Gå til innhold

når skal man slutte å syns de er in å være tynn?

Gjest Gjest_original_*

Anbefalte innlegg

Forøvrig er det vel en ting jeg som overvektig har fått hørt, det er tynne venninner som klager over hvor tykke de er, om hvordan klærne ikke passer. Tynne venninner som klager over å ha lagt på seg et par kilo, jada buksene blir trange, men tykke det er de ikke. Og da tenker en naturligvis: hva tenker de om meg når de klager som er tynne?

Det er klart at rent personlig er det verre å være overvektig enn undervektig/tynn. Du blir hele tiden selv påminnet om at du ikke passer inn i idealet. Men et skille som er viktig å legge merke til at at du inndirrekte får beskjed om at din kroppfasong ikke er god nok. Selv, som tynn, (se det som ble sitert et par innlegg over) får jeg veldig ofte dirrekte kommentarer på vekta mi. Det er helt ok å nevne at jeg er tynn, skinn og bein, ikke har former eller når jeg endelig har klart å legge på meg et par kilo så skal det også kommenteres av alle og en hver. Vekta mi er et tema som tydeligvis er helt ok å kommentere, og det å vite at alle har et slikt fokus på min kropp er veldig ubehagelig. Jeg syntes det er ekkelt å få kommentert at noen har målt meg fra topp til tå og sett om rumpa mi har blitt større eller mindre siden sist de så meg.

Og som du også sier; jeg kan ikke nevne problemene jeg selv har med min vekt. Jeg sliter med å legge på meg litt, ønsker å få mer former men om jeg diskuterer dette med venner blir jeg møtt med sarkasme etc. De skal få klage over sine kilo for mye men jeg skal ikke få snakke om mine vansker med å finne klær/holde kiloene oppe/være lei av å leve på diett for å sørge for at kiloene ikke raser av...

Jeg skjønner at min kropp er mer akseptert enn din som er overvektig, men desverre har det også blitt slik at mange tynne til stadighet "mobbes" i samfunnet, fordi man nå til en hver tid får høre hvor stygt det er å være tynn og at former er det nye som er inn. Alt annet er jo bare maskulint, ekkelt og unaturlig. Det skaper på ingen måte et godt selvbilde det heller. Jeg har faktisk kommet dit nå at jeg ikke liker å bli tatt bilde av eller å ha på meg kjole, fordi jeg syntes jeg ser så tynn ut på dem til tross for at jeg har en BMI på rundt 19 som ikke er å regne som undervektig. Selv mener jeg ikke det er noe galt med kroppen min. Jeg er tynn ja, men ser sunn ut... likevel har alle kommentarene gjort meg veldig selvbevisst og gjort at jeg ikke liker å vise frem kroppen min lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg takler ikke overvektige damer som hater å være overvektige OG som slenger bitre kommentarer til tynnere damer. Hvis du synes det er stygt å være litt feit, så gå ned i vekt, for søren. Som jeg sa i mitt tidligere innlegg, jeg LIKER å være lubben (ideal eller ikke). Kanskje folk flest er uenig med meg i dette, men jeg synes det er sexy. :)

Alle mennesker har vel sitt eget ideal. Det er førstt og fremst jenters konkurranseinstinkt og usikkerhet som har ført til at modeller og relativt tynne damer er blitt så idealisert. Det er i alle fall det jeg tror. Pluss at skjønnhets - og slanke industrien tjener masse penger på denne usikkerheten. Tragisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
Kunne ikke idealet vært mer naturlig? Noe alla 50-tallets pin-uper?

Men kjære deg, det er idealet, problemet er at dere kvinner er så skada i hue, og skal konkurrere om det å være penest, og det lettest kvantitative er vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Men kjære deg, det er idealet, problemet er at dere kvinner er så skada i hue, og skal konkurrere om det å være penest, og det lettest kvantitative er vekta.

Ja vet. det er typisk kvinnfolk. Vi er noen bitcher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vi har "idealer", så vil det alltid være noen som vil føle seg mislykket. Forøvrig så er det vel ikke alle menn som liker 50-talls pin-up's heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Så lenge vi har "idealer", så vil det alltid være noen som vil føle seg mislykket. Forøvrig så er det vel ikke alle menn som liker 50-talls pin-up's heller.

Det var sikkert fordi de brukte så store truser. De satt jo og poserte i bestemortruser jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var sikkert fordi de brukte så store truser. De satt jo og poserte i bestemortruser jo

:skratte: Du har svaret på det meste!

Selv skjønner jeg godt at man kan bli usikker av det kroppsidealet vi har nå til dags. Det er ikke bare selve idealet, det er det at man blr overfalt av "perfekte" modeller overalt, det er umulig å ikke bli minnet på at man selv har et par kilo for mye/lite etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Selv skjønner jeg godt at man kan bli usikker av det kroppsidealet vi har nå til dags. Det er ikke bare selve idealet, det er det at man blr overfalt av "perfekte" modeller overalt, det er umulig å ikke bli minnet på at man selv har et par kilo for mye/lite etc.

Men tingen er at om idealet var omvendt ( det var det jo en gang i tiden vet ikke om det var på 1800 tallet en gang eller når det var. En gang var det iallefall det).

Da hadde jo slanke mennesker blitt usikre og da. Spiller ingen rolle. Noen blir usikre uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge DU synes at de er perfekte, så er de vel det. ;) For meg er de ikke perfekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Victoria_*
Så lenge DU synes at de er perfekte, så er de vel det. ;) For meg er de ikke perfekte.

Enig. Jeg hater det når noen jenter tror at alle andre jenter har de samme idealene som dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Enig. Jeg hater det når noen jenter tror at alle andre jenter har de samme idealene som dem.

Søren jeg skrev noe isted som ikke kom med. prøver igjen:

Ja det irriterer meg at noen tror/mener at:

at pene slanke jenter er slemme og overflatiske

De kan alltid få hvem de vil

De har ikke lov å være usikre på seg selv for det har de ingen grunn til, og de skjønner ikke at usikkerhet handler om mer komplekse ting enn utseende og vekt

og at litt overvektige jenter må hjelpes til å bli mer sikre på seg selv og at de har all grunn til å være usikre på seg selv. De skjønner ikke at store jenter kan være attraktive og ha mye selvtillit de og

Akk. frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søren jeg skrev noe isted som ikke kom med. prøver igjen:

Ja det irriterer meg at noen tror/mener at:

at pene slanke jenter er slemme og overflatiske

De kan alltid få hvem de vil

De har ikke lov å være usikre på seg selv for det har de ingen grunn til, og de skjønner ikke at usikkerhet handler om mer komplekse ting enn utseende og vekt

og at litt overvektige jenter må hjelpes til å bli mer sikre på seg selv og at de har all grunn til å være usikre på seg selv. De skjønner ikke at store jenter kan være attraktive og ha mye selvtillit de og

Akk. frustrerende.

Slanke eller tynne jenter BURDE ha like lite/lite mye selvtillet som større jenter fordi det er ingen som ER perfekt. For meg er tynne jenter langt unna perfeksjon - rent utseendemessig. For andre er de vakre. Og jeg snakker ikke om mer komplekse ting enn det (personlightet, intelligens osv.). Jeg tenker KUN på utseendet i dette henseendet. Skjønner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Slanke eller tynne jenter BURDE ha like lite/lite mye selvtillet som større jenter fordi det er ingen som ER perfekt. For meg er tynne jenter langt unna perfeksjon - rent utseendemessig. For andre er de vakre. Og jeg snakker ikke om mer komplekse ting enn det (personlightet, intelligens osv.). Jeg tenker KUN på utseendet i dette henseendet. Skjønner? :)

Ja jeg skjønner hva du mener. Det var det jeg på en måte prøvde å få fram også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja jeg skjønner hva du mener. Det var det jeg på en måte prøvde å få fram også.

Ja, jeg vet. Men du gjorde det på en litt klumsete måte. Du antok at de ideelt slanke eller tynne jentene gjerne sliter med selvtilliten kun fordi de blir sett på som for perfekte av andre jenter. Men det er jo bare tull. Hvordan kan man være misunnelig på noe man ikke idealiserer selv? Selvsagt, enkelte gjør nok det på grunn av misunnelse, men det er kun de som har tynnhet/slankhet som ideal. Den perfekte kroppen eksisterer jo ikke (selv om mange jenter/gutter liker å tro det - for enkelthets skyld). Eller, vi kan jo si det på en annen måte - alle kropper er perfekte for noen, men ikke for alle. Derfor blir det både feil og farlig å bruke begrepet "ideal" i tide og utide. Spesielt når det gjelder noe så personlig, individuelt og smaksavhengig som kropp/tiltrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Ja, jeg vet. Men du gjorde det på en litt klumsete måte. Du antok at de ideelt slanke eller tynne jentene gjerne sliter med selvtilliten kun fordi de blir sett på som for perfekte av andre jenter. Men det er jo bare tull. Hvordan kan man være misunnelig på noe man ikke idealiserer selv? Selvsagt, enkelte gjør nok det på grunn av misunnelse, men det er kun de som har tynnhet/slankhet som ideal. Den perfekte kroppen eksisterer jo ikke (selv om mange jenter/gutter liker å tro det - for enkelthets skyld). Eller, vi kan jo si det på en annen måte - alle kropper er perfekte for noen, men ikke for alle. Derfor blir det både feil og farlig å bruke begrepet "ideal" i tide og utide. Spesielt når det gjelder noe så personlig, individuelt og smaksavhengig som kropp/tiltrekning.

Nei var ikke det jeg prøvde å antyde. det var en som sa til meg at jeg var så usikker på meg selv, og det hadde jeg ingen grunn til fordi jeg var pen. Det var liksom ikke lov for meg å være usikker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei var ikke det jeg prøvde å antyde. det var en som sa til meg at jeg var så usikker på meg selv, og det hadde jeg ingen grunn til fordi jeg var pen. Det var liksom ikke lov for meg å være usikker da.

Ja, men den personen må være helt blåst. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...