Gå til innhold

Avholds..


Caramello

Anbefalte innlegg

Jeg var avholds i mange år, men nå drikker jeg LITT av og til. Kanskje en gang annen hver måned.

Jeg syns det rett og slett var fryktelig slitsomt å være helt avholds, så utrolig mye mas fra folk!

En ting er spørsmålet om hvorfor jeg ikke drikker, men etter jeg hadde forklart hvorfor kom det gjerne etter fem-ti minutter: "men du kan vel ta deg et lite glass, bare for i kveld?" "ta deg et glass du også da!" "du måååå jo drikke".....

Jeg liker ikke fulle folk om jeg selv er helt edru, syns fulle folk er slitsomme og til tider frastøtende (hehe), så det å være endru på en fest med mye drikke var aldri artig syns jeg.

Nå tar jeg meg noen glass, bare slik at jeg blir bitte litt brisen, da klarer jeg de overfulle folkene, samtidig som jeg vet jeg har kontroll ;)

Men jeg liker best å gjøre andre ting som ikke har med alkohol å gjøre, aktiviter der det ikke er noen som drikker syns jeg ennå er best. Men mange av vennen mine vil jo gjerne ha alkohol i helgene.

Så for min del trives jeg best med å drikke bitte litt av og til, så jeg ikke blir helt asosial, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Venninnen min er ikke-røyker, men hun spør meg nesten daglig om jeg vil ta en "røykepause" sammen med henne... så hvorfor kan ikke jeg møte venner på puben for en pils, eller gå bort til en venninne på ost og vin?

Et litt artig perspektiv får vi om vi overfører denne debatten til røyk - ikke røyk.

Flere her inne har skrevet at de syns det er greit med folk som er avholds, så lenge de ikke presser det over på dem eller maser om at de ikke skal drikke.

Hvor mange er det det ikke som er "ikke røker", som ikke maser på en røyker om at han/hun ikke skal røyke? Og hvor mange er det som røyker som maser på en "ikke-røyker" om at han/hun må begynne?

Nå kan jo ikke dette sammenlignes helt så klart, men det jeg vil frem til er at vi kanskje alle skal slutte å legge oss opp i hva den andre gjør/ikke gjør hele tiden.

Om du drikker, så er det greit, jeg skal ikke få deg til å slutte. Om du ikke røyker skal jeg heller ikke presse deg til å begynne med det. Og om jeg ikke drikker, så skal ikke du få meg til å drikke.

Så klart er jo det jo nyanser her: en som er avhengig av alkohol bør jo få hjelp til å slutte, og alle vet jo at røyk er svært skadelig. Men unasett: fryktelig slitsomt med folk som maser på en om hva en skal/ikke-skal eller bør/ikke-bør gjøre hver gang en gjør/ikke-gjør en handling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke avholds, men drikker veldig lite, og unngår de fleste fester. Grunnen er enkel; Det gir meg ingenting å være full. Det gir meg heller ingenting å omgås fulle mennesker. De er høylytte, dumme og fullstendig ute av stand til å føre en ordentlig samtale. Bråk sluttet å være moro på førskolen, og one night stands er fullstendig uinteressant. Når alt dette tas i betraktning så er det fint liten vits i å gå på fester eller den typen utesteder i det hele tatt. Når jeg drikker, så drikker jeg ikke for å bli full, men fordi alkohol sammen med hyggelige mennesker(les: Tilfeldige mennesker du møter på byen regnes ikke) kan være moro.

Folk som har bestemt seg for å være helt avholds er noe jeg respekterer, men folk som flyr rundt på fylla i helgene og synes at dette er givende er vanskeligere å se på som noe mer enn bekjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som har bestemt seg for å være helt avholds er noe jeg respekterer, men folk som flyr rundt på fylla i helgene og synes at dette er givende er vanskeligere å se på som noe mer enn bekjente.

Litt uenig der. Jeg har ei venninne som er som du beskriver, men hun er et av de mest oppegående menneskene jeg vet om. Å definere mennesker etter festing/alkohol vs. ikke festing/alkohol blir litt svart-hvitt etter min mening.

Jeg henger ikke sammen med henne i helgene, men det betyr ikke at vi ikke har noe til felles ellers. :)

Ellers synes jeg avholds er helt OK. Hadde ikke plaget meg å omgås som folk er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Annonse

For å være helt ærlig, så synes jeg de fleste avholdsfolk er gruelig kjedelige. Om jeg er på en fest, og det er en eller to edrue personer til stede, blir de to en skikkelig frestbrems for de andre. De edrue klarer sjelden å slå seg løs på samme måte som de som drikker gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å drikke da jeg var 21 (vel og merke etter en særs ubehagelig opplevelse med alkohol 6 år tidligere :sjenert:). Så jeg har vært sjåfør i flere år, og syntes vel ikke noe særlig om å dra på byen heller. Men, man må jo følge flokken for å "være med".

Har aldri drukket veldig mye egentlig, og tåler svært lite (derfor har jeg også noen "sorte episoder" hvor jeg har blitt møkkfull av ingenting). Etter som åra har gått så har jeg mistet mindre og mindre sansen. Kjøper jeg en six-pack med øl så står den gjerne i kjøleskapet en måneds tid eller lenger.

Så jeg skjønner mer og mer de som velger å ikke drikke overhodet. Få seg litt rus for å være blid og dum liksom? Noen liker jo heller ikke smaken, og da synes jeg det er idiotisk å bøtte nedpå. Men med drikkekulturen som er i dag så blir man lett sett på som en avviker om man ikke drikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot avholdsmennesker, men jeg har heller ingenting i mot folk som alltid må drikke. Det jeg derimot ikke ønsker er å delta på edru aktiviteter når jeg selv ikke ønsker det fordi jeg er sammen med noen som ikke drikker. Jeg ønsker f.eks ikke å tilbringe en lørdag hjemme med kortspill klin edri fordi jeg henger med en som ikke drikker. (Men hvis det er ok at jeg tar meg et glass vin går det bra)

Jeg har en venninne som ikke er avholds, men som er veldig enten eller når det gjelder alkohol. Enten drikker hun ingenting eller veldig lite og er kjedelig å være sammen med, eller så bøtter hun innpå og blir skikkelig full, og da maser hun alltid om at jeg drikker for sagte. Jeg er omvendt og tar meg heller en vin her og der og et par glass drinker når jeg føler for det uten å på forhånd måtte definere om jeg skal feste den dagen eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...