LineGourmet Skrevet 16. juli 2012 Forfatter #3721 Del Skrevet 16. juli 2012 Hvordan gikk natten? Her har jeg begynt og telle ned dagene til barnehagestart, og sender mannen og mini avgårde et par dager i morgen, fikk plutselig nok Meeeeeen, i dag er det jo sooooooool, så kanskje det gjør underverker med humøret? Jo, som skrevet Du har sendt avgårde mini med mannen ja... . Heldig du som har options da Uff, det hørtes ikke så bra ut - men skjønner hva du mener. Teller litt ned til barnehagestart selv, eller jobb-start om du vil - blir jo det samme Vi har hatt en ganske fin dag sammen jeg og A i dag, og det er utrolig deilig etter en hel uke med bare sutter, klag, kleng og mas etter ma-ma-ma-ma-ma... Jeg satser på ytterligere forbedringer på nattefronten som gjør dagene enda bedre igjen Takk for besøket av deg og mini forresten - koselig det. Så gøy å se guttene leke sammen/ved siden av hverandre Kanskje det blir sommer snart sånn at vi kan ta en park-dag? Med piknikk og lek i gresset? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 16. juli 2012 #3722 Del Skrevet 16. juli 2012 Jo, som skrevet Du har sendt avgårde mini med mannen ja... . Heldig du som har options da Uff, det hørtes ikke så bra ut - men skjønner hva du mener. Teller litt ned til barnehagestart selv, eller jobb-start om du vil - blir jo det samme Vi har hatt en ganske fin dag sammen jeg og A i dag, og det er utrolig deilig etter en hel uke med bare sutter, klag, kleng og mas etter ma-ma-ma-ma-ma... Jeg satser på ytterligere forbedringer på nattefronten som gjør dagene enda bedre igjen Takk for besøket av deg og mini forresten - koselig det. Så gøy å se guttene leke sammen/ved siden av hverandre Kanskje det blir sommer snart sånn at vi kan ta en park-dag? Med piknikk og lek i gresset? Krysser fingrene for natten Åh, jeg hadde jo sett for meg masse utelek, piknik i parken og trilleturer/skogturer/strandturer i sommer, men værgudene var tydeligvis ikke helt enige, men hvis det blir sol er vi med på det meste! De har planlagt retur på torsdagen, så fredag kanskje? Vi har egentlig også hatt en fin dag, startet med og bytte litt ting på IKEA, så stakk vi innom den bondegården som ligger rett ved der, og lillegutt stoooooortrivdes! Den anbefales virkelig! De hadde masse høns, kuer, griser og kaniner + div som visstnok var avgårde på sommerferie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 17. juli 2012 Forfatter #3723 Del Skrevet 17. juli 2012 Krysser fingrene for natten Åh, jeg hadde jo sett for meg masse utelek, piknik i parken og trilleturer/skogturer/strandturer i sommer, men værgudene var tydeligvis ikke helt enige, men hvis det blir sol er vi med på det meste! De har planlagt retur på torsdagen, så fredag kanskje? Vi har egentlig også hatt en fin dag, startet med og bytte litt ting på IKEA, så stakk vi innom den bondegården som ligger rett ved der, og lillegutt stoooooortrivdes! Den anbefales virkelig! De hadde masse høns, kuer, griser og kaniner + div som visstnok var avgårde på sommerferie Jeg tror vi må se på neste uke for utetreff.... A har jo bursdag på lørdag og jeg må bruke dagene på å vaske litt og bake en del :gjeiper: Bondegård har jeg hatt lyst til å også! Tror nok det er stor stas ja, her er han superintereressert i alt som heter pus og vov-vov.. møter jo en del av dem rundt her Se pusen sier jeg... og da hiver han seg rundt og lager milde kose-lyder Er det på lindeberg dere var? åpen hver dag? ----------------------- Natten: en hel del byssinger fra leggetid 1925 og fra kl 22 til 23 ble det byssinger, pupp og sovne selv i senga. Stille til 0315, pupp og sovnet til 0515, tok han med meg inn til oss. Og sov til 0645 ca.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 17. juli 2012 #3724 Del Skrevet 17. juli 2012 (endret) Stemmer det ja! Tenk at de blir ett allede <3 da skjønner jeg at du har nok og gjøre. Vi feirer først i august vi, "alle" er borte på dagen hans, så... Ja, var på lindeberg, tror de har åpent hver dag, men cafeen var stengt nå i ferien pus er stas her også Natten vår skal jeg ikke nevne, han har ei fortann som presser veeeeldig på, og sutrer og har vondt av den. Mannen var over gjennomsnittet skeptisk til og ha han alene nå som han sutrer sånn, men jeg sa bare "Det må du tåle, god tur" og sendte de avgårde :gjeiper: Endret 17. juli 2012 av Møffi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 18. juli 2012 Forfatter #3725 Del Skrevet 18. juli 2012 "Det må du tåle, god tur" og sendte de avgårde :gjeiper: Sånn skal det gjøres! ----------------- Natt 3 på eget rom: Lagt og sovnet 1925. Sov godt til 22. Bysset/roet ned og la tllbake i seng og sov 20 min senere. Våken ca 00, ammet, våken 0115 bysset/roet ned, lagt tilbake i seng og sovnet 15 min senere. Våken 04, ammet i søvn raskt, våken 0515 tok han med inn i senga og vi sov/slumret/puppet til 07. Bra fremgang syns jeg i grunn - har troen på at dette går seg til Han gråter ikke på samme måten nå når han våkner på rommet sitt som de 2 forrige dagene, har nok vent seg Virker som A har endret litt sinnstemning så langt denne uka. Mye blidere og vi har masse kos sammen. Han har jo blitt så kosegutt i det siste også Så han har kanskje fått tatt igjen mamma-nærheten han muligens har manglet og har kommet i balanse? Leker mer selvstendig og kommer for kos og eventuelt pupp når han vil Han får pupp før soving på dagen nå (2 ganger) og jeg har økt melkeproduksjonen merker jeg jaja... greit nok I dag kommer farmor senere på dagen, tenker at jeg enten a) baker kake b) baker pølsebrød c) drar på kjøpesenter alene d) eller vasker støv/gulv/bad Hmm... tror jeg går for kanskje både B og C Lage deig nå da kanskje? mens han sover.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 19. juli 2012 Forfatter #3726 Del Skrevet 19. juli 2012 (endret) 4. natten på eget rom: Natta 1910, liten byssing/roe ned og lagt i seng igjen 1935. Sov til 2230, forsøkte meg på kun byssing men han var så urolig at jeg fant frem puppen (ga han litt byggris i går, og det avgir mye gass.. :gjeiper: )- sovnet. Våken 0115, puppet og bysset og roet frem til 0230 før jeg kunne legge meg, og våken igjen 0430, tok han med inn i senga hvor han sovnet raskt på puppen (jeg også) så våknet vi av mannens vekkeklokke kl 06 og umulig å få han til å sove noe mer... Syns dette begynner å ligne på de samme nettene som vi har hatt når han har bodd på vårt soverom... kanskje han aldri kommer til å sove gjennom natta uten å våkne...? Så langt i dag har vi spist frokost og dusjet sammen Første gangen han dusjer, han er ikke helt vant med det rennende vannet og får seg en støkk hver gang han skal klå på dusjslangen og får vannet rett i ansiktet Nå sover han første luren sin, hvor jeg måtte bysse han i gang igjen etter at han mente han skulle stå opp etter 35 min Tar en tur ut litt senere i dag Og tror mamma tar seg en powernap på siste luren hans So long! Endret 19. juli 2012 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 19. juli 2012 #3727 Del Skrevet 19. juli 2012 Han kommer vel sikkert til å sove natta igjennom etterhvert, spørsmålet er kanskje når?? Kanskje det går seg til inne på sitt eget rom etterhvert? Kommer du alltid til ham så fort han gir lyd fra seg? Høres morsomt ut med baby i dusjen... synes jeg ser han for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 19. juli 2012 #3728 Del Skrevet 19. juli 2012 Æsj, var jo ikke den veien det skulle gå Er det sånn at han ikke sovner uten byssing? Hvis han er urolig her hjelper det ofte og riste i senga, har du forsøkt det? Han sover nok igjennom til slutt! Mannen har en kollega som har en datter på tre som fortsatt våkner om natta, men det var kanskje ikke det du ville høre Meeeeen, gøy med dusjing da! Hvordan gjorde dere det? Holdt du han på armen? Og tenk: nå er han hvert øyeblikk ett år!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #3729 Del Skrevet 20. juli 2012 Herre gud for en uke asså! Dagene i seg selv har vel vært ok og fine de da, men jeg har ikke hatt EN morgen hvor jeg føler meg utvilt - ergo er jeg nå på vei inn i psykose! Jeg redda meg selv i dag med legge A sammen med meg i senga på første luren. Jeg klarte å sovne,og han sov 1 time og 20, i motsetning til i går som kun besto av ubrukelige halvtimer natten var noe sånt som dette: 5. natt: Natta 1915, byssing/roet ned halvtime senere. Byssing 2130, Jeg la meg i kl 22 i håp om å få nok søvn! Så våkner han 2230 før jeg har rukket å sovne, gir pupp han sovner fort. Så kommer mannen hjem fra aften med kompis rett før 23 og selvsagt våkner klumpen igjen. Da holder jeg på med byssing og synging, roing og håndpålegging og til slutt en ny pupp før jeg kan gå å legge meg 0015. Sov så til 04, sovnet ganske kjapt, men våknet til igjen i det jeg hadde lagt meg (selvsagt!) så kunne legge meg å sovne igjen litt over 0430. Så var han våken igjen 0515 Tar han over til meg i senga, sovner, og våkner av mannens vekkeklokke kl 06 Nå har han sovet litt bedre på dagen i dag med en 1 t og 20 min og en 45 minutters senere på dagen, så jeg håper natt til bursdag blir bedre Mannen tar heldigvis morningen i morra så jeg kan sove litt til om jeg trenger Så blir det bursdag! Med pølser, hjemmelagde pølsebrød (jeg syns kanskje kjøpebrød smaker bedre, er mere sukker i dem ), lomper, bursdagssjokoladekake fra Nigella, gulrotkake fra bestemor, og fruktspyd. Og brus til voksne. Så har vi diverse ole brum-effekter og det er meldt 19 grader og sol stort sett så da får vi brukt både inne og ute Det blir bra det Jeg og kjære må ut å kjøpe bursdagsgave til han i morgen, for det har vi nemlig glemt! Snart: lasagne og serie med kjære Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #3730 Del Skrevet 20. juli 2012 Han kommer vel sikkert til å sove natta igjennom etterhvert, spørsmålet er kanskje når?? Kanskje det går seg til inne på sitt eget rom etterhvert? Kommer du alltid til ham så fort han gir lyd fra seg? Høres morsomt ut med baby i dusjen... synes jeg ser han for meg Ja, før eller senere sover han nok igjennom. Får tro på det Jeg trøster meg med Monthe sin sovehistorie - tok litt tid før det gikk seg til på eget rom hos de også Jeg er ganske rask når jeg hører lyder/babycallen ja.. kanskje litt rask noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 20. juli 2012 Forfatter #3731 Del Skrevet 20. juli 2012 Æsj, var jo ikke den veien det skulle gå Er det sånn at han ikke sovner uten byssing? Hvis han er urolig her hjelper det ofte og riste i senga, har du forsøkt det? Han sover nok igjennom til slutt! Mannen har en kollega som har en datter på tre som fortsatt våkner om natta, men det var kanskje ikke det du ville høre Meeeeen, gøy med dusjing da! Hvordan gjorde dere det? Holdt du han på armen? Og tenk: nå er han hvert øyeblikk ett år!!!! Nei! Det var dårlig historie! Ja, jeg holdt han på armen. Kledde han naken på forhånd og tok han opp når jeg var ferdig vasket Han hadde badet dagen før, så jeg tok meg ikke brye med å sjamponere han eller noe sånt noe - da ville det nok blitt mere komplisert med glatt babygutt :gjeiper: Jepp! bursdag i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #3732 Del Skrevet 23. juli 2012 (endret) Boap, boap! Får vel oppdatere litt Hadde en virkelig koselig kjempefin bursdsdagsfeiring med familien på lørdag! Andreas fikk masse fint! Enda en parkdress, gummistøvler, goretex sko, div klær, gåvogn (stor suksess!), sylofon (sånn pling plong instrument), 2 utgaver av tallerken/bestikk for barn (som er så fint at det ikke kan brukes før han kan oppføre seg ordentlig, dvs om 2-3 år kanskje ), trefly, ja - det var det jeg kunne komme på Andreas var i storform, været var med oss så vi kunne sitte ute alle sammen, og alle hadde det riktig så hyggelig. Hjemmelagde pølsebrød var forresten skikkelig godt til wienpølsene med lydgaranti Andreas fikk spise litt pølsebrød og fikk spise selv et lite stykke bursdags-sjokoladekake. Det er det morsomste og søteste jeg har sett! Og litt styr og tørke opp etterpå :gjeiper: Natta ble skikkelig dårlig for A fikk vondt i magen og vi var våkne hver 1,5 timer Natt 8 (dvs denne natta) var sånn: la seg 1915, rask byssing 20 min senere, rask opp ned 21, pupp 2230, pupp 2345, byssing/roe ned sovne selv i senga 0045-0115, sov til 0410. Fikk pupp, våknet når jeg la han ned, bysset/roet ned sove selv, jeg la meg, han våknet, bysse igjen, til slutt tok jeg han med inn senga og ga ny pupp - da var kl 0450 Sov til 0645 som er ganske bra da - men gud hjelpes så vondt jeg har får våkne når han er det .gjeiper: Ja, det er slitsomme netter. Fra onsdag tar kjære litt fri igjen, så vi får en 5 dagers miniferie før høsten starter.... Så da blir det i det minste annenhver dag på å ta morgenene. Har snakket med han om vi ikke skal gjøre noen grep også, for jeg er for sliten til å gjøre noe annerledes alene Prøve å få dratt i barnehagen i morgen! Tror det er åpent igjen nå - for vips er det barnehagestart! edit: har også fått ny barnevogn fra svigermor. En babyjogger city mini gt. Men vi venter på at den blir levert. Jeg prøver så godt jeg kan å være takknemlig, men hvorfor kunne ikke jeg få velge selv.... Men den blir sikkert bra - skal visstnok være lett, enkel å slå sammen, fin å manøvrere og god å ligge i og alt. Men han kan bare sitte en vei.... fra oss Endret 23. juli 2012 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 23. juli 2012 Forfatter #3733 Del Skrevet 23. juli 2012 Jiiiizz.... Gutten var superslack i sofaen sammen med oss under nyhetene å sovnet 1/10 dels sekund i armkroken til pappa Jeg fikk raskt vekt han til livet igjen, for det blir bare tull om han sovner før vi kommer oss på rommet. Så jeg tok han med meg inn på rommet hans for den siste puppen, 15 min før normalt (1850), puppet og han suttet en god stund før han begynte å glippe med øynene. Inspirert av at han sovnet av seg selv i stua så huket jeg han av, tok 2 knebøy og la han i seng.... det er ikke bare bare skal jeg si dere! Det blir selvsagt umiddelbar våkenhet og turning rundt i senga, han trodde vi skulle leke Jeg holder hendene på han, synger og hysjer og snakker stille "sove nå, lukke øynene og slappe av, nå er det natta" .... funkar inte! Opp å bysse i ro igjen, og legger han ned igjen i tide før han har sovnet i armene. Jeg tenkte underveis at grunnen til at han fortsatt ikke har lært å sovne selv - er at hver gang vi har prøvd, så har vi stort sett mislykkes, og da er det ikke bare bare å bysse i søvn igjen - for han girer seg så innmari opp! Men - denne gangen endte det godt 45 min ekstra tok det, og leggetid ble da 1935 men han sovnet selv i senga (dog med hånden til mamma og rolig snakk) :happy: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Møffi Skrevet 23. juli 2012 #3734 Del Skrevet 23. juli 2012 Gratulerer med dagen til A på etterskudd!!! Har forresten hørt mye bra om den vogna, men skjønner jo at du helst vil velge vogn selv da... Vi har fremovervendt, vet ikke om det er det som er grunnen, men lillegutt har egentlig ikke likt vogna så veldig godt, trives mye bedre på ryggen min, så her støver vogna ned mens jeg bærer og bærer (og syns egentlig det er vel så koselig og mye enklere ) Godt at han sovnet av seg selv til slutt i dag da, blir alltid tull her også hvis han blunder av for nære legging... Når jeg leste innlegget over kom jeg til og tenke på noe: du nevner innimellom at han har luft i magen på nettene, har dere sjekket for allergier/intoleranse? Min har aldri luft i magen... Skjønner jo at alle er forskjellige da, men tenkte jeg bare kunne nevne det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 23. juli 2012 #3735 Del Skrevet 23. juli 2012 Hei Måtte ta meg en tur innom siden jeg så deg inne hos meg Lenge siden sist. GRATULERER SÅ MASSE MED ETTÅRINGEN Tiden går jammen fort. Ser dere "styrer" med sovinga om dagen... det kan ta på kreftene - men det går seg nok til, man må bare holde ut litt. Her la lillemor seg på eget rom rett etter hun var 7mnd og det giokk relativt fint. Men det er en gjesteseng på rommet hennes og det er av og til i perioder at jeg legger meg der med henne i løpet av natta eller tidligmorgenen. Jeg ammmer også fortsatt på natta men tror jeg skal prøve å avvenne det fra slutten av neste uke. Ikke så lenge til besteforeldrene skal passe henne en langhelg og da hadde det jo vært fint om de slapp å stå opp på natta og gi ho flaske! Hvordan er det med treninga om dagen da? (Har ikke lest mer enn siste sida her nå, så beklager hvis du har skrevet en del om det...) Ha en fortsatt fin uke - forhåpentligvis med god søvn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ripsy Skrevet 23. juli 2012 #3736 Del Skrevet 23. juli 2012 Må legge til at vi også styrer med selve leggingen om dagen, med mindre ho sovner ved puppen. Men gjør ho ikke det holder ho det gående i 30-60min - det er mye morsommere å stå i senga må man skjønne.... Jeg går inn og ut av rommet og må legge henne ned, men ho spretter opp så fort jeg snur meg. Så er det gjerne en del sutringa hvis ikke jeg er der inne, men prøver å gå inn og ut igjen. Sovner etter hvert når ho blir trøtt nok og jeg holder en hånd på ho til ho får roa i kroppen. Stakkar - det er ikke så lett å være liten og full av liv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #3737 Del Skrevet 24. juli 2012 Pruppen er på siste luren han nå I dag har vi stått opp alt for tidlig (0550 ) og har rukket å dusje sammen inkl sjamponering av håret hans i dag vi har spist opp til flere måltider, trillet ned på senteret og kjøpt litt småtterier og spist søte røde plommer på veien og på bussen hjem Vi sov sammen i dag på første luren, det er gull det når man er zombie :gjeiper: Natta ble etter sovne selv i senga for kvelden 1935, et ørlite hakk bedre enn de foregående: våknet kl 22 og var så urolig at jeg måtte frem med puppen, sov til 0030 ny pupp og sovnet greit, våknet i 3-tiden og fikk enda en pupp, mener å huske jeg måtte bysse litt og styre litt med han da... også over i vår seng like før 0530 og da sovnet han bare så vidt før han var våken igjen. Er litt redd for at han pupper så mye både dag og natt nå at det har blitt hans nye søvn-assosoiasjon... Men jeg prøver meg igjen i kveld på at han skal sovne selv i senga da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #3738 Del Skrevet 24. juli 2012 Gratulerer med dagen til A på etterskudd!!! Har forresten hørt mye bra om den vogna, men skjønner jo at du helst vil velge vogn selv da... Vi har fremovervendt, vet ikke om det er det som er grunnen, men lillegutt har egentlig ikke likt vogna så veldig godt, trives mye bedre på ryggen min, så her støver vogna ned mens jeg bærer og bærer (og syns egentlig det er vel så koselig og mye enklere ) Godt at han sovnet av seg selv til slutt i dag da, blir alltid tull her også hvis han blunder av for nære legging... Når jeg leste innlegget over kom jeg til og tenke på noe: du nevner innimellom at han har luft i magen på nettene, har dere sjekket for allergier/intoleranse? Min har aldri luft i magen... Skjønner jo at alle er forskjellige da, men tenkte jeg bare kunne nevne det Takk for gratulasjoner! Har dere bursdag på gang også? Vi hadde det såååå koselig da - man blir bare så varm i hjertet av disse små skjønne bursdagsbarna Æsj, jeg har lest litt om allergier - men tenker liksom at vår sønn ikke er allergisk fordi verken jeg eller faren er allergisk mot noe som helst og ikke noe i familien heller. Så jeg sitter egentlig på min høye hest og bare regner med at selvsagt er det ikke noe "galt" med A Det er vel i tilfelle ku-melk allergi som er aktuelt da... er jo i grunn en smal sak å sjekke det, er ikke så mye meieri produkter han får... Jeg har forresten kutta ut malten da! 3 dagen i dag, hvor han ikke får noe malt i grøten. Har hørt at det også kan gi mageknip og luftsmerter skjønner du.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 24. juli 2012 Forfatter #3739 Del Skrevet 24. juli 2012 Må legge til at vi også styrer med selve leggingen om dagen, med mindre ho sovner ved puppen. Men gjør ho ikke det holder ho det gående i 30-60min - det er mye morsommere å stå i senga må man skjønne.... Jeg går inn og ut av rommet og må legge henne ned, men ho spretter opp så fort jeg snur meg. Så er det gjerne en del sutringa hvis ikke jeg er der inne, men prøver å gå inn og ut igjen. Sovner etter hvert når ho blir trøtt nok og jeg holder en hånd på ho til ho får roa i kroppen. Stakkar - det er ikke så lett å være liten og full av liv Hei Ripsy, hyggelig å se deg her! Og takk for bursdagshilsen Fint å høre at flere styrer med legging og soving. Jeg har egentlig på følelsen av at jeg er den eneste på hele KG, OG i hele verden med en ettåring som fortsatt puppes/bysses i søvn og våkner minst 3 ganger hver natt Blir lite trening på meg ja- dvs ingen trening utover byssing og babybæring Men burde ha trent absolutt - det så mye ugunstige løft og feil bruk av kroppen at jeg har mer eller mindre vondt i korsryggen konstant! antagelig ikke særlig sterk core-muskulatur etter fødselen :gjeiper: Hadde vært digg å trene igjen - men jeg ser ikke helt hvor jeg skal ta tiden fra for å være helt ærlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 24. juli 2012 #3740 Del Skrevet 24. juli 2012 gratulerer så mye med overstått for bursdagsbarnet! Må være stas det, særlig for mammaen! Vi som var såååå godt igang med trening før vi ble gravide.. kjenner igjen det med korsryggvondt, og det blir vel ikke bedre etterhvert som ungen blir større heller. Skulle ønske sambo var hakket bedre massør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå