Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #141 Del Skrevet 27. januar 2010 Jepp! Det kommer nok til å ta litt tid å komme inn i riktig spising når vi flytter tilbake.. Er mye veldig lyst bröd og slikt, (og alt skjært opp på forhånd, men det har jo ikke stort å gjöre med sunnhet), så jeg må lete litt grundig i starten for å finne de sunnere variantene.. Håper vi får litt bedre råd når vi flytter (i juni) om vi begge får oss jobb. Da blir det hvertfall ikke så ille med prioritering, vi kan liksom både kjöpe karbonadedeig og grönnsaker uten å måtte kutte ned på bröd f.eks :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 27. januar 2010 #142 Del Skrevet 27. januar 2010 God natta Shamim! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 27. januar 2010 Forfatter #143 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Góða Nótt Lucy Opp "tidlig" for Yoga i morgen, det blir spennende! Endret 27. januar 2010 av Shamim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #144 Del Skrevet 28. januar 2010 Da var jeg hjemme fra yoga og litt jogging! Sto opp 8 og spiste kjapt for å rekke ned litt før 10 så jeg rakk å jogge litt, jeg var der halv 10 (buss hjemmefra kvart på 9..) så da ble det 20 min jogging! Kramper i skulderen i 7(!) minutter i midten av joggen, så derfor ble det kort, og lavt gjennomsnitt i fart.. 20 min, 7,5 km/t gjennomsnitt, ca. 2,5km. Jaja! Ble hvertfall god og varm. Så var det 1t yoga, som jeg aldri hadde prøvd før. Heldigvis er jeg myk, og hadde ikke problemer med noen av posisjonene, bro, håndflater i gulv m. strake knær etc, men kjente det godt i armer og ben etter mye belastning (tung kropp, wee). Deilig avslappende instruktør og stemning, og fikk hvertfall strekt skikkelig ut! Ble litt skeptisk for skuldrene mine når hun kom på slutten og presset de ut og ned i gulvet, men det gikk heldigvis uten vondt eller knekk :gjeiper: Så nå er jeg hjemme igjen, skal lage meg lunsj og kaffe og ta litt fri før jeg begynner på husarbeid. Håper alle har en god dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 28. januar 2010 #145 Del Skrevet 28. januar 2010 elsker yoga:-) blir så glad etter yoga jeg:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matvraket Skrevet 28. januar 2010 #146 Del Skrevet 28. januar 2010 Heihei! Da må jeg spørre, kan du anbefale yoga som en treningsmetode? Jeg takket jo ja til et kurs yoga, men så hørte jeg litt forskjellig så mistet litt motivasjonen til å gå på dette når det starter. Føler at jeg kanskje ikke får så mye ut av det. Ser egentlig på det som litt mer tøy og bøy...Så nå er jeg spent:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #147 Del Skrevet 28. januar 2010 Egentlig litt enig smurfen.. Selvom jeg var mest fornøyd og avslappet på en måte! Hei Matvraket! Jeg vet ikke helt jeg, det er jo forskjeller på typer yoga også! Den jeg var på idag var jo ikke som å jogge en time liksom, men det er mange posisjoner hvor du må holde på kroppsvekta di i forskjellige stillinger (f.eks en hvor man står i samme posisjon som når du har kommet ned når du gjør utfall), og så holder man det gjerne i 5+ inn og utpuster. Jeg merket det hvertfall i armene og bena etterpå, om enn ikke like mye som etter en styrkeøkt (noe som ikke er så rart). Jeg var god og varm gjennom hele, selvom svetten ikke silte. Jeg syns absolutt du skal prøve altså Er jo deilig med avslapping og utøying også, bortkastet er det jo ikke! Men koster det masse penger så er det kanskje best å ta en prøvetime først? Sats har jo den "5 gratis prøvetimer" kampansjen gående nå, du kunne jo tatt en yoga time der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 28. januar 2010 #148 Del Skrevet 28. januar 2010 tror at man har godt av yoga med tanke på mobilitet når man blir gamel også, jeg vil ikke bli en av de som trenger hjelp til å dra opp strømpene.. åsså har jeg hørt at alle de øvelsene der man står med hodet nedover hjelper på rynker, pga blodgjennomstrømning eller noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 28. januar 2010 Forfatter #149 Del Skrevet 28. januar 2010 Det var mange av de med hodet ned mot bakken ja Jeg var/er interessert i yoga også pga. B's foreldre, de har begge yoga som livsstil, både tro, praksis, kosthold osv. Er med i et stort.. community på Island som ofte får besök av forskjellige yoga "mestere", monker etc, og kan jo ikke hjelpe for å bli fascinert og interessert! Nå er jo ikke yoga på sats likt som det de gjör, men det er hvertfall en start.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Matvraket Skrevet 28. januar 2010 #150 Del Skrevet 28. januar 2010 tusen takk for svar..Da får vi gruble litt mer på det:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twinklestar Skrevet 29. januar 2010 #151 Del Skrevet 29. januar 2010 tror at man har godt av yoga med tanke på mobilitet når man blir gamel også, jeg vil ikke bli en av de som trenger hjelp til å dra opp strømpene.. åsså har jeg hørt at alle de øvelsene der man står med hodet nedover hjelper på rynker, pga blodgjennomstrømning eller noe sånt. den siste der likte jeg! Kanskje jeg også må begynne på yoga... dessuten tror jeg at jeg står i faresonen for å bli en av de som må ha hjelp til å dra opp strømpene når jeg blir gammel... Jeg er nemlig veldig stiv! Men var en gang på yoga (i fjor sommer) og jeg klarte ikke ta i bakken en gang, og det var noen godt voksne damer der, som uten problem la hele håndflaten under fotsålen... Kanskje det var det som gjorde at jeg ikke fortsatte - var så flaut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #152 Del Skrevet 29. januar 2010 Regner med at de har holdt på en stund Twinkle, akkuratt som at det er flaut å begynne med dans når alle andre kan koreografien så blir det jo litt det samme med yoga tenker jeg! Kanskje du egentlig burde legge inn en økt i uka sånn at du blir litt mykere? Jeg hadde egentlig planer om å ut og gå før frokost idag, og så stikke på butikken på vei hjem, men nettbanken vil ikke virke og jeg er redd for at jeg er blakk Har ikke lyst til å komme på butikken og måtte legge alt tilbake fordi det ikke var noe penger igjen.. Ikke fant jeg en god rute heller, det er liksom ikke noen mellomting mellom 3km rette bakker eller 6km med bratt opp og ned. Det siste ikke så fristende på is og slaps. Jaja. En tur til butikken blir det jo, men det er jo ikke mer enn litt over 1km. Skal jo på trening senere idag så får ta det igjen da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smurfen Skrevet 29. januar 2010 #153 Del Skrevet 29. januar 2010 det var sånn til meg å i begynnelsen, jeg rakk ned til gulvet på trass da, men sto skalv av smerte. Men det tok ikke lange tida før det ble endring. Begynte å bruke yoga øvelsene når jeg skulle tøye etter trening også, å en time yoga i uka. Nå går alt så meget bedre:-) jeg har visst blitt en yoga predikant jeg.. skal slutte nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #154 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) Vi andre er så styrke-predikanter da, så du må gjerne reklamere litt for yoga Variasjon er bra Jeg gikk på butikken jeg, og måtte legge tilbake masse fordi jeg hadde rundt halvparten så mye penger som jeg trodde, woohoo Men nå har jeg hvertfall fått spist god frokost med rugbröd, og sitter med dark roast kaffen, mmm. Sitter og leser forskjell ang. trening og kosthold (som vanlig), og kom over dette på vg: "Du kan ha lagt på deg 6-10 kilo sårt trengte muskler. De tar ikke mer plass enn 1,5-2 kg fett. I så tilfelle har du fjernet så mye fett, siden vekta har stått stille. Hvis du fortsetter med treningen og følger kostholdet du skal, må pila peke nedover etterhvert. Vær tålmodig, du er flink og på riktig vei!" -Motivasjonscoach Øyvind Hammer. Dette syns jeg var interessant! Hadde ikke sett noe sted för at 6-10kg muskler ikke tar mer plass enn 1,5-2kg fett! Det ser jo nesten ut som om han har skrevet dette til meg, siden vekta har stått stille men jeg har blitt mindre, men han har ikke det altså. Tenkte hvertfall jeg skulle dele det med dere alle, visste ikke at det var så stor forskjell jeg! Endret 29. januar 2010 av Shamim Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
twinklestar Skrevet 29. januar 2010 #155 Del Skrevet 29. januar 2010 Velger å tro at det gjelder meg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #156 Del Skrevet 29. januar 2010 Ja i fölge den testen din så har du jo nesten ikke fett på kroppen lenger Så Twinkle er absolutt fit! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 29. januar 2010 #157 Del Skrevet 29. januar 2010 Det er helt riktig at muskler tar mye mindre plass på kroppen enn fett, og de har i tillegg større massetetthet. Jeg vet ikke helt over hvilket tidsintervall det blir henvist til i den artikkelen, men det tar en stund å legge på seg 6-10 kg muskler altså. Man regner med at en idrettsutøver kan klare rundt 6-7 kg i året, og da er diett og trening både spesialtilpasset og fulgt ned til minste detalj. Det er likevel helt sikkert riktig at du har lagt på deg muskler og gått ned i fettprosent! Det at du ikke har droppet i vekt men økt i styrke og samtidig gått ned i buksestørrelse (for eks) er et sikkert tegn på det. Så vil du jo med en kroppsanalyse om kanskje 4 mnd se hvordan du har utviklet deg over en gitt periode også. Så er vi også alle veldig forskjellige med ulikt genetisk utgangspunkt, vi bygger ikke masse i likt tempo noen av oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kónguló Skrevet 29. januar 2010 Forfatter #158 Del Skrevet 29. januar 2010 Nei jeg har jo tenkt litt på det, at det skal ta så lang tid å bygge muskler.. Så egentlig kan jeg jo ikke ha gått ned så mye fett, for da burde jeg ha gått ned mer enn jeg har bygget muskler. Men SportyShorty nevnte også at mange holder mer vann etter å ha begynt med styrke, så noe kan jo ha vært det også. Jeg har jo egentlig "nok å ta av", men så lenge jeg ser framgang så skal jeg ikke forandre på noe.. Om det stopper så skal jeg heller se hva jeg kan forbedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Icere Skrevet 29. januar 2010 #159 Del Skrevet 29. januar 2010 Her er noe som er relevant for deg å lese, fra Olympiatoppens nettsider (anbefaler den lange artikkelen, der står det meste om trening og kosthold samlet): En realistisk vektøkning for en idrettsutøver vil være 0,25-0,5 kg pr uke, men dette avhenger av treningsbakgrunn og genetisk potensial for muskelvekst. Dersom vektøkningen skjer raskere vil fettvev utgjøre en større andel av økningen. Utøvere som har trent systematisk styrketrening over flere år kan ikke forvente en vektøkning på 0,5 kg pr. uke, da store deler av potensialet for muskelvekst allerede er oppbrukt. Dette betyr også at en nybegynner innen styrketrening har stort potensial for muskelvekst. En periode med økt energiinntak og regelmessig styrketrening har vist at muskelmasse utgjør 75 % til 100 % av vektøkningen, avhengig av treningsbakgrunn. Etter flere års trening kan en ikke forvente mer enn en 1-3 % økning i muskelmasse i samme tidsperspektiv, dette avhenger imidlertid av treningsbakgrunn og det genetiske potensialet for muskelvekst. http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/ernar.../media540.media http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/...f/page4050.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lucy d-.-b Skrevet 29. januar 2010 #160 Del Skrevet 29. januar 2010 Det er mye spennende stoff å lese om dette rundt omkring, det Icere henviser til gir en veldig god innføring og personlig vil jeg nok si at jeg syns Olympiatoppen har den sunneste tilnærmingen til muskelvekst, der de nesten utelukkende baserer dataene de presenterer på forskning på idrettsutøvere og det å endre kroppssammensetningen til noe som gir bedre prestasjon. Jeg mener at det mange av fitnessdamene rundt omkring forsøker å oppnå ikke er sunt, kvinner burde ikke ha så lav fettprosent, og det er heller ikke noe man bør etterstrebe. Det å da utelukkende ta råd om kosthold fra deres kilder vil for meg ikke være riktig fordi jeg ønsker en kropp som skal fungere i fysisk utfordrende situasjoner. Litt trist å se ut som en muskelbunt hvis man ikke klarer å gå en lang utfordrende tur fordi det er "null" energilagre igjen i kroppen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg