Gå til innhold

Blir alltid PCér tregere med årene?


Gjest PC eller Mac

Anbefalte innlegg

Gjest PC eller Mac

Er det slik at en PC ved vanlig bruk alltid vil akkumulere dritt og bli tregere med årene?

Dette er det eneste argumentet jeg kjøper når det gjelder Mac. Lurer derfor på om det holder vann.

Har hatt PC i x-antall år, kun en gang har jeg fått virus. PC´n ble reinstalert, men det er likevel treg som f.... Rett og slett ubrukelig. Er derfor ikke sikker på om jeg tar sjansen på det en gang til.

For en gitt sum, f.eks 9 000 kr får en mer PC enn Mac for pengene.

Mac fantaster skal ha det til at en "sparer inn dette ekstra" på Mac siden den ikke har behov for krevende antivirus programmer. Noe hold i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mr. Bombastic

Det kan være mange årsaker til dette, men jeg kan nevne noen:

Du snakker om flere år, og denne perioden kan det samle seg støv i ulike vifter i maskinen. Da blir den varm og treg.

Samtidig samler det på seg mye programvare som du installerer i årenes lør som ikke alltid funker så bra sammen. Windows bør reinstalleres annethvert år om du vil holde den like rask. Ikke bare oppgradering, men reinstallering altså.

Under dårlig vær kan det også bli skade på komponenter om det er lyn og torden. Her kan du passe på å koble inn overspenningsvern.

Har du ike antivirus og firewall, så kan den bli infisert av skadelig programvare som ligger og drar ressursser.

Har du samme PC år etter år og oppgraderer til nyere og nyere programmer, så er disse nyere programmene kanskje større og mer resursskrevende enn de som var på markedet da du kjøpte PC'en. Da vil din gamle, trofaste PC slite litt mer med disse nye programmene enn de du hadde når du kjøpte PC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker til dette, men jeg kan nevne noen:

Du snakker om flere år, og denne perioden kan det samle seg støv i ulike vifter i maskinen. Da blir den varm og treg.

Samtidig samler det på seg mye programvare som du installerer i årenes lør som ikke alltid funker så bra sammen. Windows bør reinstalleres annethvert år om du vil holde den like rask. Ikke bare oppgradering, men reinstallering altså.

Under dårlig vær kan det også bli skade på komponenter om det er lyn og torden. Her kan du passe på å koble inn overspenningsvern.

Har du ike antivirus og firewall, så kan den bli infisert av skadelig programvare som ligger og drar ressursser.

Har du samme PC år etter år og oppgraderer til nyere og nyere programmer, så er disse nyere programmene kanskje større og mer resursskrevende enn de som var på markedet da du kjøpte PC'en. Da vil din gamle, trofaste PC slite litt mer med disse nye programmene enn de du hadde når du kjøpte PC'en.

Bortsett fra virus vil akkurat det samme gjelde Mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar tiden på oppstart og skriver det ned på en post-it som henger inni kabinettet, dermed kan jeg kontrollere nøyaktig hvor mye tregere maskinen eventuelt blir over tid. Konklusjonen min er at en reinstallert pc som ikke er forferdelig nedstøvet er like rask som da maskinvaren var ny. I tillegg er det fullt mulig å rydde opp i Windowsinstallasjoner uten å reinstallere fra bunnen av, er man grundig nok vil oppstartstiden bli nesten den samme som ved full reinstallasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mr handsome
Dette er det eneste argumentet jeg kjøper når det gjelder Mac. Lurer derfor på om det holder vann.

Det stemmer på en prikk.

Her er en historie fra virkeligheten. Ikke bare teori altså.

Hos oss har vi både PC og Mac.

Den eldste Macen er en G5 PowerPC (ca 4 år gml)

Den starter like fort og oppleves like "snappy" og frisk som da den var ny.

(Oppleves raskere enn vår nye eMachine med Windows7, IntelCOre Duo, 4gigRAM)

Macen står i vår loftstue som en "public maskin".

Alle barna i huset og deres venner kan bruke den til alt de vil - og det er mye rart...jeg lover deg.

Den får INGENTING vedlikehold - kun oppdateringene fra Apple.

Ved siden av den Macen står en 3 år gml Acer laptop.

Ingen bruker den lengre, for alt går så tregt.

Beklager PC-fans, men sånn er virkeligheten.

Mulig Aceren kunne vært i bruk fortsatt, men det hadde krevd mye vedlikehold.

Macen får ingenting (bortsett fra de Apple-updates den selv spør om)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingeniøren

PCer har litt problemer. Svært mange laptops kommer med mye tvilsom programvare fra fabrikken. På toppen av det hele så installerer folk såkalt "antivirus" hvis eneste reelle funksjon er å senke ytelsen på maskinen markant. Faktisk vil jeg heller ha virus på maskinen min enn antivirus :)

Mac er blitt bra med OS X det. Bortsett fra at maskinene er overpriset og kommer fra Apple er det blitt ett godt alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bortsett fra at maskinene er overpriset og kommer fra Apple er det blitt ett godt alternativ.

Pris, en får mer PC for pengene. Og at det kun finnes en produsent av Mac, en rekke grove mangler ergonomisk etter mitt syn.

Hadde Mac vært mer prisgunstig og det vært flere "datahus" å velge i, så hadde Mac vært mer aktuellt.

Data er nok dessverre nesten for fersk vare, både en Mac og en PC vil bli tregere med årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epleknollen
Pris, en får mer PC for pengene. Og at det kun finnes en produsent av Mac, en rekke grove mangler ergonomisk etter mitt syn.

Hadde Mac vært mer prisgunstig og det vært flere "datahus" å velge i, så hadde Mac vært mer aktuellt.

Data er nok dessverre nesten for fersk vare, både en Mac og en PC vil bli tregere med årene.

Les innlegget til "Mr Handsome" før du svarer.

Mac holder seg frisk, uten særlig vedlikehold, mye mye lengre enn en PC.

Dessuten er de ikke overpriset. Det finnes det mange lange tråder om...

Greit. NOE dyrer er de, men opplevd byggekvalitetet er mye bedre.

Du får ikke en Mac til 3990, men for å få en PC som matcher en mac til 7990 må du ut med ca 6-7000 viser all sammenlikning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mac har utvilsomt blitt gode maskiner. Likevel er det et par vesentlige ting som mac fantaster gjerne "glemmer" underveis.

Kortfattet:

1) En pc og mac har etterhvert mye av de samme komponentene, så argumentet om at det er bedre byggkvalitet er nok noe overdrevet. Litt mer solid chassis enn byggepc'er riktignok, men man kan kjøpe en litt dyrere "bedriftsmodell" og oppnå det samme.

2) Mac får ikke virus: Nei, det er riktig at det ikke finnes særlig til mac virus i forhold til pc, men det har selvsagt noe med å gjøre med hvilket OS/maskinarkitektur som er mest utbredt. De som ønsker å ødelegge retter seg logisk nok mot en stor nok brukermasse. OS X risikerer å få samme problematikk dersom Mac blir ennå mer populært.

3) Tilgjengelig programvare: Selv om det etterhvert finnes ganske mye også til Mac er det likevel ikke i nærheten av det som finnes for pc.

4) Samme ytelse er noe dyrere enn på pc.

5) Mulighet for å få hjelp er fortsatt verre på Mac enn Windows, da det er mange flere som behersker sistnevnte (da snakker vi om et høyt nivå).

6) Mac krasjer aldri, og er alltid stabilt: Bare tull. Man opplever både blåskjerm og annet dilldall med både pc og mac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Epleknollen
1) En pc og mac har etterhvert mye av de samme komponentene, så argumentet om at det er bedre byggkvalitet er nok noe overdrevet. Litt mer solid chassis enn byggepc'er riktignok, men man kan kjøpe en litt dyrere "bedriftsmodell" og oppnå det samme.

Enig. Men da skiller de lite i pris (ca 20%)

2) Mac får ikke virus: Nei, det er riktig at det ikke finnes særlig til mac virus i forhold til pc, men det har selvsagt noe med å gjøre med hvilket OS/maskinarkitektur som er mest utbredt. De som ønsker å ødelegge retter seg logisk nok mot en stor nok brukermasse. OS X risikerer å få samme problematikk dersom Mac blir ennå mer populært.

Forhold deg til nåtiden, og selv ikke du kan spå i fremtiden. Dette har produsentene av antivirusprogrammet sagt i årevis. Dessuten driter folk i årsaken. De vil bare ha en virusfri maskin.

Mac har ikke virus. PC har. Ferdig med det.

3) Tilgjengelig programvare: Selv om det etterhvert finnes ganske mye også til Mac er det likevel ikke i nærheten av det som finnes for pc.

Tull. Det 99% av brukere har bruk for finnes til Mac.

Word, Excel, Powerpoint, Outlook (Entourage), alle programmer til Adobe, Skype, MSN, OpenOffice, Spotify, LimeWire...You name it....ALT en vanlig bruker trenger finnes til Mac

4) Samme ytelse er noe dyrere enn på pc.

Riktig. NOE dyrere er Mac. Ikke mye når man sammenlikner "epler mot epler" :-)

5) Mulighet for å få hjelp er fortsatt verre på Mac enn Windows, da det er mange flere som behersker sistnevnte (da snakker vi om et høyt nivå).

Det er riktig at det er verre (for det er jo færre brukere) men det er IKKE vanskelig.

Masse forum på nett, Applesupport (gratis) og etterhvert mange forhandlere.

Dessuten trenger du lite eller ingenting support på Mac. Du finner lett ut av det selv.

6) Mac krasjer aldri, og er alltid stabilt: Bare tull. Man opplever både blåskjerm og annet dilldall med både pc og mac.

Dette er IKKE tull.

Vi bruker begge miljø her på jobb. Det samme gjør jeg hjemme.

Ingen tvil overhodet hva som krever vedlikehold og som kræsjer oftest. Det gjør PC-ene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Jeg liker ikke å kaste meg ut i Mac VS. PC-debatt. Jeg har Mac selv, av den enkle grunn at jeg foretrekker OS-et. Jeg liker bedre hvordan det er, rett og slett.

Men jeg må påpeke det med stabilitet. Det er grunn nr. 2 for meg. Som grafisk designer er det alfa og omega at maskinen er stabil. Der merket jeg store forskjeller når jeg gikk på skolen. Skolen stilte med PC-er, men en stor andel av klassen hadde med sine egne Apple-laptoper. Det var gode PC-er spec-messig! Tipp topp stand, hver eneste en ble oppgradert og reinstallert hver høst. Men fakta er: De som jobbet på PC-ene lærte seg å bruke ctrl+s (lagre dokument) ca. hver femte minutt, for ellers risikerte de å miste MYE arbeid. OS-et hang seg støtt og stadig, programmer klikket eller det ble blåsskjerm.

Jeg personlig opplevde to ganger i løpet av skoleåret at maskinen klikka. En gang fordi den var overoppheta, og en gang fordi hovedkortet døde... Ikke så rart, på en fire år gammel powerbook som ikke var blitt behandla så veldig pent av sin forrige eier.

Jeg har også Windows installert på en partisjon av harddisken min (pga. jeg må ha muligheten til å sjekke ut hvordan nettsider jeg jobber med ser ut i Internet Explorer). Der klikker det støtt og stadig... Altså samme maskin, men forskjellig OS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Mac kan fint få kernel-panic, altså tlsvarende blåskjerm. Jeg nekter ikke for det, men grunnen til at det skjer er fordi man har komponenter som ikke fungerer. Jeg fikk det en gang jeg koblet i et jalla Logitech-tastatur...

Ellers er Macer mer stabile. Jeg har en 12" PowerBook 1,5 G4 som den dag i dag er like rask som da jeg pakket den ut. Nå har jeg riktignok oppgradert til Leopard, så maskinen er formatert en gang. I det jeg skulle til å installere Leopard kjørte jeg en Geekbench og fikk en score på ca 850 etter tre år med den maskinen som min eneste maskin, full av alt mulig rart. Etter Leopardinstalleringen fikk jeg ikke noe stort bedre score, kanskje 5-10 poeng ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en mackbook i 4 år nå - denne betalte jeg 13k for.

Har hatt 3 forskjellige laptop/pc i løpet av samme periode - disse har jeg betalt tilsammen ca 25k for. (acer, dell og toshiba)

Min macbook starter like lett den dag i dag, oppleves som alt annet enn treg - fungerer som om den skulle vært ny i dag.

De tre andre laptopene har jeg hatt problemer med. Etter ett år går det bare down hill. Har forsøkt ALT før den har blitt byttet ut med en annen laptop uten videre fremgang.

Har en samboer som kan det meste om PC, som har jobbet med dette 15-16 år, de første årene som "proff" hacker, så det er jo ikke slik at vi kjøper dårlige laptops, eller lar maskinene bli fyllt av alskens virus og annet drit - her er det topp sikkerhet og jevnlig gjennomgang av alle maskiner i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å kaste meg ut i Mac VS. PC-debatt. Jeg har Mac selv, av den enkle grunn at jeg foretrekker OS-et. Jeg liker bedre hvordan det er, rett og slett.

Men jeg må påpeke det med stabilitet. Det er grunn nr. 2 for meg. Som grafisk designer er det alfa og omega at maskinen er stabil. Der merket jeg store forskjeller når jeg gikk på skolen. Skolen stilte med PC-er, men en stor andel av klassen hadde med sine egne Apple-laptoper. Det var gode PC-er spec-messig! Tipp topp stand, hver eneste en ble oppgradert og reinstallert hver høst. Men fakta er: De som jobbet på PC-ene lærte seg å bruke ctrl+s (lagre dokument) ca. hver femte minutt, for ellers risikerte de å miste MYE arbeid. OS-et hang seg støtt og stadig, programmer klikket eller det ble blåsskjerm.

Jeg personlig opplevde to ganger i løpet av skoleåret at maskinen klikka. En gang fordi den var overoppheta, og en gang fordi hovedkortet døde... Ikke så rart, på en fire år gammel powerbook som ikke var blitt behandla så veldig pent av sin forrige eier.

Jeg har også Windows installert på en partisjon av harddisken min (pga. jeg må ha muligheten til å sjekke ut hvordan nettsider jeg jobber med ser ut i Internet Explorer). Der klikker det støtt og stadig... Altså samme maskin, men forskjellig OS.

Joa: hardwaren er ganske lik, men det er lett å se at Apple putter flere kroner i industridesign OG byggekvalitet enn vanlige, rimelige PC-er.

Stabiliteten, brukervennligheten osv, osv styres selvsagt av OS-et. Ikke selve komponentene.

Her er Mac suverent mye bedre.

Og: Ingen vits at personer med erfaring kun fra den "ene siden" (enten PC eller Mac) svarer.

På denne tråen må brukere med erfaring fra BEGGE DELER svare.

Og: litt testing i butikk, lesing på forum, eller prøvekjøring hos en kamerat/venninne klassifiserer ikke til "bruker av begge plattformer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Problematique

Jeg er bruker av begge plattformer; har som sagt Windows på samme maskinen, og ser forskjellen på stabiliten ettersom hvilket OS jeg er inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bruker av begge plattformer; har som sagt Windows på samme maskinen, og ser forskjellen på stabiliten ettersom hvilket OS jeg er inne på.

Jeg skjønte det :-)

Likte innlegget ditt. Ryddig og greit fra en bruker med ERFARING fra begge plattformer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig. Men da skiller de lite i pris (ca 20%)

Det er jeg enig i.

Forhold deg til nåtiden, og selv ikke du kan spå i fremtiden. Dette har produsentene av antivirusprogrammet sagt i årevis. Dessuten driter folk i årsaken. De vil bare ha en virusfri maskin.

Mac har ikke virus. PC har. Ferdig med det.

Jeg forholder meg til nåtiden, blant annet finnes det flere trojanere, selv om det riktnok ikke er så mange som for Windows.

Likevel er det denne holdningen som er så ekstremt "farlig". Det gjør det svært lett for de som har lyst til å ødelegge for andre når man vet at mange mac brukere lever i den troen på at virus for mac aldri kommer. Det utnyttes lett, og det er heldigvis ikke mitt firma som risikerer en virusblåmandag når mac brukermassen er stor nok. Denne risikoen blir høyere og høyere jo flere som tar i bruk mac.

Det er en helt merkelig innstilling, faktisk, med tanke på hvilke enorme konsekvenser et virus på en mengde usikre maskiner kan få, og hvilke kostnader det medfører for bedriften.

Tull. Det 99% av brukere har bruk for finnes til Mac.

Word, Excel, Powerpoint, Outlook (Entourage), alle programmer til Adobe, Skype, MSN, OpenOffice, Spotify, LimeWire...You name it....ALT en vanlig bruker trenger finnes til Mac

Ja, disse finnes, men tull er det faktisk ikke. Generelt FINNES det flere tilgjengelige programvarepakker for Windows. Og that's end of story.

Riktig. NOE dyrere er Mac. Ikke mye når man sammenlikner "epler mot epler" :-)

Det er riktig at det er verre (for det er jo færre brukere) men det er IKKE vanskelig.

Masse forum på nett, Applesupport (gratis) og etterhvert mange forhandlere.

"Basic" brukere har hverken tid eller ofte ikke nok kunnskap til å tråle forum, nettsider eller andre ressurser for å finne ut av problemer og annet selv. I et hektisk arbeidsmiljø, ville dette også kostet mye tid (og penger). Jeg har sett dette veldig ofte i praksis, frustrerte brukere flyr gjerne etter en eller annen it ansvarlig, og taper i mellomtiden arbeidstid.

Ja, det er bra support er gratis på mac. Likevel er det å stadig vekk måtte ringe en support telefon dersom man ikke er en avansert bruker ofte tidkrevende, noe som igjen kan koste penger i et bedriftsmiljø.

Dessuten trenger du lite eller ingenting support på Mac. Du finner lett ut av det selv.

Se over.

Dette er IKKE tull.

Vi bruker begge miljø her på jobb. Det samme gjør jeg hjemme.

Ingen tvil overhodet hva som krever vedlikehold og som kræsjer oftest. Det gjør PC-ene

En moderne XP installasjon med Service pack 3 krever stort sett lite vedlikehold i et bedriftsmiljø. Riktignok har Vista vært alt for dårlig, men nå kommer etterhvert Windows 7 for fullt inn.

Jeg snakker også her av erfaring, jeg har opplevd blåskjerm på begge, og har måttet reinstallere både mac og pc grunnet "tullball".

Misforstå meg rett her, jeg syntes både Mac os x og Windows generelt er gode os'er, og begge vil kunne funke bra mange brukere. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at det fortsatt finnes mer programvare til PC og at en noe naiv innstilling til mac trusler (virus, trojanere o.l.) vil medføre en stor risiko for mange bedrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
Jeg snakker også her av erfaring, jeg har opplevd blåskjerm på begge, og har måttet reinstallere både mac og pc grunnet "tullball".

Misforstå meg rett her, jeg syntes både Mac os x og Windows generelt er gode os'er, og begge vil kunne funke bra mange brukere. Likevel er det ikke til å stikke under en stol at det fortsatt finnes mer programvare til PC og at en noe naiv innstilling til mac trusler (virus, trojanere o.l.) vil medføre en stor risiko for mange bedrifter.

Hva slags erfaring har du med Mac?

Hva slags MacOS/maskin måtte du reinstallere pga "tullball" ?

Virus og trojanere er pr i dag IKKE en trussel for Mac. Ferdig.

Klart, mange programmer til PC finnes ikke til Mac - og omvendt.

Ja, du kan jå HÅPE at Windows 7 er mer likt MacOS. Det virker faktisk sånn, men det er et mye, mye tregere OS.

Du skriver: "Jeg har sett dette veldig ofte i praksis, frustrerte brukere flyr gjerne etter en eller annen it ansvarlig, og taper i mellomtiden arbeidstid. "

Dette er IKKE Mac brukere. Det nekter jeg å tro. Her snakker du om bruker av Windows

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående programmer som ikke fins til Mac, så gjelder dette ofte helt spesifikke nisjeprogrammer som man trenger i jobb. I min jobb bruker man GIS hver dag, og det fås ikke til Mac, dessverre.

(Men la oss slutte å oppfordre PC-brukere til å kjøpe Mac, så kan vi som er overbevist fortsette den virusfrie tilværelsen) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Men la oss slutte å oppfordre PC-brukere til å kjøpe Mac, så kan vi som er overbevist fortsette den virusfrie tilværelsen) :)

Godt sagt!

La de leve i sin sirupstreige virusverden og bytte de tjukke knirkeplastikkboksene sine hver 2. år :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...