Gå til innhold

Pulverkur?


Gjest Gjest_lala_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_lala_*

Jeg skal nå for første gang begynne å slanke meg, og siden jeg aldri har gjort det før er jeg usikker på en del ting.

Har på grunn av sykdom blitt veldig inaktiv, og det jeg gjør for å kose meg er å spise. Har blitt veldig mye det siste året, og ligger nå 10-15 kg over det jeg burde ligge (har BMI på 28).

Skal begynne å bevege meg mer, få til en del gåturer. Siden jeg er delvis sykmeldt tenkte jeg å melde meg på aktiv på dagtid, der har jeg mulighet til å være med på qiqong, yoga, pilates og svømming. Vil ikke klare intensiv trening på grunn av sykdommen, så veldig usikker på hvor mye kalorier jeg da kan spise iløpet av en dag?

I og med at jeg har lite peiling på kalorier, lurer jeg på om jeg i begynnelsen skal bytte ut ett eller to måltider daglig med pulverkurer, for å komme i gang, og slippe å stresse så mye med maten. Da kan jeg heller konsentrere meg litt og litt om å forandre på kosten, slik at det ikke blir en voldsom omdreining og at jeg detter av lasset med en gang. Planen er da å etterhvert som jeg blir kjent med mat og hva jeg kan spise og ikke, at jeg da skal fase ut pulverkurene.

Noen som tror det er en god/dårlig ide?

Noen som har noen pulverkurer å anbefale?

Ellers tar jeg i mot alle tips med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skal nå for første gang begynne å slanke meg, og siden jeg aldri har gjort det før er jeg usikker på en del ting.

Har på grunn av sykdom blitt veldig inaktiv, og det jeg gjør for å kose meg er å spise. Har blitt veldig mye det siste året, og ligger nå 10-15 kg over det jeg burde ligge (har BMI på 28).

Skal begynne å bevege meg mer, få til en del gåturer. Siden jeg er delvis sykmeldt tenkte jeg å melde meg på aktiv på dagtid, der har jeg mulighet til å være med på qiqong, yoga, pilates og svømming. Vil ikke klare intensiv trening på grunn av sykdommen, så veldig usikker på hvor mye kalorier jeg da kan spise iløpet av en dag?

I og med at jeg har lite peiling på kalorier, lurer jeg på om jeg i begynnelsen skal bytte ut ett eller to måltider daglig med pulverkurer, for å komme i gang, og slippe å stresse så mye med maten. Da kan jeg heller konsentrere meg litt og litt om å forandre på kosten, slik at det ikke blir en voldsom omdreining og at jeg detter av lasset med en gang. Planen er da å etterhvert som jeg blir kjent med mat og hva jeg kan spise og ikke, at jeg da skal fase ut pulverkurene.

Noen som tror det er en god/dårlig ide?

Noen som har noen pulverkurer å anbefale?

Ellers tar jeg i mot alle tips med takk! :)

Jeg syns alt av pulver/pillekurer er en dårlig ide. Spis regelmessige måltider og unngå for mye mat som inneholder sukker og fin hvete (som de søren meg putter i alt), og sørg for å spise balanserte måltider. Har du prøvd vektklubben på www.vg.no?

Hva er en typisk matdag for deg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å konsentrere deg om å legge om til en sunn livsstil du kan leve med og ikke starte med noe pulverkur.

Spis regelmessige, små og næringsrike måltider. Da opprettholder du ett stabilt blodsukker og en jevn forbrenning.

Det kan være feks;

frokost

mellommåltid

Lunsj

Mellommåltid

middag

kvelds

I helgene kan du kose deg litt med god mat og drikke.

Husk at selv om en slanker seg så kan alt spises, gjelder bare at det gjøres i moderate mengder.

Ang. maten du bør spise så anbfaler jeg deg å lese litt rundt her inne feks. Søk opp kosthold på nettet og les deg til kunnskap.

Tenk ihvertfall grovt, fullkorn, rett fett, nok med proteiner og lite sukker =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*

Som jeg skrev over, vurderer jeg pulverkurer fordi jeg har veldig lite peiling på mat og kalorier. Vet at jeg skal holde meg unna mye fett, raske karbohydrater og alt det der, men har lite peiling på hva ting inneholder, og hvor usunt ting egentlig er. Derfor jeg tenkte at det kunne være lurt å begynne på pulver som erstatning for ett eller to måltider daglig.

Det blir mye for meg å sette meg inn i, og mye jobb når jeg da skal ha 4 måltider hver dag, og må lese meg opp på hva jeg kan og ikke kan spise, og hvor mye. Er redd for at det blir så overveldende at jeg mister motivasjonen raskt... Er ikke superglad i å lage mat, og når jeg da må bruke såpass mye tid på å lese og sette meg inn i ting, i tillegg til å lage maten, vet jeg at det kan bli vanskelig.

Har jo ikke tenkt å gå på pulver til evig tid, men som en slags overgangsfase for å komme meg inn i et sunnere liv.

Hvor mye kalorier vil jeg trenge sånn ca pr dag, i og med at jeg ikke kan være veldig aktiv? Jobber delvis, og har da en stillesittende jobb i tillegg.

Spiser ikke voldsomt usunt, grovt brød med pålegg eller firkorn/havregryn til frokost, ofte rundstykker, ostebriks og lignende til lunch, pasta og ferdigretter til middag, og eventuelt rester, mer brødskiver, knekkebrød etc til kvelds. Spiser en del frukt innimellom, og spiser også en del godteri etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev over, vurderer jeg pulverkurer fordi jeg har veldig lite peiling på mat og kalorier.

Derfor det anbefales at du leser deg til kunnskap,

www.iform.no

www.iform.nu

www.greteroede.no

www.vektklubben.no

søk på www.google.no

Kjøp deg en bok eller to om kosthold, det tror jeg du hadde fått god nytte av!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*

Jeg vet jo at jeg må lese meg opp på kosthold. Men har lyst å komme i gang med dette så snart alle feiringer o.l. er over, og jeg klarer ikke å lære meg alt som er om kosthold på en dag eller to...

Jeg har jo tenkt å endre på livsstilen, ikke bare en diett, men tenkte kanskje at pulverkurer kunne hjelpe meg til å holde meg under kalorigrensen til å begynne med, og til at jeg ikke skulle bli lei av alt matstyret før jeg egentlig hadde kommet i gang. Om jeg skal bruke timesvis hver eneste dag på kosthold, trening og matlagning, vil jeg gi opp iløpet av noen uker.

Det er en jungel av råd om kosthold og helse der ute, og for noen som vet lite om alt dette er det faktisk ikke så veldig enkelt å sette seg inn i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

på vektklubben.no (hehe, jeg vet ikke hvorfor jeg skrev vg.no) så skriver man opp all maten man skriver, og et system regner ut hvor mye du har fått i deg forskjellige næringsgruppene, og om du har for mye/for lite. Man lærer veldig mye om mat her underveis!

Spis så ren mat som mulig, altså ren kyllingfilet fremfor marinert, velg karbonadedeig/kyllingkjøttdeig fremfor kjøttdeig. Vær forsiktig med brød, les ihvertfall innholdsfortegnelsen og sjekk for fin hvete og sukker. Styr unna det meste av frokostblandinger, de er ofte proppfulle av sukker. Grove produkter fremfor fint, uansett om det er brød, pasta eller ris, velg kylling og kalkunpølse fremfor ostepølse, ja osv. Som Lotte sier skal du gjøre en livsstilsendring, og da må du finne noe du kan leve med.

Man må lese mye på innholdsfortegnelser på maten man kjøper i begynnelsen. Frustrerende, men etterhvert lærer man seg hva som er ok og ikke ok. Vær forsiktig med mat som inneholder mye mettet fett, særlig mat som har høyt innhold av fett OG karbohydrater sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke hjelpe deg stort mer siden det virker som du er fast bestemt på lettvint løsning via pulverkur! Håper det fungerer for deg, anbefaler ihvertfall du leser deg til kunnskap om det uansett hvordan du starter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*
på vektklubben.no (hehe, jeg vet ikke hvorfor jeg skrev vg.no) så skriver man opp all maten man skriver, og et system regner ut hvor mye du har fått i deg forskjellige næringsgruppene, og om du har for mye/for lite. Man lærer veldig mye om mat her underveis!

Spis så ren mat som mulig, altså ren kyllingfilet fremfor marinert, velg karbonadedeig/kyllingkjøttdeig fremfor kjøttdeig. Vær forsiktig med brød, les ihvertfall innholdsfortegnelsen og sjekk for fin hvete og sukker. Styr unna det meste av frokostblandinger, de er ofte proppfulle av sukker. Grove produkter fremfor fint, uansett om det er brød, pasta eller ris, velg kylling og kalkunpølse fremfor ostepølse, ja osv. Som Lotte sier skal du gjøre en livsstilsendring, og da må du finne noe du kan leve med.

Man må lese mye på innholdsfortegnelser på maten man kjøper i begynnelsen. Frustrerende, men etterhvert lærer man seg hva som er ok og ikke ok. Vær forsiktig med mat som inneholder mye mettet fett, særlig mat som har høyt innhold av fett OG karbohydrater sammen.

Takk for tips! Skal sjekke ut den vektklubben. Ja er fullt klar over at det ikke holder å drive på i noen uker. Problemet er egentlig at etter at jeg ble syk, har jeg ikke hatt mulighet til å trene, og har ikke hatt ork til så mye sosialt, og har derfor blitt film og snakcs hver gang jeg skal finne på noe... :sukk: Vet jo at når jeg kommer meg ned til idealvekt, så vil det ikke være vanskelig å holde på den, ved å kutte ut godis, usunn mat og røre meg mer. Utfordringen er på en måte å komme meg ned dit!

Jeg kan ikke hjelpe deg stort mer siden det virker som du er fast bestemt på lettvint løsning via pulverkur! Håper det fungerer for deg, anbefaler ihvertfall du leser deg til kunnskap om det uansett hvordan du starter..

Så du mener at jeg kan lære meg alt jeg trenger å vite om kosthold ved å google litt, og så er jeg klar til over nyttår? Sorry, så lærenem er jeg ikke. Jeg vet jo at jeg må lære meg ting, men det er ikke gjort på en to tre. Hele grunnen til at jeg skriver inn her er jo for å få tips! Du har jo ikke sagt noenting om HVORFOR man ikke skal ta pulverkurer??

Jeg kjenner meg selv såpass godt, at jeg vet at jeg vil miste motivasjonen om det blir altfor mye styr rundt det her. Og det vil det blir om jeg skal lese meg opp på alt man må vite om kosthold og passe på hver eneste lille detalj flerre ganger daglig over lengre tid. Derfor jeg tenkte at om jeg slapp det til hvert eneste måltid i begynnelsen, ville det kanskje bli litt lettere!

Du har sikkert mye basiskunnskaper som ikke jeg har, og det vil derfor være lettere enn deg å tenke ut hva som er sunt, hva man trenger, og hva man ikke skal ha iløpet av en dag. Jeg har aldri hatt behov for å slanke meg før, har alltid spist det jeg har hatt lyst på, men aldri fått problemer fordi jeg har vært aktiv. Nå som jeg er syk, og ikke klarer å være aktiv, har jeg fått vektproblemer. Og nå starter jeg da altså helt på scratch. Synes det er kjempevanskelig å vite hvor jeg skal begynne, noen mener hardnakket at lavkarbo er tingen, noen mener at lav fett er tingen, noen mener man skal telle kalorier, osv. Som sagt, for noen som virkelig ikke har peiling, er det ikke bare bare å sette seg inn i alt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du Lala?

Glem alt du har hørt om å gå fort ned i vekt. Pulver, rikshospital, suppe, kål, pille, 8 kg på 8 uker, lavkarbo, bla. bla. bla. osv og enda mer.

Og så begynner du å tenke

L A N G S I K T I G

Da vil du oppdage at med f.eks. VG's vektklubb så lærer du GRADVIS det du i dag ikke vet om kosthold. Da vil du også etterhvert forstå at pulverkurer driver vann ut av kroppen, tvinger kroppen til å kvitte seg med muskler istedenfor fett - noe som er det motsatte av det du vil siden det er muskulatur som hjelper deg til å forbrenne fettet.

Etterhvert som du lærer deg opplegget til f.eks. VG's vektklubb vil du se at det å spise riktig og få noe ut av mosjon og trening SELV OM man er syk er fullt mulig og gir gode resultater. Det er dessuten så mye god og sunn mat der ute som er lett å tilberede at det ikke er noen kunst å få det til.

Så hva skal du egentlig med pulverkur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*
Du Lala?

Glem alt du har hørt om å gå fort ned i vekt. Pulver, rikshospital, suppe, kål, pille, 8 kg på 8 uker, lavkarbo, bla. bla. bla. osv og enda mer.

Og så begynner du å tenke

L A N G S I K T I G

Da vil du oppdage at med f.eks. VG's vektklubb så lærer du GRADVIS det du i dag ikke vet om kosthold. Da vil du også etterhvert forstå at pulverkurer driver vann ut av kroppen, tvinger kroppen til å kvitte seg med muskler istedenfor fett - noe som er det motsatte av det du vil siden det er muskulatur som hjelper deg til å forbrenne fettet.

Etterhvert som du lærer deg opplegget til f.eks. VG's vektklubb vil du se at det å spise riktig og få noe ut av mosjon og trening SELV OM man er syk er fullt mulig og gir gode resultater. Det er dessuten så mye god og sunn mat der ute som er lett å tilberede at det ikke er noen kunst å få det til.

Så hva skal du egentlig med pulverkur?

Må ærlig innrømme at et par kjappe kilo til å begynne med hadde vært flott, for kommer ikke inn i noen av klærne mine nesten.. :gjeiper:

Har overhodet ikke tenkt å ta noen sånne teite hollywoodkurer eller noe, de fjerner jo bare vann. Planen er å gå ned til idealvekten, og bli der! Grunnen til at jeg har gått opp, er inaktivitet og for mye snop og drittmat. Vet at hvis jeg kommer meg ned til idealvekt, og slutter med de dumme vanene jeg har lagt til meg det siste året, så vil det gå greit.

Som sagt så har jeg overhodet ikke peiling på kosthold og ernæring. Jeg aner ikke hvor mye kalorier man burde få i seg iløpet av en dag, det står så mye forskjellig så mange steder, og jeg er i tillegg inaktiv på grunn av sykdommen. Synes det er veldig forvirrende å lese, når ingen egentlig kan være enige... Veldig vanskelig for meg å vite hvem man skal stole på... :sukk:

Grunnen til at jeg tenkte på pulverkurer, er fordi jeg har hørt at disse inneholder næringsstoffer, vitaminer og mineraler, og at de derfor kan erstatte måltider. Og da vil det for meg være en veldig enkel måte å holde styr på kaloriintaket mitt, fremfor å veie og undersøke og finne ut av alle kaloriene i flere måltider daglig som jeg i tillegg må lage selv. Som sagt er jeg ikke kjempeglad i å lage mat og slikt heller... Har som sagt bare lurt på om det var mulig å bytte ut noen av måltidene med pulver, slik at jeg for eksempel spiser havregryn eller et par knekkebrød til frokost, pulver til lunch, frukt eller noe til mellommåltid, middag med wok eller noe, og så en pulver til kvelds, eller evt knekkebrød. Spesielt på jobb er det vanskelig å få til noe ordentlig mat.

Jeg har som sagt ikke peiling på kosthjold, og det gjelder også å lage mat. Jeg er elendig til lage mat, så jeg må lære meg det paralellt. Jeg aner ikke hvordan mye skal tilberedes, og jeg aner ikke om ting egentlig er fetende eller ikke. Var på butikken i dag og tenkte jeg skulle se meg om etter litt sunn snacks, og tenkte grove kjeks, det må jo være sunt, men det hadde jo like mye kalorier som potetgull!! Så jeg begynner heeeelt på scratch her, har liksom aldri tenkt så mye over hva jeg putter i munnen... :sjenert:

Har kikket litt på vektklubben til VG, nå er det i tillegg 20% medlemsrabatt så tror nok jeg skal melde meg inn der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg skal slå hull i den pulverteorien din med en gang:

La oss si at du i en måneds tid fremover erstatter et eller to måltider pr dag med pulver.

Så hopper vi galant over alt som har med resultat å gjøre, jeg har min mening om det (been there done that la på meg alt igjen ... men men ...).

Hva har du så lært om matlaging og kalorier mens du gikk på pulverkur? Vet du noe mer om kjeks kontra chips?

Pulverkur er et sidespor som kan lede rakt ut i periferien. Koster penger gjør det og. Invester heller i et godt opplegg - som VG's vektklubb - som du har tenkt - der du kan spørre noen levende mennesker om råd (andre brukere og veilederne). Ikke minst når du er så "blank" som du sier selv på kosthold, kalorier og sånt er det godt å få veiledning.

Med en god start med sunne matvaner, regelmessige måltider og variert kost kommer du til å nå målet ditt. Og du kommer til å bli sunn på veien. Derfor har du ikke bruk for pulverkuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skaffe seg "Mat på data" som er et gratis program er veldig lurt! da fører du inn hva du har spist på en dag (du kan registrere måltider også) og får opp innholdet av energi, proteiner, karbohydratorer, fett m.m Utrolig nyttig, og har lært meg mye om hva jeg faktisk spiser!

slankenett.no er også et fint sted å begynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*
Jeg skal slå hull i den pulverteorien din med en gang:

La oss si at du i en måneds tid fremover erstatter et eller to måltider pr dag med pulver.

Så hopper vi galant over alt som har med resultat å gjøre, jeg har min mening om det (been there done that la på meg alt igjen ... men men ...).

Hva har du så lært om matlaging og kalorier mens du gikk på pulverkur? Vet du noe mer om kjeks kontra chips?

Pulverkur er et sidespor som kan lede rakt ut i periferien. Koster penger gjør det og. Invester heller i et godt opplegg - som VG's vektklubb - som du har tenkt - der du kan spørre noen levende mennesker om råd (andre brukere og veilederne). Ikke minst når du er så "blank" som du sier selv på kosthold, kalorier og sånt er det godt å få veiledning.

Med en god start med sunne matvaner, regelmessige måltider og variert kost kommer du til å nå målet ditt. Og du kommer til å bli sunn på veien. Derfor har du ikke bruk for pulverkuren.

Takk for tipset om vektklubben (til deg og pjukset!!), har meldt meg inn nå, og det ser veldig bra ut! :jepp:

Som sagt, så er jeg bare redd for at det skal bli litt mye styr. Lære meg om kosthold, slanke meg OG lære å lage mat er mye på en gang. Litt redd for at det skal bli for mye styr å lage og sette meg inn i så mange måltider, at det blir mer fristende å bare droppe ett måltid eller to iløpet av dagen, spesielt på jobb.... :sjenert: Vet jo at det absolutt ikke er bra, men kjenner dessverre meg selv så godt. Er vel ikke så mye ferdigmat, eller annet enkelt som er bra når man slanker seg? Noen gode tips til hva jeg eventuelt kan spise når man er i farta og har dårlig tid?

Har av en eller annen grunn innbilt meg at jeg kan spise så mye frukt og grønnsaker jeg vil når jeg er på slankern, for det er jo sunt, men det ser jeg at jeg ikke kan. Er dette nivået jeg er på. :fnise:

Ifølge vektklubb skal jeg ha et daglig inntak på 1300 kalorier for å nå målet mitt, høres ikke det veldig lite ut? :klø: Får også en annen BMI her enn jeg har fått andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Takk for tipset om vektklubben (til deg og pjukset!!), har meldt meg inn nå, og det ser veldig bra ut! :jepp:

Flott!

Som sagt, så er jeg bare redd for at det skal bli litt mye styr. Lære meg om kosthold, slanke meg OG lære å lage mat er mye på en gang. Litt redd for at det skal bli for mye styr å lage og sette meg inn i så mange måltider, at det blir mer fristende å bare droppe ett måltid eller to iløpet av dagen, spesielt på jobb.... :sjenert:

Er du glad i sånne rett i koppen supper? Confecta har noen gode som er ganske greie og som kan være et greit supplement "når man er i farta" og har tilgang på kokt vann.

Wasa knekkebrød har laget noen ferdige pakker med knekkebrød og div. oster. Disse er pakket i topakninger og de har de "overalt". Wasa Sandwich heter de.

Ellers anbefaler jeg altså knekkebrød - og en tubeost av en eller annen sort. Osten holder seg lenge, knekkebrødene og. Godt og mettende og sunt i form av fiber.

Bananer - et godt alternativ også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_lala_*
Prøvde hjelpe deg.

Denne artikkelen kan kanskje hjelpe deg litt

http://www.melk.no/artikkel.aspx?mnu1id=&artid=10626

Den artikkelen var fin, takk!

Mens jeg er i gang her, hvordan er det egentlig med slanking og lightprodukter? Ser på vektklubbsidene at de anbefaler yoghurt som mellommåltid, men mener de da vanlig yoghurt? Den er jo full av sukker? Eller mener de sukkerreduserte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lala_*
Flott!

Er du glad i sånne rett i koppen supper? Confecta har noen gode som er ganske greie og som kan være et greit supplement "når man er i farta" og har tilgang på kokt vann.

Wasa knekkebrød har laget noen ferdige pakker med knekkebrød og div. oster. Disse er pakket i topakninger og de har de "overalt". Wasa Sandwich heter de.

Ellers anbefaler jeg altså knekkebrød - og en tubeost av en eller annen sort. Osten holder seg lenge, knekkebrødene og. Godt og mettende og sunt i form av fiber.

Bananer - et godt alternativ også.

Har ikke smakt sånn suppe på lenge, mener å huske at de ikke var så gode? Kan jeg evntuelt spise sånn rett i koppen pasta/potetmos, eller blir det for mye kalorier?

De ferdige påsmurte knekkebrødene har jeg heller ikke smakt, synes de ser gufne ut... :sjenert: Men vanlig knekkebrød med smørost er jo godt! Velger jeg da magerost, eller vanlig smøreost? Er havreknekkebrødene sunne nok, eller skal jeg velge f.eks. sport knekkebrødene?

Bananer blir vel bare mellommåltid eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den artikkelen var fin, takk!

Mens jeg er i gang her, hvordan er det egentlig med slanking og lightprodukter? Ser på vektklubbsidene at de anbefaler yoghurt som mellommåltid, men mener de da vanlig yoghurt? Den er jo full av sukker? Eller mener de sukkerreduserte?

Det beste er nok en lettere variant de mener, men vet ikke helt... Finnes noen fra Tine uten søtningsstoffer om du dette vil unngå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyr funker fint som mellommåltid. Metter bedre enn yoghurt, har færre kalorier og mye mer proteiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...