brukte hun to dager på å få ut av systemet, med hylgrining på nettene. --- Ripsy: søtpotet, gulrot og brokkoli blandet sammen var en storslager her i gården i starten. --- I dag har jeg laget fiskegryte: 1 gulrot, 1 søtpotet, 1 potet, 1 tomat, 2 ss eplemos, litt oregano og 100 g hvit fisk (trooor det var torsk Kjøper sånne pakker med dypfrosne filetbiter av laks, sei og torsk. De er perfekte til babymatlaging ).
Teriyaki Skrevet 28. mars 2012 #84 Skrevet 28. mars 2012 Melder meg inn her, som flittig leser og ute etter inspirasjon! I går lagde jeg sviskemos. Siden vi er på smakeprøvestadiet, så kokte jeg bare en pose, også hadde jeg oppi sånne isterningsbeholdere, også fryste jeg ned. Han fikk smake i dag, og han smilte og lo bare Det tyder jo på at det ikke var så ille, da. Selv om mammaen hans ikke kan fordra svisker.. Men kan han få diare av det? Må man være forsiktig med mengde sviske? Han fikk bare tre små babyskjeier, så skulle tro det går bra. Men hva når han spiser mer av gangen? Må jeg være forsiktig da? Og når skal man egentlig øke mengde? Jeg kommer til å fullamme til han er minst seks måneder så langt det lar seg gjøre, så her er det jo lenge til han skal spise det som måltid. Han får bare smake etter amming, han.
^^Belle^^ Skrevet 28. mars 2012 #85 Skrevet 28. mars 2012 Teriyaki: så gøy at han likte det! Svisker var det første A fikk smake også, og det er fremdeles det beste hun får. Vi har ikke hatt problemer med diaré eller for løs mage med svisker, men hun har vel heller en tendens til å få for hard mage hun da. Her må vi være forsiktig med både banan og avokado, så. Men jeg ville bare ha prøvd meg litt frem, jeg. Du ser fort om magen blir for løs.
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #86 Skrevet 29. mars 2012 Her er denne en enkel favoritt: 3 middels store poteter 6 middels store gulerøtter 1 brokkoli (med stilk) ca 500 gram laks Alt skjæres i biter og kokes. Moses med kokevannet. Men enting jeg lurer veldig på. Jeg innbiller meg at man ikkeskal frysemat flere ganger, men vet ikke helt hvor jeg har det fra. Hittil har jeg derfor kjøpt Salmalaks som ikke tidligere har vært fryst, men det er jo nesten litt ille å kjøpe laks til 300 kr per kilo å bruke i barnematen (ikke et at vesla ikke fortjener det beste, men er det egentlig nødvendig). Føler meg ganske sikker på at å fryse, tine og så fryse igjen ikke er "lov", men det er kanskje "lov" hvis man tiner, koker og så fryser igjen? Dvs at man varmebehandler mellom fryserundene? Hadde vært lettere å ty til frossen fisk og det finnes jo mange bra blandinger med frosene grønnsaker (og frukt) også. Hadde spart meg for litt skrelling og kutting hvis jeg kan koke og mose disse og så fryse ned etterpå. Er jo ikke alltid man har så god tid, i alle fall ikke når jeg snart begynner å jobbe igjen. Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2012 #87 Skrevet 29. mars 2012 Kan komme med et lite tips som ikke har med hjemmelaget mat å gjøre, men de felste tyr til et glass i ny og ne. Hvis man ikke vet om poden liker maten varmer man kun opp en veldig liten porsjon. Faller det ikke i smak fryse man ned resten i isterningbiter og så kan man prøve de igjen senere, Det sies jo at de må smake noe 15 ganger før de liker det og et glass blir nesten så mange smaksporsjoner. Unødvendig å kaste mat hvis man først kjøper relativt dyre glass
Arkana Skrevet 29. mars 2012 #88 Skrevet 29. mars 2012 Men enting jeg lurer veldig på. Jeg innbiller meg at man ikkeskal frysemat flere ganger, men vet ikke helt hvor jeg har det fra. Hittil har jeg derfor kjøpt Salmalaks som ikke tidligere har vært fryst, men det er jo nesten litt ille å kjøpe laks til 300 kr per kilo å bruke i barnematen (ikke et at vesla ikke fortjener det beste, men er det egentlig nødvendig). Hvorfor må det være enten Salmalaks eller frossen laks? Jeg kjøper vanlig fersk laksefilet fra ferskvaredisken. 1
Teriyaki Skrevet 29. mars 2012 #89 Skrevet 29. mars 2012 Her er denne en enkel favoritt: 3 middels store poteter 6 middels store gulerøtter 1 brokkoli (med stilk) ca 500 gram laks Alt skjæres i biter og kokes. Moses med kokevannet. Men enting jeg lurer veldig på. Jeg innbiller meg at man ikkeskal frysemat flere ganger, men vet ikke helt hvor jeg har det fra. Hittil har jeg derfor kjøpt Salmalaks som ikke tidligere har vært fryst, men det er jo nesten litt ille å kjøpe laks til 300 kr per kilo å bruke i barnematen (ikke et at vesla ikke fortjener det beste, men er det egentlig nødvendig). Føler meg ganske sikker på at å fryse, tine og så fryse igjen ikke er "lov", men det er kanskje "lov" hvis man tiner, koker og så fryser igjen? Dvs at man varmebehandler mellom fryserundene? Hadde vært lettere å ty til frossen fisk og det finnes jo mange bra blandinger med frosene grønnsaker (og frukt) også. Hadde spart meg for litt skrelling og kutting hvis jeg kan koke og mose disse og så fryse ned etterpå. Er jo ikke alltid man har så god tid, i alle fall ikke når jeg snart begynner å jobbe igjen. Noen som vet? Det går helt fint når laksen har væert varmebehandlet mellom frysingen. 1
Ripsy Skrevet 29. mars 2012 #90 Skrevet 29. mars 2012 --- Ripsy: søtpotet, gulrot og brokkoli blandet sammen var en storslager her i gården i starten. Det ble det her også . Eller, hadde bare søtpotet og brokkoli + morsmelk - en terning av hver. Kan ikke svare på spørsmål om refrysing... men tror ikke jeg ville gjort det... Frosne fiskeblandinger i terninger kan jo være lurt, som Belle nevnte over her, da kan man jo ta opp akkurat så mye som man trenger .Og frosne grønnsaker og frukt kan man jo også bare ta opp akkurat så mye som man trenger hver gang, siden det gjerne er i små biter. Baare vær obs på at noen fruktblandinger kan være tilsatt sukker.
Teriyaki Skrevet 29. mars 2012 #91 Skrevet 29. mars 2012 Det ble det her også . Eller, hadde bare søtpotet og brokkoli + morsmelk - en terning av hver. Kan ikke svare på spørsmål om refrysing... men tror ikke jeg ville gjort det... Frosne fiskeblandinger i terninger kan jo være lurt, som Belle nevnte over her, da kan man jo ta opp akkurat så mye som man trenger .Og frosne grønnsaker og frukt kan man jo også bare ta opp akkurat så mye som man trenger hver gang, siden det gjerne er i små biter. Baare vær obs på at noen fruktblandinger kan være tilsatt sukker. Men det er helt trygt. Man skal ikke ta opp, tine for så å fryse rå mat nei. Men så lenge man har kokt/stekt maten etter at den har blitt tint, så kan man trygt fryse den igjen. 1
^^Belle^^ Skrevet 29. mars 2012 #92 Skrevet 29. mars 2012 Jepp, frysing etter varmebehandling er greit.
Gjest finpåvin Skrevet 29. mars 2012 #94 Skrevet 29. mars 2012 Hmm, må man gi en å en ting først, for å se om barnet tåler det? Har veldig lyst til å prøve en rett i det første innlegget, men det tar jo veeldig lang tid om man skal introdusere en og en ting. Har også hørt at det er lurt?
Arkana Skrevet 29. mars 2012 #95 Skrevet 29. mars 2012 Hmm, må man gi en å en ting først, for å se om barnet tåler det? Har veldig lyst til å prøve en rett i det første innlegget, men det tar jo veeldig lang tid om man skal introdusere en og en ting. Har også hørt at det er lurt? Man trenger ikke introdusere hver enkelt ingrediens alene før man blander. Jeg introduserte separate ingredienser kun de første ukene og fra ca 6 mnd laget jeg hele retter selv om kanskje halvparten av ingrediensene var helt nye for barnet.
Arkana Skrevet 29. mars 2012 #96 Skrevet 29. mars 2012 Hmm, må man gi en å en ting først, for å se om barnet tåler det? Har veldig lyst til å prøve en rett i det første innlegget, men det tar jo veeldig lang tid om man skal introdusere en og en ting. Har også hørt at det er lurt? Man trenger ikke introdusere hver enkelt ingrediens alene før man blander. Jeg introduserte separate ingredienser kun de første ukene og fra ca 6 mnd laget jeg hele retter selv om kanskje halvparten av ingrediensene var helt nye for barnet.
Ripsy Skrevet 31. mars 2012 #97 Skrevet 31. mars 2012 Tenkte jeg skulle dele de neste to oppskriftene jeg skal prøve. Skulle kanskje prøvd de først, men jeg gir dere oppskriften nå, så kan jeg heller fortelle etterpå hvordan det gikk. Oppskriftene er hentet fra boka til Annabel Karmel Dessert/fruktkos: Eple og pære med rosin og kanel 1 søt eple, skrellet, og delt i biter 1 moden pære, skrellet og delt i biter 1 ss rosiner 1 ss eplejuice (her kommer jeg til å bare ha i litt vann tror jeg) 1 god klype kanel Bland alt dette og la det småkoke med lokk i 5 minutter. Lag deretter en purree av dette. Jeg syntes det hørtes spennende ut å blande i bittelitt kanel for å gi henne en annen smaksopplevelse . Middag/lunch: Spinat, potet, pastinakk og purre purrée 2 ss smør (jeg kommer til å ta olje isteden for min er allergisk mot melk) 1 1/2 kopp purre (kun det hvite, finhakket) 1 1/2 kopp poteter , skrellet og hakket i småbiter 3/4 kopp pastinakk , skrellet og hakket i småbiter 1 kopp kokevann eller usaltet kraft (jeg skal lage min egen grønnsakskraft og egen kyllingkraft og fryse i terninger tenkte jeg - har oppskrift i den samme boka) 3 kopper fersk spinat, godt vasket og evt. fjerne de største stilkene 1/3 kopp raspet ost (jeg skal ikke ha ost i, da min er allergisk, men sikkert godt og vil jo gi ekstra kalorier ) Smelt smøret og tilsett purren, surre på svak varme til det blir mykt i 2-3 minutter. Tilsett poteter, pastinakk og la dette surre i 1 min. Dekk det hele med kokevann eller kraft og sett på lokk. La dette småkoke i ca 12 minutter. Tilsett den ferske spinaten og la dette koke ytterligere 3-4 minutter. Sil ut kokevannet, men behold dette. Bland deretter grønnsakene med omtrent 3ss av kokevannet og bland i osten. Dersom nødvendig for å få en god purree tilsett mer kokevann. Jeg skal lage dette og ha det i disse små, fine boksene: http://www.babycubes.com/ Jeg bruker isbitterninger når jeg lager en og en grønnsak som jeg skal mikse sammen med andre. Koser meg med denne babymatlagingen jeg (I går fikk jeg endelig laget pastinakkpurrée, men har ikke prøvd det enda, tenkte gi ho det sammen med gulrot og søtpotet første gang).
Lilladamen Skrevet 31. mars 2012 #98 Skrevet 31. mars 2012 Tenkte jeg skulle dele de neste to oppskriftene jeg skal prøve. Skulle kanskje prøvd de først, men jeg gir dere oppskriften nå, så kan jeg heller fortelle etterpå hvordan det gikk. Oppskriftene er hentet fra boka til Annabel Karmel Dessert/fruktkos: Eple og pære med rosin og kanel 1 søt eple, skrellet, og delt i biter 1 moden pære, skrellet og delt i biter 1 ss rosiner 1 ss eplejuice (her kommer jeg til å bare ha i litt vann tror jeg) 1 god klype kanel Bland alt dette og la det småkoke med lokk i 5 minutter. Lag deretter en purree av dette. Jeg syntes det hørtes spennende ut å blande i bittelitt kanel for å gi henne en annen smaksopplevelse . Middag/lunch: Spinat, potet, pastinakk og purre purrée 2 ss smør (jeg kommer til å ta olje isteden for min er allergisk mot melk) 1 1/2 kopp purre (kun det hvite, finhakket) 1 1/2 kopp poteter , skrellet og hakket i småbiter 3/4 kopp pastinakk , skrellet og hakket i småbiter 1 kopp kokevann eller usaltet kraft (jeg skal lage min egen grønnsakskraft og egen kyllingkraft og fryse i terninger tenkte jeg - har oppskrift i den samme boka) 3 kopper fersk spinat, godt vasket og evt. fjerne de største stilkene 1/3 kopp raspet ost (jeg skal ikke ha ost i, da min er allergisk, men sikkert godt og vil jo gi ekstra kalorier ) Smelt smøret og tilsett purren, surre på svak varme til det blir mykt i 2-3 minutter. Tilsett poteter, pastinakk og la dette surre i 1 min. Dekk det hele med kokevann eller kraft og sett på lokk. La dette småkoke i ca 12 minutter. Tilsett den ferske spinaten og la dette koke ytterligere 3-4 minutter. Sil ut kokevannet, men behold dette. Bland deretter grønnsakene med omtrent 3ss av kokevannet og bland i osten. Dersom nødvendig for å få en god purree tilsett mer kokevann. Jeg skal lage dette og ha det i disse små, fine boksene: http://www.babycubes.com/ Jeg bruker isbitterninger når jeg lager en og en grønnsak som jeg skal mikse sammen med andre. Koser meg med denne babymatlagingen jeg (I går fikk jeg endelig laget pastinakkpurrée, men har ikke prøvd det enda, tenkte gi ho det sammen med gulrot og søtpotet første gang). Inntak av spinat i større mengder er ikke anbefalt til barn under ett år. Utdrag fra matportalen: "Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt."
AnonymBruker Skrevet 31. mars 2012 #99 Skrevet 31. mars 2012 Annabel Kermels bok, er ikke helt tilpasset norske anbefalinger, men så lenge man holder seg unna spinaten og venter litt lenger med å innføre melkeprodukter, så er den veldig fin.
Gjest pysepusen Skrevet 1. april 2012 #100 Skrevet 1. april 2012 Inntak av spinat i større mengder er ikke anbefalt til barn under ett år. Utdrag fra matportalen: "Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt." Husk også at du skal være forsiktig med rosiner og kanel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå