Gå til innhold

Det store prosjektet for å bli mindre!

Momseguri

Anbefalte innlegg

I dag er jeg både fornøyd OG misfornøyd med treningen. Jeg er misfornøyd fordi jeg bare trente i 20 min. 3 min. løping, og 3*10 med sittende benpress, assisterte chins og pallotpress. Men jeg er fornøyd med at jeg i det hele tatt trente!

Fordi: da jeg våknet i dag var jeg skikkelig snufsete og tett i nese/hals og overhodet ikke i humør til å trene men jeg hadde en treningsavtale med en venninne så jeg gikk allikevel. På veien bestemte jeg meg for å kjøpe ny sports bh (etter måling er den jeg har intet mindre 3 str. for liten!), men gode sports bh`er er av ukjente grunner umulig å oppdrive ( :sur:) så til slutt måtte jeg bare trene i min vanlige bh, og derfor ble det bare 3 min. :fnise: Når jeg møtte venninnen min viste det seg at hun trodde vi skulle svømme, så vi måtte trene hver for oss :( Og på toppen av det hele hadde jeg glemt mp3 spilleren min *æsj* !

Alt dette er unnskyldninger jeg vanligvist ville brukt for å ikke trene, så jeg fornøyd med å ha gjort noe i det hele tatt :) Og grunnen til at det bare ble 20 min. var at jeg brukte så lang tid på det umulige bh prosjektet at jeg nesten ikke rakk etter-trening avtalen. Så det så!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg glemte jo det viktigste! *trommevirvel*

Jeg har fått ladycupen min :danse: Jeg løp bare og tok ut p-ringen for å prøve ut ladycupen :fnise: Den var litt stress å få inn, men ikke så gale som jeg hadde trodd. Jeg merker den faktisk nesten ikke i det hele tatt nå, bare den der tuppen som jeg ikke har stusset til riktig lengde. Jeg vet jo selvfølgelig ikke at den sitter riktig siden jeg ikke har mensen enda, men det er jo greit å øve. Gruer meg litt til å ta den ut igjen :eeeh: Men...det føltes ikke som om den foldet seg helt ut? Altså "toppen" foldet seg ut (trur eg) men selve koppen føltes fremdeles litt sammenklemt :klø:

Jaja, jeg har ihvertfall store forventninger! Gleder meg nesten til å få mensen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått opp på Ulrikken! :hakeslepp: Superdupert slitsomt, trodde jeg skulle kaste opp på veien opp dit! Mr.N lurte meg med på den bratte stien "for det går jo mye raskere". Tror vi brukte ca. 2 t. 30 min. , men da gikk vi helt fra oss også, så kanskje en time ++ opp selve fjellet? Jeg har jo ekstremt dårlig "oppoverbakke-kondis" så vi ble forbigått av gamle damer og sånn, det var litt pinlig :sjenert: Men det var skikkelig digg med øl på toppen! I morgen skal jeg på jobb igjen, sykt tidlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg er ikke konstruert for "ordentlige" jobber kjenner jeg :dåne:

Jeg har hatt fulle arbeidsuker siden forrige innlegg, og har egentlig bare sovnet på sofaen hver kveld. Jeg forsøker å spise sunt og riktig da, men helgene er ofte :skaal: og chips og snop + dagen derpå cola og pizza :sjenert: Ellers syns jeg jo selv at jeg spiser veldig sunt for tiden, masse grønnsaker, cottage cheese og skyr og sånn.... Men jeg går ikke ned i vekt :( Tror hovedproblemet er at jeg spiser for mye, men det er jo sååååå godt! *hrmf*

Enda viktigere er det at nå er det under en måned til mr. N og jeg skal reise til Afrika og studere der ! WOOOOOT :danse::danser::duskedame:

Jeg håper veldig på å klare å gå ned litt mens jeg er der (tanken på å komme hjem slank og smekker og forbløffe alle er jo litt artig), men har hørt at det meste av maten er fritert :omg:

Nå skal jeg gå hardt inn for å få vekk noen kilo før jeg kommer meg ned dit ihvertfall, og skal skrive inn hva jeg spiser her. Og hvis noen vil dømme spisevanene mine er de mer en velkommen!

Frokost: Eggerøre av tre egg, en halv paprika, 2 perletomater, en liten bit squash og en-to ss cottage cheese. Spiste den med ett nanbrød (jeg elsker nanbrød!). Har også spist 4 tyrkisk pepper drops som var igjen fra helgen...og det er fremdeles ett par stk. i posen som roper på meg...og..de er jo så små? :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått unnagjort litt "reklametrening" :

3 sett med 20* planke (så lenge jeg klarer, ca 20 sek. 1 av settene var sideplanke), 20* knebøy (1 av settene var utfall) og 20* steps/hoppe (vi har ett steg opp til kjøkkenet som er litt høyere enn ett trappesteg, bruker det).

Skal prøve å gjøre ca. dette hver dag, for jeg ble faktisk ganske sliten og svett! Det sier vel mest om formen min men....whatever :tongue:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:vinke: Der var du jo! Velkommen tilbake! Kjenner godt til det der med å være sliten altså, og da blir prioritetene litt annerledes.

Vanligvis ville jeg ikke sagt at det er SÅ farlig om du koser deg i helgene når du spiser sunt ellers, men jeg ser jo du er misfornøyd med det. Det jeg prøver å gjøre er å tillate meg selv å spise slikt, men å kutte kraftig ned på hvor mye jeg spiser av det. Lettere sagt enn gjort :rolleyes:

Frokost: Eggerøre av tre egg, en halv paprika, 2 perletomater, en liten bit squash og en-to ss cottage cheese. Spiste den med ett nanbrød (jeg elsker nanbrød!).

Flink frokost! ...helt til du nevnte naanbrødet ;) Naan er jo stort sett bare kjappe karber og lite annet, også den grove varianten. Jeg ville prøvd å bytte den ut med grovbød eller grove rundstykker. Hva med sånne du kjøper halvstekt? Ting er alltid mer fristende når de kommer rett fra ovnen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Hei ja! :sjenert: Jeg syns jo egentlig at det er greit å kose seg i helgene jeg også, men hvis det er det som hindrer vektnadgangen min er det jo litt kjipt :( Nå er det bare to naanbrød igjen i pakken, og etter det skal jeg bare ikke kjøpe flere! Nystekte rundstykker er kjempegodt ja :arwen: Men er det greit å spise brødmat så lenge det er grovt egentlig? Jeg opprettet forresten en matdagbok her inne i dag, men nå tror jeg kanskje jeg har ombestemt meg og bare skriver alt her inne :blink:

Resten av måltidene i dag har vært:

Middag: Grillbesøk, så en halv lammekotelett, en bit flintstek (skjærte vekk fettet) og en kyllingfilet. Tilbehøret var salat (ruccola, tomat og agurk med balsamico og olivenolje) og ca. 3 ss. av en potetsalat som nok ikke var veldig sunn (poteter, rømme og majones...) og litt tzaziki.

"Kvelds": Nesten en hel pakke med shanghai nøtter (peanøtter med hvitløkstrekk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet en egen tråd om dette, men spør her også :)

Så vidt jeg har skjønt så er det lavkarbo mat som skal til for å gå ned i vekt ikke sant? Men jeg lurer på om det går an å være litt lavkarbo? F.eks at jeg kutter ut karber annhver dag, eller bare spiser lavkarbo middag, men spiser (grovt) brød til lunsj? Eller går vinniga opp i spinninga da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nesten litt pinlig å skrive, men jeg har gangsperr! :overrasket:

Frokost i dag:

Omelett av tre egg, noen cherry tomater, litt squash (eller hvordan det skrives), 1 skive røkt kalkunskinke, ca. 1 ss. skyr og cottage cheese, litt fetaost og 3 skiver hvitost. Og ikke noe naanbrød ;)

...

MM: 5 knaskerøtter.

Skal snart spise middag hos svigers, får prøve å begrense meg!

Har gjennomført omtrent samme trening som i går, men byttet ut knebøy med armhevinger og økte til 30 steps. *sliten* :trene:

...

Middag: 1 ganske stor bit med laks, 1 potet, ganske mye agurksalat (sånn med eddik) og littegranne tzaziki.

Dessert: 2 skåler med jordbær med sukker og fløte/melk. Og det spiste jeg i går også! :trist:

...

Kvelds: 4 (små) faltbrød. Blandet litt cottage cheese og skyr med holiday dipmix og la det mellom flatbrødene. Var faktisk godt :)

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg er suuuulten! :sukk:

Noen gode tips til sunne kveldsmåltider? Jeg er skikkelig fristet til å ta ett av naanbrødene nå altså, men skal prøve å komme på noe å spise med cottage cheesen min i stedet :lete:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ikke vært flink med lavkarbo, men tror jeg har spist relativt greit ellers? Jeg har vært hjemme hjå mor, så jeg har spist det som ble servert/var tilgjengelig og prøvd å modere meg.

Frokost: 2 naanbrød med smeltet hvitost.

Lunsj: Couscous med tunfisk i sursøt saus.

MM: 2 ss. med is :sjenert:

Middag: 1 porsjon kylling i sursøt saus (hjemmelaget!), med litt ris og masse salat.

MM: En bit agurk.

Kvelds: 1 flatbrød med cc/skyr miksen fra i går + ca. 10 knaskerøtter. 1 glass vin :happy:

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: Omelett av tre egg, noen cherry tomater, litt squash (eller hvordan det skrives), 1 skive røkt kalkunskinke, ca. 1 ss. skyr og cottage cheese, litt fetaost og litt parmesan. Jeg syns skyr i omelett hørtes kjemperart ut først, men det blir faktisk veldig godt :arwen:

MM: Kjempesprekk med 2 kinderegg og en halv pose pistasjenøtter. MÅTTE ha sjokolade...

Middag: Hjemmelaget lasagne *nomnom* med ruccola til. 1 porsjon!

"Kvelds": 1 halv hobby sjokolade og en kurv med jordbær, med balsamico-melis dip til :sjenert: Har vært skikkelig søtsugen i dag, skjønner ikke hva det kommer av??

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda...sprekk: 2 kinderegg og en halv pose pistasjenøtter.

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkarbo er en metode å gå ned i vekt på, men ikke den eneste som fungerer. Trikset med å gå ned i vekt er jo å bruke flere kalorier enn du inntar ;)

Jeg har lest litt av forskningen rundt dette (bedre det enn å gå på nettsiden som helt klart er veldig for eller mot dette, de er gjerne ikke helt nøytrale) og mitt inntrykk er at lavkarbo av det ekstreme slaget (typ: null karbohydrater) er effektivt når det gjelder å gå ned i vekt, men ikke er særlig sunt i det lange løpet, og at mange ofte går opp igjen i vekt etter at de har avsluttet slankingen fordi de egentlig ikke har lagt om livsstilen. Sånn sett er det nok mer fornuftig å legge om livsstilen og gå ned i vekt litt saktere - men varig.

Mennesker har godt av å få i seg litt karbohydrater, men i kostholdet i dagens samfunn er det helt klart for mye av dem. Det generelle rådet er å kutte ut/kutte kraftig ned på raske karbohydrater (sukker, potet, lyst brød, lys pasta, hvit ris) og spise grovere varianter (grovbrød, fullkornspasta, brun ris). Og litt mindre av dem.

Hvis du skal spise litt karbohydrater er det også lurt å spise mindre fett. For å balansere kosten min pleier jeg å følge "tallerken-modellen": 1/4 av tallerkenen er proteiner (kjøtt/fisk/egg/bønner7meieriprodukter), 1/4 er grove karber og 1/2 er grønnsaker. Prøver å følge den til alle måltider, men til frokost blir det ofte mer protein og karber og mindre grønt. I tillegg er jeg forsiktig med saus, har ikke på smør på maten, skjærer vekk synlig fett på kjøtt o.l. Eller om jeg har kjøtt med mye fett (f.eks.) bacon så spiser jeg mye mindre av det.

Kjipt når man sprekker, men det skjer oss alle. Jeg vet at det ikke passer for alle, men sprekker er nettopp en av grunnene til at jeg tenker at jeg ikke vil kutte noe HELT ut av kostholdet mitt. jeg tillater meg å ta en øl og et kakestykke i helga, siden det er helheten som teller. (Nå har riktignok den helheten blitt litt forskjøvet i det siste, men jeg kan jo prøve å prakke det på deg for det. *kremt*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for litt oppklaring :kghjerte::pls:

Jeg har jo lest mye på disse sidene selv (typ lavkarbo.no og sånn) med det er som du sier ikke veldig nøytralt. Jeg prøver å kutte ned på karbohydrater, men har vært veldig usikker på dette med fett andelen. Jeg kutter uansett vekk fett fra kjøtt (siden det er kjempeekkelt hehe) men skal prøve å kutte ut fløte, smør og sånn også. Det vanskeligste blir nok i så fall å kutte ned olivenolje :sikle: Hittil har jeg prøvd å dele tallerkenen i 3, men skal prøve din modell fra nå av. Tusen takk :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trente ikke noe i går, og gjorde så vidt noen øvelser i dag. Har gangsperr i lårene og stussen fremdeles (!) og merket det skikkelig når jeg prøvde meg på knebøy i dag :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Lasagnerester fra i går.

Lurer litt på om jeg skal ha denne pizzaen til middag i dag. Lager min egen pizzabunn med grovt mel, så det er vel ikke helt på trynet?

Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...