Gå til innhold

Betale 4000 kr på forskudd før fått første time på rideskole


Gjest jente 25

Anbefalte innlegg

Gjest jente 25

Jeg er 25 år og har nå bestemt meg for å følge min store jentedrøm, nemlig å lære å ri! :)

Dette er noe jeg altid har ønsket meg og nå har jeg funnet en rideskole og meldt meg på kurs.

Problemet er at jeg må betale hele kurset (4485kr) FØR den første ridetimen. Er litt skeptisk til dette, da jeg ikke hvet om jeg kommer til å trives med det enda, Jeg er student, så dette er en ganske stor investering for meg.

Noen som vet om dette er vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor lenge varer dette kurset? Det var DYRT! Jeg er vant med 180kr timen, på en dyr rideskole, da varte kurset fra semesterstart til semesterslutt, nytt kus hvert halvår. Da fikk vi regningen etter at det kurset var over... At de vil ha en sum på forhånd er ok, ettersom det er mange utgifter og mange som ikke er like seriøse (vet mange bgynner og gir seg etter kort tid, og da ikke vil betale for hele kurset), men den summen var drøy. Kanskje høre med andre som rir der om de er fornøyd? Eller lage ett innlegg på hest.no og spørre om noen kjenner til stedet og er kjent med praksisen? Jeg ville ikke betalt så mye før kurset...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 25

Takk for svar! :)

Dette er et halvårskurs med 23 ridetimer, hver enkelt koster 195 kr, så det er ikke så stor forskjell fra det du betalte. Det er visst litt dyrere fordi det er ferre på disse kursene (kun 6 stk).

Takk for tipset! Jeg skal legge inn på hest.no for å høre om noen har noen erfaringer med denne rideskolen.

Jeg er seriøs på dette og tror ikke jeg kommer til å slutte, men det er litt surt å betale før jeg i det hele tatt har vært på min første time! Vet jo aldri hvordan det er/hvordan man trives osv.

Takk igjen for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, så da er jo ikke timesprisen så ille :) Men synes likvell det er merkelig å be deg om å betale hele summen så fort :S Ville forstått det mer om de tok 25-50% i depositum eller noe..

MEN, 6 stk på et kurs er MANGE! Vet at mange rideskoler presser inn så mange elever som de klarer pr kurs for å tjene penger, men 6 er faktisk ganske mange, selv på en rimelig stor utebane eller hall... Spesielt om alle er nybegynnere og vil få mye ut av timene. Blir ikke mye tid til korreksjon på den enkelte om en time varer 45-60minutter. Sist voksenkurs jeg deltok på var vi 3-5 og de gangene det var 5 var det utrolig lite som faktisk ble gjort pga all ventingen. Og dette på stor bane med voksne deltakere som alle kunne ri godt....

Så om du har muligheten, så ville jeg anbefale å leite litt til, og se om du får kurs med færre deltakere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest negasjon

Pga det du selv sier, at du er usikker på om du liker å ri... Kurset koster penger og betaler ikke seg selv. Hvis alle skulle meldt seg på og halvparten ikke liker eller har andre grunner, står instruktøren igjen uten lønn, mens hestene også koster å holde.

Er du usikker, kan du ta kontakt med noen private på et hestesenter og spørre om par prøvetimer. Ikke alle vil det, de færreste faktisk, fordi du aldri har ridd før og kan dra i tøylene og gjøre det vondt for hesten.

Du står bedre stilt hvis du har erfaring med å stelle hester, og blir oppfattet som seriøs.

Tror det er vanskelig å be om en prøvetime som du betaler for til ridskolen, men du kan spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du? Vet noen rideskoler tilbyr prøvetimer, men det koster som oftest mer enn en vanlig time (fra 250-500kr avhengi av sted)... Men det er en fin måte å bli kjent med instruktør, hest og se om dette er noe for deg og om du liker måten ting gjøres på. Du får da også en litt bedre innføringen enn en time med flere nybegynnere!

Anbefaler å leite videre rundt og høre med de ulike rideskolene i området. De seriøse stedene bør kunne tilby deg noe slikt for noen ekstra kroner. De tjener jo bare på det om dette får deg interessert i å fortsette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest negasjon

De bør kanskje være åpne for å gi deg en eller to prøvetimer, som en annen sa her. Men de fleste tenker profitt, men penger er tid...

Ofte er det bare en ide, et veddemål eller noe som ikke hører hjemme ...hvis alle skulle gitt en prøvetime, ville de ikke hatt stort annet å gjøre.

Men det er lov å spørre.

Det går også å ringe en privat trener, men de hjelper helst viderekommende og ikke nybegynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente 25

Takk for alle svar! :)

Var i kontakt med rideskolen nå og jeg kan få betale etter å ha vært på den første timen (dvs samme kveld). Så da får jeg jo sett hvordan det er først. I tillegg så skulle jeg få dele opp betalingen i to omganger og det er jo bra! :)

Greit at jeg er på det kurset med 6 stykker da, så at de hadde kurs for 10 stykker å (må være dårlig egnet til nybegynnere!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke 6 stykk var mange i det hele tatt. Ikke for vanlig rideskole og nybegynneropplæring. Husker da at vi var mange flere den gang jeg red.

Å, jeg fikk lyst å begynne jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg synes ikke 6 var spesielt mange på et nybegynner kurs, men da regner jeg med at det er både en ridelærer tilstedet og flere hjelpere til å leie/hjelpe der det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker med gru 15 elever på alt fra shetlandsponnier til digre beist på over 170, stappet inn på en 20*40 bane. var jo ikke plass til å vende om når risikoen for "rumpekræsj" var overhengende en gang :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsåvidt skjønne at de vil ha betaling på forskudd, men da burde du fått muligheten til en prøvetime. Jobbet som rideinstuktør selv på nittitallet, og fikk inntrykk av at de som jobbet med fakturering slet veldig med å få inkassert..virker som at det blir mer og mer vanlig med forskuddsbetaling innen all idrett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På min lokale rideskole koster det 4000 kr for 20 ridetimer, altså 200 kr/time. Vi får giro utdelt den første ridetimen i halvåret og den måtte betales innen én uke, men det er mulig å få delt opp betalingen, selv betalte jeg 1000 kr/mnd i fire måneder en gang. De tar 300 kr for en prøvetime.

Jeg går på "voksen - øvet" og vi er ni stykker på kurset, noe jeg synes er i meste laget. Det blir veldig trangt i ridehuset og vi får lite individuell oppfølging. Det er jo også meningen at vi skal ha både sprang og dressur, men det blir stort sett dressur siden vi er så mange. De få gangene vi har hatt sprang blir det jo mye venting og det føles nesten litt bortkastet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På min lokale rideskole koster det 4000 kr for 20 ridetimer, altså 200 kr/time. Vi får giro utdelt den første ridetimen i halvåret og den måtte betales innen én uke, men det er mulig å få delt opp betalingen, selv betalte jeg 1000 kr/mnd i fire måneder en gang. De tar 300 kr for en prøvetime.

Jeg går på "voksen - øvet" og vi er ni stykker på kurset, noe jeg synes er i meste laget. Det blir veldig trangt i ridehuset og vi får lite individuell oppfølging. Det er jo også meningen at vi skal ha både sprang og dressur, men det blir stort sett dressur siden vi er så mange. De få gangene vi har hatt sprang blir det jo mye venting og det føles nesten litt bortkastet...

Hei, jeg har også tatt opp ridningen i voksen alder :)

Jeg går på voksenkurs med minst 6 hver gang, vi får faktura på hele beløpet første time. 180,- pr. time og da har vi flott ridehus og ridelærer som er utdannent "trinn 3" fra Starum. Tror ikke de blir rike på dette så jeg betaler med glede og koser meg hver ridetime :) :)

Har sett litt på priser i Oslo og Akershus og de ligger ofte høyere enn dette i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...