Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gorgonzola
Skrevet
Lurer rett og slett bare på hva folk synes om personer som er avholds?

Dersom det er resultatet av et bevisst valg, for eksempel at man ikke liker seg selv når man drikker eller at andre ikke liker deg fordi du blir helt apekatt eller at man mener alkohol er skadelig og derfor dropper det - respekt!

Dersom valget er tatt på bakgrunn av religiøs overbevsisning - skeptisk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Skjønner ikke hvorfor vi som er avholds må forklare oss om grunnen hele tiden. For min del er hovedgrunnen at folk flest oppfører seg som idioter så snart de får litt innabords. Og man må jo kunne anta at folk blir fornærmet hvis man oppgir det som grunn. Hvis flere folk hadde vært i stand til å se hvordan de opptrer i fylla så ville de skjønt det. Og når det gjelder drikke til maten, hvorfor henge seg opp i om man drikker alkohol? Det er jo ingen som spør hvorfor man velger vann istedenfor brus. Jeg har i hvert fall aldri hørt noen si "wow, vann? Liker du ikke kullsyre du, eller?"

Helt enig! Tenker det samme selv også. Det er jo våres valg om vi ønsker å drikke eller ei. Bare så dumt at enkelte som som drikker må se ned på oss som ikke drikker og komme med uhyggelige bemerkninger om det.

Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å se ned på noen som ikke drikker.

Kunne dere tenkt dere å se ned på noen som ikke røyker?

Skrevet

Jeg nyter mitt vinglass :vin: , og respekterer fullt ut dem som velger å avstå fra alkohol. Hva slags grunn den enkelte har for å være avholds legger jeg meg ikke opp i.

Skrevet

Jeg er ikke avholds selv, men har flere venner som er det. Har aldri falt meg inn å presse de til å drikke eller å stille de i en situasjon hvor de føler de må forsvare valget sitt.

Skrevet

Jeg har aldri drekt, og ikke skal jeg heller.

Jadda, jeg vet dere sitter å himler med øynene nå "16 år å bestemt seg for å aldri drikke, om noen måneder ligger hun i en grøftekant stupfull" hehe neida, men har hatt for mange dårlig minner med alkohol så aldri livet om jeg skal ta sjansen på å utsette noen andre for det samme. Jeg kan rett og slett ikke fordra alkohol, folk forandrer seg, først blide så plutselig sure og så blide igjenn, så rare, så sove,skjønner ikke vitsen.

• 2 uker senere...
Gjest Timiana
Skrevet
Jeg har aldri drekt, og ikke skal jeg heller.

Jadda, jeg vet dere sitter å himler med øynene nå "16 år å bestemt seg for å aldri drikke, om noen måneder ligger hun i en grøftekant stupfull" hehe neida, men har hatt for mange dårlig minner med alkohol så aldri livet om jeg skal ta sjansen på å utsette noen andre for det samme. Jeg kan rett og slett ikke fordra alkohol, folk forandrer seg, først blide så plutselig sure og så blide igjenn, så rare, så sove,skjønner ikke vitsen.

Det er flott at du har bestemt deg tidlig i livet for at du ikke vil drikke alkohol! :jepp: Jeg bestemte meg også da jeg var på din alder, og det holder enda. Nå er jeg 39 år og er fortsatt avholds. På samme måte som deg liker jeg ikke at folk forandrer seg og oppfører seg annerledes når de drikker alkohol.

Gjest Siri K.
Skrevet

Jeg drikker heller ikke alkohol. Har i grunnen aldri likt det, så det er ikke noe problem. Mannen min kan godt ta en øl, eller et glass vin, men han drikker veldig sjelden, han også. Tror han satte pris på at jeg ikke drakk da han ble kjent med meg, for han har en jobb der han har sett mange skyggesider forbundet med alkoholbruk.

Jeg er ingen prippen type som ikke tolererer at andre drikker, det får være helt opp til dem selv. De fleste av vennene våre er ganske sporty typer som ikke er de mest utagerende festerne, så jeg har aldri opplevd noe drikkepress.

Gjest hvitvinen
Skrevet
Jeg nyter mitt vinglass :vin: , og respekterer fullt ut dem som velger å avstå fra alkohol. Hva slags grunn den enkelte har for å være avholds legger jeg meg ikke opp i.

Samme her, skjønner ikke helt hvorfor man må ha en grunn for ikke å drikke - og at det er noen grunner som er mer aksepterte enn andre.

Skrevet

Trodde jeg hadde svart her..

Er avholds og omgås heller ikke folk som drikker når de drikker(da snakker jeg om fylla - ikke ett glass til maten)! Untatt når jeg er på klubb - nesten uungåelig, da :D

Synes alkohol er noe skikkelig tull og at drikkekulturen her i Norge på mange måter er ganske på trynet!

Møter lite spørsmål eller fordommer til/mot det, da jeg for det meste omgås andre som heller ikke drikker. Hvis du er en som må på fylla hver helg har vi sannsynligvis ikke så like verdier i livet..

Skrevet

Hva jeg syns om avholds? Jeg syns de er flinke som klarer å ta et standpunkt og stå ved det. Selv er jeg for glad i vin til å kutte ut, men jeg ser absolutt at idealet jo egentlig er å være avholds - både for kropp, sjel og sinn. Og jeg jobber da også på en klinikk for rusmisbruk.

Skrevet
Du forstår vel hvorfor folk vil du også skal drikke hvis du er på en fest der alle andre drikker? Det er selvsagt idiotisk å presse alkohol på andre, men folk vet at om et par timer kommer de til å være sjanglende, høyrystede og være i en intern alkoholverden du ikke er med i, og de blir nervøse av å vite at det er noen fullt bevisste som står utenfor rusen deres og får med seg hva som skjer.

Jeg blir stressa av å være på en fest der én person ikke drikker, fordi de (få) festene jeg går på pleier å være uten avholdsmennesker. Er det snakk om bryllup eller konsert er det noe annet.

Jeg har opplevd flere ganger å være på fest der det er en eller to som ikke drikker. kjenner de godt og det plager verken meg eller omgangskretsen. Men så er vi 25+ og ikke så opptatte av om vi dummer oss ut og er ferdige med den verste flatfylla :)

Skrevet

Jeg har "en vanlig ungdoms" alkoholforburk - det vil si brisen hver helg, gjerne fredag og lørdag.

Å være avholds mener jeg er helt legitimt, og jeg blander meg ikke opp i hvorfor mennesker velger en helt annen livsstil enn meg.

Vi er forskjellige,

og det er ikke min business hva folk velger å (ikke) drikker/spiser

og det er viktig å huske at mange har vokst opp med dårlige minner fra alkohol og dermed ikke vil påføre andre samme situasjon.

Jeg tror det er to typer avholdsfolk:

1) dem som har dårlige erfaringer med seg selv/nær omgangskrets og velger å la vær

2) dem som aldri har drukket fordi de ikke "tør" å finne ut om de driter seg ut/mister kontroll

Helt ærlig mener jeg kanskje at mennesker som er avholds ikke klarer å se forskjellen på svarthvitt og grånøyanser

For eksempel er mitt alkoholforbruk relativt høyt - men jeg oppfører meg fint på byen og oppfører meg i grunn som vanlig selv etter fire-fem halvlitere.

Med andre ord går det an å bli brisen/full uten å skade noen/krangle/bli en annen person/drite seg ut..

DET tror jeg det er en del avholdsfolk som ikke forstår?

(spesielt dem som aldri har drukket seg full)

Skrevet
Helt ærlig mener jeg kanskje at mennesker som er avholds ikke klarer å se forskjellen på svarthvitt og grånøyanser

For eksempel er mitt alkoholforbruk relativt høyt - men jeg oppfører meg fint på byen og oppfører meg i grunn som vanlig selv etter fire-fem halvlitere.

Med andre ord går det an å bli brisen/full uten å skade noen/krangle/bli en annen person/drite seg ut..

DET tror jeg det er en del avholdsfolk som ikke forstår?

(spesielt dem som aldri har drukket seg full)

Det var bra du slang på siste parantes...

De aller fleste avholds er klar over nyansene, spesielt de som selv tidligere har drukket.

Men, de fleste som drikker er ikke alltid klar over "nyansene" hos seg selv... ;)

Du sier du oppfører deg som vanlig etter fire-fem halvlitere... er du sikker på det, eller bare tror du det fordi du ikke merker det selv?

Jeg trodde også at jeg oppførte meg som vanlig etter et par glass vin, helt til jeg så meg selv på film!

Jeg var ikke full, jeg hadde ikke ekstrem oppførsel på noe vis, men jeg var litt mer løssluppen enn vanlig.

Jeg hadde et helt annet kroppsspråk etter to glass vin enn jeg hadde uten å være påvirket av alkohol.

Jeg kunne ikke engang nekte på det, for på samme film var jeg filmet både før og etter to glass vin. :sjenert:

Og det samme ser jeg på andre... det skal ikke alltid så mye til før de endrer adferd. De endrer seg ikke så mye, og ikke slik at de merker det selv eller at det blir plagsomt for andre, oftest blir de bare mer løsslupne i kroppsspråk, men det er ofte ikke vanskelig å se eller høre om noen har tatt seg en øl, selv om de ikke er brisne eller fulle.

Der ligger nyanseforskjellen du snakker om... men vi ser dem oftest ikke hos oss selv, bare hos andre. :)

Jeg endret adferd etter to glass vin, en venninne av meg endrer adferd før hun i det hele tatt har smakt på vinen... hos henne er det forventningene til en hyggelig kveld som fører til adferdsendringen.

Vi er ikke alltid klar over hvordan alkoholen påvirker oss, og hvordan andre oppfatter oss når vi drikker, men de som ikke drikker den kvelden ser det mye tydeligere enn vi selv gjør.

Skrevet

Fint å se at så mange blir respektert når de velger å la være å drikke. :)

Selv drakk jeg litt i ungdomsårene - når jeg var 16 - 17 år gammel. Var endel ute på byen, men jeg drakk meg aldri full. Brukte bare å drikke 1 til 2 rusbrus.

Jeg synes det er helt greit at folk drikker, så lenge det ikke er snakk om misbruk. Jeg kan gjerne dra på en fest, men da drikker jeg RedBull eller noe istedet for alkohol.

På nyttårsaften mistet jeg min "beste" venninne, på grunn av at jeg er avholds. Alle vennene mine respekterer at jeg ikke drikker - men ikke hun. Hun maser hele tiden om hvorfor jeg ikke drikker, ber meg smake på drikken hennes, rakker ned på meg fordi at jeg ikke drikker, prater dritt om meg til andre venner fordi jeg er avholds, og prøver det hun kan når vi er ute sammen å få meg til å drikke, gjerne ved å presse sugerøret opp mot munnen min. Også får jeg selvfølgelig høre hvor rar og spesiell jeg er fordi at jeg ikke drikker. Og dette gjentar seg hver eneste gang vi er sammen. Så nå har jeg sagt fra til henne at jeg ikke orker mer av henne. Enkelt og greit.. Vi har vært venner siden vi var 16 - men nå orker jeg ikke å bli mer hakket på.

Selv er hun av den personen som drikker hver eneste helg, hun har ved flere anledninger "blacka ut" og vi har ikke fått kontakt med henne. Hun drikker som en gammel sjømann og gjerne ei helflaske sprit på en kveld! Blir kastet ut fra utesteder, tror hun har sjans på alt og alle, og klager attpå til at hun aldri får seg kjæreste. Men at folk er avholds, det er kriiise!!

Skjønner ikke hva som er så gale med å ikke drikke. Folk kan tydligvis være normale - helt til de sier at de er avholds. Det er mitt intrykk av enkelte!

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at folk er avholds, så lenge de ikke forsøker å presse holdningen/valget sitt over på meg. Jeg har et par bekjente som ikke drikker, og jeg respekterer selvsagt deres valg.

Skrevet

Er avholds selv, og spør noen meg hvorfor jeg er det, spør jeg like greit tilbake hvorfor de drikker. Er ofte på fest med andre som drikker mye, og får disse spørsmålene ofte.

Får som regel et smil og "good for you!" når jeg sier at jeg ikke liker meg selv når jeg drikker. Så er den saken glemt og ingen bryr seg noe mer om det.

Når man ligger dagen derpå (og ofte leeenge etter) og tenker på alt du gjorde feil, eller er flau over deg selv, da bør man revurdere inntaket. :)

Skrevet

Synes drikking liksom blir en slags aktivitet jeg.

"Møtes på pubben for noen pils" eller "Stikker til xx og tar noen øl".

Ellers må jeg si det er overraskende mye moro som har skjedd i livet takket være alkoholen. Det har riktignok skjedd noen ikke så veldig moro ting også, men disse veies opp for min del.

Jeg vil støtte det en tidligere her nevnte om at hvis det er en avholds som er med på festen så kjenner man litt "redsel" for at det er en som sitter og "vokter" og forteller dagene etterpå hva som egentlig skjedde, mens alle andre kanskje sitter og husker etter beste evne.

For meg blir avholdsmennesker litt sære, akkurat som at jeg synes de som tar handleposer opp fra søppelposen som står ved pante-automaten er sære.

Skrevet

For meg blir avholdsmennesker litt sære, akkurat som at jeg synes de som tar handleposer opp fra søppelposen som står ved pante-automaten er sære.

Skrevet
Synes drikking liksom blir en slags aktivitet jeg.

"Møtes på pubben for noen pils" eller "Stikker til xx og tar noen øl".

Venninnen min er ikke-røyker, men hun spør meg nesten daglig om jeg vil ta en "røykepause" sammen med henne... så hvorfor kan ikke jeg møte venner på puben for en pils, eller gå bort til en venninne på ost og vin?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...