Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg ville dratt tvert fra han..har aldri hatt noe forhold til noe som helst narkotikum å da ville jeg slått hånden av han om jeg fikk vite at han drev med noe slikt..totalt uakseptabelt for min del.

Jeg vil ikke være i nærheten av en som brukte narkotika..aldri i verden!!om det va en gang i måneden eller en gang i halvåret har ingenting å si..forkastelig!Det er min mening.

Enig. Hvordan kan man ha respekt for en slik "mann"?

Videoannonse
Annonse
Gjest forskeren
Skrevet

Desverre omgåes du nok folk som har brukt/bruker narkotika oftere enn du tror.

"På landsbasis har andelen som har brukt hasj noen gang økt fra 22 prosent i 1998 til 34 prosent i 2006. I Oslo har det vært en økning fra 35 prosent til 47 prosent i samme periode. Andelen som har brukt hasj siste seks måneder har økt fra 7 til 10 prosent i Norge og fra 12 til 15 prosent i Oslo."

Er gunnen til hysteriet at du/dere er imot ALL form for rusmiddel. Eller er det at det er greit å kose seg med vin men ikke cannabis. Norge er jo ett land der det er greit å drikke hjemmebrennt, men cannabis ikke er sosialt akseptabelt.

Bill Clinton prøvde å røyke pot men trakk ikke ned. Obama har skrevet selv i boken sin at han røykte jevt både som high school elev på hawaii og som student i California. Pål Bang Hansen har gått ut i media og sagt han røykte hasj i boblebad med filmstjerner i Cannes på 60 tallet.

Er Clinton, Obama og Pål Bang Hansen også menn dere ville styrt unna?

Dere er hysteriske...

Skrevet

Jeg føler meg ikke spesielt hysterisk. Jeg har også prøvd å røyke men jeg ble veldig dårlig av det, fikk angst og måtte ligge i sengen til alt var over. Hørt historier fra folk som, mens de kastet opp i do, så levende mennesker svømme rundt i doskålen.

Og jeg SER jo med egne øyne hvordan noen av mine venner og bekjente har gått fra å røyke en gang i blant til å røyke stadig oftere og gjerne også prøve ut nye stoffer. Når man kommer inn i et miljø der det er spennende å bruke ulovlige narkotiske stoffer, om det nå enn "bare" er hasj så er det nesten bankers at man blir eksponert for muligheten til å prøve noe sterkere..Hvis det kommer fra en troverdig selger, hvor lang er da veien for å kjøpe andre ting?

Jeg vil ikke bo i et samfunn der cannabis er lovliggjort - for rusens skyld. What's the big deal liksom, kan dere ikke bare holde dere til alkohol.

Skrevet
Desverre omgåes du nok folk som har brukt/bruker narkotika oftere enn du tror.

"På landsbasis har andelen som har brukt hasj noen gang økt fra 22 prosent i 1998 til 34 prosent i 2006. I Oslo har det vært en økning fra 35 prosent til 47 prosent i samme periode. Andelen som har brukt hasj siste seks måneder har økt fra 7 til 10 prosent i Norge og fra 12 til 15 prosent i Oslo."

Er gunnen til hysteriet at du/dere er imot ALL form for rusmiddel. Eller er det at det er greit å kose seg med vin men ikke cannabis. Norge er jo ett land der det er greit å drikke hjemmebrennt, men cannabis ikke er sosialt akseptabelt.

Bill Clinton prøvde å røyke pot men trakk ikke ned. Obama har skrevet selv i boken sin at han røykte jevt både som high school elev på hawaii og som student i California. Pål Bang Hansen har gått ut i media og sagt han røykte hasj i boblebad med filmstjerner i Cannes på 60 tallet.

Er Clinton, Obama og Pål Bang Hansen også menn dere ville styrt unna?

Dere er hysteriske...

Nei hysteriske vil jeg ikke si,men når folk jeg bryr meg om har dårlig dømmekraft å tyr til ulovlige midler for en eventuell stimuli så skyr jeg unna..Da er det mye bedre enn å bruke alt det som man får kjøpt lovlig:)om alkohol er verre enn narkotika er opp til en selv å bedømme men det er vel en grunn til at narkotika er ulovlig er det ikke?

At folk rundt meg bruker og ikke bruker er jeg fullt klar over men hvis min mann begynte med det ville ikke jeg vert hans lengre.

Narkotika er ulovlig og det er en grunn til det.

OG å ha testet bare for og prøve er og uhørt men la dem gjøre det dem som vil men når man bruker fast blir saken en helt annen..

Det er min mening:)

Skrevet
Dere er hysteriske...

Jeg synes det er varierende hysteri blandt folk. Noen snakker selvsagt ut av uvitenhet, men jeg synes ikke det er hysterisk å ta avstand fra en handling som i skrivende stund er ulovlig.

For mange handler det ikke om selve hasjen, men at belønnelsen fra å røyke hasj rett og slett ikke er verdt konsekvensene av å bli tatt.

Andre har rett og slett bare et prinsipp om å ikke bryte loven.

Det synes jeg ikke akkurat er hysterisk, og det burde respekteres.

• Liker 1
Skrevet
Jeg synes det er varierende hysteri blandt folk. Noen snakker selvsagt ut av uvitenhet, men jeg synes ikke det er hysterisk å ta avstand fra en handling som i skrivende stund er ulovlig.

For mange handler det ikke om selve hasjen, men at belønnelsen fra å røyke hasj rett og slett ikke er verdt konsekvensene av å bli tatt.

Andre har rett og slett bare et prinsipp om å ikke bryte loven.

Det synes jeg ikke akkurat er hysterisk, og det burde respekteres.

:jepp:

Gjest Gjest_Hallo_*
Skrevet

Hvordan man stiller seg til en slik problemstilling, kommer helt ann på egne verdier.

For noen er det ikke et problem, men for meg hadde det vært et kjempeproblem. En som røyker hasj, om det så bare er en gang i måneden, er så grunnleggende forskjellig fra meg, og har andre verdier enn meg, så jeg hadde forlatt ham på dagen!

Hasjrøyking sier ganske mye om hvilken innstilling han har til samfunnet og dets regler.

Skrevet

Interessant lesning: http://no.wikipedia.org/wiki/Marihuana

Å kalle noen narkoman fordi de røyker tjall en gang i måneden er drøyt - det blir det samme som å kalle noen som drikker annenhver helg for alkoholiker, uansett om det dreier seg om en eller tolv pils.

Videre: Å si ifra til arbeidsgiver så vedkommende mister jobben, også melde denne personen til politiet er vel strengt tatt verre (ihvertfall etisk sett) enn å røyke hasj?

Til alle som drikker alkohol for hyggens skyld: Dersom alkohol plutselig hadde blitt ulovlig her i landet, hadde dere sluttet å drikke det? Hadde dere protestert mot lovgivningen?

Holdninger til et rusmiddel avhenger av kultur.

At kjøp av Cannabis bidrar økonomisk til organisert kriminalitet er det ingen tvil om - dette er igrunn et sterkt argument for legalisering, iom. at hasj er det mest brukte ulovlige rusmiddelet i Norge (om ikke i verden), er det klart at legalisering, med statlig regulert utsalg ville vært et hardt slag mot organisert kriminalitet, siden de da hadde mistet store deler av sin inntekt. Dessuten hadde cannabisen da hatt avgifter, og Norge hadde tjent store penger, akkurat som med tobakken.

Det er fullt mulig å røyke en joint i ny og ne, uten at det er rusmisbruk. Det er forskjell på bruk og misbruk. Dette gjelder alle narkotiske stoffer, fra Alkohol til Zolpidem.

Jeg røyker selv hasj en gang iblant, men er motstander av alle andre narkotiske stoffer. (Med unntak av koffein, nikotin og alkohol.) Koffein misbruker jeg, iom. at jeg drikker det hver dag - og er avhengig av det. Jeg har aldri opplevd noen form for avhengighet til hasj, og har et par ganger plutselig bestemt meg for å ta en lang pause fra røykingen (alt fra et par måneder til 2 år.). Dette har ikke ført til noen former for abstinens. Annet enn at jeg hadde problemer med å sovne den natten, men det har jeg omtrent alltid, så det behøver nødvendigvis å ha noe med pausen(e) jeg tok.

At noen misbruker hasj, det er det ingen tvil om. Akkurat som at det er ingen tvil om at noen misbruker heroin, alkohol, rohypnol, etc. Men hasj er et mildt narkotikum - som faktisk (sies det) har stor hjelp på en rekke medisinske lidelser: http://www.fmr.no/cannabis-som-medisin.4590325-131527.html

Jeg har selv hatt en mistanke om at det muligens kan hjelpe noen som er i behandling for anorexia, (et godt stykke ut i behandlingen, altså...) ettersom det øker matlysten ettertrykkelig. Jeg har ikke funnet noen kilder på dette, så dette er bare en teori jeg har.

At folk er mot cannabis respekterer jeg fullt og helt, akkurat som jeg respekterer at folk er mot alkohol. Men jeg synes det er underlig at det ofte (men langt ifra alltid) er den "sosiale taperen" - altså hasjrøykeren - som har den beste og mest saklige argumenteringen, mens det ofte (men langt ifra alltid) er de som ikke røyker hasj som slenger om seg med skjellsord som: Dophuer, narkovrak, tapere, etc.

Mye av vårt samfunns holdninger til cannabis er basert på skremselspropaganda. (F.eks. filmen "reefer madness", fra 30-tallet - så ukorrekt som det går an å få den, men så utrolig, hysterisk morsom :P ) Og "propaganda" fra skolen. Alt annet enn alkohol synes å være et tabu-område, og det er ikke nok opplysning ute og går om det. Jeg kjenner folk som ikke røyker hasj som er for legalisering, og jeg kjenner folk som røyker hasj, men ikke er for legalisering. Jeg vet at folk fra alle mulige samfunnslag røyker hasj, og jeg har lagt merke til at merkelig mange hard-narkomane sjelden, eller aldri, røyker hasj. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det er en litt pussik observasjon :)

Gjest MikeWaters
Skrevet
Interessant lesning: http://no.wikipedia.org/wiki/Marihuana

Å kalle noen narkoman fordi de røyker tjall en gang i måneden er drøyt - det blir det samme som å kalle noen som drikker annenhver helg for alkoholiker, uansett om det dreier seg om en eller tolv pils.

Videre: Å si ifra til arbeidsgiver så vedkommende mister jobben, også melde denne personen til politiet er vel strengt tatt verre (ihvertfall etisk sett) enn å røyke hasj?

Til alle som drikker alkohol for hyggens skyld: Dersom alkohol plutselig hadde blitt ulovlig her i landet, hadde dere sluttet å drikke det? Hadde dere protestert mot lovgivningen?

Holdninger til et rusmiddel avhenger av kultur.

At kjøp av Cannabis bidrar økonomisk til organisert kriminalitet er det ingen tvil om - dette er igrunn et sterkt argument for legalisering, iom. at hasj er det mest brukte ulovlige rusmiddelet i Norge (om ikke i verden), er det klart at legalisering, med statlig regulert utsalg ville vært et hardt slag mot organisert kriminalitet, siden de da hadde mistet store deler av sin inntekt. Dessuten hadde cannabisen da hatt avgifter, og Norge hadde tjent store penger, akkurat som med tobakken.

Det er fullt mulig å røyke en joint i ny og ne, uten at det er rusmisbruk. Det er forskjell på bruk og misbruk. Dette gjelder alle narkotiske stoffer, fra Alkohol til Zolpidem.

Jeg røyker selv hasj en gang iblant, men er motstander av alle andre narkotiske stoffer. (Med unntak av koffein, nikotin og alkohol.) Koffein misbruker jeg, iom. at jeg drikker det hver dag - og er avhengig av det. Jeg har aldri opplevd noen form for avhengighet til hasj, og har et par ganger plutselig bestemt meg for å ta en lang pause fra røykingen (alt fra et par måneder til 2 år.). Dette har ikke ført til noen former for abstinens. Annet enn at jeg hadde problemer med å sovne den natten, men det har jeg omtrent alltid, så det behøver nødvendigvis å ha noe med pausen(e) jeg tok.

At noen misbruker hasj, det er det ingen tvil om. Akkurat som at det er ingen tvil om at noen misbruker heroin, alkohol, rohypnol, etc. Men hasj er et mildt narkotikum - som faktisk (sies det) har stor hjelp på en rekke medisinske lidelser: http://www.fmr.no/cannabis-som-medisin.4590325-131527.html

Jeg har selv hatt en mistanke om at det muligens kan hjelpe noen som er i behandling for anorexia, (et godt stykke ut i behandlingen, altså...) ettersom det øker matlysten ettertrykkelig. Jeg har ikke funnet noen kilder på dette, så dette er bare en teori jeg har.

At folk er mot cannabis respekterer jeg fullt og helt, akkurat som jeg respekterer at folk er mot alkohol. Men jeg synes det er underlig at det ofte (men langt ifra alltid) er den "sosiale taperen" - altså hasjrøykeren - som har den beste og mest saklige argumenteringen, mens det ofte (men langt ifra alltid) er de som ikke røyker hasj som slenger om seg med skjellsord som: Dophuer, narkovrak, tapere, etc.

Mye av vårt samfunns holdninger til cannabis er basert på skremselspropaganda. (F.eks. filmen "reefer madness", fra 30-tallet - så ukorrekt som det går an å få den, men så utrolig, hysterisk morsom :P ) Og "propaganda" fra skolen. Alt annet enn alkohol synes å være et tabu-område, og det er ikke nok opplysning ute og går om det. Jeg kjenner folk som ikke røyker hasj som er for legalisering, og jeg kjenner folk som røyker hasj, men ikke er for legalisering. Jeg vet at folk fra alle mulige samfunnslag røyker hasj, og jeg har lagt merke til at merkelig mange hard-narkomane sjelden, eller aldri, røyker hasj. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det er en litt pussik observasjon :)

Flott innlegg, er 95% enig :)

Skrevet
Flott innlegg, er 95% enig :)

Takker og bukker :) Men jeg må nesten spørre: hvilke 5 prosent er du uenig i? (Min nysgjerrighet kommer en dag til å ta livet av meg...)

Skrevet

Du må gjerne si at han må velge mellom deg og hasj, men dersom han velger hasj, synes jeg du burde holde deg for god til å melde ham til politiet.

Gjest MikeWaters
Skrevet
Takker og bukker :) Men jeg må nesten spørre: hvilke 5 prosent er du uenig i? (Min nysgjerrighet kommer en dag til å ta livet av meg...)

Jeg liker bare å ta med et forbehold når jeg diskuterer narkotika da det er "sterkt" vanedannende og jeg har sett med egne øyne folk bli redusert av for mye inntak.

Det er vanskelig å være 100% for legalisering da det er et litt touchy emne, så jeg legger inn en liten tvilsbuffer :)

Skrevet
Jeg liker bare å ta med et forbehold når jeg diskuterer narkotika da det er "sterkt" vanedannende og jeg har sett med egne øyne folk bli redusert av for mye inntak.

Det er vanskelig å være 100% for legalisering da det er et litt touchy emne, så jeg legger inn en liten tvilsbuffer :)

Ah - skjønner :) Jeg er av den oppfatning at det alltid er noen som vil misbruke et rusmiddel, lovlig eller ikke. Noen mennesker er svake på det punktet, rett og slett.

Gjest Gjest_mann
Skrevet
Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham.

Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg.

Ærlig talt! Det er tusenvis av helt VANLIGE Nordmenn som røyker hasj hver DAG og som fortsatt både ser ut som vanlige folk, ER vanlige folk og som har høyt lønnede stillinger..

Du bør seriøst spørre han om emnet så du får litt innsikt i hva dette er for noe før du begynner å drite deg ut. Hasj er IKKE det samme som heroin uansett hva du måtte tro. Hasj er som å sammenligne med vin. Hadde du tatt helt av dersom du hadde funnet ut at kjæresten din hadde tatt seg et glass vin hver kveld??

Selv har jeg røyket nesten hver dag i over 10 år, også under utdanning og jeg har toppstilling i et av Norges største bedrifter.. Prøv å glem disse mytene du tydeligvis har innafor.

Skrevet

Nå er det mange i høye stillinger, familier og et tilsynelatende flott liv som også driver med kokain da...så akkurat den sammenligningen blir jo litt dum.

Uansett...røyker hasj et par ganger pr mnd gjør da vel ingenting.

Har selv røyket hasj som selvmedisinering (smerter i kroppen) og klarte å leve et normalt liv likevel. Følte meg ikke som en narkoman iallefall.

Skrevet

Det dere ikke har tenkt over er at politiet kanskje vet det at glattcelle er mye bedre enn cannabis!

Gjest Gjest_mann
Skrevet

Faktisk så viser nyere forskning av cannabis er kun psykisk vanedannende. Man får ingen abstinenser, ingen fysiske symptomer overhodet. Kun en liten "hadde vært godt med en liten en nå" og that's it..

Da jeg var ungdom var det mange i min krets som begynte å røyke og jeg oppfattet ganske fort hva som defineres bruk og misbruk. Selv holdt jeg meg alltid under grensen for hva misbruk er for noe. Jeg har selv funnet ut at dersom jeg røyker med enn én gang per dag så blir jeg det man kaller "innrøyket". Og når man blir for mye innrøyket så blir man slapp, apatisk og trøtt og kjedelig. Men kun da. Broren min har også røyket hasj i over 30 år på samme måte som meg, hovedsaklig en liten en etter middag og kanskje motover kveldingen. Og det er overhodet ingen negative ting med det.

Det kan faktisk forklares så enkelt som dette;

Hasj har relativt kort halveringstid. Med andre ord, rusen varer ikke lenger enn tre-fire timer.

Det som skjer etter disse tre-fire timene dersom du velger å røyke ENDA en gang er det at du ikke blir like ruset som første gangen. Så dabber det av etter enda litt kortere tid. Røyker man igjen så blir man ENDA mindre ruset enn den andre gangen osvosv.

Det som skjer om man fortsetter dette mønsteret er at man blir som jeg kalte det "innrøyket". Og det er DA de kjipe tingene skjer.

Selv røyker jeg som sagt hovedsaklig én gang per dag. Det betyr at kroppen har vasket ut alt av rus til neste gang jeg tar en trekk igjen. Da blir jeg ikke trøtt, apatisk, sløv og kjedelig. :) Og det er sånn de fleste som røyker gjør det. Ikke de stereotypiske super-røykerne med dreads og ille-luktende klær.. Det er synd at folket i Norge tror at de som bruker hasj og cannabis er og SER sånn ut..

Gjest Gjest_mann
Skrevet
Nå er det mange i høye stillinger, familier og et tilsynelatende flott liv som også driver med kokain da...så akkurat den sammenligningen blir jo litt dum.

Uansett...røyker hasj et par ganger pr mnd gjør da vel ingenting.

Har selv røyket hasj som selvmedisinering (smerter i kroppen) og klarte å leve et normalt liv likevel. Følte meg ikke som en narkoman iallefall.

Sammenligningen blir ikke dum overhodet fordi kokain er direkte dritfarlig. Hasj er faktisk ikke spesielt farlig selv om man misbruker det til de grader. Enkelte jeg kjenner røyker så mye som 20 ganger per dag. Og da går det flere gram daglig. De dør ikke av det overhodet og virker helt vanlig. Bortsett fra at de lyser trøtt og apatisk. Og det er lissom ikke noe tak i dem.

Gjest Gjest_Cathrine_*
Skrevet
Hvordan man stiller seg til en slik problemstilling, kommer helt ann på egne verdier.

For noen er det ikke et problem, men for meg hadde det vært et kjempeproblem. En som røyker hasj, om det så bare er en gang i måneden, er så grunnleggende forskjellig fra meg, og har andre verdier enn meg, så jeg hadde forlatt ham på dagen!

Hasjrøyking sier ganske mye om hvilken innstilling han har til samfunnet og dets regler.

Enig med deg.

Jeg kan ikke tenke meg noe mer harry og taperaktig enn narkiser. Synes synd på dem, det er ikke det, men bare ved å lese denne tråden ser man jo at mange går inn i det med åpne øyne, til tross for at de burde vite bedre.

Jeg kunne aldri tenkt meg å være sammen med en som bruker narkotika, og det vil være uaktuelt for meg å ha narkomane i min vennekrets. Greit hvis vedkommende har sluttet, og innsett hvor dumt det er, men en som bruker narkotika, om enn bare en gang i måneden, kunne jeg ikke vært venn med. Jeg liker intelligente mennesker, ikke slike som lever på en livsløgn.

Denne tråden antar jeg er startet av en eller flere som bruker den til ren propaganda for skakksynet sitt. Det er ganske merkverdig at all verdens narkomane plutselig har funnet frem til denne tråden...

Skrevet
Jeg har oppdaget at han røyker harsk minst en gang i måneden. Han nekter å slutte, selv når jeg truer med politi og å gå fra ham.

Hva kan jeg gjøre? Alt føles så desperat fortvilet for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...