Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer rett og slett bare på hva folk synes om personer som er avholds?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke si jeg synes noe fra eller til. Vil de ikke ha alkohol så er det deres sak :)

• Liker 2
Skrevet
Kan ikke si jeg synes noe fra eller til. Vil de ikke ha alkohol så er det deres sak :)

Tusen ganger bedre enn de som har en one-night-stand hver jævla helg! :-)

• Liker 2
Skrevet

Generelt sett synes jeg det er fint at folk tar egne valg, i grunn. Har flere venner som er avholds, og det respekterer jeg. Personlig ser jeg i grunn ikke helt poenget i å være fullstendig avholds, men det betyr ikke at ikke andre har sine grunner.

Hva jeg synes kommer nok mer ann på personen. De som er helt militante og høylydt dømmer andre nord og ned for å ta seg en øl til maten har jeg ikke så mye til overs for.

Gjest Syrin_Ulven
Skrevet

Bedre å være avholds enn alkis.

Liker bedre avholds enn slike som drikker altfor ofte.

Så lenge man ikkje sitter å tyter anti-alkohol i tide og utide så tenker eg ikkje noe særlig om folk som er avholds. Er semi-avholds sjøl, drikker ytterst sjeldent fordi eg syns fulle folk (som oftest) er blåst i hodet og fordi alkohol strengt tatt ikkje smaker så godt..

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker dem. :fnise: Selv er jeg avholds, men så har jeg heller nesten ingen norske venner heller. Er ikke religiøs (eller muslim), men jeg synes ikke noe om nordmenn som tror at man MÅ bli litt full. Den norske vikingaktige drikkemåten gjør meg kvalm.

Foreldrene mine er sør-europeere (og katolikker), og de drikker alkohol. Men aldri for å bli fulle. Personlig så hater jeg smaken av alkohol.

Skrevet

Hvorfor skal man mene noe om dem i det hele tatt?

Jeg er avholds fordi:

- jeg tåler så ekstremt lite før jeg blir synlig beruset (her snakker vi maks to øl)

- jeg synes det er slitsomt å bli så lett beruset

- jeg liker strengt tatt ikke smaken av alkohol

- jeg synes følelsen av å være edru og klar overgår langt på vei følelsen av å være beruset

- jeg hadde det aldri mer morsomt etter en alkoholholdig øl eller to enn jeg har etter en alkoholfri øl eller to

Jeg synes det er veldig godt med alkoholfritt øl til grillmat en varm sommerdag, og ellers i året drikker jeg vann.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Er avholds selv, men hver gang jeg er på en fest, så får jeg masse spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker, samt masing om, "å kom igjen da, bare drikk ett glass da.." eller.. "Er du kristen"?

Jeg er ikke kristen (er døpt og konfirmert i kirka, men thats it), men jeg liker rett og slett ikke smaken på alkohol, og da ser jeg heller ingen grunn til å sitte å hive innpå, for er ærlig talt ikke noe folk ha!

Respekterer folk som drikker. Men mange har problemer med å respektere folk som ikke drikker..

Endret av Jente85
Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Eh, forstår nesten ikke spørsmålet. Jeg ser ikke på de som en gruppe mennesker som isolerer seg ut fra resten. hva de drikker er deres privatsak, og et ikke-tema for meg.

Skrevet
Er avholds selv, men hver gang jeg er på en fest, så får jeg masse spørsmål om hvorfor jeg ikke drikker, samt masing om, "å kom igjen da, bare drikk ett glass da.." eller.. "Er du kristen"?

Du forstår vel hvorfor folk vil du også skal drikke hvis du er på en fest der alle andre drikker? Det er selvsagt idiotisk å presse alkohol på andre, men folk vet at om et par timer kommer de til å være sjanglende, høyrystede og være i en intern alkoholverden du ikke er med i, og de blir nervøse av å vite at det er noen fullt bevisste som står utenfor rusen deres og får med seg hva som skjer.

Jeg blir stressa av å være på en fest der én person ikke drikker, fordi de (få) festene jeg går på pleier å være uten avholdsmennesker. Er det snakk om bryllup eller konsert er det noe annet.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Har ingen spesiell mening om at folk er avholds. Synes absolutt ikke det er noe problem at de er det.

Skrevet

Tenker ikke noe spesielt om det. De drikker ikke alkohol, andre drikker ikke melk, te, kaffi, brus osv.

Selv rørte jeg ikke alkohol før jeg ble 18, og rørte heller ikke sprit før jeg ble 20. Dette ble selvsagt lagt merke til av venner og andre, som mente at jeg var prippen, og det ble et press om at jeg også måtte drikke. Jeg holdt meg til mine prinsipper, og drakk ikke før det var lovlig. Regner med at en del har et negativt syn på de som er avholds, i alle fall i ungdomsårene - tidlig voksen alder.

Skrevet

Jeg har vært avholds i 2 år pga sykdom. Etter å ha opplevd begge sider, så må jeg si at jeg trives mye bedre som avholds.

Jeg liker følelsen av å ha kontroll over meg selv, og våkne opp dagen etter en fest uten å føle meg fysisk/psykisk dårlig (det skal sies at jeg er av de som tåler lite). Jeg liker å huske alt jeg har sagt og gjort, og jeg har gjort den store oppdagelsen at jeg har det minst like artig uten alkohol :)

Skrevet

På generell basis har jeg ingenting imot de som er avholds. De er stort sett like forskjellig som de som drikker.

Enkelte som er avholds har imidlertid problemer med å akseptere at andre drikker og kommer med formanende blikk og kommentarer, og det har jeg svært lite til overs for (forutsetter at det er snakk om å drikke normale mengder alkohol og ikke flatfyll, og at det er i en setting hvor alkohol er naturlig)

Det er minst like irriterende som de som skal presse folk som ikke drikker til å ta seg et glass.

Når det er sagt så er jeg glad for at de fleste rundt meg ikke er avholds. Jeg drikker selv lite og sjelden, men setter stor pris på et glass god vin til maten, en utepils i varmen osv. Hadde mannen vært avholds så måtte jeg ha åpnet en hel flaske til meg selv, noe som gjerne ikke hadde blitt til. Så jeg er glad for at også han kan ta seg et glass.

Skrevet

Jeg liker dem ettersom jeg slipper å risikere at de drikker seg fulle i tide og utide ;) . Har vært avholds i mange år selv og selv om jeg nå har endret holdning litt og kan ta meg både et glass vin og et glass øl innimellom så liker jeg fremdeles ikke fyll.

Men sånn rent bortsett fra det så er faktisk avholdsfolk som alle andre - forskjellige. Dermed liker jeg noen av dem og er mindre begeistret for andre, på samme måte som jeg liker eller ikke er fullt så begeistret for folk som drikker.

Men føler meg mest avslappet sammen med avholdsfolk/folk som drikker lite.

Er for øvrig enig i at de som "misjonerer" avholdssak i festlig lag er omtrent like slitsomme som de som maser om "ta deg et glass'a vel".

Gjest Avholds i praksis!
Skrevet
Du forstår vel hvorfor folk vil du også skal drikke hvis du er på en fest der alle andre drikker? Det er selvsagt idiotisk å presse alkohol på andre, men folk vet at om et par timer kommer de til å være sjanglende, høyrystede og være i en intern alkoholverden du ikke er med i, og de blir nervøse av å vite at det er noen fullt bevisste som står utenfor rusen deres og får med seg hva som skjer.

Jeg blir stressa av å være på en fest der én person ikke drikker, fordi de (få) festene jeg går på pleier å være uten avholdsmennesker. Er det snakk om bryllup eller konsert er det noe annet.

Endelig et ærlig svar! :blomst:

Dette svaret samsvarer med mine erfaringer etter 15 år som avholds i praksis (selv om jeg i teorien kan ta ett glass).

Jeg trenger ikke alkohol for å bli "full". Det er ganske mange ganger at noen har prøvd å ta fra meg bilnøklene fordi de tror jeg har drukket, og at jeg må bevise at jeg har drukket alkoholfritt hele kvelden!

Men likevel opplever jeg at de fleste som drikker alkohol blir så selvbevisste, og føler behov for å "skjule" sine handlinger i påvirket tilstand, at de gruer seg for å drikke når ikke alle blir som dem. (selv om de ser jeg blir like "dum" som deg i edru tilstand, VET de at jeg er edru, og det er nok til at de blir selvbevisste)

De føler behov for å forklare hvorfor de drikker, og for å rettferdiggjøre anledningen.

Skrevet

Når jeg møter et menneske som sier at h*n er avholds blir jeg alltid nysgjerrig på hvorfor. Har aldri prøvd å "tvinge" noen til å drikke. Voksne mennesker vet som regel hva som er best for seg selv!

Men de som insisterer på å prøve å overbevise meg om at jeg må velge deres livvstil har jeg ikke stort til overs for.

Skrevet
Når jeg møter et menneske som sier at h*n er avholds blir jeg alltid nysgjerrig på hvorfor.

Denne klarte jeg ikke la være å svare på... Som sagt er jeg ikke avholds lenger, men med 20 års erfaring som sådan kan jeg si hvorfor jeg var det. Jeg liker ikke tanken på å miste kontrollen over meg selv og jeg tror underbevisstheten min rett og slett la inn en drikkesperre. Før jeg ble avholds så kunne jeg maks drikke et halvt glass vin, så fikk jeg rett og slett ikke ned en dråpe mer. Samme med øl. Det bare stoppet. Omtrent samtidig forvillet jeg meg ved en tilfeldighet inn i et avholdsmiljø og jeg oppdaget at menneskene som ferdes der var hyggelige og inkluderende uten å være "masete" så disse to tingene til sammen gjorde det lett å bli totalavholds.

Det morsomme var at på denne tiden var jeg også student og deltok i det ikke fullt så avholdende studentmiljøet med liv og lyst. Noe mas ble det jo, men etterhvert som folk ble vant til meg så oppdaget jeg at alle respekterte min holdning til alkohol og jeg følte meg ikke mindre med i gjengen for det om jeg drakk brus og (fysj) Zero.

Gjest Avholds i praksis
Skrevet
Når jeg møter et menneske som sier at h*n er avholds blir jeg alltid nysgjerrig på hvorfor. Har aldri prøvd å "tvinge" noen til å drikke. Voksne mennesker vet som regel hva som er best for seg selv!

Men de som insisterer på å prøve å overbevise meg om at jeg må velge deres livvstil har jeg ikke stort til overs for.

Jeg håper du ikke tar dette som kritikk, for det er det ikke, men jeg har alltid lurt på hvorfor noen blir så nysgjerrige når noen sier de er avholds?

De som ikke drikker har tatt et valg om ikke å drikke, og bakgrunnen for valget kan for noen være veldig personlig, og ikke noe man har lyst til å dele med "Gud og Hvermann".

Er det ikke nok å vite at de har valgt å ikke drikke?

For meg personlig er det ikke noe hokus-pokus bak valget mitt, det er en enkelt grunn til at jeg ikke ønsker å drikke.

Jeg kan i teorien ta ett glass, men gjør det aldri i praksis fordi kroppen min ikke responderer godt på alkohol.

Jeg får kraftige smerter etter bare noen få slurker, kaster opp, får diaré osv... det oppleves som en kombinasjon av influensa og omgangssyken.

Det er altså ikke en personlig overbevisning som ligger til grunn, men likevel er det veldig intimt, og ikke noe jeg liker å fortelle alle som spør, og spesielt ikke i festlig lag der sykdom ikke er et populært samtaleemne. ;)

Skrevet
Det er altså ikke en personlig overbevisning som ligger til grunn, men likevel er det veldig intimt, og ikke noe jeg liker å fortelle alle som spør, og spesielt ikke i festlig lag der sykdom ikke er et populært samtaleemne. ;)

Det er et godt poeng. I tillegg er det endel av de som er avholds som har hatt alkoholikere i nær familie og er preget av det - ikke akkurat et superfestlig emne det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...