Gå til innhold

Noen som har tatt muntlig privatisteksamen i engelsk? (Studiekompetanse)


sauen87

Anbefalte innlegg

Skal ha denne eksamenen i vår og lurer på hvordan den foregår.

Lurer også på dette prosjektet/fordypningen jeg skal skrive... Står veldig vagt hva den skal inneholde, hvor omfattende den skal være osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Kamilla_*

jeg tok engelsk som privatist. Kan ikke huske at jeg skrev noe prosjekt akkurat, men jeg leste en bok(animal farm)og den måtte jeg oppsummere og konkludere (den handler egentlig om den russiske revulosjon osv). Dette tok endel tid for jeg oppsummerte og forklarte boken grundig. Så tror jeg det var slik at jeg trakk en oppgave/emne jeg skulle snakke litt rundt tror jeg fikk om røyking, så fortalte litt rundt røyking fordeler eller ulemper, helsemessige problemer osv, dette var jo bare for å teste engelsk dagligtalen vil jeg tro. Jeg leste forøvrig alle tekstene som var satt opp fordi jeg visste at noen privatister tidligere hadde fått i oppgave å oppsummmere en eller ett par av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Stine_*
Skal ha denne eksamenen i vår og lurer på hvordan den foregår.

Lurer også på dette prosjektet/fordypningen jeg skal skrive... Står veldig vagt hva den skal inneholde, hvor omfattende den skal være osv...

Jeg hadde muntlig eksamen i samfunnsfaglig engelsk i November og jeg hadde et fordypningsprosjekt. Social differences i the USA.

På eksamen vår fikk vi en tekst som med oss på et rom og så fikk vi 20 minutter til å lese den og gjøre oss klar. Da jeg kom inn pratet vi om den. Så pratet vi om en av novellene jeg hadde på leselisten min og så fikk jeg tid til å prate om prosjektet mitt.

Visst du forteller meg vilket engelsk fag du tar kan jeg kanskje hjelpe deg. Har lese liste og sånn... :biggrin: Til samfunnsfaglig. Men har tatt engelsk språk og litteratur også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tidligere privatist

Regner med det er engelsk vg1 du tar?

Jeg har tatt det som privatist, og jeg fikk ikke NOE om "fordypningsemnet". Du sender inn leseliste på forhånd, der du lister opp hvilket læreverk du har brukt, hvilke tekster fra boken du har valgt å lese, og hvilke to dikt, to noveller, hvilken roman, film og skuespill du har lest utenom.

Det er veldig viktig at du velger ut tekster i forhold til læreplanen, som du finner på udir.no.

Jeg kan jo fortelle litt om hvordan eksamenen min foregikk:

Først fikk jeg et tema, som enkelt og greit var kompetansemålet "eleven skal kunne presentere og diskutere internasjonale nyheter og aktuelle hendelser". Fikk utdelt to nyheter, før jeg ble sendt inn på et rom med beskjed om å forberede meg som jeg ville på disse to nyhetene. Satt og kikket litt i veggen i den halvtimen jeg fikk, men skrev ned noen små stikkord. Quite frankly var det ikke særlig mye å skrive, bare litt info om nyhetene.

Da jeg kom inn for å ha eksamen begynte jeg å presentere nyhetene, og underveis stilte sensor og eksaminator spørsmål. "Hvordan kan man si at denne nyheten reflekterer situasjonen i landet?" osv. En av nyhetene omhandlet våpen i USA, så utifra det kom vi inn på NRA, og videre inn på Obama. Etter å ha hatt en fin liten dialog i rundt 20 minutter trakk sensor fram en av novellene jeg hadde ført opp på leselisten, samt to av romanene jeg hadde satt opp. Hun ba meg først snakke litt om novellen, og analysere den. Jeg måtte uheldigvis ta den analysen på sparket, for hadde først lest selve novellen dagen før. Hun spurte meg litt om hvordan jeg kunne trekke paralleller mellom temaet i novellen til at forfatteren var en "African-American feminist", også ba hun meg gjøre rede for mine egne meninger om de forskjellige karakterene. Til slutt spurte hun meg hvilken av romanene jeg likte best og hvorfor. Det var på en måte kirsebæret på toppen av isen, hehe. Den halvtimen du har går utrolig mye fortere enn man skulle tro! De fleste som var i samme eksamensgruppe som meg den dagen fikk veldig gode karakterer, inkl meg.

Hvis du bare setter opp en god leseliste så er du safe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det 5 år siden jeg tok engelsk muntlig som privatist, så det kan vel ha skjedd en del siden den gang..

Jeg satte opp en leseliste, læreverk, tekster, film, novelle, dikt og roman var vel representert.. Mener å huske jeg fikk en kopi av leselisten som var aktuell for de som gikk vgs det året av rektor på skolen, redigerte den litt...

Da jeg hadde eksamen skulle jeg først fortelle litt om boken jeg hadde lest og skrevet anmeldelse av. Husker ikke hvilken bok det var, men en av Minette Walters - hun skriver veldig bra bøker!

Fikk litt spørsmål om hvorfor jeg hadde valgt den boken osv, en liten "samtale" om hverdagslige ting - hvem jeg var, hva jeg gjorde osv.. dagligtale. Så fikk jeg høre en samtale som ble avspilt fra cdspiller (varte vel 2-3 min?). Fikk spørsmål fra samtalen for å se om jeg fikk med meg innholdet...

Tror ikke jeg fikk noe mer enn det... men mulig jeg har glemt noe, er noen år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

jeg tok engelsk som privatist. Kan ikke huske at jeg skrev noe prosjekt akkurat, men jeg leste en bok(animal farm)og den måtte jeg oppsummere og konkludere (den handler egentlig om den russiske revulosjon osv). Dette tok endel tid for jeg oppsummerte og forklarte boken grundig. Så tror jeg det var slik at jeg trakk en oppgave/emne jeg skulle snakke litt rundt tror jeg fikk om røyking, så fortalte litt rundt røyking fordeler eller ulemper, helsemessige problemer osv, dette var jo bare for å teste engelsk dagligtalen vil jeg tro. Jeg leste forøvrig alle tekstene som var satt opp fordi jeg visste at noen privatister tidligere hadde fått i oppgave å oppsummmere en eller ett par av disse.

hei Gjest_Kamilla! hva mener du med at du "leste forøvrig alle tekstene som var satt opp," mener du de tekstene du selv hadde satt opp? eller hadde du fått en liste fra et sted? Jeg er veldig forvirret av all den forskjellige informasjonen som er gitt om disse privatist eksamene, og usikker på hvilke tekster jeg skal lese, og hva for et fordypningsemne jeg skal velge.

Alle råd og hjelp mottas med et stooort takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde muntlig eksamen i samfunnsfaglig engelsk i November og jeg hadde et fordypningsprosjekt. Social differences i the USA.

På eksamen vår fikk vi en tekst som med oss på et rom og så fikk vi 20 minutter til å lese den og gjøre oss klar. Da jeg kom inn pratet vi om den. Så pratet vi om en av novellene jeg hadde på leselisten min og så fikk jeg tid til å prate om prosjektet mitt.

Visst du forteller meg vilket engelsk fag du tar kan jeg kanskje hjelpe deg. Har lese liste og sånn... :biggrin: Til samfunnsfaglig. Men har tatt engelsk språk og litteratur også.

Hei Gjest_stine! jeg skal ha privatist eksamen i både samfunnsfaglig engelsk og litteratur og kultur, og er veldig usikker på dette her med leselistene, og hvordan det fungerer. har du noen råd/ forslag? Jeg lurer også på hva jeg skal velge som fordypningsoppgaver i begge fagene, det er liksom så vagt forklart hva man skal gjøre. hva skrev du om/hva var problemstillingen din i Social Differences in the USA?

takker for alle tips og råd:)

hilsen thea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

jeg tok engelsk som privatist. Kan ikke huske at jeg skrev noe prosjekt akkurat, men jeg leste en bok(animal farm)og den måtte jeg oppsummere og konkludere (den handler egentlig om den russiske revulosjon osv). Dette tok endel tid for jeg oppsummerte og forklarte boken grundig. Så tror jeg det var slik at jeg trakk en oppgave/emne jeg skulle snakke litt rundt tror jeg fikk om røyking, så fortalte litt rundt røyking fordeler eller ulemper, helsemessige problemer osv, dette var jo bare for å teste engelsk dagligtalen vil jeg tro. Jeg leste forøvrig alle tekstene som var satt opp fordi jeg visste at noen privatister tidligere hadde fått i oppgave å oppsummmere en eller ett par av disse.

Jeg hadde muntlig eksamen i samfunnsfaglig engelsk i November og jeg hadde et fordypningsprosjekt. Social differences i the USA.

På eksamen vår fikk vi en tekst som med oss på et rom og så fikk vi 20 minutter til å lese den og gjøre oss klar. Da jeg kom inn pratet vi om den. Så pratet vi om en av novellene jeg hadde på leselisten min og så fikk jeg tid til å prate om prosjektet mitt.

Visst du forteller meg vilket engelsk fag du tar kan jeg kanskje hjelpe deg. Har lese liste og sånn... biggrin.gif Til samfunnsfaglig. Men har tatt engelsk språk og litteratur også.

Hvordan så leselistene deres ut? Hvordan skrev dere det opp og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...