Gå til innhold

Julemiddag. hva med å ta det du får?


Tallika

Anbefalte innlegg

Gjest Purple Haze

Folk må få gjøre som de vil, det kunne ikke brydd meg mindre hva andre spiser på juleaften. Men hadde jeg blitt invitert på julemiddag hvor det ble servert pommes frites til juleribba og vann-is til dessert, hadde jeg blitt veldig skuffet. Tror neppe jeg hadde takket ja til en invitasjon senere.

Utrolig enkelt å koke poteter og servere vaniljeis med frukt eller bær til dessert. Ikke verre enn å lage pommes frites og vann-is det gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men seriøst, TS, drit i alt det useriøse som blir sagt her. At dere pleier å ha pommes frites fordi det er tradisjon, og at du tenkte på barna og gav de det de faktisk ville ha, istedet for å tvinge på de den forferdelige riskremen betyr ikke at noen har rett til å snakke om hvordan du er som mor. Dine egenskaper som mor er noe de vet nada om. Det skjønner da ethvert normalt menneske her inne. Så jeg håper du ikke tar det til deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Purple Haze sier, om jeg hadde blitt servert pommes frites og vannis til julemiddag, hadde det nok ikke blitt noen flere julmiddager for meg på det stedet der. Når det er jul så forventer folk (ihvertfall alle jeg kjenner) at det skal bli servert julemat. Og vannis er ikke en dessert, og ihvertfall ikke for voksne, kan til nød brukes for å kjøle seg ned en het sommerdag.

Hvorfor valgte du å gjøre det på denne måten egentlig? Som sagt tar det jo ikke lengre tid å lage poteter enn pommes frites, og en boks vaniljeis hadde jo gjort det like enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i disse bedreviterne som ikke tør å feire jul på sin egen måte. Tenk å bli så opphengt i hva andre serverer på julaften! Vi kan jo begynne å analysere hvor mye søppelmat dem eter til hverdags. Tror ikke de hadda snakka like høyt da nei. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i disse bedreviterne som ikke tør å feire jul på sin egen måte. Tenk å bli så opphengt i hva andre serverer på julaften! Vi kan jo begynne å analysere hvor mye søppelmat dem eter til hverdags. Tror ikke de hadda snakka like høyt da nei. :fnise:

Hva har dette med søppelmat til hverdags å gjøre? Om vi først skal snakke om søppelmat tror jeg vannis og pommes frites til JULemiddag heller dreier seg om dårlig kosthold til vanlig...

Poenget er at de fleste nordmenn feirer, og har et ganske sterkt forhold til julen, og også til julematen. Hvor mye snakk om ribbe og pinnekjøtt er det ikke i media i ukesvis før jul? Jeg ønsker meg tradisjonell julemat, og det blir alltid laget her, og hos alle andre jeg kjenner. Det er dette man forventer når man blir invitert bort på julemiddag, og skjønner godt at folk blir skuffa når de får servert gatekjøkkenmat istedet.

Hadde broren min invitert meg på julemiddag, og sagt jeg skulle få pommes frites og vannis, hadde nok jeg også begynt å le, og sagt rett ut at det der ikke er julemiddag. Men jeg hadde sannsynligvis tatt med meg både poteter og dessert selv om han hadde ment det seriøst. Man MÅ ikke ha riskrem til dessert, pudding, is, etc er jo også bra alternativer, om ikke det er hjemmalget er det ihvertfall maaaange hakk foran vannis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har dette med søppelmat til hverdags å gjøre? Om vi først skal snakke om søppelmat tror jeg vannis og pommes frites til JULemiddag heller dreier seg om dårlig kosthold til vanlig...

Poenget er at de fleste nordmenn feirer, og har et ganske sterkt forhold til julen, og også til julematen. Hvor mye snakk om ribbe og pinnekjøtt er det ikke i media i ukesvis før jul? Jeg ønsker meg tradisjonell julemat, og det blir alltid laget her, og hos alle andre jeg kjenner. Det er dette man forventer når man blir invitert bort på julemiddag, og skjønner godt at folk blir skuffa når de får servert gatekjøkkenmat istedet.

Hadde broren min invitert meg på julemiddag, og sagt jeg skulle få pommes frites og vannis, hadde nok jeg også begynt å le, og sagt rett ut at det der ikke er julemiddag. Men jeg hadde sannsynligvis tatt med meg både poteter og dessert selv om han hadde ment det seriøst. Man MÅ ikke ha riskrem til dessert, pudding, is, etc er jo også bra alternativer, om ikke det er hjemmalget er det ihvertfall maaaange hakk foran vannis!

Skjønner ikke at det kan være så viktig. Nå som samfunnet er blitt så variert burde man kanskje ikke ta noe for gitt lenger, men heller undersøke litt på forhånd hvis det er noe som være på plass, som f. eks. juleribba. Likevel synes jeg det er sært å kreve at andre skal gjøre ting på sin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om kulturelle klasseforskjeller. Vannis og pommer frites er harry til hverdags - og om mulig ennå mer usmakelig og harry i julen, og spesielt på julaften.

Hellstrøm ville ha fått hjerteproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler om kulturelle klasseforskjeller. Vannis og pommer frites er harry til hverdags - og om mulig ennå mer usmakelig og harry i julen, og spesielt på julaften.

Hellstrøm ville ha fått hjerteproblemer.

Jeg tror nok heller størsteparten av jordas befolkning vil kalle det snobbete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, TS, drit i alt det useriøse som blir sagt her. At dere pleier å ha pommes frites fordi det er tradisjon, og at du tenkte på barna og gav de det de faktisk ville ha, istedet for å tvinge på de den forferdelige riskremen betyr ikke at noen har rett til å snakke om hvordan du er som mor. Dine egenskaper som mor er noe de vet nada om. Det skjønner da ethvert normalt menneske her inne. Så jeg håper du ikke tar det til deg. :)

siterer denne :)

Ha en fin høytid alle sammen, og kom dere ned ifra deres høye hest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok heller størsteparten av jordas befolkning vil kalle det snobbete.

Det tviler jeg på. Snobberi er noe helt annet enn å være kunnskapsrik om sunn ernæring og om juletradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være lov å spørre TS om hvorfor hun synes det er greit å offentlig henge ut sin søster?

Hun har skrevet en del detaljert negativt om søsteren sin i denne tråden - og TS har et bilde av seg selv så alle kjente og bekjente kan lett kjenne igjen dette.

Jeg får ikke akkurat så negative følelser for søsteren i denne tråden, heller TS som synes det er rart at søsteren reagerer på julemenyen. De aller fleste ville ha reagert negativt om de hadde fått servert dette på julaften!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får ikke akkurat så negative følelser for søsteren i denne tråden, heller TS som synes det er rart at søsteren reagerer på julemenyen. De aller fleste ville ha reagert negativt om de hadde fått servert dette på julaften!

Syns denne tråden var merkelig. Den inneholder så mange grumse elementer på ulike nivå.

Om jeg hadde visst hvem disse menneskene er IRL, ville jeg ha reagert over at søsteren blir sitert og hengt ut så detaljert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke alle som spiser ribbe og pinnekjøtt julaften. Det som er viktig er at det er et godt måltid - og som gjerne er tuftet på tradisjoner. Tradisjoner kan gjerne fornyes litt etter litt, men uten at man nødvendigvis behøver å ende opp på lettvint hurtigmat for det.

Jeg tror noe av forventningen til jul også henger sammen med mattradisjonene - og det at det er ting som vi ikke nødvendigvis spiser til daglig gjør at det er noe helt spesielt.

Vi deler gjerne litt på hvem som tar med hva - selv om jeg alltid står for middagen, får jeg kaker av mor min eller tante, og søsteren min lager saus til isen, og andre tar med vin. Sånn bidrar vi alle til at det blir en koselig middag.

Hvis søsteren min skulle hatt julemiddagen og sa hun skulle servere saftposer til dessert - ville jeg også ledd av henne - for det ville jeg synes var helt idiotis og så tilbudt meg å ta med dessert. Synes det er greit å dele på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann
Det har da noe å gjøre med at barna blir presentert for en tradisjonell norsk jul, slik alle vennene deres får.

Det er flaut å troppe opp for andre å si at moren serverte Mr. freeze. En ekte mor lager tradisjonell og variert mat for barna.

Jaha, og hva gjør en ekte far? Røyker pipe? Her har vi en mor som i alle fall involverer barna på sitt vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jaha, og hva gjør en ekte far? Røyker pipe? Her har vi en mor som i alle fall involverer barna på sitt vis.

Bedre med en som fokuserer på hva barna vil enn med de som ødelegger julen til barna med alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic her, men alle dere som sier at så og så mat ikke er akseptabelt på julaften, og sier dere ville forlatt selskapet.

Seriøst?

Reist dere opp fra middagsbordet og sagt at dette går jeg ikke med på og gått?

Hvor har det blitt av høfligheten?

Hvor har det blitt av at man spiser det som blir servert?

Hvor har det blitt av å gjøre det beste utav situasjonen?

Hvor har det blitt av at det faktisk var julaften, og det viktigste skal være å ha det fint sammen med familien?

Helt enig i dette. Reagerer veldig på dette selv. De fleste har det nok bare i kjeften. ;)

Eh, barn sier seg enig i alt som smaker sukker.

Det er den voksne som må sette grensene og presentere ulike mat.

Nei? haha. kanskje dine barn, som i så tilfelle hadde minnet om noen mindre begavede som bare nikket på hodene sine.

Som om riskrem er så jævla sunt? Da tror jeg nok mr. freeze har både mindre fett og sukker. Blir jo som et halv glass saft.

Akkurat det jeg og tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da noe å gjøre med at barna blir presentert for en tradisjonell norsk jul, slik alle vennene deres får.

Det er flaut å troppe opp for andre å si at moren serverte Mr. freeze. En ekte mor lager tradisjonell og variert mat for barna.

Ekte mor? Dagens! Tar meg ikke nær av det.

Men seriøst, TS, drit i alt det useriøse som blir sagt her. At dere pleier å ha pommes frites fordi det er tradisjon, og at du tenkte på barna og gav de det de faktisk ville ha, istedet for å tvinge på de den forferdelige riskremen betyr ikke at noen har rett til å snakke om hvordan du er som mor. Dine egenskaper som mor er noe de vet nada om. Det skjønner da ethvert normalt menneske her inne. Så jeg håper du ikke tar det til deg. :)

Nei da, syns bare det er drøyt. ;)

Drit i disse bedreviterne som ikke tør å feire jul på sin egen måte. Tenk å bli så opphengt i hva andre serverer på julaften! Vi kan jo begynne å analysere hvor mye søppelmat dem eter til hverdags. Tror ikke de hadda snakka like høyt da nei. :fnise:

hehehe nei :)

Hahaha, vannis og pommes frites på julaften. Dagens.

Eh ja vel?

Dette handler om kulturelle klasseforskjeller. Vannis og pommer frites er harry til hverdags - og om mulig ennå mer usmakelig og harry i julen, og spesielt på julaften.

Hellstrøm ville ha fått hjerteproblemer.

Hellstrøm har vel allerede hjerteproblemer tenker jeg

Endret av Furstina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...