Gå til innhold

hvordan vaske kattedo, for å få vekk lukten i bunnen?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva skal jeg egentlig bruke når jeg ska ta en skikkelig vask av kattedoen?

Når den er tømt, så lukter det jo ikke godt i fra bunnen.

Hvordan kan jeg vaske doen for å få lukten fra bunnen vekk, eller nesten vekk hvertfall.

Kan jeg bruke salmiakk?

Zalo har jeg prøvd, men det hjelper ikke har jeg funnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker klorin, men det er unødvendig at det skal lukte stygt av kassen, med mindre du har langt mer følsom nese enn meg. Bruker du klumpesand? For om du bruker klumpesand og har nok sand i kassen vil det aldri komme urin og avføring borti bunnen på kassen.

Vasker likevel kassen en gang i blant, og fyller den da med vann med noen store dæsjer klorin i, samt lar spaden jeg bruker til å ta ut klumper ligge oppi så den også blir skikkelig ren. Så skyller jeg, tørker og har oppi sanden igjen. Viktig å holde kattene unna kassen mens klorinen står og virker, da mine katter har en stygg tendens til å smake på alt som ligner vann som står rundt omkring... De drikker såpevann, så de hadde sikkert tatt en slurk av klorinen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vasket kattedoen slik at jeg har fått vekk lukten fra bunnen. Er vel et år siden sist jeg vasket den, da brukte jeg Zalo, men det hjalp jo ikke stort. Spaden vasket jeg ikke ikveld, men det skal jeg gjøre nå med en gang, så er både do og spade skikkelig rene :)

Søkte litt rundt på nettet, og såg klorin kunne brukes, så jeg brukte det, å lukten forsvant. Skal heretter begynne å vaske noen 1 - 3 ganger i halvåret, ser det ann på når det begynner å lukte igjen.

Jeg bruker klumpesand ja. Og det kommer tiss i bunnen. Har 3-4-5 cm med sand i. Eller bør jeg har mye mer?

Men så er jeg av og til desverre for dårlig til å ta kassen. Det kommer mellom 4-5-6 klumper med tiss og bæsj i døgnet, tar kassen på kvelden. Hender jeg hopper over en kveld, og desverre av og til to, pga at jeg er supertrøtt. Jeg MÅ skjerpe meg der. Og begynne å ta kassen hver bidigeste kveld uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker klorin her i huset:D

Det er viktig at kattene har rein do!!!:-)

er selv dårlig til tider, men man må bare ta seg skinnet!

og ikke bli sint heller om dem gjør utenfor doen:p

er jo ikke demmes feil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker klumpesand ja. Og det kommer tiss i bunnen. Har 3-4-5 cm med sand i. Eller bør jeg har mye mer?

Men så er jeg av og til desverre for dårlig til å ta kassen. Det kommer mellom 4-5-6 klumper med tiss og bæsj i døgnet, tar kassen på kvelden. Hender jeg hopper over en kveld, og desverre av og til to, pga at jeg er supertrøtt. Jeg MÅ skjerpe meg der. Og begynne å ta kassen hver bidigeste kveld uansett.

Hmmja, jeg tror det er rundt 10 cm med sand i mine kasser. Så mye som det er mulig å ha i. Blir litt sand utover gulvet av kassen uten tak, men ikke rundt den overbygde kassen. Og har man så mye, og bare har én katt, trenger man ikke ha dårlig samvittighet om man ikke tar kassen en dag. Det kan fint gå tre dager uten at det blir for mye klumper i kassen her, selv om jeg prøver å ta kassen hver dag - og katten går kun på do inne.

Må såklart vaske kassen av og til likevel, ettersom det kommer urin på veggene av og til - vasker kanskje fem-seks-sju ganger i året. Men det er ikke nødvendig å kaste all sanden hver gang, jeg kaster brukt sand kanskje 3 ganger i året. Da lar jeg det minke med sand over tid slik at det bare er litt igjen jeg trenger å kaste, og da trenger såklart kassen en skikkelig vask samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Jeg har to innekatter.

Har du tips til en god klumpesand som aldri løser opp klumpene når man tar de?

Nå har jeg Imperial, den klumper seg som det står at den gjør, men tisseklumpene løser seg ofte opp når jeg tar dem. Buddy kattesand har jeg nå hatt i mange mnd'er, den klumper seg og er veldig god, men det hender den også løser seg opp når jeg tar klumpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har enda ikke prøvd kattesand fra dyrebutikk, men prøvd alle fra daglivare. Den som jeg er fornøyed med kjøper jeg på rimi. Mørkeblå pose som heter pussi. Den klumper veldig bra, men holder ikke lukt så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, må bare fortelle dette. Hadde tenkt å kjøpe innebygd do, men kan nok ikke det. Min mons er litt fisefin, når han tisser så sitter han i sanden, men når han skal bæsje, ballanserer han alle føttene på kantene for ikke å komme borti noe.. Velig morsomt å se på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tips til en god klumpesand som aldri løser opp klumpene når man tar de?

Nei... Jeg bruker Cat Exclusive og er veldig fornøyd, men det hender klumpene knekker når jeg tar dem. Det skjer som regel hvis de har ligget mer enn et døgn. Bruker Cat Exclusive fordi det kommer i store sekker (15 kg), er ganske billig og hindrer lukt bra (selv om babypudderlukta er fæl akkurat idet man heller i ny sand.

hihi, må bare fortelle dette. Hadde tenkt å kjøpe innebygd do, men kan nok ikke det. Min mons er litt fisefin, når han tisser så sitter han i sanden, men når han skal bæsje, ballanserer han alle føttene på kantene for ikke å komme borti noe.. Velig morsomt å se på!

Hehe. Rare kattene. :) Jeg har tidvis en, tidvis to katter, og den ene nekter plent å bruke overbygd kasse, noe som irriterer meg grønn til tider når han graver sand utover halve gulvet. Har forsøkt å tvinge ham over i overbygd kasse ved å ikke rengjøre kassen hans og la det minke til bare en millimeter sand, men det hjalp ikke. Katten vant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...