Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sikkert ikke alene om å ønske å lage babymat fra grunnen av. Har prøvd ut litt, men ikke alt faller i like god smak. Så hvis noen har noe småtassene liker godt, hadde det jo vært fint å dele litt :jepp: .

Denne falt i smak i dag:

Kylling

Potet

Squash

Paprika

Kokte mørt med litt oregano i vannet og blandet i blender med litt av vannet + litt matolje. Ble ganske grov konsistens.

Skrevet

Pasta med tomatsaus og grønnsaker (6 mnd)

250 g pastaskruer

1 boks hermetiske tomater

1 liten løk

3 gulrøtter

1 squash

½ ts oregano

½ ts basilikum

rapsolje

(kan også tilsettes kjøtt)

Løk, gulrøtter og squash stekes mykt. Ha i hermetiske tomater og urter og la koke 30 minutter. Kok pasta etter anvisning på pakken. Ha avrent pasta og tomatsaus i food processor og mos til ønsket konsistens. Tilsett evt vann for å tynne den ut. Tilsett litt rapsolje. Fordeles i plastbokser og fryses. Gir ca 15 porsjoner.

Kylling- og søtpotetgryte med couscous (6 mnd)

1 kyllingfilet

2 medium søtpoteter

2 store gulrøtter

125 g couscous

1 stor squash

en neve frosne selskapserter

en neve frisk persille

noen biter mango

rapsolje

Del kylling og grønnsaker i biter. Stek kyllingen i olje, tilsett grønnsaker og litt vann og la koke mørt. Tilsett persille og mango de siste par minuttene. Mos i food processor, tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

Lapskaus (6 mnd)

200-250 g oksekjøtt

6 store poteter

4 gulrøtter

1 liten kålrot

1 purre

½ ts timian

1 laurbærblad

litt pepper

Oksekjøttet deles i biter og stekes raskt. Tilsett grønnsaker i biter, krydder og vann og la småkoke 1 times tid. Fisk ut laurbærbladet og mos i food processor. Tilsett evt mer vann for å tynne ut. Tilsett litt rapsolje. Fordel i bokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

Fruktmos 1 (4 mnd)

4 røde epler

4 pærer

8 nektariner

Epler og pærer skrelles, deles i små biter og kokes møre i litt vann. Sil av vannet (men ta vare på litt hvis man ønsker å tynne ut mosen etterpå) og avkjøl litt. Skjær nektarinkjøttet av steinen og del i små biter. Mos i blender, press evt gjennom en sikt for å fjerne de små skallbitene. Mos eple- og pærebitene og bland med nektarinmosen. Fordel i bokser og frys. Gir ca 12 porsjoner.

Kalvegryte med ris (6 mnd)

150-200 g kalvekjøtt

en pose frosne aspargesbønner

4 gulrøtter

en liten boks mais

1 løk

1 hvitløksfedd

litt pepper

½ ts tørket basilikum

2½ dl tørr ris, kokt separat

Skjær kjøtt i terninger. Hakk løk, hvitløk og gulrøtter. Stek løk og hvitløk mykt. Tilsett kjøttet og stek litt til. Tilsett gulrøtter, basilikum, pepper og litt vann. La småkoke ca 45 minutter, mais og aspargesbønner tilsettes de siste minuttene. Mos i food processor sammen med ris og litt rapsolje. Fordel i bokser og frys. Gir ca 12 porsjoner.

Ratatouille med bulgur (6 mnd)

1 løk

1 hvitløksfedd

1 rød paprika

1 gul paprika

1 squash

1 liten aubergine

1 boks hermetiske tomater

½ ts tørket timian

1 laurbærblad

litt pepper

200 g bulgur, kokt separat

Del grønnsakene i biter og stek litt i olje. Tilsett tomater og krydder og la småkoke ca 30 minutter. Fisk ut laurbærbladet. Mos i food processor sammen med bulgur og litt rapsolje. Fordel i bokser og frys. Gir ca 10 porsjoner.

Laks med potet, gulrot, erter og brokkoli (8 mnd)

300 g laksefilet

10 poteter

5 gulrøtter

1 liten brokkoli

en neve frosne selskapserter

pepper

smør eller olje

Kok grønnsakene møre, poteter og gulrøtter først, brokkoli og erter mot slutten. Ha i laksefileten (delt i biter) de siste minuttene. Smak til med pepper. Mos i foodprocessor sammen med litt smør eller olje, tilsett evt litt av kokevannet til passe konsistens. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 12 porsjoner.

Kjøttkaker med brun saus, poteter og grønnsaker (8 mnd)

2 hjemmelagede kjøttkaker (kjøttdeig, pepper, malt ingefær, muskat, potetmel, griljermel, egg og vann)

6 kokte poteter

2 store kokte gulrøtter

4-5 kokte brokkolibuketter

brun saus laget av smør, mel, pepper og vann tilsatt saltfri buljong

Hakk kjøttkaker, poteter og grønnsaker. Lag sausen og varm alt i sausen. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 5 porsjoner.

Fruktmos 2 (6 mnd)

500 g (to poser) tørkede aprikoser

8 pærer

et beger (300 g) økologisk yoghurt naturell

Skyll aprikosene og kok dem 5 minutter. Skrell pærene og del dem i biter. Kok sammen med aprikosene 5-7 minutter. Mos alt i blender sammen med nok kokevann til det blir passe konsistens. Avkjøl og rør inn yoghurt. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 10 porsjoner.

Fruktmos 3 (8 mnd)

6 røde epler

2 modne mango

250 g (en pose) tørkede aprikoser

Skyll aprikosene i kaldt vann. Skrell eplene. Halvparten deles i små terninger og kokes tre minutter. Del resten av eplene i store biter og kok sammen med aprikosene i 10 minutter. Mos i blender sammen med mango delt i biter. Bland med epleterningene (ikke mos, dette gir noe å tygge på for barnet). Kan også blandes med yoghurt naturell. Fordel i plastbokser og frys.

Fiskeboller i hvit saus (10 mnd)

12 hjemmelagede fiskeboller

6 poteter

3-4 gulrøtter

et par håndfuller frosne selskapserter

hvit saus av smør, mel og melk, krydret med pepper og revet muskat

Kok potetene og del i små biter. Del gulrøttene i små biter og kok møre sammen med ertene. Del fiskebollene i små biter. Bland alt med sausen. Fordel i plastbokser og frys. Gir ca 13 porsjoner.

• Liker 7
Skrevet

Jeg pleide ofte å lage MASSE mat på engang og fryse ned.

Kokte opp forskjellige grønsaker og kjøtt. Blandet litt forskjellig.

F.eks.

Blomkål

Brokkoli

Potet

Kyllingkjøttdeig

Blomkål

Gulrot

Tomat

Karbonadedeig

Pasta

Brokkoli

Potet

Gulrot

Kyllingfilet

Kokte maten, kjørte det i blender da barna var små. Moste for hånd da de ble større og trengte med tyggemotstand.

Husker jeg brukte blant annet koriander, basilikum og muskatnøtt som krydder. (fikk en brosjyre på helsestasjonen om hva som var ok å bruke av krydder til små barn...)

Brukte også av løk og hvitløk etterhvert som barna ble mer vant til forskjellige smaker...

Skrevet

OI! det får en si, Arkana!

Vi har ikke kommet lenger enn at han har fått hjemmelaget potetmos, gulrotmos og de to blandet (potet var ikke suksess), samt hjemmelaget eplemos og nå har han fått smake pæremos.

Vi begynner å gi han rene smaker, slik at han venner seg til de, og ikke smaker grøtet sammen. Da blir det lettere overgang når ingrediensene en gang havner separat på en tallerken.

Vi skal etterhvert gå over på blandede smaker, men venter til han er passer 6 mnd. Vi har MME baby, og da ble det tidligere innføring av fast føde.

Skrevet
Vi begynner å gi han rene smaker, slik at han venner seg til de, og ikke smaker grøtet sammen. Da blir det lettere overgang når ingrediensene en gang havner separat på en tallerken.

veldig lurt det med rene smaker, evt. senere at man bare har i en ny ingrediens om gangen. (altså hvis du har gitt potet&gulrotmos mange ganger, kan man tilsette blomkål) Dette rådet fikk vi på helsestasjonen også i forhold til allergier/reaksjoner på maten.

Noen babyer får jo f.eks. hard mage av blomkål, og da er det greit å vite hva de reagerer på...

Skrevet

*mine innlegg*

Disse skal testes ut!

:sol:

Skrevet
OI! det får en si, Arkana!

Er man glad i hjemmelaget mat så smitter det over på barnematen også. ;)

Laget jo selvsagt rene grønnsaksmoser i begynnelsen (søtpotet og squash var den klare favoritten). Av de rettene jeg har lagt ut over var favorittene hans kylling/søtpotetgryten (slo glatt alle de andre), kjøttkaker og laks.

Og så pleide jeg å koke sviskemos, bra for magen og han elsker det. Det var fast "dessert" etter kveldsgrøten. Koke 3-4 poser svisker om gangen. Bare har i en kasserolle, dekker med vann og koker 10 minutter. Moses i blender sammen med kokevannet.

Skrevet

For en oppskriftssamling Arkana!

Her har vi ikke kommet så langt enda, går i fruktmos. Både av en enkelt frukt og av blanding av flere. Pære er storfavoritt foreløpig. Men jenta vår er nok litt sær i kosten, og jeg gidder ikke lage 15 porsjoner mat hun absolutt ikke vil ha, så da venter vi litt og prøver forsiktig med en enkelt grønnsak igjen om en stund.

Skrevet

Wow for en FLOTT tråd!

Fikk håndmixer til å lage babymat med til jul jeg, en skikkelig en med masse spennende utstyr :fnise: har også begynt på hjemmelagede supper til oss store nå, øve meg litt på å bli mer bevisst på renere og sunnere råvarer :)

Takk for mange gode tips :D

Skrevet

Jeg regnet med at du hadde noe på lur, Arkana. Du er jo rågod på matlagingen. Bøyer meg i støvet der! :) Jeg kommer sikkert til å låne oppskriftene dine. Som så mange andre. ;)

Forhåpentligvis får vi en gutt som liker det meste. Det holder at jeg er litt sær av meg. :sjenert:

Skrevet (endret)

Så mange fine oppskrifter, Arkana! Gleder meg til å teste ut! :jepp:

Som en skriver her, ikke vits i å lage opp store prosjoner før de er testet ut på småen. De jeg har testet ut har vært sånn at det har blitt 4-5 porsjoner, så lager jeg heller opp mer av det som faller i smak.

Endret av tommeline
Skrevet

For en super tråd!!

Litt ot, hva fryser dere maten ned i? Frysebegrene på butikken her er så himlas store. Til nå har jeg frosset ned i avent sine morsmelkbeholdere, men lurer litt på hva dere andre bruker..

Skrevet
For en super tråd!!

Litt ot, hva fryser dere maten ned i? Frysebegrene på butikken her er så himlas store. Til nå har jeg frosset ned i avent sine morsmelkbeholdere, men lurer litt på hva dere andre bruker..

jeg brukte Avent sine morsmelksbeholdere + at jeg spurte andre mødre i barselgruppen som ga barna sine slike matglass om de kunne spare noen glass til meg. Fungerte bra å fryse i de også.

Skrevet

Jeg kjøpte et lass plastbokser fra Ikea (en pakke med bokser i ulike størrelser). Jeg synes ikke Aventbegrene er verdt prisen.

Skrevet

*mine innlegg* ;)

Super tråd - skal virkelig prøve ut disse oppskriftene etterhvert.

Akkurat nå går det kun i havregrøt som smaksprøve og litt frukt mos (ikke hjemmelaget foreløpig :sjenert: )

Ga lillegutt most banan idag, og det så ikke ut som han likte det noe særlig...syns det var rart, har liksom innbildt meg at det er det ALLE babyer spiser sånn i starten :fnise:

Men ingen krise, det sies vel at de kan få hard mage av det, og det vil vi jo helst unngå. :jepp:

Skrevet

*mine innlegg* :)

Spennende med så avanserte oppskrifter, men synes det er ganske vanskelig å vite hvordan man skal introdusere mat til babyen, mange ingredienser eller få, gluten eller ikke, frukt eller grøt osv. Her har vi så vidt begynt med risgrøt nå, bør kanskje prøve litt fruktmos om en uke eller to? :klø:

Skrevet
For en super tråd!!

Jeg kjøpte noen plastbokser på biltema: http://www.biltema.no/Hjem/Kjokken/Oppbevaring/Matbeholdere/

De er veldig billige, går i oppvaskmaskinen og har veldig grei størrelse!

Spennende med så avanserte oppskrifter, men synes det er ganske vanskelig å vite hvordan man skal introdusere mat til babyen, mange ingredienser eller få, gluten eller ikke, frukt eller grøt osv. Her har vi så vidt begynt med risgrøt nå, bør kanskje prøve litt fruktmos om en uke eller to? :klø:

Vi begynte med fruktmos før vi begynte med grøt :) Den med mango og eple ble best likt her... Hun fikk det når hun var 4.mnd (fikk da 4.mnd fruktmos)... Og det har vært kjempestas fra dag en! Men det er egentlig alt som hun har fått, så lenge det ikke har klumper i seg :fnise:

Skrevet

Vi introduserer en og en råvare. Av grunner nevt lenger oppe i tråden. Håpet er å få en gutt som spiser det meste, siden han da vil være vant med smaken på ingrediensene hver for seg, så vel som blandet sammen i mos.

Fruktmos har han fått en stund. Eple, og nå har vi begynt å gi litt pære. Dette lager vi også selv. Fort gjort, og rimeligere enn å kjøpe ferdigmat.

Dessuten vil jeg ikke kjøpe Nestlé sin mat av etiske hensyn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...