Gjest Gjest_pelle_* Skrevet 17. januar 2010 #1 Skrevet 17. januar 2010 Hei, jeg har i et års tid slitt med angstproblemer som har ført til sykemelding, etterhvert har også depresjon kommet mer og mer. Etter en tid tok jeg kontakt med fastlegen min som henviste meg til spesialisthelsetjenesten, eller DPS som det heter her. VAr inne til en såklat vurderingssamtale med en psykolog og fikk 2 uker etter brev om at de mente jeg hadde rett til behandling innen 2 måneder. Når jeg så ble kalt inn til en første time var det hos en sykepleier (?!), je er kanskje i overkant kritisk, men stilte spørsmålstegn ved dette på telfon og i den første timen, sykepleiere har vel bare 1/2-parten så lang utdanning som psykologer og leger? Jeg vil virkelig bare bli bra nå og ikke risikere å kaste bort tid. Spørsmålet mitt er altså, er det lov å 'bare' gi meg kontakt med en sykepleier når jeg skal til 'spesialist'helsetjenesten? Er dette vanlig?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. januar 2010 #2 Skrevet 17. januar 2010 du kommer ikke til en sykepleier med etterutdanning i psykiatri da???
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2010 #4 Skrevet 17. januar 2010 Dette er vanlig. De fleste som jobber på en psyk. poliklinikk er ikke psykologer eller leger. Om det er bra eller ikke, det vet jeg ikke - men det er ihvertfall slik. Psyk. sykepleiere jobber ihvertfall også med terapi, det er ikke lenger slik at det bare er psykologer eller psykiatre som gjør det.
Gjest Gjest_pelle_* Skrevet 18. januar 2010 #5 Skrevet 18. januar 2010 han har viderutdanning ja, sier hun da får 4 års utdanning. men en psykolog med speisliaering har jeg funnet på nettet har 11 år, så hadde nok føltes litt tryggere. Hun blir mest sur når jeg tar det opp. Har ringt psykologen jeg hadde vurdering av, som skal ringe meg tilbake idag. Håper det løser seg. takk for svar
Glynis Skrevet 18. januar 2010 #6 Skrevet 18. januar 2010 Det er vel ikke opp til deg å vurdere hva som er best behandlingstilbud for deg, i hvert fall ikke før du har prøvd noe. Det finnes psykiatriske sykepleiere av en grunn, de hjelper faktisk folk. Du kan i det minste prøve et par samtaler/timer. Erfaring og fartstid har også noe å si.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 18. januar 2010 #7 Skrevet 18. januar 2010 Det er vel ikke opp til deg å vurdere hva som er best behandlingstilbud for deg, i hvert fall ikke før du har prøvd noe. Det finnes psykiatriske sykepleiere av en grunn, de hjelper faktisk folk. Du kan i det minste prøve et par samtaler/timer. Erfaring og fartstid har også noe å si. Løste seg, fikk en psykologspesialist som behandler istedet. Hadde jeg villet ha en psykiatrisk sykepleier hadde jeg tatt imot tilbudet av kommunen som ikke er spesialist. kikket på viderutdanning til psyk.sykepleier nå, det va ikke så my om behandling der ass.
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2010 #8 Skrevet 19. januar 2010 Ja jeg synes du er overdrevent kritisk. Om du blir bedre og lærer deg å takle angsten kommer mest an på deg!!!
tineline Skrevet 20. januar 2010 #9 Skrevet 20. januar 2010 Jeg jobber i rusomsorgen for tiden, og der er det svært mange psykiatriske sykepleiere som har terapitimer. Sykepleiere blir nok ofte valgt fordi det kan være medisinering inni bildet, eller annen tilrettelegging av fysisk art. Ellers er det mange av dem som er kvalifisert til bl.a. psykoterapi i grupper osv.
Inger88 Skrevet 20. januar 2010 #10 Skrevet 20. januar 2010 Det er faktisk helt vanlig at psyk.sykepleire og sosionomer er behandlere. Det skal litt til for å komme til en psykolog/psykiater på en vanlig dps/poliklinikk.
Gjest Gjest_Gard_* Skrevet 21. januar 2010 #11 Skrevet 21. januar 2010 Det er skremmende at dette er lovlig i Norge. En slik praksis framstår som helt uansvarlig. Ikke rart at mange forblir psykisk syke når de ikke engang får en behandler med relevant utdannelse. Jeg forstår at dette skyldes mangel på psykologer og leger, men det er likevel helt uakseptabelt.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #12 Skrevet 21. januar 2010 Det er skremmende at dette er lovlig i Norge. En slik praksis framstår som helt uansvarlig. Ikke rart at mange forblir psykisk syke når de ikke engang får en behandler med relevant utdannelse. Jeg forstår at dette skyldes mangel på psykologer og leger, men det er likevel helt uakseptabelt. Tull. En psykiatrisk sykepleier har da ikke akkurat kommet rett ut av sykepleierskolen uten noen form for spesialisering. For spesifikke lidelser som angst, depresjon og lignende fungerer det å gå til en psyk. sykepleier helt fint. For de med større og mer komplekse lidelser som schizofreni og lignende må man til psykolog eller psykiater.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #13 Skrevet 21. januar 2010 Jeg er egnetlig helt enig med deg i at man får god hjelp av spl., sosionomer m.m som behandlere i psykiatrien. Jeg kan alikevel ikke dy meg i å påpeke at det i somatikken aldri er slik at vi går til en sykepleier, istedet for en lege, og at spl tar opp sykehistorie og utifra det bestemmer behandling, og selv behandler. Ikke engang for "enkle" ting som urinveisinfeksjoner. Men slik er det faktisk i psykiatrien (på poliklinikker og i psykiatritjenesten i kommunene)
Gjest Gjest_Gard_* Skrevet 22. januar 2010 #14 Skrevet 22. januar 2010 Tull. En psykiatrisk sykepleier har da ikke akkurat kommet rett ut av sykepleierskolen uten noen form for spesialisering. For spesifikke lidelser som angst, depresjon og lignende fungerer det å gå til en psyk. sykepleier helt fint. For de med større og mer komplekse lidelser som schizofreni og lignende må man til psykolog eller psykiater. En sykepleier er utdannet til å pleie - ikke som terapeut. Uansett om de har videreutdanning. Det er stor forskjell på å være pleier og terapeut.
tineline Skrevet 22. januar 2010 #15 Skrevet 22. januar 2010 Jeg er egnetlig helt enig med deg i at man får god hjelp av spl., sosionomer m.m som behandlere i psykiatrien. Jeg kan alikevel ikke dy meg i å påpeke at det i somatikken aldri er slik at vi går til en sykepleier, istedet for en lege, og at spl tar opp sykehistorie og utifra det bestemmer behandling, og selv behandler. Ikke engang for "enkle" ting som urinveisinfeksjoner. Men slik er det faktisk i psykiatrien (på poliklinikker og i psykiatritjenesten i kommunene) Går du aldri til tannpleier eller helsesøster? Samme sak.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #16 Skrevet 22. januar 2010 Psykiatriske sykepleiere kan operere alene på like linje med jordmødre og helsesøstre.
Berentsens Skrevet 22. januar 2010 #17 Skrevet 22. januar 2010 Det er skremmende at dette er lovlig i Norge. En slik praksis framstår som helt uansvarlig. Ikke rart at mange forblir psykisk syke når de ikke engang får en behandler med relevant utdannelse. Jeg forstår at dette skyldes mangel på psykologer og leger, men det er likevel helt uakseptabelt. En psykiatrisk sykepleier har relevant erfaring, det er derfor vedkommende kan drive med behandling.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #18 Skrevet 22. januar 2010 En psykiatrisk sykepleier har relevant erfaring, det er derfor vedkommende kan drive med behandling. Det vet nok gjesten Gard også. Er sannsynligvis et innlegg ment for å provosere, ikke et saklig bidrag. Don't feed the xxxxx.
Berentsens Skrevet 22. januar 2010 #19 Skrevet 22. januar 2010 Det vet nok gjesten Gard også. Er sannsynligvis et innlegg ment for å provosere, ikke et saklig bidrag. Don't feed the xxxxx. Jeg velger å ha samme syn som deg, altså ikke feed the xxxxx. Og ja, det var myntet på deg. Sånn, da skal jeg ikke spore av mer. Som ansatt ved et av landets DPS, vet jeg at psykiatriske sykepleiere kan jobbe som behandlere, og ikke minst at de gjør en strålende jobb.
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2010 #20 Skrevet 22. januar 2010 Går du aldri til tannpleier eller helsesøster? Samme sak. Nei, det er ikke samme sak, fordi tannpleier eller helsesøster starter ikke opp behandling av en sykdom/skade etter en selvstendig vurdering (uten lege) av hva som feiler pasienten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå