Gå til innhold

Noen som har en god oppskrift på karamellpudding?


Helen

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å lage karamellpudding til dessert nyttårsaften, dette er noe jeg aldri har gjort før. Lurer derfor på om det er noen som har en god oppskrift å dele med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker denne:

ca 3 dl sukker

8 dl matfløte

8 store egg

2 ss sukker

2 ts vaniljesukker (jeg bruker ekte vaniljesukker, ikke den kjipe kjemiske med vanillin)

Dette blir en full halvannen liters brødform.

Smelt ca 3 dl sukker, har du "gammeldags" komfyrtopp kan du sette brødforma rett på plata og smelte direkte i den, det er enklest. Når alt sukkeret er smeltet og gyllent (men ikke mørkebrunt og brent) heller du på forma så du får et lag med sukker på alle sidene. Resten av sukkeret har du i en kjele og koker det ut med 1-2 dl vann. Har du induksjonstopp kan du smelte sukkeret i ei stekepanne og så helle det i brødforma, da er det lettest å få et jevt lag om forma er forvarmet i stekeovnen først. La format med sukker avkjøle seg og ha sausen du fikk av å koke ut med vann i ei mugge.

Visp eggene lett sammen med 2 ss sukker og vaniljen, du skal ikke piske inn luft, bare få de godt blandet. Varm fløten til den akkurat koker, rør jevnlig for det setter seg lett fast i bunnen. Hell den varme fløten sakte ned i eggemassen mens du visper hele tiden. Bland godt. Hell egg og fløteblandingen opp i forma gjennom en sikt. Det er viktig med sikten for å få vegg eggehvitetrådene. Dekk forma med aluminiumsfolie og sett den i langpanne i ovnen, fyll opp med kokende vann rundt og la den stå ca 1 og en halv time på 150 grader. Sjekk med en kakenål eller tynn pinne om den er ferdig, men ikke stikk helt ned i bunnen for da vi karamellsausen komme opp i puddingen og det vil synes hvor du har stukket.

La puddingen bli kald, helst over natten. Rett før servering velves den på et fat med gode kanter. Det er en del saus i forma så kanter er viktig. Skjær rundt kanten med en spiss kniv før du velver den. Serveres med sausen og pisket krem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...