Gå til innhold

Kaldt ute, kondens på vinduene som fryser til is!


Gjest trude.lutt

Anbefalte innlegg

Gjest trude.lutt

PÅ soverommene blir det så fuktig at det renner vann på innsiden av vinduene...Og nå som det er kaldt fryser dette til is! Som igjen smelter og som gjør at treet i kanten på vinduet blir svart! Hva skal jeg gjøre? Lukene over vinduene står oppe, viften på badet står på om natten og dørene er oppe for at luften skal sirkulere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inntil det blir mildere, så kan du jo legge et håndkle i vinduet som trekker til seg fuktigheten.

Lufter du nok der så det ikke blir kondens? (Ikke bare med ventiler)

Prøv med litt varme der før du legger deg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det på mange av vinduene våre også!! På kjøkkenet, badet og litt i stuen. Og alle vinduene, utenom på badet, er relativt nye, om det har noe å si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_marta_*
Sånn er det på mange av vinduene våre også!! På kjøkkenet, badet og litt i stuen. Og alle vinduene, utenom på badet, er relativt nye, om det har noe å si..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler om gamle, dårlig isolerte vinduer, vi har akkurat samme problemet. Så ja Minttu, det har noe å si. Det skjer ikke nødvendigvis fordi det er for fuktig inne, men fordi vinduet er for kaldt. Det er det samme som skjer når du skjenker deg et glass isvann om sommeren og glasset blir våt utenpå. Det svarte er muggsopp, det er litt av det i luften rundt oss hele tiden men den "slår seg ned og trives" på fuktige steder. Jeg har ikke funnet noen bedre løsning på dette problemet enn å lufte med godt åpent vindu i noen minutter en til to ganger for dagen (ikke luft så lenge at det blir kaldt i veggene, det holder med 10-15 min) og å tørke vannet vekk med en klut i samme slengen. Å legge et håndkle i vinduet ville jeg ikke gjort, det vil likefullt mugne under. Dessverre er det veldig slitsomt å gjøre dette, men det er det eneste jeg vet om som hjelper. Jeg innrømmer gjerne at jeg ikke alltid er like flink til å følge mine egne råd... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier et hus hvor det blir slik i alle vinduene i hele huset.

Eneste positive med det er at ingen kan se inn :fnise: siden det er isroser fra topp til bunn :)

Kjedelig når det smelter de dagene det er finvær da vannet renner ut på karmen, men det eneste jeg får gjort er å tørke opp. Tørker et par ganger om dagen.

Kan ikke ha mer varme på heller...da kommer jeg til å daue her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondens på innsiden av vinduet kommer jo av luftfuktigheten inne i huset som mettes når den kjøles ned på det kalde vinduet. Og som igjen fryser til is.

Fyrer du med radiatorovner, eller varmepumpe? Du kan jo være at luften er svært fuktig i huset da. Det er jo lett for at man drar med seg mye fuktig snø osv utenfra som fordamper når den kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...