Norbertine Skrevet 22. januar 2010 #21 Skrevet 22. januar 2010 Vi introduserer en og en råvare. Av grunner nevt lenger oppe i tråden. Håpet er å få en gutt som spiser det meste, siden han da vil være vant med smaken på ingrediensene hver for seg, så vel som blandet sammen i mos. Fruktmos har han fått en stund. Eple, og nå har vi begynt å gi litt pære. Dette lager vi også selv. Fort gjort, og rimeligere enn å kjøpe ferdigmat. Dessuten vil jeg ikke kjøpe Nestlé sin mat av etiske hensyn. Men hjelper det å få en og en råvare da? Hvis man introduserer en og en råvare i uka(?) får man jo ikke introdusert så veldig mange smaker på mange måneder. Framgangsmåten fungerte forøvrig ikke på meg, jeg var(er) utrolig kresen på mat. Og så er jeg litt redd for å gi stenfrukter siden vi har veldig mye allergi i familien, så tenker jeg utsetter epler og pærer en stund, uten om jeg vet om det er noe poeng i (?). Er forøvrig enig med deg i å ikke kjøpe Nestlé, her går det i Hipp.
Arkana Skrevet 22. januar 2010 #22 Skrevet 22. januar 2010 (endret) Vi begynte med grønnsaksmoser fra 5 mnd (da hadde han fått grøt fra ca 4 mnd). Begynte først med én og én grønnsak, og blandet så to og to. Vi gav ikke bare én ny smak i uka, vi gav kanskje samme grønnsaksmos 2-3 ganger og gikk så over på en ny. Fra 6 mnd begynte vi med mer middag og ikke bare rene grønnsaksmoser, dvs flere grønnsaker samtidig, pasta/ris/couscous/bulgur e.l., bruk av krydder og urter og introduserte også kjøtt. Fisk begynte vi med ved 8 mnd, fra 10 mnd kan man begynne med kumelk i matlaging (f.eks. hvit saus). I begynnelsen ville han ha maten helt glatt, etterhvert kunne vi lage den grovere og grovere. Selv synes jeg stavmikser er tungvindt til babymat. Vi brukte blender da han var liten og ville ha den helt finmost, og gikk over til foodprocessor når han tålte litt grovere konsistens/små biter. Begynte etterhvert å la ham smake på vår middag, men en god stund fikk han likevel hjemmelaget barnemat som hovedmiddag og hvor vår middag var mer småspising og smaksprøve (også pga saltinnhold i maten vår). Han er i allefall glad i mat, veldig lite kresen og han liker mat med mye smak. Men det er nok litt for enkelt å si at bare man gir variert mat fra de er bittesmå så blir de glade i mat, mye ligger innebygget også. Endret 22. januar 2010 av Arkana
Saeria Skrevet 22. januar 2010 #23 Skrevet 22. januar 2010 Synes du forklarte det meste, Arkana. I dag fikk vår smake avocado, og han var ikke særlig imponert!
Soon Skrevet 22. januar 2010 #24 Skrevet 22. januar 2010 Synes du forklarte det meste, Arkana. I dag fikk vår smake avocado, og han var ikke særlig imponert! Og her var det pære-smaking, var heller ingen suksess
Soon Skrevet 22. januar 2010 #26 Skrevet 22. januar 2010 Kokt pære? det gikk ned på høykant her! De er tydeligvis forskjellige
Ponine Skrevet 22. januar 2010 #28 Skrevet 22. januar 2010 Åi, denne tråden må jeg ha på mine innlegg så jeg kan ha noe å se på om et halvt års tid!
Arkana Skrevet 22. januar 2010 #29 Skrevet 22. januar 2010 Saeria: Most avocado alene var heller ingen stor hit her, men prøv å blande det med most banan, det syntes gutten min var kjempegodt.
Saeria Skrevet 22. januar 2010 #30 Skrevet 22. januar 2010 tenker jeg skal prøve å gi det sammen med noe, om det ikke faller i smak etter noen forsøk til.
Gjest imli Skrevet 29. januar 2010 #33 Skrevet 29. januar 2010 Korleis lagar de fruktmosane? Bortsett frå banan som berre er å mose, må vel det meste kokast? Må innrømme at eg ikkje syns kokt eple høyrest spesielt godt ut
Saeria Skrevet 29. januar 2010 #34 Skrevet 29. januar 2010 Kokt eple er faktisk ikke så verst. Synes sødmen kommer godt frem. Vi skreller, koker og moser med stavmikser. Tilsetter litt av kokevannet for å jevne ut blandingen, slik at den ikke blir så tjukk. Samme med pæremos og aprikos. Aprikosene bløtla jeg (tørkede fra pakke) i 6 timer på forhånd. G liker veldig godt eple og pæremos. Aprikosen går ned på høykant om den er blandet med pæremos.
FangeLiv Skrevet 29. januar 2010 #35 Skrevet 29. januar 2010 Ah, genialt med de beholderne fra Biltema, de skal kjøpes inn i morgen den dag. Jeg liker også å lage store posjoner og fryse ned, men sliter alltid med å finne nok bokser og glass. Her begynte vi med banan og avocado. Prøvde en grønnsak/frukt om gangen, og ventet tre dager før vi prøvde en ny. Nå spiser hun middagsmat hver dag. Jeg liker ikke så godt å fryse ned kjøtt og fisk blandet i mos, så jeg lager rene grønnsaksmoser og tilsetter evt kylling, biff eller fisk når mosen er opptint. Her er noen av rettene vi bruker: Brokkoli, erter og purre. Baby liker veldig godt, særlig med små biter av biffkjøtt i. Søtpotet, squash og litt kylling. Blomkål, gulrot, potet og litt paprika. Brokkoli, mais og pasta. Til dessert/frukt er pære absolutt favortten (hvis jeg moser eple eller pære koker jeg det alltid litt først og det blir kjempegodt). Noen blandinger vi bruker: Pærer og et par never blåbær mikset sammen. Epler (helst gule) og honningmelon. Pære, eple og nektarin. Som dere ser bruker vi som regel maks tre-fire ingredienser på hver rett. Kommer til å avansere dette litt nå fraomover. Og takk for tips om krydder/urter, det har vi ikke brukt i det hele tatt til nå.
Gjest imli Skrevet 31. januar 2010 #36 Skrevet 31. januar 2010 syltetøyglass syns eg forresten er best å fryse ned i, garantert ikkje frysesmak.
FrkRose Skrevet 31. januar 2010 #37 Skrevet 31. januar 2010 Å, for en fin tråd. Min mor lagde all maten fra bunnen av til meg, og jeg håper å gjøre mest mulig av det samme. Hvis den tid kommer en dag...
Aftensol Skrevet 2. februar 2010 #38 Skrevet 2. februar 2010 syltetøyglass syns eg forresten er best å fryse ned i, garantert ikkje frysesmak. Da hadde vi hatt ett glass i året å fryse ned på.. Maks Men man får vel kanskje kjøpe de uten syltetøy i også regner jeg med Jeg synes ikke at de boksene vi kjøpte på biltema ga noe frysesmak, men nå har jeg ikke brukt de så mye enda heller... Var å kjøpte inn en del grønnsaker i går for å lage mat i dag Og mens jeg er er inne, koker man squash? Vet man kan steke det, men det blir jo ikke noe bra i babymat da kan jeg tenke meg...?
Pimp Skrevet 2. februar 2010 #39 Skrevet 2. februar 2010 det er litt tidlig for oss, men definitivt "mine innlegg" Takk for oppskriftene, jenter:)
tommeline Skrevet 2. februar 2010 Forfatter #40 Skrevet 2. februar 2010 Og mens jeg er er inne, koker man squash? Vet man kan steke det, men det blir jo ikke noe bra i babymat da kan jeg tenke meg...? Jeg kokte squashen, men den trenger mye kortere tid enn f.eks gulrot. Bare noen få minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå