FrøydisII Skrevet 13. januar 2010 #21 Skrevet 13. januar 2010 jeg er kvinne og jeg er vel for, men har alltid vært litt i tvil med tanke på at de er en del barn og unge som har mangel på respekt g en del fremmedfrykt, ogjeg derfor tror at det at man er "annerledes" fordi man har foreldre av samme kjønn kan forårsake en del mobbing. Men jo mer vanlig og godtatt det blir av samfunnet, jo mer blir jeg for også rett og slett:)
Gjest Elfrida Skrevet 13. januar 2010 #22 Skrevet 13. januar 2010 Jeg er kvinne, og for. Kan overhodet ikke se noen grunn til at homofile par ikke skal få adoptere. Ingen.Jammen, jammen, de liker å pule hverandre i rumpa! Og noen barn blir mobba! Nei, jeg har heller aldri skjønt poenget med at homofile ikke skulle få adoptere. Men det er vel ingen land som åpner for at barn derfra kan adopteres bort til homofile, så da hjelper det lite at vi åpner for det her.
Gjest megvel Skrevet 13. januar 2010 #23 Skrevet 13. januar 2010 Jeg er for. Skjønner ikke hva som skal være problemet engang. Det å komme med at alle bør ha en mor og en far er helt på jordet for min del. Det blir som å si til alle som er alene med barna sine at enten får de finne seg en partner (av motsatt kjønn) eller så er de ikke skikket til å være foreldre...
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #24 Skrevet 13. januar 2010 Jammen, jammen, de liker å pule hverandre i rumpa! Og noen barn blir mobba! Nei, jeg har heller aldri skjønt poenget med at homofile ikke skulle få adoptere. Men det er vel ingen land som åpner for at barn derfra kan adopteres bort til homofile, så da hjelper det lite at vi åpner for det her. usa?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. januar 2010 #25 Skrevet 13. januar 2010 Jeg hadde nettopp en diskusjon med min samboer om dette temaet. Han er imot og jeg er for. Jeg ser rett og slett ikke problemet med å ha to foreldre av samme kjønn. Barnet blir like elsket og tatt vare på som et barn med foreldre av ulike kjønn. Så kom jeg til å tenke på at av de jeg har hatt denne diskusjonen med,så er det flest menn som er imot at homofile skal få adoptere. Jeg lurer litt på om dette stemmer. Skriv ditt kjønn og om du er for/imot. Du er også velkommen til å skrive din mening om temaet. Jeg er kvinne, og jeg er imot.
Pjukset Skrevet 13. januar 2010 #26 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg er kvinne og er 100% for at homofoile skal få adoptere. Å være skikket som forelder har ingenting med kjønn eller legning å gjøre. Edit: når det gjelder mobbing så vil barn finne årsaker til å hakke på andre uansett om det skulle være homofile foreldre, fregner, stor nese eller hva som helst annet. Barn som lærer å være trygge på seg selv vil ikke la seg påvirke av sånt uansett! Jeg forstår ikke hvordan fare for mobbing kan brukes som argumentasjon når det gjelder adopsjon. Et barn ønsker og trenger kjærlighet og en trygg oppvekst, det er det som teller når alt kommer til alt. Endret 13. januar 2010 av Pjukset
Leifr Skrevet 13. januar 2010 #27 Skrevet 13. januar 2010 Mann. For like rettigheter. Intet annet er forsvarlig.
~Maja~ Skrevet 13. januar 2010 #28 Skrevet 13. januar 2010 Jeg er jente og definitivt for at homofile skal kunne adoptere (og forøvrig ha de samme rettighetene som heterofile).
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2010 #29 Skrevet 13. januar 2010 Jeg hadde nettopp en diskusjon med min samboer om dette temaet. Han er imot og jeg er for. Jeg ser rett og slett ikke problemet med å ha to foreldre av samme kjønn. Barnet blir like elsket og tatt vare på som et barn med foreldre av ulike kjønn. Så kom jeg til å tenke på at av de jeg har hatt denne diskusjonen med,så er det flest menn som er imot at homofile skal få adoptere. Jeg lurer litt på om dette stemmer. Skriv ditt kjønn og om du er for/imot. Du er også velkommen til å skrive din mening om temaet. Jeg er kvinne,og jeg er imot. Nå tenker jeg på ikke biologiske barn,hvor de søker om adopsjon. Nå vil de aller flese land si nei til en slik adopsjon. Noe jeg er glad for. Nå får jo homofole barn på eget vis,via surrogat,og lesbiske venner..... Alle kan ikke få sine ønsker her i verden,og det er ike en menneskerett å få barn. Når man velger å leve utenfor det vanlige liv,så får man ta følgene av det. de som er født homofil,så er dette noe av hverdagen. Det er mange som ikke kan få barn Egentlig lei hele homodebatten og dees krav. Lei av at de skal ha det samme som hetrofile par. Nå sloss de for partnerskapsloven...de fikk den,men det var ikke godt nok. Nå fikk de vielse i kirken også,og der går grensen min. Ekteskap er for hetrofile,likeså det å få barn
Liisemor Skrevet 13. januar 2010 #30 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Kvinne og for. Mange prater om det om at et barn skal ha to foreldre (en far og en mor), men de ignorerer det faktum at enslige kan adoptere. En i sambos familie fikk adoptere til tross for at hun er enslig, så hvorfor skal ikke TO mennesker som er kapable til å gi kjærlighet også få lov til å adoptere? I tillegg er homofili normalt i naturen også, dyr er i homofile forhold og adopterer ungene de andre i flokken ikke vil ha. Endret 13. januar 2010 av Liisemor
fink Skrevet 13. januar 2010 #31 Skrevet 13. januar 2010 Alle barn har i utgangspunktet en far og en mor, enten barnet bare kjenner den ene eller den andre av dem, eller ingen av dem. Jeg mener barn som adopteres bort bør få mulighet til å få tilbake det de har mistet, nemlig en mor og en far. (Jeg er hunkjønn). Det barna har mistet er foreldre og et hjem! Lever vi i middelalderen eller? Selvsagt burde homofile få adoptere. Fint at ungene har rollemodeller av begge kjønn, men dette trenger da ikke nødvendigvis være foreldrene. Det er ikke akkurat sånn at alle par bestående av mann og kvinne er optimale foreldre heller, men det er det ingen screeningprosess på. Eneste måten å få bukt med mobbing vedrørende foreldre av samme kjønn, må jo være at det blir vanligere?
Frøken eple Skrevet 13. januar 2010 #32 Skrevet 13. januar 2010 (endret) Jeg er kvinne og for. Kjenner mange flere homofile par som ville klart seg langt bedre som foreldre enn noen andre unge, røykende alenemødre f.eks... Edit: må presisere: unge alenemødre som røyker i svangerskapet og slike ting... Endret 13. januar 2010 av Frøken eple
Frøken eple Skrevet 13. januar 2010 #33 Skrevet 13. januar 2010 Jeg dumper nok ikke min kjæreste igjennom 6år pga. at han mener noe annet Men kan godt se poenget ditt Dersom ikke kjæresten din er av samme kjønn, så spiller det vel ingen rolle
Gjest kvinneg Skrevet 14. januar 2010 #34 Skrevet 14. januar 2010 Det lange ventelister for å adoptere, selv om mange barn i verden lider og trenger et hjem, er det kamp om de barna som er klarert for adopsjon. Jeg syns foreldre som gir opp barna sine (mange gjør faktisk det) har rett på å vite at de bedre forutsetninger i landet de kommer til, så vel som en normal og stabil familiesituasjon. Selv om vi i norge/skandinavia syns homofili er fint og flott og helt normalt, så er ikke dette holdninger i de landene barna kommer fra. Jeg syns derfor at par som består av kvinne og mann skal ha førsterett på adopsjon, og skulle det i fremtiden bli overflod av barn som ingen vil adoptere, så kan man begynner å se på andre familieløsninger. (Ja, jeg vet at mange syns homofile par har stabil situasjon, men de har høyere skilmisserate og mindre stabile forhild. Forsøk å legge godviljen til, så forstår dere sikker hva jeg mener)
fink Skrevet 14. januar 2010 #35 Skrevet 14. januar 2010 Det lange ventelister for å adoptere, selv om mange barn i verden lider og trenger et hjem, er det kamp om de barna som er klarert for adopsjon. Jeg syns foreldre som gir opp barna sine (mange gjør faktisk det) har rett på å vite at de bedre forutsetninger i landet de kommer til, så vel som en normal og stabil familiesituasjon. Selv om vi i norge/skandinavia syns homofili er fint og flott og helt normalt, så er ikke dette holdninger i de landene barna kommer fra. Jeg syns derfor at par som består av kvinne og mann skal ha førsterett på adopsjon, og skulle det i fremtiden bli overflod av barn som ingen vil adoptere, så kan man begynner å se på andre familieløsninger. (Ja, jeg vet at mange syns homofile par har stabil situasjon, men de har høyere skilmisserate og mindre stabile forhild. Forsøk å legge godviljen til, så forstår dere sikker hva jeg mener) For det første har du rett i at det er kamp om å adoptere, men da er det helt klart at det er adopsjonsprosessen det må gjøres noe med, for det er ikke barn det er mangel på. For det andre: når foreldrene dumper ungene sine på et barnehjem har de sagt ifra seg retten til å bestemme noe som helst, i mine øyne. Når det er sagt kan jeg ikke se at det under noen omstendigheter er bedre å være lenket til en sprinkelseng i et barnehjem, enn å bli adoptert av en hvilken som helst norsk familie. av nysgjerrighet: hva er grunnlaget ditt for å si at homofile har mer ustabile forhold, og høyere skillsmisserate?
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #36 Skrevet 14. januar 2010 Kvinne, har en følelse av at jeg er imot, og jeg prøver å komme meg bort fra den siden, men det er grunnet disse tankene: Mange barn har mistet sine foreldre og familie og fortjener et godt hjem. Mange sitter på barnehjem som har langt fra kvalitet. Selvfølgelig, det meste er bedre. På barnehjemmet har barna "likesinnede" barn som har opplevd det samme, venner... Så blir barnet adoptert av et homofilt par. Greit, barnet får en trygg oppvekst, men alt annet er revet bort og barnet har fått noe som til nå ikke er så utbredt, et homofilt foreldrepar. I tillegg til å ha sittet i barnehjem i kanskje årevis, skal det da vokse opp med noe annerledes i det nye landet også. Igjen, oppleve noe de fleste andre barn ikke opplever og stå på utsiden. Dette vet man jo ikke, men barn har lett for å mobbe. Barnet blir mobbet for å ha homofile foreldre, barnet sliter allerede kanskje med traumene fra da det satt på det stakkars barnehjemmet. jeg tror det kan bli litt vel mye last på disse barna kun fordi de homofile har så lyst på barn. Jeg har ingenting imot homofile, men i de siste årene har utviklingen hatt store fremskritt for å "integrere" homofile og gi rettigheter. Det er vel og bra, men jeg mener at store deler av verden er enda ikke helt klare for å åpne for dette, men det virker som at, uten å høres helt blåst ut, at "mye vil ha mer", så da peiser de på med at homofile bør ha både det ene og det andre. Jeg tror det vil skje, men det tar tid, da det har vært og kanskje fremdeles er et stort samfunnsspørsmål.
Lapetos Skrevet 14. januar 2010 #37 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er mann, og jeg er i prinsippet for at homofile skal få adoptere. Som en person tidligere skrev i denne tråden: Det er nok av barn som venter på å bli adoptert, som trenger hjelp, og dersom homofile får lov til å bli adopsjonsforeldre vil det føre til at langt flere barn får hjelp. Men: I dagens samfunn er homofili desverre fremdeles uglesett. Det er kult å være homofob blant unge mennesker, og dette kan merke oppveksten til dette barnet. F.eks er det stor fare for at barnet vil bli mobbet på skole, fordi det har to homofile foreldre. Det er rett og slett ikke sikkert at samfunnet er klart for det. Men, på den annen side, jo mer vanlig dette er, jo mer akseptert vil det bli. Problemet, slik jeg ser det, er at det gjerne tar en ti-femten år før det blir såpass normalt at barn ikke vil bli mobbet for det. Men slik er det kanskje med enhver radikal endring? I bunn og grunn: Helt for.
Gjest Gjest_Cara_* Skrevet 14. januar 2010 #38 Skrevet 14. januar 2010 For det andre: når foreldrene dumper ungene sine på et barnehjem har de sagt ifra seg retten til å bestemme noe som helst, i mine øyne. Når det er sagt kan jeg ikke se at det under noen omstendigheter er bedre å være lenket til en sprinkelseng i et barnehjem, enn å bli adoptert av en hvilken som helst norsk familie. Kjære vene for en tankegang! Du vet tydeligvis svært lite om hvordan barn blir bestemt bortadoptert fra "giverlandet", eller om forholdene som gjør at foreldre overlater barne til barnehjem. Overdragelsen kan være midlertidig, pga økonomiske eller sosiale forhold, der myndighetene vet hvem foreldrene er må de samtykke før barne kan adopteres bort. (Tenk om barnevernet her kunne bortadoptere barna de hadde omsorg for uten foreldresamtykke, hadde du syns det også var en god ide?) Barn som er blitt etterlatt "på trappen" kan foreldre kreve tilbakelevert, derformå det gå en tid for å hindre at dette skjer. Jeg blir flau av å lese om de fordommene mot andre land som gjennomsyrer innlegget ditt, ikke alle barn er "lenket til en sprinkelseng" fordi om de er på barnehjem. Jeg har jobbet på barnehjem i et av verdens fattigste land, og det der stemmer overhodet ikke. Der jeg var fikk alle skolegang, ingen sultet, alle hadde egen seng, rene klær og tak over hodet. De hadde leker, lekeplass og en omsorgfull stab rundt seg. Men for normenn er nok standarden for lav til at det kan aksepteres, klart barne må reddes fra sin egen kultur... Mange nordmenns syn på resten av verden er skammelig og ekstremt egosentrisk.
Leanne Skrevet 14. januar 2010 #39 Skrevet 14. januar 2010 Jeg er for at homofile skal få adoptere. Ser ingen grunn til at de ikke skulle få lov til det....
fink Skrevet 14. januar 2010 #40 Skrevet 14. januar 2010 Kjære vene for en tankegang! Du vet tydeligvis svært lite om hvordan barn blir bestemt bortadoptert fra "giverlandet", eller om forholdene som gjør at foreldre overlater barne til barnehjem. Overdragelsen kan være midlertidig, pga økonomiske eller sosiale forhold, der myndighetene vet hvem foreldrene er må de samtykke før barne kan adopteres bort. (Tenk om barnevernet her kunne bortadoptere barna de hadde omsorg for uten foreldresamtykke, hadde du syns det også var en god ide?) Barn som er blitt etterlatt "på trappen" kan foreldre kreve tilbakelevert, derformå det gå en tid for å hindre at dette skjer. Jeg blir flau av å lese om de fordommene mot andre land som gjennomsyrer innlegget ditt, ikke alle barn er "lenket til en sprinkelseng" fordi om de er på barnehjem. Jeg har jobbet på barnehjem i et av verdens fattigste land, og det der stemmer overhodet ikke. Der jeg var fikk alle skolegang, ingen sultet, alle hadde egen seng, rene klær og tak over hodet. De hadde leker, lekeplass og en omsorgfull stab rundt seg. Men for normenn er nok standarden for lav til at det kan aksepteres, klart barne må reddes fra sin egen kultur... Mange nordmenns syn på resten av verden er skammelig og ekstremt egosentrisk. Du kan ikke påstå at jeg har "fordommer mot andre land", men du kan si at innlegget mitt fremstod som dømmende vedrørende hvordan barn i barnehjem har det. Dessverre har jeg sett mye grusomt, men det er fint å høre at du har andre erfaringer. Når det er sagt, var det helt klart ikke barnehjemmene jeg mente å angripe, men å gjøre det klart at for noen som ikke har noe som helst burde det være likegyldig om de fikk to kvinner/menn, eller en av hver til foreldre. - Og nå var det faktisk DET tråden handlet om. Jeg har på ingen måte ment at noen skal reddes fra sin kultur, jeg har tatt utgangspunkt i de som allerede er valgt ut for adopsjon! Jeg ser likevel at jeg ikke lykkes i å få fram dette klart nok. Beklager
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå