Gå til innhold

Noen som har en Belgisk vaffel oppskrift?


gard

Anbefalte innlegg

Jeg fikk et Belgisk vaffeljern til jul og jeg lurer på om det er noen her som sitter på en fantastisk oppskrift som de ønsker å dele med meg ;-) Jeg har aldri prøvd å lage denne type vaffler før...og har veldig liten erfaring med vanlig vaffler også. Er det stor forskjell på røren til Belgisk vaffler og vanlige Norske vaffler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig det er nevnt i den andre tråden, men det er to slags belgiske vafler: Brussel-vafler og Luik-vafler. De siste er de deilig deilige sukkervaflene de selger på diverse kiosker og sånn. Uendelig mye bedre enn de slappe, pannekakeaktige Brussel-vaflene.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for linker og tilbakemelding. Har du en oppskrift på sistnevnte vafler? Det som overrasker meg er hvordan rørene spriker når det gjelder hevingsmiddel. På en side sto det at det skulle være gjær i tradisjonelle belgiske vafler men jeg har også sett oppskrifter med bakepulver, natron og uten noe hevingsmiddel i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gard kan du ikke si i fra når du har laget belgiske vafler da!

Du er ikke alene om å prøve å finne den perfekte vaffel. I tillegg er jo smaken så forskjellig.

Jeg vil ha søte sprø vafler og datteren min litt tunge ikke så søte. Hun har fått sine, men ikke jeg mine!

Lykke til med letingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt belgier, og vafler er stas! Det fins som sagt to typer, Brusselske er de firkantede, sprø, og Liège-vaflene er mer utflytende i kanten og myke. De sprø er definitivt ment å serveres varme.

Brusselse wafels:

500 g mel

7,5 dl temperert til lunken melk

200 g smeltet smør

30 g gjær, oppløst i lunken melk og litt sukker

6 egg - hvitene stivpisket

Denne oppskriften spesifiserer at det ikke skal salt i.

Ha melet i en bolle og lag en forsenkning i midten. Hell den tempererte melken i midten og bland godt. Tilsett eggeplommene. Rør inn smeltet smør, deretter gjærblandingen og vend til sist inn de stivpiskede eggehvitene. Laa røren svelle i 45 min. Den skal være godt flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er halvt belgier, og vafler er stas! Det fins som sagt to typer, Brusselske er de firkantede, sprø, og Liège-vaflene er mer utflytende i kanten og myke. De sprø er definitivt ment å serveres varme.

Brusselse wafels:

500 g mel

7,5 dl temperert til lunken melk

200 g smeltet smør

30 g gjær, oppløst i lunken melk og litt sukker

6 egg - hvitene stivpisket

Denne oppskriften spesifiserer at det ikke skal salt i.

Ha melet i en bolle og lag en forsenkning i midten. Hell den tempererte melken i midten og bland godt. Tilsett eggeplommene. Rør inn smeltet smør, deretter gjærblandingen og vend til sist inn de stivpiskede eggehvitene. Laa røren svelle i 45 min. Den skal være godt flytende.

Takk tineline for god oppskrift. Denne ser ut til å funke veldig bra og familien var fornøyd når jeg serverte disse i et selskap idag ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I oppskriften til tineline er det jo ikke sukker annet enn til gjæren.

Er det riktig?

Tror du må se etter mengde sukker i oppskriftene du får. Du syntes jo at en oppskrift du prøvde hadde for lite sukker. 2 ss på den oppskriften du henviste til tidligere.

Gard har du prøvd denne:

BELGISKE VAFLER

Gjær, sukker, salt, mel, egg, smør, perlesukker

Bland 1 pose gjær med 80 ml lunken vann, 1 1/2 spiseskjer sukker, 1/8 ts salt og la stå i 15 minutter.

Ha 470 ml mel i en stor bolle.

Lag et hull i midten, hell over gjærblandingen og kna deigen.

Fortsett å kna deigen, ha i 3 egg (1 om gangen). Og ha i 230 ml smør(romtemperert) - 2 spiseskjer om gangen. Bland godt.

La deigen hvile til den har doblet i størrelse.

Fold i 240 ml perlesukker. La deigen hvile i 15 minutter.

Stek i belgisk vaffeljern. Bruk 3 spiseskjer deig pr. vaffel. Stek hver vaffel i 3-5 minutter.

Selv leter jeg etter en oppskrift som gir søte og sprø belgiske vafler. Sånne som er bl a på Jordbærpikene. De kjøper pulver og lager av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg kan jo forhøre meg neste gang jeg er der.

De har sprø søte vafler med helt sikkert mange E-stoffer i.

Kanskje den med perlesukker blir bra!

Jeg prøvde en med bakepulver en gang, de ble sprø og tørre, men nesten umulige å steke. ga opp etter noen få plater. Tømte ut røra også, i fullt sinne.

Finner ikke igjen den oppsktiften. Husker at jeg brukte mye mer sukker i den enn det skulle være. Liker de når de er søte jeg. Ser de fleste oppskrifter har lite sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brusselske vafler i Belgia er ikke søte i seg selv, så det stemmer nok. :) I stedet serveres de alltid med minst et melisdryss, og helst en dynge krem og tempererte kirsebær i tillegg!!

Gard: Fint oppskriften gav ønsket resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

BELGIAN WAFFLES

Thermostat setting: 6

Cooking time: approximately 4 ½ to 5 ½ min.

For 6 waffles: 1 ¼ cup butter, 2 ½ cups flour,

1 ½ cup sugar, 1tbsp baking powder, 2 ¼

cups milk, 5 eggs.

• Soften the butter

• Combine flour, sugar and baking powder.

• Add the softened butter and the eggs.

• Mix in the milk.

• Once cooking is complete, remove waffles

and place on plate for further crisping

Gard, du kan sikkert oversette denne og prøve om disse er gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde en oppskrift som er omtrent identisk med den Belima la ut, og det var kjempesuksess. Gard, de vaflene du har prøvd er Brussel-vafler, ikke på langt nær så spesielle og deilige som Luik/Liège-vaflene! Det er den sistnevnte typen som selges i iskremkiosker osv. (Og slik Belimas oppskrift blir.)

Viktig tips: Bruk for all del kjøkkenmaskin (Kenwood e.l.), og elt, elt, elt. Når du har i smøret (som altså IKKE skal smeltes), elter du skikkelig godt mellom hver lille klump. Oppskriften min er omtrent dobbel av Belimas, og jeg brukte tjue minutter på å elte inn alt smøret ... Men det er så innmari verdt det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo de sprø Brussel-vaflene som er de gode! Hehe, det er smak og behag. I Belgia spiser man begge sorter, men på ulikt vis. De myke spises kalde uten tilbehør, de sprø spises varme med masse greier på (f.eks. frukt, is, krem, sjokoladesaus osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 11:10
Men det er jo de sprø Brussel-vaflene som er de gode! Hehe, det er smak og behag. I Belgia spiser man begge sorter, men på ulikt vis. De myke spises kalde uten tilbehør, de sprø spises varme med masse greier på (f.eks. frukt, is, krem, sjokoladesaus osv).

Du sa det: Smak og behag :)

Men, du - jeg har også en belgisk connection og har bodd i Vest-Flanderen, og jeg kan ikke skjønne at du påstår at luikse wafels er MYKE? :klør: De er jo ikke det, det er det kniv-og-gaffel-brusselvaffel som er, i min terminologi. Luikse wafels er sprø og sukkerknasende utenpå, faste og deilig deigete inni. Brusselse wafels er treige pannekakeaktige greier ... Men igjen: Smak og behag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men det er jo de sprø Brussel-vaflene som er de gode! Hehe, det er smak og behag. I Belgia spiser man begge sorter, men på ulikt vis. De myke spises kalde uten tilbehør, de sprø spises varme med masse greier på (f.eks. frukt, is, krem, sjokoladesaus osv).

...og så glemte jeg det viktigste jeg skulle skrive: KALDE??!!? Det er jo en forbrytelse mot ganen og kokkekunsten! Luikse vafels skal spises nystekte og varme, rett fra jernet, med en pappskive bøyd rundt den ene kanten fordi det ellers er så lett å brenne seg. (Jo da, jeg vet at det finnes plastpakkede varianter, men det er en fornærmelse mot andre vafler at de i de hele tatt kan kalle seg vafler. Spør du meg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad, jeg har vel aldri vært i nærheten av en wafel-kot med luikse wafels. Men jeg syns de er myke ja, de er jo helt deig inni som du sier.

Det som i alle fall er et poeng er at det er luikse du finner plastpakket, ikke brusselse - trolig fordi de sprø vaflene ikke egner seg til romtemperert (utkonservert) tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

NOTE: nei, Jordbærpikene, bruker ikke tørr pulver å blander inn væske. Vi gjør det slik som det skal lages !

Hilsen KOkken, JP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...