Gå til innhold

Homofil og adopsjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Sigrunn_*
Skrevet

Jeg syns ikke homofile skal likestilles med heterofile på alle områder. Som mennesker skal alle bety like mye, men ikke likestilles i ekteskap og i sammengheng med barn. Kall meg gjerne diskriminerende, men det mener jeg altså..

Er ikke homofiles kjærlighet verdt ekteskapet da mener du?

Ekteskap inngås på bakgrunn av kjærlighet, og da må vel dem som besitter denne kjærligheten til hverandre ha like mye rett til å bevise den på en juridisk måte som heterofile.

Selv om det enkelte plasser i bibelen står skrevet en dødsdom over homofile, så hyller den også kjærligheten generelt.Kjærlighetens høysang:

«Kjærligheten er tålmodig, kjærligheten er velvillig,

den misunner ikke, skryter ikke, er ikke hovmodig.

Kjærligheten krenker ikke, søker ikke sitt eget,

er ikke oppfarende og gjemmer ikke på det onde.

Den gleder seg ikke over urett,

men har sin glede i sannheten.

Kjærligheten utholder alt, tror alt, håper alt, tåler alt.

Kjærligheten tar aldri slutt.

Profetgavene skal bli borte,

tungene skal tie

og kunnskapen forgå.

For vi forstår stykkevis og taler profetisk stykkevis.

Men når det fullkomne kommer,

skal det som er stykkevis, ta slutt.

Da jeg var barn, talte jeg som et barn, tenkte jeg som et barn, forsto jeg som et barn.

Men da jeg ble voksen, la jeg av det barnslige.

Nå ser vi i et speil, i en gåte,

da skal vi se ansikt til ansikt.

Nå forstår jeg stykkevis,

da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut.

Så blir de stående, disse tre: tro, håp og kjærlighet.

Men størst blant dem er kjærligheten.» :yvonne:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Mener du at den eneste grunnen til kjærlighet og giftemål er å få barn? Isåfall burde kanskje ikke en person som er steril få gifte seg i det hele tatt, uansett om denne personen er heterofil eller ikke - siden denne personen ikke kan få barn. Joda, satt på spissen og alt det der, men det er et seriøst spørsmål :)

Stort sett så ender kjærlighet og ekteskap med barn. Det er naturlig at man vil ha barn med den man er glad i.Og mann og kvinne klarer faktisk (stort sett) å lage barn på egenhånd.

Det blir helt feil å sammenligne sterile personer og homofile. Sterile personer kan ikke få barn fordi det er noe galt med kroppen deres, homofile kan ikke få barn fordi to av samme kjønn ikke kan få barn sammen.

Synes synd på barn av homofile, vokse opp med så uklare roller i forhold til mann og kvinne, mor og far.

Dessuten så høres det ut som om det ikke finnes dårlige homofile foreldre, bare dårlige heterofile foreldre. Er sikker på at det også finnes homofile som ikke egner seg som foreldre.

Skrevet
Stort sett så ender kjærlighet og ekteskap med barn. Det er naturlig at man vil ha barn med den man er glad i.Og mann og kvinne klarer faktisk (stort sett) å lage barn på egenhånd.

Det blir helt feil å sammenligne sterile personer og homofile. Sterile personer kan ikke få barn fordi det er noe galt med kroppen deres, homofile kan ikke få barn fordi to av samme kjønn ikke kan få barn sammen.

Synes synd på barn av homofile, vokse opp med så uklare roller i forhold til mann og kvinne, mor og far.

Dessuten så høres det ut som om det ikke finnes dårlige homofile foreldre, bare dårlige heterofile foreldre. Er sikker på at det også finnes homofile som ikke egner seg som foreldre.

Selvfølgelig vil det finnes homofile som ikke egner seg som foreldre også. Men det var da ikke det denne tråden handlet om? Og kjærlighet og ekteskap behøver absolutt ikke ende i barn. Og noen adopterer frivillig, fordi de ikke vil få et selv, av en eller annen grunn. Noen velger å være barnløse. Etc. Etc.

Skrevet

Følte for å kommentere litt.

Hva mener du med uklare roller i forhold til mann og kvinne, mor og far?

Og ja, det finnes homofile som absolutt ikke egner seg til å være foreldre. Det finnes dårlige homofile foreldre, på lik linje som det finnes dårlige heteorfile foreldre.

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg er noen ekspert, men litt har jeg da fått med meg. Etter det jeg har lest av undersøkelser på dette med barn som vokser opp med homofile foreldre, viser det seg at disse barna har en god oppvekst. De utvikler seg på samme måte som barn med heterofile foreldre. Og det at flere undersøkelser viser det samme, gir et signal om at det i alle ikke er negativt å vokse opp med homofile foreldre. Så kan det alltids diskuteres om hva som er det riktige. Men dersom de barna som vokser opp med homofile foreldre har det bra, er det da noe å tvile på?

Skrevet

Jeg er jente og for at homofile skal få adoptere.

Virker som om det er flere menn enn kvinner som er imot dette. Ihvertfall sett ut ifra min omgangskrets.

De synes det er greit at to damer adopterer, men ikke to menn. Rart det der :S

Skrevet

Jeg var i utgangspunktet for, men har snudd helt.

Syntes ikke det er noe galt i at to menn eller kvinner har et barn, men tror ikke samfunnet er helt klart for det enda.

Det som har fått meg til å snu er at jeg har sett mange barn som har blitt mobbet på grunn av dette, på jobb. Vanskelig å gjøre noe med, siden holdningene til barna som jobber vanligvis ligger hos foreldrene deres.

Pluss at en av mine beste venninner har gått gjennom, ikke akkurat å bli adoptert av homofile, men når hun var 15 kom faren hennes ut av skapet. Han er en fantastisk far, men dette førte til at hun ble mobbet så mye at hun fikk anoreksia og selvmordstanker. Verken hun eller faren er for at homofile burde få adoptere.

Dermed konkluderer jeg med at man må ta mer hensyn til barna enn de voksne homofile. Det er ingen menneskerett å få barn..

Skrevet

Jeg er for disse rettighetene, men jeg forstår veldig godt at andre ikke er for. Det har noe med at det tar tid å vende seg til nye ting, det er ikke så lenge siden det var unormalt og sykt å være homofil.

Nå er jeg lesbisk, så mine meninger henger jo ganske sammen med det faktum, når en prater om rettigheter o.l.

Jeg tror også at mobbing og homofile foreldre ikke nødvendigvis henger sammen. De som mobber finner noe å mobbe for uansett og det barnet ville nok blitt mobbet for noe annet. Vi må heller prøver å forandre holdningene i samfunnet, slik at mobbing blir borte. Kjenner flere lesbiske som har barn. Noen har fått barn sammen med ei annen dame og noen fikk barn før de kom ut av skapet. Alle disse barna har et bra liv, uten negative konsekvenser pga foreldrenes legning.

Voksne bør heller lære barna sine at det å være homofil eller det å ha to mammaer eller to pappaer er like vanlig som det å ha en mamma og en pappa. Det er slik vi er skapt og alle er skapt slik vi skal være :jepp:

Skrevet

Det aller viktigste når et barn skal adopteres er at hensynet til "barnets beste" veier tyngst.

Skrevet

Det er ikke adoptivbarnas oppgave å brøyte vei for at homofiles levemåte skal bli ansett som normalt og naturlig. Adoptivbarn har ofte utfordringer nok med å takle at de har mistet sine sine biologiske foreldre.

Skrevet
Jeg er for disse rettighetene, men jeg forstår veldig godt at andre ikke er for. Det har noe med at det tar tid å vende seg til nye ting, det er ikke så lenge siden det var unormalt og sykt å være homofil.

Nå er jeg lesbisk, så mine meninger henger jo ganske sammen med det faktum, når en prater om rettigheter o.l.

Jeg tror også at mobbing og homofile foreldre ikke nødvendigvis henger sammen. De som mobber finner noe å mobbe for uansett og det barnet ville nok blitt mobbet for noe annet. Vi må heller prøver å forandre holdningene i samfunnet, slik at mobbing blir borte. Kjenner flere lesbiske som har barn. Noen har fått barn sammen med ei annen dame og noen fikk barn før de kom ut av skapet. Alle disse barna har et bra liv, uten negative konsekvenser pga foreldrenes legning.

Voksne bør heller lære barna sine at det å være homofil eller det å ha to mammaer eller to pappaer er like vanlig som det å ha en mamma og en pappa. Det er slik vi er skapt og alle er skapt slik vi skal være :jepp:

Det er nok ikke like vanlig å ha to mammaer eller pappaer som det er å ha en av hvert kjønn. Det kommer det nok aldri heller til å bli.

Skrevet
Det er ikke adoptivbarnas oppgave å brøyte vei for at homofiles levemåte skal bli ansett som normalt og naturlig. Adoptivbarn har ofte utfordringer nok med å takle at de har mistet sine sine biologiske foreldre.

Selvsagt er det ikke det. Oppgaven er det voksne som må ta. Derfor er det så viktig at homofile i dag lever under det samme regelverket som heterofile. Det sender ut et signal om at homofile stiller likt. Det neste steget er jo å normalisere dette, og da mp man begynne med barna. Da er det skolen som må på banen. Mer fokus på homofile familier, blant annet i lærebøkene. Normaliser det, gjør det vanlig å lese om Per og Pål som har sønnen Lars, og Stine og Trine som skal bygge hus.

Om 20-30 år vil det skje endringer, og først da vil man nok se (kanskje senere) at homofile par også får muligheten til å adoptere barn. Og da er heller ikke disse barna noe mer utsatt for å bli mobbet enn andre barn.

Skrevet

Jeg er kvinne og er så absolutt for at homofile skal få adoptere.

Gjest Madeleine
Skrevet

Jeg ser flere har kommentert det jeg har skrevet, så jeg får svare så godt jeg kan :) Håper jeg har fått til å vise til sitat, så det blir ryddig å lese..

Madeleine: Men er nesten litt enig. En kvinne og en kvinne kan ikke få barn, en mann og en mann kan ikke få barn. Sånn er det bare, sånn har naturen laget oss helt fra begynnelsen av..

Lapetos: Mener du at den eneste grunnen til kjærlighet og giftemål er å få barn? Isåfall burde kanskje ikke en person som er steril få gifte seg i det hele tatt, uansett om denne personen er heterofil eller ikke - siden denne personen ikke kan få barn. Joda, satt på spissen og alt det der, men det er et seriøst spørsmål

Den eneste grunnen til ekteskap og kjærlighet er selvfølgelig ikke bare å få barn, men i debatten om adopsjon så er det jo nettopp net å få barn det er snakk om. Og som det ble sagt så blir det litt feil å sammenligne en steril og en homofil.

Gjest: Sterile personer kan ikke få barn fordi det er noe galt med kroppen deres, homofile kan ikke få barn fordi to av samme kjønn ikke kan få barn sammen.

Sigrunn: Selv om det enkelte plasser i bibelen står skrevet en dødsdom over homofile, så hyller den også kjærligheten generelt.

Jeg er ikke spesielt religiøs og har ikke satt denne meningen som min egen på grunn av religion.

Jeg er forøvrig veldig enig med "Nadine" om at samfunnet ikke er klar for noe sånt ennå. Er vel det som er mitt problem også.

Jeg er enig i de fleste argumenter her inne for adopsjon og ekteskap blant homofile, men jeg klarer ikke helt å sette meg over på ja-siden.

Jeg høres sikkert ut som den typiske bestemoren som klager over "ungdommen nå til dags" når jeg snakker om at jeg ikke er noe glad for samfunnsutviklingen, men jeg er bare 21 år.

Skrevet
Jeg er forøvrig veldig enig med "Nadine" om at samfunnet ikke er klar for noe sånt ennå. Er vel det som er mitt problem også.

Jeg er enig i de fleste argumenter her inne for adopsjon og ekteskap blant homofile, men jeg klarer ikke helt å sette meg over på ja-siden.

Jeg høres sikkert ut som den typiske bestemoren som klager over "ungdommen nå til dags" når jeg snakker om at jeg ikke er noe glad for samfunnsutviklingen, men jeg er bare 21 år.

Samfunnet blir aldri "klart" om unge mennesker er like tvilende som bestemødre ;)

Gjest Gjest-Olsen
Skrevet

Muligheten til å adoptere er ingen rettighet for voksne, den er en mulighet for foreldreløse barn til å få foreldre.

Det er mange som er diskriminert, hvis man skal se på hvem som ikke får lov å adoptere; de som er under 25 år får f.eks ikke søke om adopsjon. Akkurat det lar seg jo ordne, når man bare blir gammel nok. De over en viss alder, veiedende alder er 45 år har problemer med å bli godkjent. De som ikke er gift, men kun samboere får ikke lov til å adoptere. Videre er det mange som har helseanmerkninger som kan ha problemer med å bli godkjent. Det kan være selv om man pr dags dato er frisk og førlig, men at risikoen er større for å bli syk. Økonomien må være ordnet, med ordentilig bolig og utgifter som står i forhold til inntekten. Alle disse reglene er laget for å sikre barnet. Det er nok en del skuffede adopstivsøkere og potensielle adoptivsøkere som følge av disse reglene.

Selv om det altså er en del vurderinger som blir gjort når noen søker adopsjon, er det mange foreldrepar (kvinne+mann) i kø for å adoptere.

Jeg mener at barna som er frigitt til adopsjon skal få et foreldrepar som ligner mest mulig på det som er vanlig i det samfunnet barna kommer til. Det er fremdeles vanligere at foreldre består av kvinne+mann enn mann+mann eller kvinne+kvinne.

Barna behøver ikke bli mobbet for å føle at familiesituasjonen er for spesiell. De behøver bare se rundt seg. Det er ikke det samme som at homofile/lesbiske foreldre ikke er gode nok foreldre. Det er jeg sikker på at mange er.

Så lenge det er køer av foreldrepar av to kjønn som er godkjente, mener jeg barna burde få disse foreldrene før det blir aktuelt å gi barn til homofile foreldre.

Alternativet når det gjelder adopsjon til Norge er ikke barnehjem eller et homofilt par. Alternativet er et av mange heterofile par.

Merk: vanlig er ikke det samme som normalt. Jeg mener ikke at homofili er unormalt, men at det er fremdeles mer vanlig med heterofile forhold.

Når det gjelder utenlandsadopsjon, er det ngen av de landene de norske adopsjonsforeningene samarbeider med som tillater at homofile får et av deres barn. En ser vel heller at noen land skjerper inn på hvem som får lov til å adoptere barna deres.

Jeg er kvinne, og er foreløpig imot at homofile skal ha adgang til å søke om adopsjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...