Gå til innhold

Er det noen i Norge som foretrekker å leie


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Jeg er en av de som foretrekker å leie, jeg synes at fordelene ved å leie er større enn fordelene ved å eie. Da spesielt siden det passer min situasjon bra som ung og singel.

Det jeg liker med det er at det fritar meg for en del ansvar, og at jeg kan flytte relativt fritt rundt uten at jeg må styre med å selge bolig. Noen ganger er strøm inkludert, og hvis det skulle oppstå noe så er det utleiers ansvar. Som at vaskemaskinen slutter å fungere etc. Jeg er klar over at det finnes vrange utleiere, men man må jo kunne klare å luke litt ut hva slags utleier det er. Ikke si ja til en tipptopp-utleiebolig om utleier tydeligvis er veldig vrang og sær. Jeg slipper å ta opp et gigantisk lån for å eie noe, og så slipper jeg å måtte renovere/pusse opp gjennom årenes løp. Slipper å føle at jeg er tvunget til å bo et sted siden jeg har investert så mye tid og krefter i det. (er klar over at det er skattelette når man har boliglån)

Jeg skjønner at det er fordeler med å eie hus, men for meg er det å eie hus forbeholdt de rike. Og er klar over at månedsutgiftene kan være mindre om det er snakk om å betale ned på lån, kontra månedsleie til husverten.

Et annet motargument: hvis du eier betaler du til deg selv, du bare kaster penger ut av vinduet ved å leie. Uenig. Det å kaste penger ut av vinduet betyr at man har brukt penger på *ingenting*. Det koster å bo, og å betale 6000 for å bo under tak i en måned er for meg en fin investering. Jeg får ikke noe ut av det i fremtiden rent økonomisk, men på andre plan er det en investering for meg. (Om noen skulle mistolke den).

Men greien er at jeg føler at jeg er den eneste som føler dette, føler alle er veldig FOR å eie egen bolig. Så klart, om jeg hadde 100 millioner i banken så hadde jeg kjøpt leilighet.

Personlige "utfordringer" gjør at jeg ikke har lyst på barn uten å ha en noenlunde sterk økonomi, og da må det en mann inn i bildet. :P

Håper ikke dette er rotete, er ikke vant til å skrive lengre tekster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg foretrekker også å leie.

Det eneste problemet er jo at det tar litt lengre tid å finne leiligheter når man har hund og andre dyr, men det har ikke vært noen umulighet.

Jeg hører folk si at i min alder så burde man vært gift, eid eget hus og fått barn.

Jeg er verken gift eller har barn, men har samboer - vi begge syns det er helt okey å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med trådstarter. Alt til sin tid og sin person. Man sparer utrolig mye vedlikeholds- og oppussingsutgifter, så lenge utleier er villig til å faktisk utføre sine plikter. Jeg ville også kjøpt dersom jeg hadde egenkapital og mulighet til å betjene et lån, men nå som jeg ikke har det, plager det meg ikke å leie overhodet. Ja, det er en investering i det å bo - det er faktisk ikke gratis å bo som utgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På et tidspunkt i livet er det en fordel å leie. Dersom man ikke har slått seg helt til ro på et sted og vet at man skal bo der lenge er det selvsagt en fordel å leie. Dersom man er student og ikke har penger til å passe på vedlikehold etc. er det også selvsakt en fordel å leie. Man kan flytte lett, uten å tenke på salg etc.

Selv har jeg leid i åtte år, nå er jeg klar for å kjøpe.

Det eneste jeg reagerer på i innlegget til TS er at det å ha hus er forbeholdt de rike. Jeg og mannen min har nettopp starta i arbeid, vi har store studielån og få lån på rundt tre milioner. Vi er på ingen måte rike, og vil komme til å leve på ganske samme måte som når vi var studenter sånn økonomisk sett (siden utgifter på lånet blir ganske mange ganger større enn det vi har hatt på leiligheten). Vi anser oss på ingen måte som rike og har ikke 100 milioner i banke. Når du sier at dette med hus er forbeholdt de rike så virker du veidlig lite oppdatert på samfunnet generellt, og fremstår som ganske uvitende.

Men jeg er ikke uenig i at det er mange fordeler med å leie, på et stadie i livet. Når man først finner en plass man ønsker å bo de neste 10 årene feks ser jeg klart fordelen med å eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...