Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Det ble løpetur. Må innrømme at jeg følte meg litt dum før jeg kom ned til Frognerkilen, for fra ytterdøra mi og ned dit fikk jeg en god del rare blikk. Heldigvis endret det seg da jeg kom ned til Frognerkilen for derfra, rudnt Bygdøy og gjennom Frognerparken traff jeg på flere som var ute og løp.

Var i utgangspunktet ikke motivert, men da jeg bare kom i gang var det i grunnen deilig fram til omtrent midtveis i turen da jeg ble skikkelig kvalm. Trodde jeg skulle spy, men jeg kom meg da gjennom turen. Godt med frisk luft og å få rørt på seg, men formen er ikke på topp akkurat nå.

Treningstid: 01:40:33

Distanse: 15,6 km

Gj.sn.fart: 9,3 km/t

Max: 11,2 km/t

Gj.sn.puls: 173

Max: 192

Kcal: 878

Effect: Maximal performance improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hurra for deg som trener 17. mai! Det skal eg og gjera no snart.

Håper kvalmen gir seg. Det skjer av og til når ein presser seg på kardioen har eg merka. Eller holder du på å bli dårlig sånn "på ordentlig"?

Inspirerande å lesa om løpinga di. Og eg håper du er fornøyd med innsatsen på konkurransen, og blås i han som hadde noen få lusne minutt meir (som du sa var halvproff maratonløper???).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for deg som trener 17. mai! Det skal eg og gjera no snart.

Håper kvalmen gir seg. Det skjer av og til når ein presser seg på kardioen har eg merka. Eller holder du på å bli dårlig sånn "på ordentlig"?

Inspirerande å lesa om løpinga di. Og eg håper du er fornøyd med innsatsen på konkurransen, og blås i han som hadde noen få lusne minutt meir (som du sa var halvproff maratonløper???).

Nei, dette er nok mer bli-dårlig-kvalme. Pressa meg ikke noe mer enn vanlig i dag. Evt. så liker ikke kroppen min sånn jeg har spist i det siste. Har hatt en periode hvor jeg har stappa i meg litt mye unødvendige ekstrakalorier og jeg tror kanskje det her var kroppens måte å si at nå er det nok på.

Er helt klart fornøyd med innsatsen min, :Nikke: jeg bare irriterer meg over at noen har så mange fler minutter enn meg. ;) Lusne minutter du, :ler: litt over 6,5 t er vel litt mer enn noen lusne minutter. :fnise: Han halvproffe maratonløperen ligger faktisk bak meg nå, men har ikke registrert på et par dager, så spent på om han plutselig kommer med en haug treningstid. Tipper han fyren som er foran meg har utrolig lang sykkelvei til jobb, for han registrerer ikke like mye i helgene og andre fridager. Men fullfører jeg på en 2.plass skal jeg være fornøyd jeg, tror det får være målet, særlig siden jeg drar bort hele siste måneden av konkurransen.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det fint å se litt ordentlig konkurranseånd! Heier på deg! :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det fint å se litt ordentlig konkurranseånd! Heier på deg! :klappe:

Takk for det, madam_mim. :) Man får litt ekstra konkurranseånd når man blir heiet på av folk her inne også.

Dagens første lille økt unnagjort. Skal prøve å få unnagjort styrkeøktene på morgenen framover, ettersom det er fryktelig lite motiverende å trene styrke på ettermiddagene når det er fint vær. Da vil jeg mye heller ut og løpe i frisk luft.

Syklet til senteret, 3 km, og varmet opp på AT i 15 min. Jeg har delt opp styrkeprogrammet mitt i 3-splitt for å få tid til å ta det på morgenen og da ble det 45 min styrke, før jeg syklet 4,5 km videre til jobb. Sånn sett ligger senteret mitt genialt til, 3 km hjemmefra og 4,5 km fra jobb uten noen omvei. Det blir bare en liten stopp innom på veien til jobb med andre ord.

Har delt opp styrkeprogrammet mitt på følgende måte:

Tirsdag:

Bryst

Skuldre

Core

Torsdag:

Bein

Core

Lørdag:

Rygg

Armer

Core

Dagens 1. økt:

- 11 min sykling, 3 km

- 15 min AT, 1,6 km

- 46 min styrketrening:

- Skråbenk: 10/10 - 10/10 - 10/10

- Flyes: 7/10 - 7/10 - 7/10

- Skuldre, core: 10/20 - 10/20 - 10/20

- Shrugs: 8/10 - 8/10 - 8/10

- Sidehev: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Shrugs: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Båten m/siderot.: 10/20 - 10/20 - 10/20

- Omv. crunch: 20 - 20 - 20

- Hofteflex m/push ups på bosu: 8 - 7 - 6

- 20 min sykling 4,5 km

Total treningstid: 01:32:34

Distanse, sykling: 7,5

Distanse, AT: 1,6 km

Gj.sn.puls: 130

Max: 172

Kcal: 485

Effect: Fat burn and fitness improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Eg lurer på ka slags øvelse detta er:

Skuldre, core: 10/20 - 10/20 - 10/20

:)

Kossen ser det ut med poengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lucy d-.-b

Flink du er Enigma. Tror det er lurt som du sier å ta styrken på morgenene når du har mulighet :) Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Eg lurer på ka slags øvelse detta er:

Skuldre, core: 10/20 - 10/20 - 10/20

:)

Kossen ser det ut med poengene?

Dette er øvelsen Shamim kaller disco move, vet ikke om du har lest beskrivelsen hennes av denne? Her finner du video av øvelsen hvis du blar deg ned til core for skuldre. Veldig fin øvelse for meg som sitter ved pc-en hele dagen. Som regel knaser og braker det fælt når jeg tar den, og det knekker oppover ryggraden og opp i nakken. Deilig øvelse som er alfa og omega for at jeg skal komme meg gjennom hverdagen.

Har store problemer med rygg, nakke og skuldre, pga. en feil i ryggraden, som fører til låsninger. Denne øvelsen får løst opp skikkelig, så jeg tar den gjerne flere ganger i uka.

Har ikke ført minutter enda i dag, siden jeg skal trene mer i kveld. Har en kollega som til dels ligger like bak meg, eller han gjorde det på fredag. Så han kom bort til meg og var litt sånn småirritert for de stakkarslige 11 minuttene eller så han lå bak meg sist han sjekket. Han fikk en liten nedtur da jeg fortalte at jeg hadde registrert enda mer, og at jeg hadde 1,5 t så langt i dag også. :ler:

Unnskyldningen hans var jo da så klart at det var for mange helligdager til at han klarte å henge med. Kan jo forstå det, men samtidig så er det jo faktisk sånn at ferie og helligdager ikke er en grunn til å ikke ha mulighet til å trene, man velger å ikke trene/være i aktivitet. ;)

Men det er godt jeg har konkurranse, og noen som passer på å pushe meg litt. Det hadde jo ikke vært noe gøy å ligge på topp uten noe som helst konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er Enigma. Tror det er lurt som du sier å ta styrken på morgenene når du har mulighet :) Klem!

Takk for det. :klem: Du kom innimellom gitt. Sånn er det når man sitter på jobb og bare *kremt* blir forstyrret i innleggene. :gjeiper: Det var faktisk deilig å ta styrken på morgenen. Var mye mer motivert da, enn jeg er etter en lang da på jobb. Hadde litt mer energi enn jeg vanligvis har etter å ha sittet inne på kontoret foran pc-en en hel dag også.

Det virker som en grei ordning å dele opp slik at jeg får relativt korte styrkeøkter også, nå som jeg har såpass lite motivasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldningen hans var jo da så klart at det var for mange helligdager til at han klarte å henge med.

Har han flere helligdager enn deg, liksom? :fnise: Det er jo i så fall ganske urettferdig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel om hva slags styrketrening som er mest effektiv for løpere.

Jeg har jo lagt inn noen eksplosive øvelser i programmet mitt i det siste, nå blir det nok til at jeg går tilbake til å trene 4-6 reps enten når jeg reiser på ferie, eller når jeg kommer tilbake. Vi får se litt på treningsfasilitetene over there. :) Disse tre ukene fram til ferien blir det uansett bare 3 sett á 8-10 reps, siden jeg tar det på morgenen og har begrenset med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips om den øvelsen! Ser ut som noe eg kan ha god nytte av. Skal testa den i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tips om den øvelsen! Ser ut som noe eg kan ha god nytte av. Skal testa den i kveld.

Det er flere her inne som har hatt god nytte av den. :Nikke: Jeg tar den sammen med shrugs for å få løst opp litt ekstra, altså et sett med core, skuldre og så rett på shrugs uten pause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og her ser man en veldig god grunn til å trene frivekter og ikke maskiner. ;)

Bare se hvor mye bedre resultater de som trente frivekter fikk! Jeg visste at det var en stor fordel å trene frivekter, men ikke at det skulle være stor forskjell:

Resultat

Forsøkspersonene som trente i styrketreningsapparater økte sin styrke med 57 %, mens de som trente med frie vekter økte styrken sin med 115 %.

Forsøkspersonene som trente styrketrening i styrketreningsapparater økte sin balanse med 43 % mens de som trente med fri vekter økte sin balanse med 245 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens 2. treningsøkt ble en lett joggetur i strålende sol og tilnærmet sommertemperatur. Jeg skulle definitivt ha tatt av meg den lette løpejakka jeg brukte på sykkelturen hjem, for å løpe med jakke ble varmt! Var bare så vidt innom hjemme for å sette fra meg sykkel og sekk, skifte sko og få i meg en shake før jeg stakk ut og løp igjen. Irriterer meg litt at man ikke kan få inn fotsensoren på klokka midt i en økt, for nå måtte jeg stoppe klokka etter sykkelturen og begynne på nytt igjen for løpeturen. Det var i grunnen litt unødvendig. Blir for øvrig gal av rushtrafikk og røde lys. :ler:

Sykkeltur hjem:

Tid: 00:33:21

Distanse: 7,5 km

Gj.sn.puls: 132

Max: 164

Kcal: 180

Effect: Fat burn improving

Løpetur:

Treningstid: 01:08:22

Distanse: 9,8 km

Gj.sn.fart: 8,6 km/t

Max: 10,3 km/t

Gj.sn.puls: 165

Max: 185

Kcal: 555

Effect: Fitness and maximal performance improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens første lille økt er unnagjort. Stod opp tidlig i dag også, til tross for at jeg ikke skulle innom senteret, og unngikk dermed den verste trafikken og fikk en rolig og behagelig sykkeltur til jobb. Deilig å sitte her på jobben og kunne jobbe uforstyrret også.

Sykkeltur til jobb:

Treningstid: 00:33:34

Distanse: 7,5

Gj.sn.puls: 151

Max: 175

Kcal: 233

Effect: Fitness and fat burn improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, er det mulig? Fy faen så mørbanka jeg er nå! Joda, ut på løpetur, kroppen var blytung, jeg var trøtt, men da jeg kom til Frognerparken føltes kroppen helt super, så hva gjør man da? Joda, da løper man tilbake til Skøyen og tar en hyggelig rundtur rundtBygdøy. Vel og bra, men på slutten av sløyfa utom Bygdøy begynte jeg å bli skikkelig sliten.

Utover langs Frognerkilen drives det med vegarbeid, og heller er borte og ... lang historie kort, jeg var uoppmerksom i et lite sekund fordi jeg skulle fiske opp vannflaska mi noe som fører til at jeg ikke ser den manglende hella, før skotuppen min treffer kanten på neste helle og jeg ser bakken ... Et lite øyeblikk tenkte jeg at egentlig hadde det vært ganske behagelig å bare bli liggende, men det ville kanskje vært en dårlig idé? ;)

Fikk smurt blod, svette og møkk godt utover hele fjeset, hadde møkk over hele meg og fillete tights, så jeg fikk noen rare blikk på veien hjem. Men sånn rent bortsett fra at haka, ene kneet og hånda mi er oppskrapa og pulsklokka fikk noen riper så gikk det ganske greit. Også et lite hull i tightsen da.

Fikk i alle fall en lang løpetur.

Dagens sykkeltur hjem:

Treningstid: 00:30:50

Distanse: 7,5 km

Gj.sn.puls: 125

Max: 159

Kcal: 148

Effect: Fat burn improving

Løpetur:

Treningstid: 02:01:33

Distanse: 18,9

Gj.sn.fart: 9,3 km/t

Max: 11,5 km/t

Gj.sn.puls: 180

Max: 201

Kcal: 1138

Effect: Maximal performance improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næmmen huff!! :( Godt det bare ble skrubbsår og ingen ødelagte knær eller ankler!! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SÅ godt det ikke ble større skadene. Håper kroppen kommer seg raskt igjen så du slipper å gå rundt å føle deg mørbanka. :klem:

Og jeg sitter fortsatt og måper over hun gamle dama. Sånn gjør man rett og slett ikke! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han flere helligdager enn deg, liksom? :fnise: Det er jo i så fall ganske urettferdig.

Hehe, tydeligvis. :gjeiper: Skulle gjerne visst hvilke helligdager han har som ikke jeg har hatt for de vil jaggu jeg ha også ;)

Næmmen huff!! :( Godt det bare ble skrubbsår og ingen ødelagte knær eller ankler!! :hug:

Jepp, skrubbsår og en temmelig såra stolthet. Det gjør faen så vondt akkurat nå, men det går vel fort over tenker jeg.

SÅ godt det ikke ble større skadene. Håper kroppen kommer seg raskt igjen så du slipper å gå rundt å føle deg mørbanka. :klem:

Og jeg sitter fortsatt og måper over hun gamle dama. Sånn gjør man rett og slett ikke! :hakeslepp:

Jepp, håper jeg også. Det er jo bare overfladisk, så det gror forhåpentligvis fort. Bare så kjipt at verste skrubbsårene er på haka mi, så det er så inmari tydelig. :gjeiper:

Jeg sliter også fortsatt med å forstå meg på dama fra helga. Kan ikke fatte at hun gjorde noe sånt, eller at jeg faktisk "godtok" det uten å få meg til å si eller gjøre noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...