Gå til innhold

Dere som reiser mye, hvordan få råd til alt?


Gjest Miam

Anbefalte innlegg

Har lest mange flotte reiseskildringer her inne, og lest folk som er på flere ferier i året, og reiser generelt mye. Nå er jo jeg fortsatt student, så jeg har naturlig nok ikke råd til ferier som folk med fast jobb har. Men hvordan får dere råd til flere ferier i året? Og hvordan kan jeg som student og ikke så veldig rik, få råd til flere ferier? :jepp: Er SÅ glad i å reise, men det tar lang tid å spare. Det er helt verdt det når jeg endelig har råd, men tar gjerne i mot gode råd og tips til hvordan å få råd til flere reiser :)

Dette ble kanskje et litt drømmende innlegg, hehe, men håper på respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har reist mye, og har spart penger til det. Enten må du ha en godt betalt jobb, eller så må du bare leve sparsommelig. Det er det siste jeg har gjort. Hvor jeg reiser hen avhenger ofte av hvor jeg kan få billige billetter hen, og når jeg er ute å reiser bor jeg ikke på 5 stjerners hoteller o.l. De ekte reiseopplevelsene får man når man går ned i standard, spiser på lokale restauranter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg synes faktisk interrail høres veldig spennende ut. Spiller egentlig ikke noen rolle hvor jeg bor, bare det er relativt rent. Jeg skal jo ikke ligge å daffe på hotell/hostell-rommet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg synes faktisk interrail høres veldig spennende ut. Spiller egentlig ikke noen rolle hvor jeg bor, bare det er relativt rent. Jeg skal jo ikke ligge å daffe på hotell/hostell-rommet ;)

Om det er greit med relativt lav standard kan man reise ganske billig. Europa, USA og til dels Australia er veldig dyrt, men i Asia og Latin Amerika kan man jo leve råbillig, der er flybillett den store slukhalsen. I Asia lever man fint på 100-200 kr pr dag, og mulig å leve enda billigere, kommer an på hvor, når og hvordan. I Bangkok f.eks. får man jo rom til ca 20 kr, spis lokal mat til 3-5 kr retten, så blir det ikke store summene til slutt. Men så vil man jo gjerne se ting som turist, og da blir det med en gang dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prioritering.

Vi prioriterer bort dyre julegaver, masse klær, sminke, etc. Ikke kjøper vi mye interiør, ikke pusser vi opp for å ha aller siste trend. Men bruker pengene på reise.

Dessuten bruker vi litt tid før reise for å finne ut billige alternaviter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er selv student og er så heldig at jeg har fått til å reise både én og to ganger i året. Riktignok har jeg jobba litt ved siden av studiene, men trikset er allikevel å ikke tenke for mye på hvor man har mest lyst til å dra, men heller slå til når det finnes billige billetter (sånn som akkurat nå, hvor Norwegian har lagt ut massevis av flybilletter til nede i 199kr én vei)... :)

Når du har funnet ut av hvor du skal dra kan for eksempel hostels.com hjelpe deg med å finne et billig sted å bo. Man trenger ikke bo på hotell for å ha en fin ferie og om du synes det er greit å sove på hosteller eller til og med ungdomsherberger, trenger ikke dette bli særlig dyrt. Jeg har selv bodd for 100-200 kr natta i flere storbyer i Europa og det har nesten aldri vært noe problem. Sist jeg reiste, var vi uheldige og fikk et litt shabby rom, men betjeninga på hostellet var behjelpelige og ga oss et nytt et da vi sa i fra. :)

Om du også kjøper frokosten og lunchen i dagligvarebutikken og begrenser de mest fancy restaurantbesøkene, er det også noen kroner å spare og som regel finnes det nok av museer og andre kulturelle aktiviteter som ikke trenger å koste skjorta. Internett er fantastisk og har svar på det meste og ellers er det som regel bare å spørre hos den lokale turistinformasjonen.

Håper dette var litt til hjelp og god tur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med en del respons :)

Jeg prøver å leve så billig som mulig, men det er jo ikke alltid like enkelt. Å leve på studentlån og stipend går jo rundt på et vis, og jeg får til og med spart litt av summen på slutten av måneden :)

Neste reise tror jeg blir en ukes interrail i England, med ett stopp i Skottland. Da blir det tog, in's og hostell! Det blir mest sannsynlig i sommer etter et besøk med graduation i Wales :) Gleder meg, håper jeg får det til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tjener godt. Har en bruttoinntekt for husstanden (to personer på 30) på 1,5 mill. Så valgte vi å kjøpe hus "under evne". Det vil si at vi lånte en del mindre enn det banken tilbød oss. Ofte så tilbyr banken maks av det husstanden kan tåle når kun basisbehovene er dekket. Vi visste at vi hadde andre prioriteringer ved siden av - god mat, fine klær, middagsselskaper og mye reising, og valgte å holde litt igjen da vi kjøpte bolig.

Nå reiser vi ca en gang i måneden. I fjor var vi 7 turer til utlandet, og vi har alt bestilt tre turer i år. For oss er det fri fra jobb som er begrensningen, og ikke det finansielle.

Så tenk gjennom det når du etterhvert skal kjøpe bolig - det er ikke nødvendig å bo seg i hjel dersom reising er viktig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har jo dere en kjempebra lønn da. Ikke alle "vanlige" familier som har så god lønn, selv om det er tilsammen. Men du har jo rett i det at man ikke trenger et gigahus om man er veldig glad i å reise og heller vil bruke penger på det. Jeg får prøve å være enda flinkere til å spare tenker jeg :) Heldigvis så røyker jeg ikke, og drikker/fester sjelden, det hjelper jo på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kartet satte tanker i sving hos meg.

http://www.interrailnet.com/downloads/inte...europe-2010.pdf

En kommer jo helt til grensen til Iran (!) med interrail! Jeg trenger to måneder betalt ferie :cool:

Om du dropper intterrailen kan du fint ta toget til Beijing (tog til stockholm, båt til tallinn, tog til moskva, tog derfra til Beijing), reise gjennom hele Kina med tog og videre nedover. Sør Øst asia har ikke så mye tog, men det går alltids en buss. Jeg kom meg helt til Thailand! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker også å reise. Det jeg pleier å gjøre er å lete opp billige pakkereiser på internett bookingtjenester(sånne billig turer). Men har også funnet ut at det kan være billig å velge et sted ut fra hvor det er billig å fly til og så ta buss/tog videre til der hvor det er billig overnatting. Fks, så har jeg lyst å reise til jamaica. Billig å fly til kingston(men der vil jeg ikke bo), billig hotell i negril, oki, da kan en ta fly til kingston og buss til negril.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker internett aktivt for å lete opp gode reisetilbud. Kan man være fleksibel på reisetidspunkt kan det være mye å spare på f.eks. flybilletter. En storby-weekend behøver ikke nødvendigvis være fra torsdag til søndag, men like gjerne lørdag til tirsdag f.eks. Kan man reise midt i uka er ofte billettene rimeligere.

Kan man reise på kort varsel finnes mye restplass-tilbud hos reiseselskapene (jeg unngår uspesifiserte reiser, kjøper bare "kun fly" og ordner bosted selv)

Jeg får stort sett dekket mitt reisebehov ved å dra til landene rundt Middelhavet, elsker spesielt Hellas. Det er som regel ikke vanskelig å finne flybilletter dit til en overkommelig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg var på interrail i sommer, og ble overtalt av sambo til å sove i telt for å spare penger. Og det gikk faktisk veldig bra! Hater egentlig allslags camping, men de fleste campingplassene vi var på var veldig fine med ordentlig toalett, svømmebasseng og bar :sol: Vi betalte mellom 8-12 euro for oss to pr. natt i Italia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker å reise, men ikke alltid like enkelt når man er student:P

Jeg jobber ved siden av studiene og har derfor tatt meg råd til å reise. Hver sommer drar jeg på en "stor" ferie, da bestiller jeg som regel en god del mnd i forveien og sparer opp penger. På de "små" ferie som f.eks London eller andre byer i Norge så bestiller jeg gjerne fra Norwegian og billig hotell og slikt, og lever så billig jeg kan:P.

Jeg får det ganske greit til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset holder vi øyne og ører åpne for salg og kampanjer - å melde seg på nyhetsbrev fra flyselskaper og hotelltjenester er ofte veldig gunstig, slik at man kan forberede seg på kommende kampanjer :) Vi samler også bonuspoeng. Ellers kan man også spare noen kroner på å være fleksibel på når man reiser - som Peon sier er det mye billigere å reise i midtuke enn helg. (på norwegian nå får man feks Trondheim-Riga tur/retur for ca 300 kroner hvis man reiser midt i uka, mens helgeturen koster ca 1100 kr.)

Hvor man reiser har også mye å si selvsagt. Praha er billigere enn London og Budapest er billigere enn Praha igen, etc.

Som student er det ofte svært begrenset med penger, så om man vil reise mye med lite penger tror jeg stikkordene er jobb ved siden av skolen, sparing og prioritering. Og om du har mulighet til å reise med venner, sparer man fort noen kroner på overnatting hvertfall - et halvt dobbelrom er innmari mye billigere enn et enkeltrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange småsnurte venner lurer på hvordan jeg får råd til å reise mye, men de fleste av dem har bil, drikker alkohol, noen røyker, alle jentene bruker masse sminke og dyre klær etc. Så det er prioritering. For de fleste av mine venner tjener mer enn meg. Men som student klarte jeg bare skrape sammen til en tur i året da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...