Gå til innhold

Blir alltid PCér tregere med årene?


Gjest PC eller Mac

Anbefalte innlegg

Gjest Ingeniøren

Programvare som ikke finnes til Mac er selvsagt ett langt større problem enn omvendt. Det er derfor mange Macbrukere velger å ha en Windows-partisjon, mens PC-brukere ikke ser behov for OS X.

På jobben dreier det seg om programvare du bruker på jobben, mens hjemme er spill fortsatt ett problemområde for Mac. Så har du selvsagt andre nisjeprogram, som f.eks slektsprogram. Joda, det finnes selvsagt slektsprogram til Mac også, men her kommer supportdelen inn. Når de fleste andre slektsgranskerne du kommer i kontakt med bruker Windows-alternativene så er det gunstig for mange å følge stimen. Skal man bare benytte basisprogramvare vil begge plattformene kunne levere det man ønsker.

Hva slags maskin man ønsker synes jeg også spiller en rolle. Apple er langt mer konkurransedyktige på bærbare enn stasjonære. Muligheten til selv å skreddersy PCen sin og oppgradere ved behov er viktig for noen, men uvesentlig for andre.

Jeg stusser litt over hvor mange som sliter med stabiliteten på maskinen sin her. I min verden har ikke stabilitet vært noe problem siden Windows 9x/Me ble kastet på dør. Ustabil programvare kan være problem på begge platformene, men selve OSene er mer enn stabile nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest epleknollen
Programvare som ikke finnes til Mac er selvsagt ett langt større problem enn omvendt. Det er derfor mange Macbrukere velger å ha en Windows-partisjon, mens PC-brukere ikke ser behov for OS X.

Javisst. Windowspartisjon er jo en ypperlig mulighet på Mac for de som MÅ bruke et-og -anet windowsprogram innimellom. OSX versjon på PC finnes jo ikke (hvis man skal gjøre ting enkelt og lovlig) så Mac er eneste alternativ for de som ønsker begge deler.

På jobben dreier det seg om programvare du bruker på jobben, mens hjemme er spill fortsatt ett problemområde for Mac.

Spill er ikke noe stort problemområde på Mac når det gjelder enkel spilling.

Hardcore gamere (voksne) har en Playstation3 el.l.

Laptop er uansett Mac eller PC for slapt for ihuga spillere

Så har du selvsagt andre nisjeprogram, som f.eks slektsprogram.

Joda....NOEN programmer finner du begge veier.

Muligheten til selv å skreddersy PCen sin og oppgradere ved behov er viktig for noen, men uvesentlig for andre.

Dette er et problem som vannes ut for hver dag.

Bestiller du ny mac, kan den skreddersys.

Å oppgradere vanlige datamaskiner har ikke vært særlig aktuelt siden 80-tallet. Verden har blitt "bruk og kast". Face it.

Jeg stusser litt over hvor mange som sliter med stabiliteten på maskinen sin her. I min verden har ikke stabilitet vært noe problem siden Windows 9x/Me ble kastet på dør. Ustabil programvare kan være problem på begge platformene, men selve OSene er mer enn stabile nok.

Dette tror jeg har sammenheng med "nicket" ditt: ingeniøren.

De færreste her er ingeniører, og da er vedlikehold og reparasjon av en PC svært vankelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat: Laptop er uansett Mac eller PC for slapt for ihuga spillerer

Eh, feil.

Jeg har spillt onlinespill i mange år nå, og har vært hardcore spiller - de siste 5 årene har jeg brukt laptop til å spille med uten problemer i det hele tatt. (og jeg har kjørt med høyeste oppløsning etc hele veien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
Sitat: Laptop er uansett Mac eller PC for slapt for ihuga spillerer

Eh, feil.

Jeg har spillt onlinespill i mange år nå, og har vært hardcore spiller - de siste 5 årene har jeg brukt laptop til å spille med uten problemer i det hele tatt. (og jeg har kjørt med høyeste oppløsning etc hele veien)

Kommer selvsagt an på spillene du spiller. World of Warcraft går sikkert rimelig greit, men du skal ha en særdeles krafig laptop for å takle feks Modern Warfare2 på full oppløsning.

Da snakker vi laptoper så dyre, tunge og tykke at de nærmest er å regne for stasjonære :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

But still a laptop ;)

Ja, den er stor og den er tung om man sammenligner med en liten sak man bare surfer på Kvinneguiden med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
But still a laptop ;)

Ja, den er stor og den er tung om man sammenligner med en liten sak man bare surfer på Kvinneguiden med :)

Om du i det hele tatt klarer å spille Mod Warfare2 er den GEDIGEN sammenliknet med de fleste lappetopper i norge.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, gedigen syns jeg ikke den er.

Da burde du sjekke ut hva slags gaming PC`er som finnes på markedet.

Men ja, i forhold til små og nette laptops som knapt har kapasitet til å surfe på nettet, så er den som sagt stor, men i forhold til laptops generellt syns jeg ikke den er så stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
Nei, gedigen syns jeg ikke den er.

Da burde du sjekke ut hva slags gaming PC`er som finnes på markedet.

Men ja, i forhold til små og nette laptops som knapt har kapasitet til å surfe på nettet, så er den som sagt stor, men i forhold til laptops generellt syns jeg ikke den er så stor.

Med fare for å gnåle FOR mye, og ganske OT; Har du prøvd å spille Modern Warfare2 med full oppløsning på den laptopen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har prøvd det.

Det gikk, men for å få mest mulig utbytte av spillet så senket jeg det noe (ikke mye, men noe)

Ikke på den forrige laptopen jeg hadde da, men den nye jeg har så funket det helt okey.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
Ja har prøvd det.

Det gikk, men for å få mest mulig utbytte av spillet så senket jeg det noe (ikke mye, men noe)

Ikke på den forrige laptopen jeg hadde da, men den nye jeg har så funket det helt okey.

Det funket okey etter at du hadde senket oppløsningen.

Det er det jeg mener.

Modern warfare2 er det absolutt mest solgte spillet for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket helt okey før jeg senket oppløsningen, men bedre etter at jeg gjorde det. Mulig det gikk litt fort i forklaringen her.

Så jeg kunne fint ha spillt det med full oppløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det funket helt okey før jeg senket oppløsningen, men bedre etter at jeg gjorde det. Mulig det gikk litt fort i forklaringen her.

Så jeg kunne fint ha spillt det med full oppløsning.

..."jeg kunne fint ha spilt det med full oppløsning"

Men du gjorde det ikke?

He,he...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at en PC ved vanlig bruk alltid vil akkumulere dritt og bli tregere med årene?

Dette er det eneste argumentet jeg kjøper når det gjelder Mac. Lurer derfor på om det holder vann.

Det argumentet holder vann. jeg lover deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..."jeg kunne fint ha spilt det med full oppløsning"

Men du gjorde det ikke?

He,he...

Nei, altså det gikk ann å spille med full oppløsning, men det lagget litt nå og da, derfor satte jeg ned oppløsning litt.

Dette er ikke et spill jeg spiller veldig mye, så har ikke testet det over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_IT_*
Det stemmer på en prikk.

Her er en historie fra virkeligheten. Ikke bare teori altså.

Hos oss har vi både PC og Mac.

Den eldste Macen er en G5 PowerPC (ca 4 år gml)

Den starter like fort og oppleves like "snappy" og frisk som da den var ny.

(Oppleves raskere enn vår nye eMachine med Windows7, IntelCOre Duo, 4gigRAM)

Macen står i vår loftstue som en "public maskin".

Alle barna i huset og deres venner kan bruke den til alt de vil - og det er mye rart...jeg lover deg.

Den får INGENTING vedlikehold - kun oppdateringene fra Apple.

Ved siden av den Macen står en 3 år gml Acer laptop.

Ingen bruker den lengre, for alt går så tregt.

Beklager PC-fans, men sånn er virkeligheten.

Mulig Aceren kunne vært i bruk fortsatt, men det hadde krevd mye vedlikehold.

Macen får ingenting (bortsett fra de Apple-updates den selv spør om)

Min windows pc som ble kjøpt i 2006(4 år gammel) drar de tyngste programmer som en lek. Har også en mac, men det er ingen tvil om hvilken pc jeg bruker når jeg skal gjøre tung multitasking som å encode store avi filer eller rendre. Skal også legge til at denne pcen ikke har fått noen form for vedlikehold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest randolf
Min windows pc som ble kjøpt i 2006(4 år gammel) drar de tyngste programmer som en lek. Har også en mac, men det er ingen tvil om hvilken pc jeg bruker når jeg skal gjøre tung multitasking som å encode store avi filer eller rendre. Skal også legge til at denne pcen ikke har fått noen form for vedlikehold.

Hva slags Mac er det- helt nøyaktig?

Hva kostet den PCen ny?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest epleknollen
Min windows pc som ble kjøpt i 2006(4 år gammel) drar de tyngste programmer som en lek. Har også en mac, men det er ingen tvil om hvilken pc jeg bruker når jeg skal gjøre tung multitasking som å encode store avi filer eller rendre. Skal også legge til at denne pcen ikke har fått noen form for vedlikehold.

Hva bruker du Macen til da?

Når du bare skal kose deg skikkelig og ha alt litt enklere?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_IT_*
Hva slags Mac er det- helt nøyaktig?

Hva kostet den PCen ny?

Apple iMac 21,5" kostet 14k ny.med core 2 duo 3.06ghz 4gb ram og 4670 ati kort, 1 tb hdd.

min windows kostet 15k, med SLI XFX geforce 8800GTX 768 mb(x2 blir ca 1500 mb), 2gb ram,intel core 2 Quad extreme 2.9 ghz og 750gb hdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_IT_*
Hva bruker du Macen til da?

Når du bare skal kose deg skikkelig og ha alt litt enklere?

:-)

Men det som er "bedre" og det jeg liker med macen er at den er "stiligere" og sikrere mot virus. Og jeg må innrømme at det stortsett er macen jeg bruker til hverdagen, og den familien bruker mest også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest epleknollen
Men det som er "bedre" og det jeg liker med macen er at den er "stiligere" og sikrere mot virus. Og jeg må innrømme at det stortsett er macen jeg bruker til hverdagen, og den familien bruker mest også:)

Tenkte det nok :-)

Macen din er nokså ny. Bare bruk den litt og få os-et inn i kroppen, så blir nok pese-en studd opp på loftet...uansett om den er raskere på ekstremoppgavene dine :-)

Av ren nyskjerrighet: har du forresten målt hva forskjellene er, siden du mener pc-en din er raskere på "ekstremsporten" din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...