Gå til innhold

Baby tegnspråk!


MorAJ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Dette virker som en utrolig god idé for å kunne forstå babyen sin! De har online kursing som jeg tror jeg skal melde meg på! Bare om å gjøre å bruke tegnespråket i hverdagen når du snakker med babyen din! :D

http://www.mysmarthands.com/Site/Baby_Sign_Language.html

Jeg misforstod her, jeg. Trodde det var snakk om tegning, og så er det tegnspråk.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant ja :) Jeg leste endel om det, men jeg kom aldri lengere enn å laste ned en folder med de viktigste tegnene på norsk (hvis man skal bruke tegnspråk så er det greit at de kan brukes i det daglige senere, og derfor norske tegn, ikke amerikanske). I barnehagen til snuppa så bruker de tegn for de viktigste tingene (sulten, tørst, trøtt osv):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at ungene da KAN utvikle talespråket senere enn hvis de ikke bruker tegn. Både fordi de har et tegn for ordene i stedet, og dermed ikke "trenger" å snakke. Og fordi de på en måte blir tospråklig, og tospråklige barn KAN begynne å snakke senere enn barn med bare ett språk. Dette kan jo bli litt frustrerende for barnet når det begynner i barnehagen, og de plutselig ikke blir forstått av de voksne der.

Men det er jo en vurdering man må gjøre. Det kan jo slå ut begge veier, og det er jo selvfølgelig positive sider ved å bruke tegnspråk også. Barna blir mer visuelle og kan uttrykke seg tidligere, og får lære seg et ekstrå språk.

Nå virka det som jeg er fryktelig skeptisk til tegnspråk her, det er jeg ikke altså, siden jeg er tegnspråklærer ;)

PS: Du vet at det kurset som går på nettet er Amerikansk tegnspråk, mens norsk tegnspråk er annerledes? Bare tipser ;)

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Nå vil jeg ikke akkurat kalle det de fleste driver med på såkalt babysigning for tegnspråk da, og så lenge foreldrene ikke er tegnspråklige, så vil neppe barna bli tospråklige.

Men tegn som støtte til tale, der hovedfokuset er på tale med tegn som støtter opp om talespråket er det absolutt. Så lenge barnet får inn begge deler, så vil det relativt raskt skjønne hvem det kan bruke hvilken kommunikasjonsform med, og jeg tviler sterkt på at det vil skade utviklingen av tale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vil jeg ikke akkurat kalle det de fleste driver med på såkalt babysigning for tegnspråk da, og så lenge foreldrene ikke er tegnspråklige, så vil neppe barna bli tospråklige.

Men tegn som støtte til tale, der hovedfokuset er på tale med tegn som støtter opp om talespråket er det absolutt. Så lenge barnet får inn begge deler, så vil det relativt raskt skjønne hvem det kan bruke hvilken kommunikasjonsform med, og jeg tviler sterkt på at det vil skade utviklingen av tale.

Så lenge barna som små lærer seg et tegn for alle nødvendige ord de trenger, så er de faktisk tospråklige akkurat da. Skjønner at de ikke kommer til å være det når de blir eldre, men i språklæringsprossessen lærer de to språk, dermed er de tospråklige. Å lære tegn og norsk, er akkurat som om de skulle lært seg engelsk og norsk. Det er to språk uansett hvordan man ser på det.

Jeg kjenner ei som lærte tegn til babyen sin, og mens andre barn sa "se, fugl!", gjorde han tegnet for fugl, og var ikke interessert i å snakke i det hele tatt.

Jeg sier ikke at alle barn har det sånn, og jeg sier ikke at det gjør noe, men det er noe man må ta med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leita litt på nettet i går og gjorde litt research og fant denne siden: http://gordon.acm.no/tegnordbok3/

Her finner du alle de vesentlige ordene, mamma, pappa, melk, vann, mer, igjen +++ Det er viktig at man hele tiden snakker samtidig som man bruker tegn med babyen og datteren til hun som har utviklet denne typen for taleopplæring er jo helt fantastisk! Hun kan som 2,5 åring stave 3 og 4 stavs ord, lese dem og skrive dem! En virkelig rollemodell! Og datteren har ikke blitt hemmet av denne mten å lære språk på, hun har heller fått språk raskere enn mange andre! :D Jeg tror jeg vi prøve å bruke tegn med datteren min når hun kommer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker både tegnspråk og talespråk til vår 8 måneder gamle baby. Hun sier noen tegn, av ord sier hun mamma og pappa. Veldig morsomt og nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker både tegnspråk og talespråk til vår 8 måneder gamle baby. Hun sier noen tegn, av ord sier hun mamma og pappa. Veldig morsomt og nyttig.

Så gøy! Må være så hjelpfullt å kunne forstå hva babyen din vil ha, og ikke oppleve den frustrasjonen når vi ikke skjønner:"babadedelalila" Jeg gleder meg til jeg skal prøve dette, må bare få med meg barnefaren på det (vi er ikke sammen) og det må jo være konsekvent!

Hun som startet dette firmaet i Usa har sånne bildekort med blde av f.ek et eple, sammen med ordet eple og på baksiden er det et bilde av hvordan tegnet utføres!

Her er Fireese, nesten 2,5 år, som staver ord og skriver dem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...