Gå til innhold

Blir alltid PCér tregere med årene?


Gjest PC eller Mac

Anbefalte innlegg

Tenkte det nok :-)

Macen din er nokså ny. Bare bruk den litt og få os-et inn i kroppen, så blir nok pese-en studd opp på loftet...uansett om den er raskere på ekstremoppgavene dine :-)

Av ren nyskjerrighet: har du forresten målt hva forskjellene er, siden du mener pc-en din er raskere på "ekstremsporten" din?

Ja, har av ren nyskjerrighet selv testet dette, og mye av det ble like resultater selvom windowsen min takler "tyngre" programvare enn macen.. har brukt 3dmark og benchmark, og faktisk tatt tiden på hvor lang tid maskinene bruker på encoding av videoer. Men for all del, kjøp mac hvis du ser etter noe enkelt og stabilt med lite feil, men skal du spille masse spill og gjøre tunge multitasking oppgave ville jeg gått for windows!(selvom du må sikker punge ut litt ekstra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags erfaring har du med Mac?

I tidligere jobb, blant annet driftet de

Hva slags MacOS/maskin måtte du reinstallere pga "tullball" ?

10.6 på macbook pro. Nå feilsøkte vi vel ikke helt "ut", men blåskjerm var det hvertfall. I større driftsmiljøer er det som regel mer fornuftig å reinstallere enn å bruke mye tid på feilsøking. Funket som en kule etterpå.

Virus og trojanere er pr i dag IKKE en trussel for Mac. Ferdig.

Klart, mange programmer til PC finnes ikke til Mac - og omvendt.

Søk litt på "mac trojans" så ser du at det finnes.

Ja, du kan jå HÅPE at Windows 7 er mer likt MacOS. Det virker faktisk sånn, men det er et mye, mye tregere OS.

Nå blir jo ikke Windows så veldig likt os x uansett, kanskje med tanke på brukergrensesnittet. OS X er bygd på Unix, ikke Windows.

Du skriver: "Jeg har sett dette veldig ofte i praksis, frustrerte brukere flyr gjerne etter en eller annen it ansvarlig, og taper i mellomtiden arbeidstid. "

Dette er IKKE Mac brukere. Det nekter jeg å tro. Her snakker du om bruker av Windows

Begge deler. Noen riktignok Windows brukere som ikke er vant med Mac, men også folk som har hatt mac lenge. Poenget er at uansett grunn og brukergruppe så representerer dette tapt _arbeidstid_ noe som blir dyrt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
10.6 på macbook pro. Nå feilsøkte vi vel ikke helt "ut", men blåskjerm var det hvertfall. I større driftsmiljøer er det som regel mer fornuftig å reinstallere enn å bruke mye tid på feilsøking. Funket som en kule etterpå.

Ok. Klart, sånt KAN skje med alt. Sier ikke Mac er 100% feilfritt - overhode ikke. Mener bare OS-et er mer driftsikkert og enklere i bruk enn windows, og at det ikke i damme grad blir tregere med årene. Det er min absolutte erfaring.

Søk litt på "mac trojans" så ser du at det finnes.

Søk på hva du vil - og du får svar på internett. HVIS du vet hva du snakker om, så vet du også at trojaner eller virus er noe problem i det hele tatt på mac OS. Har brukt Mac i over 10 år på jobb og hjemme ( også barna og sambo) . Vi har aldri hatt noen beskyttelse og laster ned alt vi vil - og surfer hvor vi vil. Dette ER IKKE noe problem på Mac os. Si hva du vil

Begge deler. Noen riktignok Windows brukere som ikke er vant med Mac, men også folk som har hatt mac lenge. Poenget er at uansett grunn og brukergruppe så representerer dette tapt _arbeidstid_ noe som blir dyrt i lengden.

Ok. Vi opplever forskjellige hverdager.

Min opplevelse er at folk blir svært fornøyd, og trenger lite support hvis de går fra windows til Mac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
Feil. PC med Linux har ikke virus. Og er sikrere enn Mac ;)

Ok. Lærere vil alltid finnes...

Med PC mente jeg "en datamaskin med Windows som operativsystem"

Tror HELT SIKKERT det er det TS mener når h*n skriver "pc"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Lærere vil alltid finnes...

Med PC mente jeg "en datamaskin med Windows som operativsystem"

Tror HELT SIKKERT det er det TS mener når h*n skriver "pc"

Nei, jeg mener faktisk ikke PC med Windows. Det er jeg ferdig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest epleknollen
Nei, jeg mener faktisk ikke PC med Windows. Det er jeg ferdig med.

Ok. Da burde du skrive det, for jeg tror nok 99% regner med PC med Windows når du bare skriver pc.

Mac vs PC med Linux blir jo en helt annen diskusjon enn Mac vs PC med windows

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at en PC ved vanlig bruk alltid vil akkumulere dritt og bli tregere med årene?

Dette er det eneste argumentet jeg kjøper når det gjelder Mac. Lurer derfor på om det holder vann.

Har hatt PC i x-antall år, kun en gang har jeg fått virus. PC´n ble reinstalert, men det er likevel treg som f.... Rett og slett ubrukelig. Er derfor ikke sikker på om jeg tar sjansen på det en gang til.

For en gitt sum, f.eks 9 000 kr får en mer PC enn Mac for pengene.

Mac fantaster skal ha det til at en "sparer inn dette ekstra" på Mac siden den ikke har behov for krevende antivirus programmer. Noe hold i dette?

Hvis du mener PC med Linux (og ikke Windowz)....hvorfor er da mestparten av startinnlegget ditt om at du er lei virus...må reinstallere pga virus...at den blir treg som f.... osv.

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Er det slik at en PC ved vanlig bruk alltid vil akkumulere dritt og bli tregere med årene?

PC'en yter det samme uansett. Men OS'et er detverre med. Spesielt Microsoft sine systemer. De tåler lite bruk. Men alle OS trives klart best med et stabilt miljø. Ellers må en merke seg at programvaren utvikler seg hele tiden og derfor skal gjøre mer og mer jo lenger tid det går. Med andre ord krever programvaren mer og mer av maskinvaren.

Men ett konservativt forhold til oppgraderinger ved bruk av OSX og Linux vil alltid yte bedre over tid en Microsoft sine systemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min PC yter bedre etter at jeg kastet Windows på sjøen og innstallerte Linux Ubuntu. En helt ny verden :) Slipper oppdateringer som krever restart i hytt og pine (med Windows valgte gjerne pcen og restarte seg når jeg gikk på do), det er lett å innstallere deg jeg trenger gjennom pakkebrønnen, det ser lekkert ut og ytelsen er optimal. I tillegg ser det stilig ut, og jeg digger å ha 2 arbeidsområder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min PC yter bedre etter at jeg kastet Windows på sjøen og innstallerte Linux Ubuntu. En helt ny verden :) Slipper oppdateringer som krever restart i hytt og pine (med Windows valgte gjerne pcen og restarte seg når jeg gikk på do), det er lett å innstallere deg jeg trenger gjennom pakkebrønnen, det ser lekkert ut og ytelsen er optimal. I tillegg ser det stilig ut, og jeg digger å ha 2 arbeidsområder.

Er det lett å bruke Ubuntu? Jeg har lyst til å slette hele Windows-driten, og bare gå over til Ubuntu. Hvis det går kjappere da. Men er det støtte for MSN og Skype etc på Ubuntu? *ikke ha peiling*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det støtte for MSN og Skype etc på Ubuntu?

Det følger med et program som støtter MSN, Skype må trolig lastes ned utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Er det lett å bruke Ubuntu? Jeg har lyst til å slette hele Windows-driten, og bare gå over til Ubuntu. Hvis det går kjappere da. Men er det støtte for MSN og Skype etc på Ubuntu? *ikke ha peiling*

Det er støtte for MSN og Skype, men Skype-klienten her urgammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lett å bruke Ubuntu? Jeg har lyst til å slette hele Windows-driten, og bare gå over til Ubuntu. Hvis det går kjappere da. Men er det støtte for MSN og Skype etc på Ubuntu? *ikke ha peiling*

Jeg syns det er lett. Msn heter pidgin i ubuntu og fungerer kjempebra. Liker pidgin bedre av mange grunner:)

Lurer man på noe så er det bare å google det eller legge inn innlegg på fora så får man raskt hjelp. Men mye er egentlig intuitivt etter et par dager. Jeg går ikke tilbake til micro$oft etter å ha brukt Ubuntu, en hel ny verden har åpnet seg for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...