Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #21 Skrevet 31. desember 2009 Jeg er selv avholds, og liker ikke å omgås fulle folk. Jeg har noen venner som er veldig greie i edru tilstand, men så snart de skal ha noen sammenkomster eller turer så må det drikkes. Og da mener jeg virkelig flatfyll, med tilhørende patetisk oppførsel. De har aldri sagt noe direkte til meg om at jeg ikke drikker, men mistenker at det snakkes når jeg ikke er tilstede. Hørte dem snakke om en kamerat som er kristen, "men han var ålreit likevel, liksom". Begrunnelse: Han drikker øl. Vet ikke hva jeg stusser mest over, at det å være kristen skal være en negativ egenskap, eller at øldrikking skal avgjøre om man er "ålreit".
Tabris Skrevet 31. desember 2009 #22 Skrevet 31. desember 2009 Jeg bryr meg ikke så mye med om noen er avholds, det er deres sak, ikke min. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor noen ikke vil ha et glass vin eller en øl til maten hvis det er flatfylla de er i mot (noe jeg godt kan forstå). Det er jo mulig å kose seg med et glass til maten uten å bli full. Det kan bli litt enten/eller, tenker jeg. Enten rører man det ikke, eller så drikker man til man blir snøblind.
K.A. Skrevet 31. desember 2009 #23 Skrevet 31. desember 2009 Som avholdsmann må jeg si jeg bare har møtt forståelse for valget. Noen ganger spør man hvorfor, men ingen gjør noe nummer av det eller skal prøve å overtale meg til å ta et glass. De ser jo at jeg ikke har noe imot at de drikker, skjønt jeg bruker å gå tidlig fra fest om det blir for mye fyll. Rølpefest er så avgjort ikke min stil, men jeg liker godt å gå på pub sammen med venner. Er forresten ikke 100% avholds, da jeg godt kan ta et glass hvitvin (hater imidlertid rødvin), sjampis e.l. om anledningen tilsier det, og om smaken er god og mild. Selv synes jeg imidlertid at alt jeg har smakt ville smakt bedre uten alkohol. :gjeiper: Liker også vanligvis smaken av shandy, og det drikker jeg gjerne. Men full drikker jeg meg aldri (og det skal godt gjøres med shandy, også ). At andre drikker seg fulle har jeg ingenting imot, men jeg synes de tar seg bedre ut før de kommer så langt.
Gjest Avholds i praksis Skrevet 31. desember 2009 #24 Skrevet 31. desember 2009 Jeg bryr meg ikke så mye med om noen er avholds, det er deres sak, ikke min. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor noen ikke vil ha et glass vin eller en øl til maten hvis det er flatfylla de er i mot (noe jeg godt kan forstå). Det er jo mulig å kose seg med et glass til maten uten å bli full. Det kan bli litt enten/eller, tenker jeg. Enten rører man det ikke, eller så drikker man til man blir snøblind. Jeg kan tenke meg dusinvis av grunner til at noen velger å la være å drikke, selv om de ikke har noe i mot at andre nyter alkohol i moderate mengder. Hvis noen vet at de har problemer med å beregne mengde, er det vel bedre at de ikke drikker i det hele tatt, enn at de plutselig skal bikke over til full? Hvis det er sjeldent de drikker, kan de merke virkning allerede etter et halvt glass, og kanskje de ikke liker den rusfølelsen? Det er ikke noen motsetning å ikke like virkningen alkoholen har på en selv, og å ikke like stupfylla hos andre.
Draum Skrevet 31. desember 2009 #25 Skrevet 31. desember 2009 Jeg bryr meg ikke så mye med om noen er avholds, det er deres sak, ikke min. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor noen ikke vil ha et glass vin eller en øl til maten hvis det er flatfylla de er i mot (noe jeg godt kan forstå). Det er jo mulig å kose seg med et glass til maten uten å bli full. Det kan bli litt enten/eller, tenker jeg. Enten rører man det ikke, eller så drikker man til man blir snøblind. Det kan handle om at når kroppen ikke er vant med alkohol, tåler man veldig lite. Og jeg f.eks. - liker ikke smaken av alkohol, så hvorfor skal jeg drikke vin for å glede andre? Alkoholfritt øl drikker jeg gjerne, og det burde ikke plage noen at jeg drikke en annen type øl enn dem.
Tabris Skrevet 31. desember 2009 #26 Skrevet 31. desember 2009 (endret) Nei, jeg sier ikke at det plager meg. Og jeg forstår det godt hvis man enten ikke liker det eller man blir beruset/uvel av bare et glass. Jeg tenkte mer på at jeg ikke så sammenhengen mellom å mislike flatfyll og av den grunn ikke ha et glass til maten. Slik jeg ser det, så er vin til maten ikke væske man drikker for å bli utørst, men en del av måltidet. Så på samme måte som man kanskje må venne seg til å like ting som rosenkål så vil det å venne seg til å like vin til maten være med på å utvide smaksrepetoaret og gi en større helhet av matbildet. Men det er jo selvsagt utelukkende opp til hver og en om man ønsker å venne seg til rosenkål - eller vin. Endret 31. desember 2009 av Tabris
Draum Skrevet 31. desember 2009 #27 Skrevet 31. desember 2009 De aller fleste hører vel til kategorien som ikke liker flatfylla men godt tar et glass til maten, når de blir litt eldre enn 20-ish. Håper jeg..
Anglofil Skrevet 31. desember 2009 #28 Skrevet 31. desember 2009 Synes det er helt greit, jeg var det selv fram til jeg var rundt 21 år. Jeg er fremdeles ikke glad i smaken av alkohol og mange vil vel beskrive meg som avholds - og det er min private sak. Det er ikke noe andre har noe med. Mvh Yvonne
Gjest imli Skrevet 31. desember 2009 #29 Skrevet 31. desember 2009 (endret) Jeg er totalavholds hovedsaklig pga at alkohol funker dårlig med medisinene jeg må bruke for min kroniske sykdom, og fordi jeg rett og slett ikke liker smaken av alkohol. Dessuten liker jeg ikke å bli beruset. Har ingenting i mot at andre drikker alkohol, så synes det er dumt at vi som ikke gjør det, ofte ikke blir respektert. Man blir ofte mast på av dem som drikker alkohol, noe jeg synes er litt irriterende... Sist, men ikke minst, synes jeg det er fint å være avholds for å være et "forbilde" (i mangel på bedre uttrykk) for andre som heller ikke vil drikke alkohol, eller har alkoholproblemer - det er lettere å si nei når man ikke er alene om ikke å drikke Kort sagt - synes avholdenhet er positivt! Endret 31. desember 2009 av imli
Gjest Gjest Skrevet 31. desember 2009 #30 Skrevet 31. desember 2009 De aller fleste hører vel til kategorien som ikke liker flatfylla men godt tar et glass til maten, når de blir litt eldre enn 20-ish. Håper jeg.. Hvorfor håper du at folk tar et glass til maten heller enn å være avholds? Påvirker det deg på noen måte om folk er avholds eller tar seg et glass?
Gjest Avholds i praksis Skrevet 31. desember 2009 #31 Skrevet 31. desember 2009 Så på samme måte som man kanskje må venne seg til å like ting som rosenkål så vil det å venne seg til å like vin til maten være med på å utvide smaksrepetoaret og gi en større helhet av matbildet. Men det er jo selvsagt utelukkende opp til hver og en om man ønsker å venne seg til rosenkål - eller vin. Morsomt at du forutsetter at "alle" (les:mange) er avholds fordi de ikke liker smaken... Jeg har hørt mange forklaringer på hvorfor noen har valg å være avholds, men at de ikke liker smaken er ikke en hyppog oppgitt grunn... De aller fleste jeg kjenner som er avholds (det er ikke så veldig mange) LIKER vin, øl eller drinker, men har andre grunner for sitt valg!
Tabris Skrevet 1. januar 2010 #32 Skrevet 1. januar 2010 De aller fleste jeg kjenner som er avholds (det er ikke så veldig mange) LIKER vin, øl eller drinker, men har andre grunner for sitt valg! Ja, og det blir jo selvsagt noe helt annet. Det er ikke de jeg snakker om, naturligvis.
Anglofil Skrevet 1. januar 2010 #33 Skrevet 1. januar 2010 (endret) Nei, jeg sier ikke at det plager meg. Og jeg forstår det godt hvis man enten ikke liker det eller man blir beruset/uvel av bare et glass. Jeg tenkte mer på at jeg ikke så sammenhengen mellom å mislike flatfyll og av den grunn ikke ha et glass til maten. Slik jeg ser det, så er vin til maten ikke væske man drikker for å bli utørst, men en del av måltidet. Så på samme måte som man kanskje må venne seg til å like ting som rosenkål så vil det å venne seg til å like vin til maten være med på å utvide smaksrepetoaret og gi en større helhet av matbildet. Men det er jo selvsagt utelukkende opp til hver og en om man ønsker å venne seg til rosenkål - eller vin. For min del synes jeg det virker meningsløst å måtte venne meg til noe jeg synes smaker så motbydelig at jeg må kaste opp. Folk maser om at øl og vin er noe man bare må venne seg til. Vel, hvorfor må jeg absolutt det? Folk har en lei tendens til å tre sine meninger over meg. Jeg orker ikke å drikke noe jeg brekker meg av - enkelt og greit. Skulle ønske folk kunne respektere det, i stedet for å spørre og grave "hvorfor drikker ikke du da?", "er du kristen?" og slik fortsetter det. Og svarer jeg at jeg ikke liker smaken, så får jeg selvsagt den klassiske "men det er noe du må venne deg til?". Mvh Yvonne Endret 1. januar 2010 av Yvonne 1
Tabris Skrevet 1. januar 2010 #34 Skrevet 1. januar 2010 Du må ikke absolutt noe som helst. Jeg skrev jo det også - det er opp til hver enkelt om man ønsker å venne seg til noe man ikke liker i utgangspunktet. Jeg sier bare at om man gjør det, så kan man utvide smaksrepetoaret og få en større matopplevelse, enten det gjelder rosenkål, vin eller noe annet. Men jeg er enig i at det blir feil å mase og presse folk om å gjøre noe slikt, det må jo være opp til hver enkelt.
Gjest Avholds i praksis Skrevet 1. januar 2010 #35 Skrevet 1. januar 2010 Skulle ønske folk kunne respektere det, i stedet for å spørre og grave "hvorfor drikker ikke du da?", "er du kristen?" og slik fortsetter det. Og svarer jeg at jeg ikke liker smaken, så får jeg selvsagt den klassiske "men det er noe du må venne deg til?". Mvh Yvonne Har samme erfaringer som deg, og har hørt de samme spørsmålene tusen ganger! Og sier jeg at jeg ikke tåler alkohol, er det "hva er det du ikke tåler? Noe må du vel tåle? Hva skjer når du drikker alkohol da? Har du prøvd XXX? Kan du ikke bare ta en allergitablett da?"
Draum Skrevet 1. januar 2010 #36 Skrevet 1. januar 2010 Hvorfor håper du at folk tar et glass til maten heller enn å være avholds? Påvirker det deg på noen måte om folk er avholds eller tar seg et glass? Nei, det var ikke det jeg mente. Jeg mente at jeg håper de fleste blir av typen som kan ta seg et glass eller to til maten fremfor å velge flatfylla. Jeg er jo avholds selv, og for meg egoistisk sett skulle jeg gjerne likt at alle andre var det også.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #37 Skrevet 1. januar 2010 Jeg var hos noen venner i kveld, vel det er gubbens venn og hans kone etc. Hun drakk null og niks, mens jeg, hennes mann og min mann drakk både vin, cognac og øl. INGEN ble full altså, dette gikk over mange timer. Men jeg tenkte ikke over at hun ikke drakk. Vi er voksne mennesker og tar våres valg. Og hun valgte å ikke drikke, sånn var det bare.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #38 Skrevet 1. januar 2010 Halloen. Det er fullt mulig å samtidig være festlig og gøyal (dermed "alright") selv om man ikke drikker. Si meg, dere som er avholds og klager om at andre klager, hvordan er dere i sosialt lag der andre mennesker drikker alkohol? Sitter dere helst alene, eller er dere like glade og positive som de andre? Jeg synest at avholdsmennesker er helt ok, så det er sagt. Jeg liker selv ikke alkohol så godt, men nyter feks en cider el lign.
Gjest Gjest Skrevet 1. januar 2010 #39 Skrevet 1. januar 2010 Skjønner ikke hvorfor vi som er avholds må forklare oss om grunnen hele tiden. For min del er hovedgrunnen at folk flest oppfører seg som idioter så snart de får litt innabords. Og man må jo kunne anta at folk blir fornærmet hvis man oppgir det som grunn. Hvis flere folk hadde vært i stand til å se hvordan de opptrer i fylla så ville de skjønt det. Og når det gjelder drikke til maten, hvorfor henge seg opp i om man drikker alkohol? Det er jo ingen som spør hvorfor man velger vann istedenfor brus. Jeg har i hvert fall aldri hørt noen si "wow, vann? Liker du ikke kullsyre du, eller?"
Ethereal Skrevet 1. januar 2010 #40 Skrevet 1. januar 2010 Helt greit å være avholds. Har flere venner som er det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå