Gå til innhold

Stebarn..

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
enig!

Jeg har ofte tenkt på hvordan det måtte føles for meg hvis min pappa skulle ha flyttet inn og blitt hverdagspappa for noen helt andre barn og kun hatt meg på besøk. Dette barnet ser nesten aldri pappan sin, hun må innfinne seg med at han er sammen med andre barn til daglig (ikke rart hun er litt sjalu??) og når hun først får være sammen med pappan sin skal det skje i et hjem som aldri har vært hennes, der pappas nye kone og dennes barn bor, der hun uansett vil føle seg som en gjest og en fremmed. Hun er ikke akkurat "vinneren" i dette scenarioet. Syns du burde prøve å se ting litt mer fra hennes side :tristbla:

Men men.. Heldigvis så spiller det ikke så stor rolle hva andre mener.. Som ikke er her og opplever det selv! Er vel vanskelig å forklare, og å sitte seg inn i.. Så..

Jeg har prøvd å få han til å finne på ting alene med hun forresten.. Men han skjønner ikke vitsen.. Og jeg gidder ikke krangle meg fram til det..

Endret av Lille85
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Spesielt at ikke min datter skal få glede seg over babyen, selvom hun andre ikke gjør det! Men men.. Det er nå sånn det er da!

Du misforstår til de grader. Det er INGEN som har sagt at din datter ikke kan glede seg, det er sammenlikningen din som ble formulert og fremlagt på en ganske usympatisk måte. Din datter og din stedatter har forskjellig utgangspunkt, og det er vel greit å respektere det?

Resten av svaret ditt skjønte jeg ikke helt sammenhengen i.

Bortsett fra siste setningen om at "han ikke ser vitsen", og det forundrer meg at denne mannen du nå skal ha et barn med ikke ser sitt "besøksbarns" behov.

Skrevet

Halooo?! Hvordan kan vi gjette oss til at hun eeelsker å være hos dere og at pappan hennes bodde i et narkoreir inntil han flyttet sammen med deg?

Hva syns du om dine stebarn? Helt ærlig..

Samboeren min har en datter som bor i et annet land.. Og ser bare faren to ganger i året..

Hennes oppførsel til tider kan gjerne forklares av dette..

Men jeg eier ikke medfølelse! :sjokkert: Jeg får bare helt avsmak på henne! Hva er gale med meg??? :tristbla:

Hun er en grinete og egoistisk drittunge.. Hun er 10 år og skulle søren tro hun var 4! Jeg har tre nieser på 8,9 pg 10 år.. Oppførselen kan ikke sammenlignes!!

Jeg VET at det finnes sider med henne som alle ville reagert på..

Men hvorfor klarer ikke jeg å ha forståelse for at hun kanskje lider litt av å kun se pappaen to ganger i året? Så er jo tydeligvis noe gale med meg også!

Jeg er nå gravid med hennes lillebror eller lillesøster.. Og i sommer begynte hun å grine da vi bare snakket om babyer.. For da fikk jo pappaen et barn til.. *Krise* Lurer på hvordan hun reagerer nå som det faktisk er en baby på vei! Men faren tør ikke fortelle henne det da.. Så blir spennede å se når hun får vite det!

Min datter gleder seg ihjel! Baby er stas.. Hehe..

Måtte bare lufte litt.. Holder på å klore ned tapeten her av og til! :fnise:

Skjønner heller ikke hvorfor du bruker tid på å klore ned tapetet i frustrasjon siden du kun ser henne to ganger i året?

Skrevet

Vær glad du ser henne så sjelden da, 2 ganger i året ala 3 uker er IKKE mye! Stakkars unge. Andre stemødre som meg, har steungen annen hver helg og noen ettermiddager. Jeg og stebarnet deler nemlig hobby så hun er her så ofte som mulig ;) Jeg er glad for det jeg! Jeg og steungen kom ikke overens første gangene, vi jobbet med forholdet vårt. Kanskje du skal prøve å gjøre det samme.

Skrevet
Eg syns stebarna mine er ok, men det er alt. De er søte og greie for en kort periode, men når vi f.eks har dem tre uker om sommeren blir det alt for mye(!)

Eg liker dem stortsett, men er ikke oppriktig glad i dem, noe eg syns er litt leit. Og kjæresten min tror visstnok at eg automatisk blir glad i dem bare fordi de er hans barn. Sånt tar tid, og man blir ikke automatisk glad i stebarn. Av og til har eg lurt på å slå opp pga barna! Føler at eg ikke takler stemor-rollen så godt.

Men eg er altfor glad i faren deres, så det skjer nok ikke ;)

Jeg må dessverre si meg enig i mye av det som står over her, jeg sliter med å være oppriktig glad i mine to "bonusbarn". De er jo snille og greie unger, men siden vi bor i en annen by enn der moren deres bor, blir de veldig "oppi oss" når de er her, de har ikke noe sosialt liv her, og de holder seg sammen med oss. Og det at moren deres enda ikke er ferdig med faren deres - selv om det var slutt lenge før jeg kom inn i bildet, og han og jeg nå har vært sammen i drøye fire år - det gjør det ikke lettere, synes jeg.

Samboeren min har et veldig flott forhold til mitt barn, og jeg misunner ham det.

Jeg jobber med meg selv ang dette, men det er ikke lett....

Skrevet (endret)
Det blir bare litt ekkelt at du skal sammenligne din flinke datter med den sjalu og vanskelige stedatteren rundt dette. At du ikke selv ser hvorfor sier ganske mye om deg. :tristbla:

Hvorfor føler du trang til å trekke fram hvor godt din datter takler dette når tråden handler om stedatteren?

Har du blitt forskjellsbehandlet da du var liten eller? Litt komplekser?

Jeg var ikke ute etter å sammenligne noen, sånn at det er sagt.. Det er 4 år mellom de, så syns det ville vært urimelig å sammenligne de!

Endret av Lille85
Skrevet

Forstår deg jeg Lille85-. Skal ikke være enkelt med alt! Folk i tråden her er så flinke til å si "ja, men gjør det og det og det, JEG KLARER det jo, så da er det jævla lett!!". Syns det blir for dumt. IKKE alle liker steunger, man kan elske en mann, og hate avkommet. Sann kan det være i blant, og det var bare et eksempel. Tror ikke TS hater steungen heller. Hun bare har ikke noe spesielt forhold til den. Er ikke TS sin feil at ungen bor i et annet land, trenger ikke å gå utover henne.

Skrevet (endret)

I går stod han og datteren hans over min datter å kjeftet henne huden full for hun hadde tatt noe av snope søppelet til hans datter, og lagt det i julesokken sin.. Angrer på at jeg ikke bare røsket det ut av hendene hans og kastet det i søppelet og heiv posen ut!

Eneste jeg klarte å få ut var "Det er boss for helvete".. Da kjente jeg at begeret begynte å bli fullt..

Endret av Lille85
Skrevet
Tenkt over at jeg kanskje syns det er trist at hun kanskje ikke gleder seg over broren/søsteren sin, min lille baby som ligger i magen min!?

Alvorlig talt, hvor selvopptatt er det mulig å bli??

Det er et barn på 10 år som knapt ser sin far du forholder deg til.

Du som voksen må slutte å sutre over at hun ikke danser jenka i ren glede for at du er gravid.

Skrevet
Når jentungen på 10 år, står å sier selv at hun elsker å være her.. Og vil bo her.. Så går vi jo ut i fra at hun ikke bare finner det opp!

Jeg har litt problemer med dette barnet når jeg ser hvor utrolig stygg hun er med mitt barn til tider! Og hun får en enorm glede av å se faren kjefte på datteren min! Gløder i øyenene hennes omtrent!

Faren er veldig god, trygg og snill med henne! Og de har et vanvittig godt forhold! Så hun vet nok akkurat hvor hun har faren sin, og at hun faktisk har han!

Han kjefter mer på min datter, og har mindre tålmodighet med henne, når hans datter er her! Det gjør meg litt vondt innvendig.. Og morsinnstinkt er ikke oppskrytt for å si det sånn!

I går stod han og datteren hans over min datter å kjeftet henne huden full for hun hadde tatt noe av snope søppelet til hans datter, og lagt det i julesokken sin.. Angrer på at jeg ikke bare røsket det ut av hendene hans og kastet det i søppelet og heiv posen ut!

Eneste jeg klarte å få ut var "Det er boss for helvete".. Da kjente jeg at begeret begynte å bli fullt..

Men du har jo valgt å bo sammen med denne mannen og i tillegg få et barn til med ham. Du utsetter i så fall ditt barn for en vanskelig situasjon.

Din stedatter har ikke valgt sin livssituasjon. Skjønner du virkelig ikke at det skaper vonde følelser for henne?

Skrevet
Alvorlig talt, hvor selvopptatt er det mulig å bli??

Det er et barn på 10 år som knapt ser sin far du forholder deg til.

Du som voksen må slutte å sutre over at hun ikke danser jenka i ren glede for at du er gravid.

Virker gjerne ikke slik, men jeg er nok ikke særlig selvopptatt du..

Skrevet

Reagerte de begge på at datteren din tok noe BOSS som stammet fra godterier og la det i sin sokk????? Altså papir, søppel??? :sjokkert:

INGEN hadde fått stå der og kjefte på min datter på den måten der, bare fordi hun tok litt søppel hun syns var verdig å ta vare på! Det var utrolig dårlig taklet av typen din, det syns jeg. Og det at den ungen viser sanne drittunge fakter viser bare at hun er dritsjalu og vil ha faren sin helt for seg selv, men det går ikke! Og slikt får man ikke oppføre seg! Hun er ikke fri for folkeskikk bare fordi hun er på besøk hos dere, er ikke noe ferie fra normal forstand og vett det.

Skrevet
Men du har jo valgt å bo sammen med denne mannen og i tillegg få et barn til med ham. Du utsetter i så fall ditt barn for en vanskelig situasjon.

Din stedatter har ikke valgt sin livssituasjon. Skjønner du virkelig ikke at det skaper vonde følelser for henne?

Jaudå.. Klart det! Er ikke lett å være barn..

Skrevet (endret)

Når jentungen på 10 år, står å sier selv at hun elsker å være her.. Og vil bo her.. Så går vi jo ut i fra at hun ikke bare finner det opp!

Jeg har litt problemer med dette barnet når jeg ser hvor utrolig stygg hun er med mitt barn til tider! Og hun får en enorm glede av å se faren kjefte på datteren min! Gløder i øyenene hennes omtrent!

Faren er veldig god, trygg og snill med henne! Og de har et vanvittig godt forhold! Så hun vet nok akkurat hvor hun har faren sin, og at hun faktisk har han!

Han kjefter mer på min datter, og har mindre tålmodighet med henne, når hans datter er her! Det gjør meg litt vondt innvendig.. Og morsinnstinkt er ikke oppskrytt for å si det sånn!

[/quote/]

Du sa det var 4 år mellom de . Da er vel din datter 6 ?

Jeg tror ikke jeg ville funnet meg i det om min 6 åring ble urettferdig behandlet .

På den andre siden er vel foreldre ganske flinke til å se feil hos andre barn o ikke sine egne , litt myrsniper .

Kanskje far overkompenserer "litt". Fordi han har datteren sin så sjeldent prøver han kanskje å la henne få viljen sin hele tiden ?

Ikke vet jeg , men jeg vet at jeg hadde fått vondt i hjertet om det sto 2 stykker over min 6 åring og kjeftet . iallefall for en sånn ting .

Endret av livesen
Skrevet
Reagerte de begge på at datteren din tok noe BOSS som stammet fra godterier og la det i sin sokk????? Altså papir, søppel??? :sjokkert:

INGEN hadde fått stå der og kjefte på min datter på den måten der, bare fordi hun tok litt søppel hun syns var verdig å ta vare på! Det var utrolig dårlig taklet av typen din, det syns jeg. Og det at den ungen viser sanne drittunge fakter viser bare at hun er dritsjalu og vil ha faren sin helt for seg selv, men det går ikke! Og slikt får man ikke oppføre seg! Hun er ikke fri for folkeskikk bare fordi hun er på besøk hos dere, er ikke noe ferie fra normal forstand og vett det.

Tusen takk!! Er akkurat slik jeg føler det! Det søppelet kastet datteren hans i tillegg en liten stund etter kjeftingen var over!

Og min datter er i en slik fase at alle eldre er døds kule! Så hun gjør jo alt hun ber om, og ser så utrolig opp til henne! Så selv når hun er fæl mot henne, så godtar hun det! Prøver å få henne til å forstå at hun ikke må la noen Herse med henne, men hun forstår ikke.. Eller vil ikke forstå.. Ikke vet jeg! :-/

Skrevet
Tusen takk!! Er akkurat slik jeg føler det! Det søppelet kastet datteren hans i tillegg en liten stund etter kjeftingen var over!

Og min datter er i en slik fase at alle eldre er døds kule! Så hun gjør jo alt hun ber om, og ser så utrolig opp til henne! Så selv når hun er fæl mot henne, så godtar hun det! Prøver å få henne til å forstå at hun ikke må la noen Herse med henne, men hun forstår ikke.. Eller vil ikke forstå.. Ikke vet jeg! :-/

Nei, det der går ikke. Skal det fortsette slik så får faren ta tak i ungen og skjerpe den, og du holde et øye med lillejenta di. Et barn på 6 år er fortsatt et barn man ikke kan forvente så mye i fra. Forstår hun hvorfor hun fikk kjeft fordi hun tok boss? Og når den eldre jenta hun ser opp til plager, og herser med henne av sjalusi, så vil hun jo bli forvirret og usikker. Hvorfor blir jeg plaget, hvorfor er vi ikke venner og leker? Hvorfor beskytter ikke mamma meg? Og slike ting, barn er barn, men 4 år i mellom er et stort gap. En 10åring forstår godt hvorfor hun IKKE skal gjøre slike ting, så det er bare å holde fast ved det!

Skrevet (endret)

Livesen : Tusen takk for et saklig og fint svar! :-) Du fikk meg til å tenke på et par ting jeg ikke har tenkt over!

Jeg skal følge litt mer med på han, og føle litt på det.. Se om det kanskje ligger noe i det!

Riktig det at mange foreldre ikke ser sine egne barns feil.. Uff.. Det er fælt! Jeg er ikke en av de i hvert fall! Jeg ser min datters feil klart og tydelig!

Om han gjør det, Er jeg ikke sikker på.. Er som regel datteren min som får skylden for det meste.. Så..

Hans datter er en utrolig søt og livlig jente! Og vi koser oss masse sammen også! Men er en del som skurrer som sagt.. Og jeg liker ikke å se at min datter alltid er skurken i deres øyne!

En ting til.. Din datter er gjerne perfekt i dine øyne, men du viser ikke det på en arrogant måte ovenfor andre, gjør du? Han er litt sånn! Da blir jeg litt kvalm..

Holder for meg å tenke for meg selv når kvelden er omme, guh, hvor heldig jeg er, som har den mest perfekte datteren i verden!! ;-)

Endret av Lille85
Gjest Gjest_geir_*
Skrevet

Altså, jeg fatter ikke hvordan du i det ene innlegget kan skrive at du synes det er så fælt osv.osv.

Men når det faktisk gjelder, så greier du ikke gripe inn som den voksne og ansvarlige forelderen du skal være??? Hvorfor skal du bare se på at datteren din får kjeft for noe sånt? Hvorfor gjør du ikke noe?

Enten får du la være å klage, eller så er du nødt til å ta deg litt sammen og stå opp for både datteren din og deg selv! Hun er 6 år og forstår kanskje ikke hva du mener med herse, men det at du skriver at han hele tiden har mindre tålmodighet ovenfor henne gjør jo at du som mor er i en posisjon hvor du faktisk må greie å si imot samboeren din når han kjefter for noe sånt noe!!

Beklager at dette innlegget kan virke litt slemt, men du er nesten nødt til å gjøre noe og snakke med samboeren din om det. Det er fullstendig likegyldig om samboeren din overkompenserer for at han ser sin egen datter lite, det betyr ikke at din datter skal få masse kjeft for noe slikt!

Gjør noe :)

Skrevet
Nei, det der går ikke. Skal det fortsette slik så får faren ta tak i ungen og skjerpe den, og du holde et øye med lillejenta di. Et barn på 6 år er fortsatt et barn man ikke kan forvente så mye i fra. Forstår hun hvorfor hun fikk kjeft fordi hun tok boss? Og når den eldre jenta hun ser opp til plager, og herser med henne av sjalusi, så vil hun jo bli forvirret og usikker. Hvorfor blir jeg plaget, hvorfor er vi ikke venner og leker? Hvorfor beskytter ikke mamma meg? Og slike ting, barn er barn, men 4 år i mellom er et stort gap. En 10åring forstår godt hvorfor hun IKKE skal gjøre slike ting, så det er bare å holde fast ved det!

uff vanskelig dette her , du er sikkert presset midt i mellom .

Du vil ikke kjefte for mye på stebarnet og ta hensyn til fars følelser . Men du må jo og ta vare på din egen 6 åring . I tilegg har du et barn i magen som er søster eller bror til BEGGE disse barna .Kan du snakke med jentas far om dette ? Eller blir han helt kaktus ? Du sier hun ønsker å bli hos dere , er det mulig at hun er der mer ? Og er det noe du ønsker ?

Dersom dituasjonen er slik du beskriver den tenker jeg både du og din datter puster lettet ut når hun drar . Og dette går ikke på 10 åringen men på de signalene hun antagelig får av far . Og kanskje av deg dersom du og tar i overkant mye hensyn .

Har hun søsken hos mor ?

Skrevet (endret)

Vi har litt uenigheter der.. For jeg mener at hun er BARE 6 år.. Og han mener at hun er stor nok! Vi er enig om at hun andre faktisk er 10 år.. Og er i hvert fall stor nok!

Men jeg føler han forventer for mye av 6 åringen.. Og når hun ikke klarer eller har interesse, så blir han kjempe sint, og kaller henne en baby!

Og jeg tar han, vær du sikker! Ingen får behandle andre urettferdig og slippe helt unna med det! Så jeg smeller i retur.. Da blir datteren hans stor i øyenene..

Jeg må nok rett og slett gi henne, oss, litt tid.. Håpe at det blir bedre! Og at vi alle kan glede oss over det nye familiemedlemmet vårt når det kommer! :-)

Vi prøver å få henne til Norge rundt termin datoen, så hun kan få komme på sykehuset, og være der i begynnelsen når babyen kommer hjem! Det er i juli, så håper det ordner seg! :-)

Endret av Lille85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...