ninuska_ Skrevet 29. desember 2009 #41 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Det fins jenter som er naturlig tynne. Endret 15. mars 2018 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jente87 Skrevet 29. desember 2009 #42 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg vet det ikke er en ny sak, at folk er for slanke nå til dags, men tittet nettopp innom shopbop.com: http://www.shopbop.com/tubular-leggings-al...snew-shopbysize For et gyselig syn! er selv en vanlig jente på 165cm og veier 58 kg. normal med andre ord. Det ser ut som om bena skal knekke, og at hun ser ut som en tenåringsgutt på 14 gjør ikke saken bedre. jeg fatter og begriper ikke at en så slank jente er noe som blir sett på som pent? i sommer veide jeg 50 kg. jeg var da kjempe tynn, til tross for at vekta 50 kg, er ganske normal. bein stakk ut her og der, og jeg følte meg nesten som en narkoman. ikke pent. videre så jeg denne bloggen. jenta der sier at hun får dårlig samvittighet hvis hun har spist godteri, og hun trener vel flere ganger om dagen. hva får en så ung jente til å holde på sånn? slike jenter er etter min smak for tynne, og denne brittany murphy så ut som et vrak før hun døde: http://www.skinnyvscurvy.com/wp-content/up...HALL_120109.jpg Hva vet vel jeg, men jeg tror at med en så tynn kropp, så varer ikke livet lenge. trodde hun visste bedre og, uten at jeg kjenner henne så klart. når skal man slutte med dette slankehysteriet? når er nok nok? må flere dø før noe skjer? hvem er det jentene går rundt og er tynne for? for å se seg selv i speilet? for at andre skal "godkjenne" en? hva er greia med det her? ingen, nei ingen kan vel si de trives slik? det ser stygt ut, og man blir fort sliten. man mister menstruasjonen, og kan etter hvert ikke få barn. hva søren er attraktivt med dette? Det er ikke alle som velger selv å være så synd da! Enkelte legger bare ikke på seg uansett hva de gjør! Jeg er selv 22år er 155 høy og veier bare 38kg! Jeg verken trener eller spiser sunt! Jeg drikker mye brus og går mye i pizza og burgere,men legger like vel ikke på meg! Så syns ikke du skal dømme alle som er tynne,for ikke alle har valgt det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 167cm53kg Skrevet 29. desember 2009 #43 Del Skrevet 29. desember 2009 SITER(Fornøyd nå? @ 25.12.2009 (23:04) ) Men kjære vene da. Jeg er 167 og 53kg, har et normalt sunt kosthold og trener. Kanskje jeg bare skal legge på meg 6-7 kg og gjøre alle andre fornøyd? Kvinnelige former, harmonerende og symmentrisk kropp, ren hud, sunt hår og et vakkert smil er vakkert på en jente. Fettvalker og usunn hud og hår pga. et dårlig kosthold og mangel på trening er ikke vakkert på en jente. ---------------------------------------------------------------- Tynn jente med dårlig hår og usunn hud på grunn av dårlig kosthold/røyking er enda verre. Det er naturlig at jenter har litt fett på kroppen. Ikke alle overvektige mennesker er usunne. Forøvrig så kan du trene og slanke deg så mye du vil, men ikke tro at jenter med en annen kroppsform enn din er usunne eller stygge. Nå tror jeg du har misforstått meg. Jeg slanker meg ikke, og har aldri gjort det. Ja, det er naturlig at ALLE mennesker har fett på kroppen, men det er usunt å være overvektig! Selvfølgelig er det det, alle studier viser at det er usunt å være både under- og overvektig. Selvfølgelig er jeg enig i at tynne jenter med dårlig hår/hud osv. ikke er pent, det kom ikke fram i mitt siste innlegg, beklager hvis du misforsto. Usunt er usunt, det er objektivt, og hva som er stygt eller ikke er subjektivt, og sånn kommer det alltid til å være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 29. desember 2009 #44 Del Skrevet 29. desember 2009 Datteren min på 13 år er 170 høy og +-56kg. Hun vil gjerne ned til under 50 kg! Hun synes t.o.m. den manipulerte kroppen til Lady Gaga i en av de siste videoene er pene. (den hvor LG står i et bur og ryggraden buler ut) Heldigvis så blir min datter passet xtra godt på slik at ho spiser riktig og trener normalt. Men å si at det er mye bedre med en kropp som feks en svømmer, det gidder ho ikke høre på... De fleste vil nok si at 56 kg og 170 høy er normalt. Men med tanke på kroppsbygning med brede skuldre og brede hofter, så ser hun for tynn ut. Jeg har vært nedi 57 kg og da så jeg ut som en krigsfange! Kunne ikke idealet vært mer naturlig? Noe alla 50-tallets pin-uper? Hun høres absolutt veldig slank ut ja, men har kanskje et litt feil bilde av seg selv. Kanskje er det de brede hoftene og skuldrene som gjør at hun gjerne vil ned i vekt, uten forståelse for at skjelettet er som det er... Håper hun vokser det av seg. Hun vil jo naturlig legge på seg med alderen også, så jeg håper hun vil vokse av seg vrangbildet sitt før den tid, så du slipper å være bekymret og føle at du må vokte henne for å se til at hun spiser... Ikke lett det der. Synes folk burde tenke seg GODT om før de slenger ut meninger på nett. Et menneske som er svært nær meg sliter med spiseforstyrrelser, og jeg merker jeg koker av raseri, får klump i halsen og vondt i magen av å lese noen av disse svarene. Er det RART folk sliter, når de leser meninger som dette? Er det rart folk kaster opp maten sin, når de leser at de bena linket til i første post er fine? De er for tynne, herregud for tynne for tynne!! Det trengs vilje fra alle om vi skal kunne endre skjønnhetsidealet så mennesker ikke føler at de må sulte seg og kaste opp. Mange i denne tråden slenger ut at de er svært tynne "men spiser normalt - ergo er JEG normal og DETTE hvordan ALLE burde se ut". Skjerp dere! Det er få av dere og det påvirker folk til å kaste opp, til å trene seg i hjel, til å hoppe over måltider. Jeg var lenge undervektig, selv om jeg spiste normalt. Jeg var IKKE pen, selv om jeg husker at jeg likte å tenke at de med former var "feite" for å få meg til å føle meg bedre. Formene mine kom med p-piller, og jeg er glad for det, og jeg LATER IKKE som om jeg var "normal" da jeg var undervektig - SELV OM JEG SPISTE NORMALT. Dere MÅ slutte å "skryte" av deres tynne kropper, slutte å fremstille det som normalt. Akspeter heller at det er unromalt å være så tynn uten å kaste opp og sulte seg. Ikke sett dere selv som et godt eksempel for sunne jenter - mange ender opp som vrak på grunn av dere og holdningene deres. Det største problemet vi har er at folk ikke akspeterer seg selv. -Undervektige kvinner aksepterer ikke at de er undervektige, men står heller på barikadene for at det er slik man SKAL se ut, at de er normale. -Kvinner med former aksepterer ikke brystene sine, magen sin, rompa si, hoftene sine. De ønsker seg tynnere, snakker om at de ønsker å være tynnere (og påvirker slik andre kvinner med former til å føle seg unormalt store). Begge disse "typene" er et problem for folk som er svake, og driver folk til å mislike seg selv så sterkt at de driver seg selv til sykdom. Oppfordrer alle til å tenke over hva slaks holdninger de viser til omverden, både på nett og IRL. Undervekt skjer uten spiseforstyrrelser hos noen, men er ikke av den grunn NORMEN alle skal strekke seg etter. Undervekt er ikke normalt, ikke lett og det må sykelige tiltak til for å nå dette stadiet for de fleste. Du mener det er helt greit at de som er tynne får høre og lese at de er for tynne, og at normalen er pupper, lår og rumpe... ser du selv hva du gjør? Du gjør akkurat det samme som du ber oss om å slutte med, men med motsatt fortegn. Hvorfor kan ikke alle få lov å være fornøyd i den kroppen de har, og få lov å si det høyt?? Selv var jeg beinrangeltynn i tenårene og et godt stykke oppimot trettitallet. Deretter fikk jeg noen år, til jeg rundet førti og litt til, hvor jeg var fornøyd, før jeg nå begynner å ligne et eple. Beinrangelformen var ikke noe jeg trivdes med, og heller ikke noe som gikk upåaktet hen av andre, men det var naturlig og normalt og jeg var slett ikke den eneste i min omgangskrets med fyrstikkarmer og innovermave. I dag har normalen blitt noe helt annet, i stor grad på grunn av kostholdet til folk, men det er virkelig noe de bør gjøre noe med selv - det er ikke de som er naturlig tynne sitt ansvar at de som sliter med vekta andre veien skal føle seg vel. Det sitter i deres eget hode, ingen andres. Det er ikke alle som velger selv å være så synd tynn da! Enkelte legger bare ikke på seg uansett hva de gjør! Jeg er selv 22år er 155 høy og veier bare 38kg! Jeg verken trener eller spiser sunt! Jeg drikker mye brus og går mye i pizza og burgere,men legger like vel ikke på meg! Så syns ikke du skal dømme alle som er tynne,for ikke alle har valgt det selv! Prøv å leve sunt selvom du er liten og tynn, kjære du - det er ikke mindre skadelig for tynne kropper med brus og søplemat enn det er for de overvektige. Og tynn er ikke automatisk sunn, selv om mange ser ut til å tro det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #45 Del Skrevet 29. desember 2009 Det er ikke alle som velger selv å være så synd da! Enkelte legger bare ikke på seg uansett hva de gjør! Jeg er selv 22år er 155 høy og veier bare 38kg! Jeg verken trener eller spiser sunt! Jeg drikker mye brus og går mye i pizza og burgere,men legger like vel ikke på meg! Så syns ikke du skal dømme alle som er tynne,for ikke alle har valgt det selv! Jeg er like høy som deg, men veier litt mer. Jeg har ikke noe særlig fett på kroppen, men litt muskler. Kanskje du skal begynne å trene og spise sunt? Det skader ikke å slutte med brus heller. Er du ikke redd for at kroppen din råtner innvendig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoghurt Skrevet 29. desember 2009 #46 Del Skrevet 29. desember 2009 Til ninuska: jeg VET det finnes kvinner som er naturlig "tynne" (jeg kaller det undervekt når det er snakk om de linkene i første post, som vi jo diskuterer, eller undervektig BMI). Jeg vet det skjer - men jeg kan med hånden på hjertet ikke si at dette er normalt. De aller fleste jenter jeg har kjent (og man møter jo ganske mange) har ikke sett slik ut, og de få jeg kjenner som har vært like tynn som jeg var, kastet opp eller sultet seg. Det er dette jeg vil komme fram til - at man skal være forsiktig med hva man kaller normalt. Så snart noe er normalt er det noe alle kan oppnå, og det er altså ikke undervekt. De fleste må til ekstreme tiltak for å bli så tynne. Og det hjelper faktisk ikke folk som sliter å høre et hylekor av "jeg er syl slank men skal jeg legge på meg må jeg seriøst tvangsfores". Du mener det er helt greit at de som er tynne får høre og lese at de er for tynne, og at normalen er pupper, lår og rumpe... ser du selv hva du gjør? Du gjør akkurat det samme som du ber oss om å slutte med, men med motsatt fortegn. Hvorfor kan ikke alle få lov å være fornøyd i den kroppen de har, og få lov å si det høyt?? Selv var jeg beinrangeltynn i tenårene og et godt stykke oppimot trettitallet. Deretter fikk jeg noen år, til jeg rundet førti og litt til, hvor jeg var fornøyd, før jeg nå begynner å ligne et eple. Beinrangelformen var ikke noe jeg trivdes med, og heller ikke noe som gikk upåaktet hen av andre, men det var naturlig og normalt og jeg var slett ikke den eneste i min omgangskrets med fyrstikkarmer og innovermave. I dag har normalen blitt noe helt annet, i stor grad på grunn av kostholdet til folk, men det er virkelig noe de bør gjøre noe med selv - det er ikke de som er naturlig tynne sitt ansvar at de som sliter med vekta andre veien skal føle seg vel. Det sitter i deres eget hode, ingen andres. Jeg skjønner at du svarer slik, for det er vannskelig å få fram et poeng over nett og dermed også lett å misforstå. Jeg sier ikke at "tynne" skal være missfornøyd med kroppen sin. Jeg sier at undervekt ikke skal framstilles som et ideal. Jeg vet at man kan være undervektig, og likevel spise normalt. Som jeg sa var jeg undervektig svært lenge selv om jeg spiste normalt, ja til og med usunt. Men dette er ikke normalt. Svært få er undervektige dersom de spiser normalt, men likevel er det dette undervektige idealet mange opplever at de skal strekke seg etter. Det er dette jeg sårt prøver å si. At man som undervektig som spiser normalt ikke skal framstille det som noe "alle" burde klare. Det er ikke normalt å være UNDERVEKTIG uten å sulte seg og kaste opp. Det skjer, men for de aller fleste må det ekstreme dietter og treningsforhold til. Alle fortjener å være fornøyde med seg selv, det sier jeg ingenting i mot. Men jeg er veldig i mot at det skjønnhetsbildet som dyrkes som normen alle burde se opp mot er uoppnåelig for store deler av befolkningen (om de ikke velger å spy opp maten sin, da). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #47 Del Skrevet 29. desember 2009 Til ninuska: jeg VET det finnes kvinner som er naturlig "tynne" (jeg kaller det undervekt når det er snakk om de linkene i første post, som vi jo diskuterer, eller undervektig BMI). Jeg vet det skjer - men jeg kan med hånden på hjertet ikke si at dette er normalt. De aller fleste jenter jeg har kjent (og man møter jo ganske mange) har ikke sett slik ut, og de få jeg kjenner som har vært like tynn som jeg var, kastet opp eller sultet seg. Det er dette jeg vil komme fram til - at man skal være forsiktig med hva man kaller normalt. Så snart noe er normalt er det noe alle kan oppnå, og det er altså ikke undervekt. De fleste må til ekstreme tiltak for å bli så tynne. Og det hjelper faktisk ikke folk som sliter å høre et hylekor av "jeg er syl slank men skal jeg legge på meg må jeg seriøst tvangsfores". Jeg skjønner at du svarer slik, for det er vannskelig å få fram et poeng over nett og dermed også lett å misforstå. Jeg sier ikke at "tynne" skal være missfornøyd med kroppen sin. Jeg sier at undervekt ikke skal framstilles som et ideal. Jeg vet at man kan være undervektig, og likevel spise normalt. Som jeg sa var jeg undervektig svært lenge selv om jeg spiste normalt, ja til og med usunt. Men dette er ikke normalt. Svært få er undervektige dersom de spiser normalt, men likevel er det dette undervektige idealet mange opplever at de skal strekke seg etter. Det er dette jeg sårt prøver å si. At man som undervektig som spiser normalt ikke skal framstille det som noe "alle" burde klare. Det er ikke normalt å være UNDERVEKTIG uten å sulte seg og kaste opp. Det skjer, men for de aller fleste må det ekstreme dietter og treningsforhold til. Alle fortjener å være fornøyde med seg selv, det sier jeg ingenting i mot. Men jeg er veldig i mot at det skjønnhetsbildet som dyrkes som normen alle burde se opp mot er uoppnåelig for store deler av befolkningen (om de ikke velger å spy opp maten sin, da). Det er heller ikke normalt å spise akkuratt det man har lyst på hele tiden, og å stappe i seg det ene og det andre uten å tenke på hva det gjør med kroppen. Når man i tillegg lar være å trene er det i hvertfall skadelig. Så det bør heller ikke være noe ideal å være overvektig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoghurt Skrevet 29. desember 2009 #48 Del Skrevet 29. desember 2009 Det er heller ikke normalt å spise akkuratt det man har lyst på hele tiden, og å stappe i seg det ene og det andre uten å tenke på hva det gjør med kroppen. Når man i tillegg lar være å trene er det i hvertfall skadelig. Så det bør heller ikke være noe ideal å være overvektig. Det du sier har jo absolutt ingenting å gjøre med noe av det jeg har sagt, siden det jeg forespør er en holdning som ikke glorifiserer undervekt. Jeg tror faktisk ikke jeg har på noen måte nevnt overvekt, eller at overvekt er normalt. Uff, dette er en påminnelse på hvorfor jeg ikke debaterer på internett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. desember 2009 #49 Del Skrevet 29. desember 2009 Det er heller ikke normalt å spise akkuratt det man har lyst på hele tiden, og å stappe i seg det ene og det andre uten å tenke på hva det gjør med kroppen. Når man i tillegg lar være å trene er det i hvertfall skadelig. Så det bør heller ikke være noe ideal å være overvektig. Enkelte er naturlig større enn andre... Bare fordi man er litt overvektig så betyr ikke det at man spiser hele tiden. Eller at man ikke aktiv i det hele tatt. Prøv å ha to tanker i hodet samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ninuska_ Skrevet 29. desember 2009 #50 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Yoghurt skrev: Til ninuska: jeg VET det finnes kvinner som er naturlig "tynne" (jeg kaller det undervekt når det er snakk om de linkene i første post, som vi jo diskuterer, eller undervektig BMI). Jeg vet det skjer - men jeg kan med hånden på hjertet ikke si at dette er normalt. De aller fleste jenter jeg har kjent (og man møter jo ganske mange) har ikke sett slik ut, og de få jeg kjenner som har vært like tynn som jeg var, kastet opp eller sultet seg. Det er dette jeg vil komme fram til - at man skal være forsiktig med hva man kaller normalt. Så snart noe er normalt er det noe alle kan oppnå, og det er altså ikke undervekt. De fleste må til ekstreme tiltak for å bli så tynne. Og det hjelper faktisk ikke folk som sliter å høre et hylekor av "jeg er syl slank men skal jeg legge på meg må jeg seriøst tvangsfores". Jeg skjønner at du svarer slik, for det er vannskelig å få fram et poeng over nett og dermed også lett å misforstå. Jeg sier ikke at "tynne" skal være missfornøyd med kroppen sin. Jeg sier at undervekt ikke skal framstilles som et ideal. Jeg vet at man kan være undervektig, og likevel spise normalt. Som jeg sa var jeg undervektig svært lenge selv om jeg spiste normalt, ja til og med usunt. Men dette er ikke normalt. Svært få er undervektige dersom de spiser normalt, men likevel er det dette undervektige idealet mange opplever at de skal strekke seg etter. Det er dette jeg sårt prøver å si. At man som undervektig som spiser normalt ikke skal framstille det som noe "alle" burde klare. Det er ikke normalt å være UNDERVEKTIG uten å sulte seg og kaste opp. Det skjer, men for de aller fleste må det ekstreme dietter og treningsforhold til. Alle fortjener å være fornøyde med seg selv, det sier jeg ingenting i mot. Men jeg er veldig i mot at det skjønnhetsbildet som dyrkes som normen alle burde se opp mot er uoppnåelig for store deler av befolkningen (om de ikke velger å spy opp maten sin, da). Jeg forstår hva du mener - at de aller fleste ikke er tynne uten at de faktisk bruker midler for å nå disse målene, men det er vanskelig å vite hvem som faktisk er naturlig tynne og hvem som ikke er det. Endret 15. mars 2018 av ninuska_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 29. desember 2009 #51 Del Skrevet 29. desember 2009 Jeg forstår hva du mener - at de aller fleste ikke er tynne uten at de faktisk bruker midler for å nå disse målene, men det er vanskelig å vite hvem som faktisk er naturlig tynne og hvem som ikke er det. Det er vanskelig å være fornøyd med seg selv (ikke at jeg blir påvirket så ufattelig mye, men jeg blir litt provosert ) når man får høre at man er unormal som tynn. Jeg spiser absolutt normalt - både frokost, lunsj, brunsj, middag og kveldsmat; grønnsaker og frukt, proteiner og fett, innimellom godteri og usunt - jeg spiser ganske mye for min "størrelse", men jeg blir ikke større av den grunn. Jeg har slitt i perioder med at jeg er så tynn; jeg har hatt lyst å legge på meg i store mengder for jeg har vært så deprimert av å bli "mobbet" for å være naturlig tynn (og høy for den saks skyld som ikke gjør situasjonen enklere) - og si meg, hvorfor skal ikke vi tynne få lov til å klage? Du syns at jeg skal få være fornøyd med meg selv, men jeg skal ikke få lov til å ytre at jeg er fornøyd med meg selv? Jeg syns i allefall at man skal passe på å si at "tynn er unormalt" - være forsiktig med å definere hva som er normalt ved å kontrastere det mot noe annet. Du er ikke noe bedre selv, i forhold til hvordan du syns at det å være tynn ikke burde være et ideal - du "sårer" bare omvendt. Såå enig. Så lenge man er sunn og frisk så er det lov å være fornøyd med seg selv, enten stor eller slank. Ingen er bedre enn det andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoghurt Skrevet 30. desember 2009 #52 Del Skrevet 30. desember 2009 (endret) Jeg ser jeg blir veldig misforstått nå. Du føler for eksempel at jeg sier at du ikke skal få lov til å ytre at du er fornøyd med deg selv, det mener jeg overhode ikke! Beklager! Er det en ting jeg tror hjelper på dagens håpløse skjønnhetsideal så er det at alle kvinner i alle former blir fornøyde med seg selv og uttrykker det. Jeg prøver å si at man skal være forsiktig med hva man sier som kan bidra til å normalisere og idealisere undervekt, ikke at folk ikke skal få si at de er fornøyde. Det er stor forskjell på å si at "jeg er fornøyd med kroppen min", og på å si "alle burde ha kroppen min" eller "kroppen min er det normale" når man er undervektig. Jeg skjønner nå at jeg har altfor sterke meninger om dette, og det er jo en svakhet når man diskuterer. Jeg vet det er et sårbart emne fore flere enn meg, og skal derfor ikke si mer i dette emnet, for jeg ser at jeg blir lett misforstått fordi jeg har vanskelig for å formulere meg uten for mye følelser i ordene. Å såre enda flere over kropp er ikke hensikten, vet det er nok lidelser grunnet dette tullet. Det er virkelig ikke meningen å si at man ikke skal være fornøyd med seg selv eller ikke skal få kunne si det høyt. Alt jeg ønsker meg er at folk viser litt mer sensitivitet. Endret 30. desember 2009 av Yoghurt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 30. desember 2009 #53 Del Skrevet 30. desember 2009 Jeg ser jeg blir veldig misforstått nå. Du føler for eksempel at jeg sier at du ikke skal få lov til å ytre at du er fornøyd med deg selv, det mener jeg overhode ikke! Beklager! Er det en ting jeg tror hjelper på dagens håpløse skjønnhetsideal så er det at alle kvinner i alle former blir fornøyde med seg selv og uttrykker det. Jeg prøver å si at man skal være forsiktig med hva man sier som kan bidra til å normalisere og idealisere undervekt, ikke at folk ikke skal få si at de er fornøyde. Det er stor forskjell på å si at "jeg er fornøyd med kroppen min", og på å si "alle burde ha kroppen min" eller "kroppen min er det normale" når man er undervektig. Jeg skjønner nå at jeg har altfor sterke meninger om dette, og det er jo en svakhet når man diskuterer. Jeg vet det er et sårbart emne fore flere enn meg, og skal derfor ikke si mer i dette emnet, for jeg ser at jeg blir lett misforstått fordi jeg har vanskelig for å formulere meg uten for mye følelser i ordene. Å såre enda flere over kropp er ikke hensikten, vet det er nok lidelser grunnet dette tullet. Det er virkelig ikke meningen å si at man ikke skal være fornøyd med seg selv eller ikke skal få kunne si det høyt. Alt jeg ønsker meg er at folk viser litt mer sensitivitet. Du sier faktisk at det å være tynn ikke er normalt. Det kommer du ikke unna, det nytter lite å unnskylde seg i ettertid. Jeg vil få gjenta det jeg har sagt, ikke bare i denne tråden, men i tidligere tråder også, om at da jeg gikk på skolen, på 70-tallet, var faktisk de aller, aller fleste ungdommer slanke, og mange var nesten like tynne som meg, selv om vi ikke var i flertall, men det var langt flere av oss beinrangler enn det var av overvektige. Flertallet var dog verken undervektige eller overvektige, men slanke, og da mener jeg ikke dagens slank som gjerne er fem-ti kilo overvekt. Jeg gikk på Manglerud skole - en stor skole med over ett tusen elever, og jeg kan telle på få fingre de som var overvektige. De var så få at jeg faktisk husker hver og en av dem. Vis meg den norske skolen i dag hvor det er tilfelle. Bare for å ha nevnt det, så kom Twiggy og hennes tynne former på moten allerede på 60-tallet, så moten i seg selv den gangen lagde ikke spiseforstyrrelser. Jeg vil anta - uten å kunne vise til forskningsresultater - at dagens problemer med spiseforstyrrelser i stor grad skyldes et i utgangspunktet feil kosthold med påfølgende overvekt blant veldig mange. Ikke nødvendigvis for de spiseforstyrrede selv, i utgangspunktet, men i befolkningen som helhet, slik at det blir veldig mye negativ fokus på kropp i den forbindelse. De overvektige beskyldes for å mangle selvdisiplin, blant annet, og for å være "dummere" enn andre fordi de ikke makter å ta kontroll over livet sitt, og så baller det på seg, og det å bli tynn blir snakk om selvdisiplin og kontroll... og så kommer forstyrrelsene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_bolla_* Skrevet 3. januar 2010 #54 Del Skrevet 3. januar 2010 Flertallet var dog verken undervektige eller overvektige, men slanke, og da mener jeg ikke dagens slank som gjerne er fem-ti kilo overvekt. Hva mener du med dette? Eksempler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #55 Del Skrevet 4. januar 2010 Jeg ser jeg blir veldig misforstått nå. Du føler for eksempel at jeg sier at du ikke skal få lov til å ytre at du er fornøyd med deg selv, det mener jeg overhode ikke! Beklager! Er det en ting jeg tror hjelper på dagens håpløse skjønnhetsideal så er det at alle kvinner i alle former blir fornøyde med seg selv og uttrykker det. Jeg prøver å si at man skal være forsiktig med hva man sier som kan bidra til å normalisere og idealisere undervekt, ikke at folk ikke skal få si at de er fornøyde. Det er stor forskjell på å si at "jeg er fornøyd med kroppen min", og på å si "alle burde ha kroppen min" eller "kroppen min er det normale" når man er undervektig. Jeg skjønner nå at jeg har altfor sterke meninger om dette, og det er jo en svakhet når man diskuterer. Jeg vet det er et sårbart emne fore flere enn meg, og skal derfor ikke si mer i dette emnet, for jeg ser at jeg blir lett misforstått fordi jeg har vanskelig for å formulere meg uten for mye følelser i ordene. Å såre enda flere over kropp er ikke hensikten, vet det er nok lidelser grunnet dette tullet. Det er virkelig ikke meningen å si at man ikke skal være fornøyd med seg selv eller ikke skal få kunne si det høyt. Alt jeg ønsker meg er at folk viser litt mer sensitivitet. Nei man skal ikke idealisere undervekt, men man skal da vitterlig ikke idealisere overvekt heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_vix_* Skrevet 4. januar 2010 #56 Del Skrevet 4. januar 2010 Nei man skal ikke idealisere undervekt, men man skal da vitterlig ikke idealisere overvekt heller. Problemet er at kvinnelig undervekt faktisk blir idealisert. Samtidig så har vi en syk og overdreven frykt for overvekt - hvilket gjør at vi mister hele perspektivet. Klarer ikke folk å ha to tanker i hodet samtidig? Hver gang anoreksi og ekstremslanking kritiserers, så kommer folk og snakker om overvekt. Hvorfor ikke fokusere på normalvekt og sunnhet i stedet for å angripe en annen utsatt gruppe? Men sånne debatter viser jo bare at folk flest er dumme, kunnskapsløse og fulle av fordommer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #57 Del Skrevet 4. januar 2010 Problemet er at kvinnelig undervekt faktisk blir idealisert. Samtidig så har vi en syk og overdreven frykt for overvekt - hvilket gjør at vi mister hele perspektivet. Klarer ikke folk å ha to tanker i hodet samtidig? Hver gang anoreksi og ekstremslanking kritiserers, så kommer folk og snakker om overvekt. Hvorfor ikke fokusere på normalvekt og sunnhet i stedet for å angripe en annen utsatt gruppe? Men sånne debatter viser jo bare at folk flest er dumme, kunnskapsløse og fulle av fordommer. Det er idealisering av overvekt ved at man alltid er forpliktet til å si at overvektige er så flotte, mens slanke skal kalles stygge ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 4. januar 2010 #58 Del Skrevet 4. januar 2010 Hva mener du med dette? Eksempler? Eksemplene ser man rundt seg og hører, hele tiden. Er man ti kilo for tung, er man jo flott og slank og formfull. Det er idealisering av overvekt ved at man alltid er forpliktet til å si at overvektige er så flotte, mens slanke skal kalles stygge ting. Det har alltid vært "forbudt" å si noe negativt om en overvektig, mens en undervektig kan man gjerne kalle beinrangel, og be om å spise mer osv. Det er antakelig ikke vondt å være tynn, så dem kan man harselere med. Det er faktisk veldig sårende å få bemerkninger om vekta i den andre retningen også, og det kan være like drepende for selvtilliten som i motsatt tilfelle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bianca26 Skrevet 4. januar 2010 #59 Del Skrevet 4. januar 2010 Eksemplene ser man rundt seg og hører, hele tiden. Er man ti kilo for tung, er man jo flott og slank og formfull. Det har alltid vært "forbudt" å si noe negativt om en overvektig, mens en undervektig kan man gjerne kalle beinrangel, og be om å spise mer osv. Det er antakelig ikke vondt å være tynn, så dem kan man harselere med. Det er faktisk veldig sårende å få bemerkninger om vekta i den andre retningen også, og det kan være like drepende for selvtilliten som i motsatt tilfelle. Ja nettopp. Men slik som det er nå så skal pene slanke folk rakkes ned på slik at vi får mindre selvtillit, slik at de store kan få bygge opp sin selvtillit på bekostning av de slanke. Det er ikke alle slanke som har spiseforstyrrelser. Det går an å ha fin og naturlig kropp fordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2010 #60 Del Skrevet 4. januar 2010 Ja nettopp. Men slik som det er nå så skal pene slanke folk rakkes ned på slik at vi får mindre selvtillit, slik at de store kan få bygge opp sin selvtillit på bekostning av de slanke. Det er ikke alle slanke som har spiseforstyrrelser. Det går an å ha fin og naturlig kropp fordet. Normalt slanke folk blir aldri rakket ned på. Nå får dere slutte! Det er helt tydelig at det er mer OK å diskriminere overvektige mennesker enn tynne - spesielt damer. Tynne damer blir jo tilbedt. Jeg skjønner virkelig ikke hvilken planet dere er på.... Forøvrig så er man ikke nødvendigvis pen eller sunn bare fordi man er slank eller tynn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå