Gå til innhold

Dialektskriving


Gjest Gjest_anonym_*

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Eksempler på dialektbruk i Solør/Odalsdistriktet:

Kufitte je væta! Harafitte du no me!

Dette er ikke noe vulgært, selvom det kan se sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, dummeste jeg har hørt på lenge! :roll:

Men en god latter fikk jeg, ikke værst bare det

Hilsen Stavanger jente :skratte:

Ja, vi fra Stavangerkanten er noen skikkelige bondeknøler.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst å gjøre deg dum og ikke vil fatte at det er gigantisk større ulikheter mellom nordnorsk og bokmål enn mellom østlandsk og bokmål, så vær så god. Egentlig tror jeg vel denne tråden handler om at nordlendinger bare ikke må innbille seg at de er noe... Ikke første gang slike holdninger utfolder seg i full blomst på dette forumet...

Nå er det vel derfor de fleste med dialekt benytter seg av nynorsk...? Vi har tross alt to skriftspråk her i landet, skjønner ikke at det skal være så vanskelig å skrive forståelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har lyst å gjøre deg dum og ikke vil fatte at det er gigantisk større ulikheter mellom nordnorsk og bokmål enn mellom østlandsk og bokmål, så vær så god. Egentlig tror jeg vel denne tråden handler om at nordlendinger bare ikke må innbille seg at de er noe... Ikke første gang slike holdninger utfolder seg i full blomst på dette forumet...

Seffølgeli fatter jæ forskjelln, men vakke probbleme skriving på dialekt generellt? Ikke "skriving på dialekter som ær veldi forskjelli fra skriftspråke"? Dialektskriving ær irriterne uansett, det va lissom de som va poenge. Jæ syns jæ skriver irriterne nå, det blikke verker mer ellemindre irriterne på nornorsk, trøndersk, vestlannsk eller sørlannsk. Du kanke mene at de innlegge hær ær like enkelt å lese som vanli bokmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Numa_*
Seffølgeli fatter jæ forskjelln, men vakke probbleme skriving på dialekt generellt? Ikke "skriving på dialekter som ær veldi forskjelli fra skriftspråke"? Dialektskriving ær irriterne uansett, det va lissom de som va poenge. Jæ syns jæ skriver irriterne nå, det blikke verker mer ellemindre irriterne på nornorsk, trøndersk, vestlannsk eller sørlannsk. Du kanke mene at de innlegge hær ær like enkelt å lese som vanli bokmål?

Tror nok at temaet utviklet seg fra å være et spørsmål om problemer vedr skriving/lesing av dialekter, til det å like forskjellige dialekter. Jmfr en som skrev, sitat: "Det verste jeg ser er nordlendinger som skriver på nordlandsk, det får det til å grøsse inni meg".

Er helt enig i at det å skrive på dialekt er irriterende. Men å gå så langt som å klassifisere de som litt "enklere" og bondeknøler er jeg ikke med på.

Jeg fikk aldri lov til å skrive på dialekt på skolen. Vår klasse måtte pent skrive på bokmål. Min venninnes klasse fikk derimot lov til å skrive alle sine hjemmeoppgaver og stiler på dialekt, men innleveringer og examener måtte leveres på bokmål. Jeg har holdt meg til bokmål. Hun skriver på dialekt på "fritiden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skrivefeil. De tror at de skal skrive alle ordene slik de sies, men det er jo en misforståelse. På bokmål sier man jo også flye selv om man skriver flyet. Den gjennomsnittlige iq'en i befolkningen er bare på 100, så en trenger ikke å være så overrasket over slike feil.

En kan da ikke skrive dialekter feil, da dialekter er muntlige og ikke har regler for skrivemåte....? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...