Karl Bonade Jr. Skrevet 8. januar 2010 #41 Del Skrevet 8. januar 2010 Nei, fremmedfrykt eksisterer ikke. Det er som sagt et tåpelig ord. Det som derimot eksisterer, og i større og større grad, også blant politikere også innen Arbeiderpartiet (ikke lenger bare Fremskritts-Hagen), er et realistisk syn på at denne innvandrings-/asylpolitikken ødelegger Norge. Bøhler og Berntsen er vel talsmenn for Arbeiderpartiet i så sammenheng for Oslo i første rekke.Man må nok være en anonym gjest for å påstå at at fremmedfrykt ikke eksisterer. Hvor skal jeg sende Komiske Ali-prisen? Realisme er noe du liker, skjønner jeg. Kanskje litt underlig, ditt utsagn om fremmedfrykt tatt i betraktning. Finnes forresten rasisme? Eller er det også ikke-eksisterende (og et tåpelig ord)? Regjeringen går inn for å stramme inn, Danmark og Sverige har gjort det samme: lider de alle av fremmedfrykt?Å ønske å begrense innvandring er ikke synonymt med fremmedfrykt. Å tillegge meg den meningen er naturlig nok i tråd men en polarisert sort/hvitt-retorikk, men like fullt på jordet. Så svaret på det spørsmålet blir "nei". Hvis du leser de andre innleggene mine, vil du (kanskje) forstå hva jeg legger i begrepet. "Fremmedfrykt": Det lyder som om jeg skulle sendes til psykolog for å kureres akkurat som for edderkoppfobi!Du kan lese om fremmedfrykt her. Du kan sikkert kureres for fremmedfrykt. Men folk som vil bli "kurert" hos psykolog, eksempelvis, vil som regel ha hjelp. Men noe sier meg at en som mener at fremmedfrykt ikke eksisterer, ei heller vil oppsøke noen for å bli kvitt det. Sannheten er at disse hordene vi har fått inn her, og som forbruker så enormt mye av vårt sosial-/trygdebudsjett ikke har noe her å gjøre. De lyver seg inn, mesteparten av dem, og det vet alle. De er også verdensmestere i å kunne bruke og jukse seg til norske trygdeordninger. Les anmeldelsen av boken Svindel uten grenser i kulturdelen av dagens Aftenposten.Den klassiske fremmedfryktmannen/kvinnen tilhører også de lavere sjikter. Fellesnevneren der er en usunn livsstil, større risiko for arbeidsledighet og tilhørende belastning på trygdesystemet. Du går også i den klassiske fella og generaliserer en hel gruppe. Elementær dustelogikk, that is. Du bruker taxi-saken som brekkstang for å vise at disse innvandrerne er kriminelle. Hvis vi tar for oss alle typer kriminalitet som nordmenn utøver, så kommer kanskje ikke vi heller så godt ut. Men pytt - hvor billig retorikk er vi ikke villige til å bruke i eksempelets makt? Hvor mye "forbruker" de forresten av budsjettet? Har du tall? Og deretter: Definer enormt mye. I tillegg til at pengene våre går dit, er jeg også veldig bekymret for hvordan vårt samfunn vil bli. Vi er et lite land, og tåler ikke så mange innvandrere fra ikke-vestlige land som skal kreve og kreve: Ingen liten gris lenger på bildet på Kristiansand sykehus: Nei, de bøyer seg i støvet de norske der, for de vil ikke bli stemplet for å lide av fremmedfrykt, nei vi skal ha fremmedelsking.Her skal du ha ros for et helt avsnitt uten svada. At du er bekymret for fremtiden (med tanke på innvandring) har jeg 100% forståelse og ditto respekt for. At bankene tar bort sparegriser, er jeg 100% prosent enig med deg i at er tull. Jeg tror vi gjør oss selv en bjørnetjeneste ved å jatte med på slikt. Jeg lider ikke av frykt for det fremmede, fordi det er fremmed, men jeg er realist nok til å se at de bringer med seg en (u)kultur vi i Norge ikke ønsker (eller er du for nei til ytringsfrihet, norske damer er horer fordi de kler seg som de gjør, kjønnslemlesting, tvangsekteskap, kvinner skal ikke ut i jobb, vi mangler offentlig pisking: Sitat fra ingress i Aftenposten i dag fra en muslimsk drosjesjåfør, henrette homofile, og kan du ikke det her i Norge kan du ihvertfall trakasere dem, og så videre, og så videre). Og at de er et pengesluk, er udiskutabelt.Den realismen din er særdeles subjektiv/relativ - og du nevner ikke med ett ord årsakene til at vi har innvandring. Hvis du vil fremstå seriøs, bør du kanskje vise at du har forståelse for de humane beveggrunnene. Selvsagt koster innvandring penger. Hvem er uenig i det? Skal vi la selvfølgelighetene ligge? Slutte å slå opp åpne dører? Vedr. homofili, så minner jeg om at det var forbudt i Norge inntil 1972. Utvis litt mindre historieløshet, så blir dette bra. Og apropos henretting: Det mangler ikke på folk i Norge som ønsker dødsstraff. De tilhører som oftest samme sosiale sjikt som den gruppen du hevder ikke eksisterer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 9. januar 2010 #42 Del Skrevet 9. januar 2010 Fremmedfrykt eksisterer, men det som blir så irriterende galt er når vi som ser de negative konsekvensene av innvandrings- og asylpolitikken her i landet, blir stemplet som rasister eller innehavere av denne fremmedfrykten. Fremmedfrykt har i stor grad blitt det nye stempelet i og med at rasismestempelet er utgått på dato, eller bare brukt opp og misbrukt. Om disse nye landsmennene koster uforholdsmessig mye? Ja, når det viser seg en folkegruppe som tilsvarer rundt 20% av Oslos befolkning faktisk er mottakere av rundt 50% av de sosiale utbetalingene, så må man kunne påstå at de koster uforholdsmessig mye, og det er grunn til bekymring for velferdsstaten slik vi kjenner den og gjerne vil beholde den. Jeg finner desverre ikke igjen de artiklene hvor jeg i sin tid fant dette tallet, men det gjør det ikke til usannhet av den grunn. Det der med å stemple folk som ikke er for køl åpne dører mot vesten som mindre oppegående enn folk som er for, er også et meget billig triks og kalles hersketeknikk. Men dette vet du. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karl Bonade Jr. Skrevet 9. januar 2010 #43 Del Skrevet 9. januar 2010 (endret) Fremmedfrykt eksisterer, men det som blir så irriterende galt er når vi som ser de negative konsekvensene av innvandrings- og asylpolitikken her i landet, blir stemplet som rasister eller innehavere av denne fremmedfrykten. Fremmedfrykt har i stor grad blitt det nye stempelet i og med at rasismestempelet er utgått på dato, eller bare brukt opp og misbrukt.Det er sikkert noen som ikke ser noen problemer med innvandringen. Fjols finnes med alle mulige fortegn. En vettug debatt om innvandring tror jeg de fleste ønsker velkommen. Problemet er at folk sitter og sprer grums om innvandrerne og ikke politikken. Men når du skriver "når vi som ser", så kan dette vanskelig tolkes annerledes enn at du ser mer enn meg. Det jeg savner fra din/deres side, er at man ihvertfall av og til kan ta med de humane aspektene i debatten. De er neimen meg ikke ofte framme i søkelyset. Som jeg har nevnt tidligere, er det særdeles få ganger de innvandringskritiske tar med nyansene og sier noe om hvorfor vi har innvandring (på tross av ulempene). Det er en særdeles lite ryddig fremgangsmåte. Når det gjelder de fjolsene som spiller ut rasismekortet, så forstår jeg at det er irriterende. Men, er dette så veldig utbredt på dette forumet? Hvis vi teller opp "rasistfjolsene" og "brungrumserne", så tror jeg sistnevnte går av med en soleklar seier. Og, legitimerer noen fjols at man legger seg på samme bunnivå? Det virker som du tror at "Ah, dere er rasister alle sammen!"-fjolsene har en appell til meg. Tro meg - det har de ikke. De klarer heller ikke å lire av seg mer enn én setning av gangen, og det sier seg selv at budskapet blir like magert som innholdet i loftsetasjen deres. Eksempelvis er Frp et parti som byr meg i mot. Allikevel har jeg rakket mye mer ned på anti-Frp-ere enn partiet. Hvorfor? Fordi mote-anti-Frp-fjolsene forpester debatten med tull, bare med "sitt" fortegn. Men i hvor stor grad går du ut mot "brungrumserne" her på forumet? Hvis man gjør en felles innsats og driter ut fjolsene, vil du sitte igjen (vel, det er lov å håpe) med de folkene som er villige til å ta debatten på ryddig vis. Om disse nye landsmennene koster uforholdsmessig mye? Ja, når det viser seg en folkegruppe som tilsvarer rundt 20% av Oslos befolkning faktisk er mottakere av rundt 50% av de sosiale utbetalingene, så må man kunne påstå at de koster uforholdsmessig mye, og det er grunn til bekymring for velferdsstaten slik vi kjenner den og gjerne vil beholde den. (...)Jeg forstår hva du mener, og respekterer ditt syn helt og fullt ut. Men da bør du også respektere at andre synes kostnaden er verdt å bære, og at disse ser ulempene, men at de i det humanes øyemed velger status quo. Men jeg legger gjerne til at man bør bli flinkere på integreringsfronten. Hvordan det skal gjøres, har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om. Det der med å stemple folk som ikke er for køl åpne dører mot vesten som mindre oppegående enn folk som er for, er også et meget billig triks og kalles hersketeknikk. Men dette vet du.Jeg tror snart alle på forumet kjenner til begrepet hersketeknikk. Og ja, jeg innrømmer mer enn gjerne at min hets av fjolsene* er en orgie i diverse teknikker. MEN, jeg viser samtidig til hvor det svikter for dem det gjelder. Jfr. mitt spørsmål om troverdighet, så er det etter hvert så mange som har null igjen av den valør, at de like gjerne kan pakke sammen og finne seg en annen hobby. Jeg minner om at du først kalte meg en selvhøytidelig dust for deretter å omtale "meg og mine" som "blokkerte". Så jeg tror du trygt kan avstå fra å belære meg i hersketeknikk. (For øvrig har jeg aldri omtalt folk som har et annet - RYDDIG/REDELIG/SAKLIG - syn på innvandring enn meg, som mindre oppegående.) * og med fjols så mener jeg ikke folk som har et annet syn på ting enn meg, men folk som ikke forstår hvordan man fremlegger sitt syn på en redelig måte. (Dette tillegget bør egentlig være overflødig, men med tanke på den poliariserte holdningen mange har, er det noe som sier meg at den er på sin plass.) PS! Jeg beklager at innleggene blir så lange, men jeg føler det er så mye misforståelser og tullball som må klares opp i før man kan få en ryddig debatt. Endret 9. januar 2010 av Karl Bonade Jr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 9. januar 2010 #44 Del Skrevet 9. januar 2010 Har jeg kalt deg selvhøytidelig? Da kan jeg vel anta at du er Kenneth i ny ham? Når jeg skriver "vi som ser", så mener jeg ikke nødvendigvis at jeg ser mer enn "deg", men at jeg tillater meg å være skeptisk til det jeg ser. Jeg også vet hvorfor man tar i mot asylsøkere, og jeg også mener at man skal hjelpe, men ingen er tjent med at vi lar hele velferdssystemet gå dukken fordi vi tar inn flere pleietrengende enn vi strengt tatt har midler til å forsørge - verken du, dine fremtidige barn, eller all verdens asylsøkere er tjent med det. Hvordan skal vi kunne opprettholde det gode velferdssystemet vi faktisk har, hvis vi pøser pengene ut på rekordtid? Og hvorfor skal vi ta inn så himla mange mennesker uten at vi har noen formening om hvordan vi skal klare å integrere dem slik at de kan bli en ressurs istedet for en byrde? Mener du at vi skal åpne dører på vid gap, og så får vi ta det som kommer? Det går sikkert bra til sist? Lar seg ikke integrere, uttalt av tidligere tysk SPD-topp. Det stemmer nok at ikke mange her på forumet bruker begrepet rasist, men fremmedfrykt har de begynt å ta flittig ibruk. Videre kommer de/dere ikke med mange argumenter på hva som gjør innvandring til en så himla bra ting. Det går mer i: Alle de muslimene jeg kjenner går på skole eller jobber og er innmari greie. Hvilket strengt tatt ikke har noe i debatten å gjøre. Guess what? Min aller beste venn i hele verden har farge som kaffe, ellers har jeg nevøer med farge som melkesjokolade og en muslimsk svigerinne fra Tyrkia... det har ikke noe med saken å gjøre. Dette er velfungerende mennesker som klarer seg selv. Problemet er de tusenvis som er her ulovlig, de mange/hundrevis/tusenvis (?) som ikke vil integreres - de vil jo faktisk ikke, og hva skal vi gjøre med det? Disse som gjør Grønland mer muslimsk enn Marokko, ref et par andre tråder i forumet. Disse som ser på døtrene våre som horer fordi de ikke går i burka eller annet - etter deres syn - passende antrekk. Disse som topper overfallsvoldtektsstatistikken i Oslo... det er disse som er problemet, og de er et reelt problem. Om ikke for de som ikke har fått disse problemene direkte på kroppen, så i aller høyeste grad for de som faktisk har opplevd det. Det hjelper ikke de traumatiserte jentene som har blitt voldtatt på grovt vis at dette er krigsskadde, unge menn (kanskje) som egentlig trenger hjelp. Dette er alvorlige problemer som må tas tak i, og det nytter ikke å forsøke og dysse det ned og skyve det under teppet fordi "de aller fleste er faktisk skikkelige folk som jobber og betaler skatt". Ja, det gjør de fleste etniske nordmenn også; betyr det at vi skal overse de kriminelle og bare la dem holde på? Og et regnskap på hva denne politikken egentlig koster, skulle vært interessant å se. Vi får se regnskap på alt annet, og politikken legges opp etter kostnader på alt annet, men ikke på dette området. Der er det hysj hysj... Vi er et knøttlite land. Vi kan ikke redde verden selv om vi per i dag har penger. De pengene varer ikke inn i evigheten - hva var det jeg leste? At oljefondet er tomt innen tjue år hvis vi fortsetter? Hva da? Snakk om å gi bort ikke bare skjorta si, men fabrikken som kunne sydd ny også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 10. januar 2010 #45 Del Skrevet 10. januar 2010 Bare vent til sommeren du. Egoister er så kalde mennesker at de kan vi bruke som aircondition når det er sommer og varm. Noen burde lese det innlegget om egoister i dagens Si:D i Aftenposten. Den var faktisk ganske god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 10. januar 2010 #46 Del Skrevet 10. januar 2010 Hmm.. når det snakkes om kalde egoister.. er det ikke egentlig rimelig egoistisk og kaldt å rasere velferdsstaten for å redde noen tusen individer i dag slik at de som skal leve i dette landet om tjue+ år blir sittende igjen med bare rester? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 10. januar 2010 #47 Del Skrevet 10. januar 2010 Hmm.. når det snakkes om kalde egoister.. er det ikke egentlig rimelig egoistisk og kaldt å rasere velferdsstaten for å redde noen tusen individer i dag slik at de som skal leve i dette landet om tjue+ år blir sittende igjen med bare rester? :klø: Hvem er det som raserer velferdsstaten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 10. januar 2010 #48 Del Skrevet 10. januar 2010 Vi, når vi tar i mot flere flyktninger enn i strengt tatt har råd til å huse. Nå tenker jeg ikke på de som kommer seg i jobb, men de som lever på velferdssystemene og ikke bidrar. Hørte forresten noe om at det kommer inn flere innvandrere enn det blir født nye barn her, men det kan vel umulig stemme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #49 Del Skrevet 11. januar 2010 Hørte forresten noe om at det kommer inn flere innvandrere enn det blir født nye barn her, men det kan vel umulig stemme... det forundrer meg ikke, og kvalm blir jeg av det...uff,håper vi får en borgerlig regjering neste gang:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2010 #50 Del Skrevet 11. januar 2010 Hvem er det som raserer velferdsstaten? De som ikke har samme yrkesdeltakelse som nordmenn, spesielt blant kvinner. Velferdsstaten i Norge er avhengig av at veldig mange bidrar, og hadde nordmenn hatt samme yrkesdeltakelse som mange innvandrergrupper, inkludert de som ikke er flyktninger, slik som pakistanere, ja så hadde den norske stat hatt hundrevis av milliarder mindre å bruke. Det er godt kvalifiserte nordmenn som er i jobb (både kvinner og menn!) som bærer velferdsstaten på sine skuldre, og hittil etter 40 år med innvandringseksperiment er det enda ingen innvandrergruppe med like høy yrkesdeltakelse som nordmenn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kenneth Skrevet 11. januar 2010 #51 Del Skrevet 11. januar 2010 Har jeg kalt deg selvhøytidelig? Da kan jeg vel anta at du er Kenneth i ny ham?Jeg snoket litt i KLMs navneregister, og fikk så lyst på et nytt navn. Men det ble litt rotete, så jeg skal parkere mitt alter ego inntil videre. Så, Kenneth overtar Karl Bonade Jrs rolle med umiddelbar virkning. (...)Jeg også vet hvorfor man tar i mot asylsøkere, og jeg også mener at man skal hjelpe, men ingen er tjent med at vi lar hele velferdssystemet gå dukken fordi vi tar inn flere pleietrengende enn vi strengt tatt har midler til å forsørge - verken du, dine fremtidige barn, eller all verdens asylsøkere er tjent med det.Jeg er helt enig i at vi ikke skal la velferdssystemet gå dukken. Jeg har heller ikke noe mot en ryddig debatt rundt virkemidler for å unngå dette - enten det dreier seg om å forbedre integreringen og/eller redusere innvandringen. Hvordan skal vi kunne opprettholde det gode velferdssystemet vi faktisk har, hvis vi pøser pengene ut på rekordtid? Og hvorfor skal vi ta inn så himla mange mennesker uten at vi har noen formening om hvordan vi skal klare å integrere dem slik at de kan bli en ressurs istedet for en byrde? Mener du at vi skal åpne dører på vid gap, og så får vi ta det som kommer? Det går sikkert bra til sist?Ikke på vidt gap. Men Norge har vel forsøkt å avpasse sin praksis i.h.t. andre lands praksis. Akkurat hva som er "passe", vil det nok alltid være stor uenighet om... Det stemmer nok at ikke mange her på forumet bruker begrepet rasist, men fremmedfrykt har de begynt å ta flittig ibruk. Videre kommer de/dere ikke med mange argumenter på hva som gjør innvandring til en så himla bra ting. Det går mer i: Alle de muslimene jeg kjenner går på skole eller jobber og er innmari greie. Hvilket strengt tatt ikke har noe i debatten å gjøre. Guess what? Min aller beste venn i hele verden har farge som kaffe, ellers har jeg nevøer med farge som melkesjokolade og en muslimsk svigerinne fra Tyrkia... det har ikke noe med saken å gjøre. Dette er velfungerende mennesker som klarer seg selv.Vi er nok enige om at fjolsene bør ut. Men fremfor å svare Herr og Fru Salig med samme skyts - bare motsatt fortegn - så ville nok det å påpeke hvor logikken da måtte briste, være å foretrekke. Å senke seg ned på deres nivå er noe en voksen person fint burde klare å avstå fra. Problemet er de tusenvis som er her ulovlig, de mange/hundrevis/tusenvis (?) som ikke vil integreres - de vil jo faktisk ikke, og hva skal vi gjøre med det? Disse som gjør Grønland mer muslimsk enn Marokko, ref et par andre tråder i forumet. Disse som ser på døtrene våre som horer fordi de ikke går i burka eller annet - etter deres syn - passende antrekk. Disse som topper overfallsvoldtektsstatistikken i Oslo... det er disse som er problemet, og de er et reelt problem. Om ikke for de som ikke har fått disse problemene direkte på kroppen, så i aller høyeste grad for de som faktisk har opplevd det. Det hjelper ikke de traumatiserte jentene som har blitt voldtatt på grovt vis at dette er krigsskadde, unge menn (kanskje) som egentlig trenger hjelp.Jeg er enig i at dette er et problem og at det er ufint å forsøke feie problemene under teppet. Når det gjelder kriminalitet, får jeg i innvandringstrådene inntrykk av at nordmenn er så veldig lovlydige. Jeg forsøker ikke å unnskylde de av våre nye landsmenn som begår kriminalitet, men det virker som man "glemmer" hvor mange nordmenn som voldtar og slår, eksempelvis. Dette er alvorlige problemer som må tas tak i, og det nytter ikke å forsøke og dysse det ned og skyve det under teppet fordi "de aller fleste er faktisk skikkelige folk som jobber og betaler skatt". Ja, det gjør de fleste etniske nordmenn også; betyr det at vi skal overse de kriminelle og bare la dem holde på?Jeg er enig i at man ikke skal dysse det ned. Men i sin iver etter å fange skurken, er det svært mange som er særdeles unyanserte i sin fremstilling og som generaliserer til den store gullmedaljen. Og et regnskap på hva denne politikken egentlig koster, skulle vært interessant å se. Vi får se regnskap på alt annet, og politikken legges opp etter kostnader på alt annet, men ikke på dette området. Der er det hysj hysj...Jeg fikk da en del treff på dette temaet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 12. januar 2010 #52 Del Skrevet 12. januar 2010 Jøss, er vi enige? Ja, der kan du se... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 12. januar 2010 #53 Del Skrevet 12. januar 2010 Vi, når vi tar i mot flere flyktninger enn i strengt tatt har råd til å huse. Nå tenker jeg ikke på de som kommer seg i jobb, men de som lever på velferdssystemene og ikke bidrar. Hørte forresten noe om at det kommer inn flere innvandrere enn det blir født nye barn her, men det kan vel umulig stemme... Åja. Nei sistnevnte tror jeg ikke helt stemmer. Vi får ikke sååå få barn i norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 13. januar 2010 #54 Del Skrevet 13. januar 2010 Bakgrunn Befolkning: Et aldrende samfunn Norges befolkning passerte 4,5 millioner i år 2000, men hvordan er sammensetningen av ulike grupper i dag og i tiden framover? Tips en bekjent! Send tips til: Din e-post: Send Tekst og statistikk: Statistisk sentralbyrå Høy befolkningsvekst ... Norges befolkning passerte 4,8 millioner i 2008, en økning på over 1,5 millioner siden 1950. De første årene etter krigen var den årlige befolkningsveksten om lag 1 prosent; hovedsakelig et resultat av høye fødselstall. Veksten sank til en tredjedels prosent på 1980-tallet og har siden tatt seg noe opp. I dag er nettoinnvandringen viktigere for befolkningsveksten enn fødselsoverskuddet. forskning.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #55 Del Skrevet 14. januar 2010 forskning.no Flyktinger er en liten gruppe av den samlede nettoinnvandingen, du vet vel at det innvandrer folk til landet for å tørke sånne som deg i ræva om et par år? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå