Gå til innhold

Syklister i trafikken - hvor stor fare utgjør dette??


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hva synes dere andre om dem egentlig? Jeg for min del sitter med hjertet i halsen omtrent hver dag når jeg er ute å kjører, fordi syklister ofte bryter seg fram foran både biler og busser. Ikke er de klar over regler som følger en syklist heller i trafikken, spesielt ikke over gangfelt. Er det slik at de føler at de har like stor rett til å bruke gater og lyskryss og diverse annet som biler ferdes på? Er det ikke noe som heter gang-og sykkelsti? Jeg kan ikke se at syklister har betalt vegavgift.....................................................

Ganske oppgitt bilist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syklister har rett til å ferdes i kjørebanen, sykkelen regnes for et kjøretøy. Man har da de samme rettigheter og plikter som en bilist.

Personlig holder jeg meg helst på fortauet (bortsett fra på søndager -lite biltrafikk). Jeg skal innrømme at jeg ofte sykler over gangfelt fremfor å stige av og gå over -dersom det er lite trafikk. Men, jeg suser aldri ut i veien uten å tenke meg om, jeg vil da gjerne hjem med livet i behold. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gresshoppesang

Noen ganger er det ok med syklister. Når de følger trafikkreglene.

Da er det faktisk bare ok både miljømessig og helsemessig.

Har truffet syklister i 60 sonen med barn i sykkelsetet til tross for at det var sykkelsti på andre siden av autovernet.

Slike ting gjør meg litt oppgitt over syklister.

En annen ting er den, at syklister peiser ut i kryssene til tross for at de har rødt lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, dette tror jeg går begge veier. Jeg sykler mye i trafikken i Oslo, både på sykkelveier og trafikkerte gjennomfartsårer, og følger vanlige trafikkregler. Men bilene tar ofte svært lite hensyn til syklister! For noen uker siden kjørte en bilist opp på siden min og tutet, veivet ned vinduet og pekte iltert mot fortauet. Hallo?

Dessuten er det mange biler som ikke blinker selv om de skal svinge til siden. Hvis f.eks jeg står foran en bil og venter på grønt, kan bilen finne på å plutselig svinge inn rett foran meg uten å blinke. Livsfarlig!!

For ikke å snakke om FOTGJENGERE! De tar overhodet ikke hensyn til syklister, vaser bare rett ut i kjørebanen uten så mye å snu seg for å se seg om. Makan! Dessuten: Hvis de ser at en syklist kommer i full fart på en bilvei, starter de likevel kryssingen av veien uten å skynde seg(uten fotgjengerfelt), og venter så klart at jeg skal BRÅBREMSE for deres skyld. :evil:

Men jeg har også sett mange halsbrekkende manøvre fra syklister, bare så det er sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er livredd for syklister.

På vei til jobb kjører jeg en vei som har et oppmerket sykkelfelt redd ved siden av. Uten autovern eller kant mellom.

Og i en rundkjøring der jeg skal første til høyre har jeg flere ganger hoppet i setet av syklister som kommer susende når jeg er på vei til å kjøre.

JEG er inne i rundkjøringen og DE har derfor vikeplikt. Biltrafikken går sakte akkurat der, ofte kø. Men syklistene kommer i en rasende fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen sykkelstier ved veien - greit. Da kan de få sykle i traffikken, men da får de jammen følge loven de også. De har like mye vikeplikt som vi i bil.. Men de følger den aldri... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syklister i trafikken er noe hersk. Noe av grunnene er allerede nevt. De sinker trafikken og buser frem. Dessuten synes de dårlig. Hvis de skal ferdes sammen med bilene, hvorfor er de ikke pålagt å bruke lys slik som bilene. :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister som følger trafikkreglene er OK. Dessverre er de i mindretall. Veldig mange veksler mellom å oppføre seg som bil og fotgjenger akkurat når det passer dem best. Det skaper lett farlige situasjoner. Også har du alle de som ikke følger noen regler, da :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en type syklister som jeg er livredd. Det er menn i 40-årsalderen, med sykkel til førtitusen og tipp-topp sykkelbukse, sykkeljakke og sykkelsko. De sykler til jobb i et vanvittig tempo - selvsagt midt i veien - fortau og sykkelstier er for pingler. De mener at de har alle rettigheter men glemmer sine plikter ... har enda til gode å se en av disse stoppe for gående og amatør-syklister på sine "gamle" DBS-sykler og i vanlige klær. Har utallige ekspempler på at disse steinkule selvlysende mennene regelrett har syklet ned andre mennesker så det endte opp med både legebesøk og sykemelding. Men, men ... tøft skal det være :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier som flere andre her:

Jeg er livredd for syklister! :cry:

Ikke for syklistenes del - jeg gir for å være helt ærlig faen i hva som måtte skje med en av dem - sykler de med livet som innsats så får de betale prisen også.

Jeg kjører scooter (skal jeg kansje ikke si det så høyt? Det er kansje nok av dem som hater oss også :ler: ) og ønsker ikke å bli veltet i bakken for det er vondt når man kjører litt fort. :oops:

Jeg er dødsredd spes. når jeg kjører gjennom gater som har tverrgater med nedoverbakke mot veien jeg kjører i. Jeg vet ikke hvor mange ganger det har vært på håret at jeg har blitt truffet av en gærning som kommer fra ingensteder. (Selvsagt ikke på de veiene jeg har vikeplikt fra - de stopper jeg for)

Eller de syklistene som kjører forbi på høyresiden idet jeg skal til å svinge mot høyre. Hater dem. Mye. :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du livredd for syklister følger du kanskje ikke godt nok med i trafikken?? Kanskje du bør se litt oftere i speilet ditt? Eller prøve å sykle selv for å føle hvordan det er.

Flere syklister, mindre køer!

Og så bør jo selfølgelig veier planlegges for at det også finnes syklister, for det kommer det alltid til å gjøre uansett hvor mye bilistene irriterer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du livredd for syklister følger du kanskje ikke godt nok med i trafikken?? Kanskje du bør se litt oftere i speilet ditt? Eller prøve å sykle selv for å føle hvordan det er.

Jeg er ikke en hjerneløs trafikant som ikke vet å bevege meg i trafikken, så vær så snill å ikke snakk til meg på den måten heller. Jeg sykler svært så ofte til jobb selv, så jeg vet svært godt hvordan det er å være syklist.

Men så er det heller ikke den "vanlige" syklisten jeg snakker om. Jeg snakker om de uvettige syklistene som farer frem i en helvetes fart uten å ha så mye som en eneste trafikkregel i tankene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en type syklister som jeg er livredd. Det er menn i 40-årsalderen' date=' med sykkel til førtitusen og tipp-topp sykkelbukse, sykkeljakke og sykkelsko. De sykler til jobb i et vanvittig tempo - selvsagt midt i veien - fortau og sykkelstier er for pingler. [/quote']

Husker i fjor sommer, jeg skulle gå til jobb. Går på fortauet, og tar akkurat et skritt mot fotgjengerfeltet for å krysse veien, og jeg blir nesten sneiet av en slik fyr -på fortauet, og uten vett til å gi lyd fra seg. "Oj!" hører jeg bare idet han suser forbi. Dagen etter traff jeg samme fyr på samme sted -men denne ganger kjørte han i veibanen (der jeg mener han hørte hjemme), sannsynligvis klok av (nesten) skade. Sykler man i høyt tempo må man også kjøre der det passer seg.

Jeg for min del er en skikkelig kjerringsyklist, som er livredd fart i nedoverbakker, og som "siger" forbi fotgjengere. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syklister har faktisk lov til å kjøre både på fortau og i veien. Men de har vikeplikt for fotgjengere, og det gjør at mange (spesielt disse omtalte tøffingene- råkjørerne) foretrekker å sykle i veibanen, selv om det er sykkelsti ved siden av.

Dessuten er ofte sykkelstiene i en elendig forfatning, nesten farlig å sykle der, og da velger man også veibanen.

Dessverre driver noen uvettig sykling, men bilisten er likevel alltid den "sterke" part, og må bare være forberedt på at snart dukker en syklist opp her, en annen der, og plutselig til og med en fotgjenger i veien foran. Det hører med til aksomhetskravet i trafikken.

Egentlig burde flere folk ha syklet! Det er godt for helsen, og man holder seg slank og sprek. Samfunnet ville spare masse penger hvis sykling ble enda mer utbredt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere andre om dem egentlig? Jeg for min del sitter med hjertet i halsen omtrent hver dag når jeg er ute å kjører, fordi syklister ofte bryter seg fram foran både biler og busser. Ikke er de klar over regler som følger en syklist heller i trafikken, spesielt ikke over gangfelt. Er det slik at de føler at de har like stor rett til å bruke gater og lyskryss og diverse annet som biler ferdes på? Er det ikke noe som heter gang-og sykkelsti? Jeg kan ikke se at syklister har betalt vegavgift.....................................................  

Ganske oppgitt bilist.

:enig_animasjon:

Så uendelig enig med deg!

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte å finne på sykkelen. Noen ganger i veibanen og andre ganger på fortauet og befinner meg også på gang og sykkelstier.

Fortau liker jeg dårlig. Det er kantstein og barnevogner og unger og gamle med rullator på fortauene, og da blir jeg et fremmedelement.

Gang- og sykkelstier liker jeg, men ønsker at de kunne vært vedlikeholdt i samme takt som bilveiene. Feiing etter vinteres støing er et sterkt ønske, for en bråbrems på grus oppå asfalt er ikke bare bare når man ferdes på sykkel.

Og når jeg sykler på veien, da holder jeg avstand til grøfter og veiskuldre - for min egen sikkerhets skyld. Det er alltid noen sjåfører som arsolutt skal passere med minste mulige klaring, og har jeg ikke noe å gå på da, havner jeg ute i geografien. Det er ikke mer enn et par måneder siden jeg opplevde det sist, og jeg har fortsatt vondt. Og jeg opplever stadig at lastebilsjåfører med henger glemmer at de har med hengeren, så når de svinger inn etter å ha kjørt forbi meg, blir det veldig liten plass på veien til meg og sykkelen. Likevel - yrkessjåfører - de som har det travelt og skal levere folk eller varer på bestemte tidsrom, de er mye mye mer hensynsfulle enn den vanlige matpakkekjøreren som sitter i bilen sin - alene - i kø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg sier som flere andre her:

Jeg er livredd for syklister! :cry:

*Lover deg at jeg ikke er det minste farlig*

Sykler til jobben (7,3 km) nesten hver dag. Når ikke jeg går da. Bruker sykkelstien det lille stykket det finnes. Er det ingen fotgjengere å se, bruker jeg fortauet. Ellers bruker jeg veien. Innrømmer at det går fort i blant, men jeg slutter sent på jobb, folketomt i gatene på natten. Uansett er jeg veldig ydmyk og veldig klar over at alle ikke vet helt hvor de har syklister generelt.

Mange fler burde sykle, kanskje det hadde blitt flere og bedre sykkelstier da? Og bedre miljø? Og sterkere, sunnere kropper?

Hiv dere på da, vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har på følelsen av at mange syklister innbiller seg at vi alltid kan høre at de kommer syklende - forståelig nok, siden det "bråker" ganske mye ut ifra en syklist perspektiv. Newsflash: det er ikke alltid vi gjør det nemlig! Har mang en gang blitt "sneiet" av syklister når jeg f.eks står og venter på bussen.

Verste eksempel jeg har sett av hasardiøs sykling, var en gang jeg skulle av bussen - ser en dame som går på fortauet bli regelrett kjørt ned av en syklist, med busspassasjerer som skrekkslagne vitner. Det smellet var ekkelt kan dere tro.

Som en nevnte her så har syklister "vikeplikt" for trafikanter - i dette tilfellet kan man trygt si det ikke ble overholdt (dama og syklisten gikk det heldigvis bra med forresten).

Jeg personlig har ikke noe særlig til overs for syklister - grunnen til det er at jeg ser farlige situasjoner hver eneste dag - for ikke å snakke om at de sinker trafikken. Sykkelstier er til for å brukes - kom ikke her og si at de er for "farlige" å bruke...

Erter sikkert på meg mange her, men men.... :sjarmor:

Jeg er sikker på at noen av dere er eksemplariske syklister - men dere hører i alle fall til unntakene - skulle ønske det fantes flere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklister som følger trafikkreglene er OK. Dessverre er de i mindretall. Veldig mange veksler mellom å oppføre seg som bil og fotgjenger akkurat når det passer dem best. Det skaper lett farlige situasjoner. Også har du alle de som ikke følger noen regler' date=' da :frustrert:[/quote']

:Nikke: Helt klart enig med Labella!!

De syklistene som sykler pent på fortauet, når de skal sykle på fortauet har man faktisk krav til å sykle så pent at man kan stoppe enkelt og ikke være til fare for fotgjengere (som jeg er stort sett), er helt i orden.

De syklistene som sykler i veibanen, og som følger trafikkreglene, er slik jeg kan se det ikke noe stort problem heller.

men så er det så fordømra ofte man møter på disse som Labella beskriver, som leker bil når det passer dem og svitsjer til fotgjenger så fort det passer dem best... De som fortsetter å sykle når bilene får rødt og fotgjengerne får grønn mann, fordi de da plutselig ikke er bil lenger, men ett eller annet annet.. og som hopper opp på fortauet og suser videre i samme fart, fordi det er kø og enklere for dem å kjøre på fortauet plutselig.... etc etc.

Så har du de som lusekjører i veibanen, og som skaper farer fordi bilister blir forbannet, de har vel rett til åkjøre der, men det hadde vel vært tryggere for alle om de syklet på fortauet?

Og de som suser av gårde i hundreog tjue på fortauet, ligger på bjella og hviiiiner forbi med olmt blikk når en stakkars fotgjenger ikke spretter fort nok ut i brenneslekrattet....

Her forleden hadde jeg en søt en, han kom susende langs veien mot ett lyskryss. bilene fikk rødt, jeg fikk grønn mann og skulle krysse over veien. Men i redsel, fordi denne syklisten ikke så ut til å stoppe, så turde jeg ikke gå selv om jeg hadde grønn mann. Syklisten suste inn i fotgjengerfeltet og gjorde en nesten 90 graders vinkel og suste OVER fotgjengerfeltet (altså der jeg skulle gått om jeg hadde turt).... :o :o :evil:

Hadde det tilhørt sjeldenheten at syklister gjorde slike krumspring skulle jeg latt være å si noe, men som fotgjenger så er jeg ALLTID den svake part, og det er nesten så endel syklister vet å utnytte seg av akkurat det!! :evil:

aline liker IKKE syklister!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...