Gå til innhold

Hvordan finne kostnadene kun ut fra det her?


Gjest BI-stud.

Anbefalte innlegg

Gjest BI-stud.

Alt jeg har av informasjon er priser, differanseenhetskostnader og etterspurt mengde.

Hvordan kan jeg ut fra det lille der finne:

- totale kostnader

- variable kostnader

- differansekostnader

- sum enhetskostnader

- variable enhetskostnader

- differnanseenhetskostnader

?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har vel en tabell som viser hvilke kostnader som er ved de ulike produksjonsmengdene går jeg ut fra. Det første du da må gjøre er å tegne et enhetsdiagram for å finne vinningsoptimum. DEK markeres midt i produksjonsintervallene, fordi det er differansekostnad.

Faste kostnader finner du ved mengde 0. De kostnandene som er ved mengde 0 er faste fordi variable kostnader får man kun ved produksjon.

De variable kostnadene finner du ved å trekke fra de faste kostnadene fra DEK. Merk at alle tall du finner er per enhet. Skal du finne totalt må du gange med den mengden du skal finne kostnader for.

Differansekostnad har du vel allerede? DEK er bare å gange med mengden så finner du DK. Den mengden du skal gange med er den vinningsoptimale mengden.

VEK, altså variable enhetskostnader er per enhet. Har du funnet totale variable kostnader er det bare å dele på mengden.

Differanse enhetskostnader har du allerede, nemlig DEK.

Det er litt vanskelig å hjelpe når jeg ikke vet mer om hva du har av informasjon, men håper det er litt til hjelp. Legger du ut litt tall kan jeg alltids prøve å regne litt...

Endret av aluminium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt. Er dette representativt for nivået på BI? Dette her lærte vi i første BedØk-time på videregående. Hvis du har gått på BI en stund og ikke har skjønt hvordan dette gjøres bør du kanskje revurdere studieretning, eller eventuelt jobbe litt mer med faget. Dette er ikke vanskelig. Selv hun jeg satt ved siden av som forsåvidt var verdens største idiot klarte å bygge opp en forståelse for dette etter noen timer.

Jeg tror at ved å fortelle deg dette, så gjør jeg deg en mye større tjeneste enn om jeg skulle tegnet et diagram og forklart det for deg.

Sett deg ned. Les. Skriv. Tenk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt litt enig.

Første semester på BI er ufattelig enkelt, og mye av det er slik som de som hadde bedøk på videregående har vært borti. En ting man må huske på er at det ikke er noe krav om forkunnskaper på BI, så de som har hatt realfag tidligere må lære seg dette de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåvidt litt enig.

Første semester på BI er ufattelig enkelt, og mye av det er slik som de som hadde bedøk på videregående har vært borti. En ting man må huske på er at det ikke er noe krav om forkunnskaper på BI, så de som har hatt realfag tidligere må lære seg dette de også...

Jeg studerer økonomi ved et av landets universiteter, og har heller aldri hørt disse uttrykkene ennå, så ingen grunn til å henge ut BI. INGEN skoler i Norge krever bed.øk. fra vgs for å komme inn (noe som jo er ganske bra, da realfagsmatte gjerne vil være mer nyttig, og det er ingen økonomi i R-matte).

Det er faktisk mer enn bed.øk. man skal lære når man studerer økonomi, så ingen grunn til sånt hastverk som dere har. Pensum vi skal gjennom er mye større enn den kjære bed.økens dere fra vgs, og hvorfor skal akkurat det prioriteres først???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pensumet er mye større enn bedøk på vgs, det vet jeg også. Jeg går selv BI første året, men de som har bedøk fra før har en ganske stor fordel. De fleste av disse utrykkene er utrykk jeg jobbet mye med på vgs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, pensumet er mye større enn bedøk på vgs, det vet jeg også. Jeg går selv BI første året, men de som har bedøk fra før har en ganske stor fordel. De fleste av disse utrykkene er utrykk jeg jobbet mye med på vgs...

Selvfølgelig har dere en fordel, men trenger dere å rakke ned på oss som aldri har hatt disse uttrykkene av den grunn? Vi skal jo uansett lære dem "på nytt"? Er jeg dum fordi jeg ikke har hatt bed.øk? Er nivået mitt lavt fordi jeg ikke forstår et uttrykk jeg aldri har hørt? ;)

Merker at mange av klassekameratene mine som har hatt disse fagene fra vgs liker å briefe med det i begynnelsen... "Ååh, dette har vi jo hatt før, så enkelt!" En måned senere har vi gjennomgått alt de kunne fra før, og vi er plutselig alle på samme nivå. Da sliter plutselig en del av dem igjen, fordi de har brukt en måned på å sulle, i stedetfor å jobbe med stoffet (gjelder så klart ikke de fleste, men de få som tror at et fag på vgs som heter det samme på uni inneholder akkurat det samme). Foreleserne våre har t.o.m. uttrykt irritasjon over disse bed.øk.fagene fra vgs, fordi de lurer elevene til å tro at de kan mer enn de faktisk gjør, og fordi de i mange tilfeller driver vranglære.

Jeg hadde R1 og R2 fra vgs (2mx og 3mx), men jeg himler ikke med øynene og mener at medstudentene mine med S1 og S2 (mz-matten tror jeg) har et lavt nivå fordi de aldri har lært hvordan man løser et integral - jeg vet jo at de vil lære dette så fort det blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel en tabell som viser hvilke kostnader som er ved de ulike produksjonsmengdene går jeg ut fra. Det første du da må gjøre er å tegne et enhetsdiagram for å finne vinningsoptimum. DEK markeres midt i produksjonsintervallene, fordi det er differansekostnad.

Faste kostnader finner du ved mengde 0. De kostnandene som er ved mengde 0 er faste fordi variable kostnader får man kun ved produksjon.

De variable kostnadene finner du ved å trekke fra de faste kostnadene fra DEK. Merk at alle tall du finner er per enhet. Skal du finne totalt må du gange med den mengden du skal finne kostnader for.

Differansekostnad har du vel allerede? DEK er bare å gange med mengden så finner du DK. Den mengden du skal gange med er den vinningsoptimale mengden.

VEK, altså variable enhetskostnader er per enhet. Har du funnet totale variable kostnader er det bare å dele på mengden.

Differanse enhetskostnader har du allerede, nemlig DEK.

Det er litt vanskelig å hjelpe når jeg ikke vet mer om hva du har av informasjon, men håper det er litt til hjelp. Legger du ut litt tall kan jeg alltids prøve å regne litt...

Takk skal du ha! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har dere en fordel, men trenger dere å rakke ned på oss som aldri har hatt disse uttrykkene av den grunn? Vi skal jo uansett lære dem "på nytt"? Er jeg dum fordi jeg ikke har hatt bed.øk? Er nivået mitt lavt fordi jeg ikke forstår et uttrykk jeg aldri har hørt? ;)

Merker at mange av klassekameratene mine som har hatt disse fagene fra vgs liker å briefe med det i begynnelsen... "Ååh, dette har vi jo hatt før, så enkelt!" En måned senere har vi gjennomgått alt de kunne fra før, og vi er plutselig alle på samme nivå. Da sliter plutselig en del av dem igjen, fordi de har brukt en måned på å sulle, i stedetfor å jobbe med stoffet (gjelder så klart ikke de fleste, men de få som tror at et fag på vgs som heter det samme på uni inneholder akkurat det samme). Foreleserne våre har t.o.m. uttrykt irritasjon over disse bed.øk.fagene fra vgs, fordi de lurer elevene til å tro at de kan mer enn de faktisk gjør, og fordi de i mange tilfeller driver vranglære.

Jeg hadde R1 og R2 fra vgs (2mx og 3mx), men jeg himler ikke med øynene og mener at medstudentene mine med S1 og S2 (mz-matten tror jeg) har et lavt nivå fordi de aldri har lært hvordan man løser et integral - jeg vet jo at de vil lære dette så fort det blir aktuelt.

Ja, realfagsmatte er en fordel, og jeg angrer på at jeg ikke tok den på VGS. Selvsagt er det mange som er hovne fordi de tror at de kan det meste, men det jeg mener er forskjellen på VGS og BI/høyskole/univ. er at på VGS lærer man lite om hvordan man regner på tallene, man bruker bare ferdigmodeller til å finne tallene. Da jeg kom på BI ble det mye arbeid for å lære seg å regne på de samme tallene, så en klar forskjell er det.

En annen ting, når man har gått et halvår på BI bør man likevel ha klart å lære seg det meste av dette. Om jeg ikke husker helt feil så er dette noe av det første man går gjennom, så en som har gått et halvår uten å skjønne noe av dette kan ikke ha jobbet særlig mye med stoffet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Differansekostnad har du vel allerede? DEK er bare å gange med mengden så finner du DK.

Nei, det stemmer vel ikke?

Har man DEK og vil finne DK ganger man med differansen mellom produksjons/mengdeintevallene, ikke med selve mengdetallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, når man har gått et halvår på BI bør man likevel ha klart å lære seg det meste av dette. Om jeg ikke husker helt feil så er dette noe av det første man går gjennom, så en som har gått et halvår uten å skjønne noe av dette kan ikke ha jobbet særlig mye med stoffet...

Vi hadde et 5stp fag på ingeniørstudiet jeg går, der vi lærte alt ts spør om. Så må si meg enig i at det burde man kunne etter et halvt år på BI. Regner med at det er veldig mye mere økonomi der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det stemmer vel ikke?

Har man DEK og vil finne DK ganger man med differansen mellom produksjons/mengdeintevallene, ikke med selve mengdetallet.

Selvsagt, mengdeendringen. Beklager, det er en stund siden jeg har regnet med slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et 5stp fag på ingeniørstudiet jeg går, der vi lærte alt ts spør om. Så må si meg enig i at det burde man kunne etter et halvt år på BI. Regner med at det er veldig mye mere økonomi der...

Som andre prøver å si, når man skal studere økonomi i 3-5 år er det ikke en selvfølge at kostnads/inntektsanalyse fag er det første faget man får. Økonomi består av MYE mer enn bare det, kjære deg...;) Studerer selv økonomi 1.året (ikke BI), og skal lære disse uttrykkene i løpet av de neste ukene. M.a.o. har vi hatt ANDRE fag det første halvåret. I mitt tilfelle har jeg brukt det første halvåret på veldig mye matematikk, finansregnskap, ex.phil og organisasjonsteori. Blir det vanskelig for deg å forstå, at det er mer enn bare kostnadsanalyse vi driver på med ved økonomistudier? Og at skolene selv velger rekkefølge for når de introduserer fagene?

Eller er det bare fordi det er BI det er snakk om at det er legitimt å rakke ned på fagsammensetninga? Det er jo ganske in for tida å hate BI virker det som.

Endret av Coarvi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre prøver å si, når man skal studere økonomi i 3-5 år er det ikke en selvfølge at kostnads/inntektsanalyse fag er det første faget man får. Økonomi består av MYE mer enn bare det, kjære deg...;) Studerer selv økonomi 1.året (ikke BI), og skal lære disse uttrykkene i løpet av de neste ukene. M.a.o. har vi hatt ANDRE fag det første halvåret. I mitt tilfelle har jeg brukt det første halvåret på veldig mye matematikk, finansregnskap, ex.phil og organisasjonsteori. Blir det vanskelig for deg å forstå, at det er mer enn bare kostnadsanalyse vi driver på med ved økonomistudier? Og at skolene selv velger rekkefølge for når de introduserer fagene?

Eller er det bare fordi det er BI det er snakk om at det er legitimt å rakke ned på fagsammensetninga? Det er jo ganske in for tida å hate BI virker det som.

Nå skrev aluminium at dette gikk man igjennom første semesteret. Så noen angripning av BI bedrev jeg ikke. Kjenner flere som går på BI og alle de hadde bed.øk første halvåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer, slikt som dette er noe av det første man begynner å regne på første semester.

Det at det er forskjellige fagsammensetninger vet jeg veldig godt, har selv en kjenning som går HiB som driver med helt andre ting enn BI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...