Gå til innhold

har kjøpt hus - bør låsene skiftes?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort jeg. Kanskje. Spørs kanskje hvor gammelt huset er og om hvordan de du kjøpte det av "er". Er pittelitt paranoid jeg da :)

Endret av Poppzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da mine foreldre kjøpte hus gjorde de ikke det. Flere år etter kom det folk med nøkler de hadde hatt liggende (forrige eier var gammel mann, glemsk, smekklås på dører...) hadde aldri innbrudd da. aldri noe som forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om man skal det i følge forsikring og sånt jeg..? Foreldrene mine snakket om det da de kjøpte og solgte hus nylig. Man har jo ingen garanti for at alle nøkler fra forrige eier er levert inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell
Jeg lurer på om man skal det i følge forsikring og sånt jeg..? Foreldrene mine snakket om det da de kjøpte og solgte hus nylig. Man har jo ingen garanti for at alle nøkler fra forrige eier er levert inn.

Vi gjorde ikke det da vi kjøpte huset vårt. Det var heller ingen informasjon fra forsikringsselskapet om at dette var nødvendig, men som enkelte sier: en kan jo se an de en kjøper boligen fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...en kan jo se an de en kjøper boligen fra.
...men en vet jo ikke hvem som har eid boligen før dem igjen. Jeg ville ha skiftet ut låsene for å føle meg helt sikker i mitt eget hus. Syns ikke det er å være paranoid jeg. Rundt oss finnes det alle typer mennesker, som gjør de underligste ting som vi selv aldri ville ha sett på som normalt.

Det er min jobb å beskytte meg og mine. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Spinell
...men en vet jo ikke hvem som har eid boligen før dem igjen. Jeg ville ha skiftet ut låsene for å føle meg helt sikker i mitt eget hus. Syns ikke det er å være paranoid jeg. Rundt oss finnes det alle typer mennesker, som gjør de underligste ting som vi selv aldri ville ha sett på som normalt.

Det er min jobb å beskytte meg og mine. :jepp:

Jeg er ikke helt uenig med deg, men vi har nok hatt litt ulike situasjoner i bakhodet da vi skrev svarene våre. Ikke alle hus har hatt mange eiere og en ukjent forhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jens_*

Ta med låsen til en låssmed så "koder" han den om for deg. Det vil si at han bytter rekkefølgen på skivene inne i låsen. Så sliper han nye nøkler som passer. Det blir billigere enn å kjøpe ny lås, men det går ikke hvis låsen er alt for gammel, eller slitt.

Jeg ville absolutt byttet nøkler til låsene i huset. Du vet aldri hvem som er i besittelse av nøkler som passer til låsen. Alle tidligere eiere og de de har lånt bort nøklene til kan potensielt ha en kopi.

Jeg hadde ikke sovet trygt om natten om jeg visste at noen kan låse seg inn nårsomhelst.

Det er en billig forsikring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skift lås.

Det er ikke dyrt i forhold til resten av kostnadene ved flytting/huskjøp. Og du vet ikke alltid hvem som kan ha hatt tilgang på nøklene uansett hvor nytt huset er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"helt" trygg som dere sier er ikke helt trygg om en bytter heller, tar ikke mange sekunder å dirke opp en lås for de som kan det. ofte veldig enkelt å lirke opp vindu også.

det vil sjeldent være noe problem å ta seg inn til noen nøkkel om en skal dette som et argument for å bytte eller for å la vær får en vurdere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"helt" trygg som dere sier er ikke helt trygg om en bytter heller, tar ikke mange sekunder å dirke opp en lås for de som kan det. ofte veldig enkelt å lirke opp vindu også.

det vil sjeldent være noe problem å ta seg inn til noen nøkkel om en skal dette som et argument for å bytte eller for å la vær får en vurdere selv.

Klart det. Men en får faktisk avkortning på forsikringssummen dersom noen bruker nøkkel. Dessuten er det jo mange som kan ha nøkkel; da foreldrene mine solgte huset nylig etter at det har vært i familien i over 50 år, var det endel familiemedlemmer (også ekskona til broren min for eksempel), naboer osv som hadde nøkkel. Alle pålitelige folk antagelig, men mye rart som kan skje; noen kan miste nøkkelen, eller begynne å surre (har noen tilfeller av demens f eks) og tro at det fortsatt er vår familie som bor der. Selvfølgelig går det stort sett bra, men jeg ville skiftet lås. Det er jo bare snakk om noen hundrelapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...