Gå til innhold

Banklån til inkassobyrå, utestengt for alltid?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei

om et banklån går til inkasso, vil det da aldri bli slettet? (anmerkingen) :o

Jeg mener jeg leste det et sted.. noen som vet ? kanskje jobber med dette? for normalt sett forsvinner vel den etter et par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står vel der til det er betalt. Anmerkninger slettes så så lang tid etter at kravet er innfridd. Er ganske sikker på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om et banklån går til inkasso, vil det da aldri bli slettet?  

Om det er tilfelle så vil jeg også la lånet mitt gå til inkasso....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis banklånet går til inkasso - så er det bare banken din og inkassobyrået som vet det - men om det går videre - altså til forliksrådet, og du får en dom - da tar det tid å få slettet heftelsen.. Slike betalingsanmerkninger skal slettes innen 2 år etter at du har gjort opp for deg. (og andre banker som sjekker deg ser at du er dårlig betaler, og nekter å gi deg lån.. )

Hvis din egen bank nekter å gi deg mere lån pga dårlig betalingshistorikk (men ikke av det alvorlige slaget), kan du faktisk bare bytte bank - de har ikke tilgang på opplysningene som banken din har..

vet ikke om dette var mer forvirrende enn oppklarende - det er litt tidlig på morran for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Etter de to karanteneårene, så er de gone forever. Jeg tror ikke din egen bank har lov til å ha dem i register, engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Dersom lånet ditt går til inkasso vil du få betalingsanmerkning. Det er informasjon som alle banker har tilgang til så lenge betalingsanmerkningen er stående. Normalt er det at bet.anm. blir stående i 3 år.

Dersom du betaler ned gjelden din før de tre årene er gått, kan evt. du ta opp dette med den banken som i sin tid sendte saken til inkasso, og i enkelte tilfeller kan banken gå med på å få slettet bet.anm. før de tre årene er gått.

Dersom du i den perioden du står med bet.anm. søker om lån i andre banker, vil den banken som det da er snakk om, som sagt ,ha tilgang til bet.anm. din. Banken vil da notere i sitt data-system at du er reg. med bet. anm. evt. gi deg lån eller avslag.

Den banken som i utgangspunktet sendte lånet ditt til inkasso kan ha deg reg. i sitt data-system som dårlig betaler i opp til 10 år.

De andre bankene kan ha deg i sitt system som dårlig betaler i 3 år tror jeg det er.

Du må be om å få kontoen din slettet etter at gjelden er bet. Dette må skje skriftlig.

I praksis er det ikke alltid du blir slettet med det første på tross av at du ber om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ragnhils ikke innlogget

Banken din er lovpålagt å oppbevarer opplysningene om din betalingshistorikk osv i 10 år - også selv om du ber om at kontoen slettes.. (Kontoen vil settes i 0, men opplysningene ligger der likevel)

Så hvis du misligholder et lån i banken din, kan du få problemer med å få igjennom en ny lånesak i den banken. Men din bankforbindelse har selvsagt taushetsplikt i forhold til andre banker - og derfor kan det være greit å bytte bank og starte med blanke ark dersom du har vært i en periode med dårlig betalingevne/historikk.

(men som du skjønner, det er litt verre hvis saken din går videre til inkasso og forliksrådet.. )

håper dette var oppklarende :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jo takk, er veldig takknemlig for svar. Oppklarende.., har lyst å bytte bank uansett pga. skyhøye gebyrer.

Så takk til alle som svarte meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...